***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul, den ser ju ut att gå riktigt bra?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Kul, den ser ju ut att gå riktigt bra?
Nja, inte ännu men betydligt piggare än original är den ju. Men lär väl vikta och balansera veven om jag ska kunna varva ur ordentligt och få ut full effekt. Nu när vi fått tak över uteverkstaden och snart en vägg så kan jag skaffa en hydraulpress så det kanske blir vinterprojekt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nja, inte ännu men betydligt piggare än original är den ju. Men lär väl vikta och balansera veven om jag ska kunna varva ur ordentligt och få ut full effekt. Nu när vi fått tak över uteverkstaden och snart en vägg så kan jag skaffa en hydraulpress så det kanske blir vinterprojekt.
Vibrerar det mycket alltså?
Den låter förvånansvärt rapp och mullig på gaspådrag.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Vibrerar det mycket alltså?
Den låter förvånansvärt rapp och mullig på gaspådrag.
Mycket och mycket kanske jag inte kan svara på då jag inte har så mycket att jämföra med annat än moppen. Men det var i alla fall den känslan jag fick när man passerar 10krpm men man kanske vänjer sig och är lite extra nojig i början. Men det kändes som att det störde villigheten att varva.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mycket och mycket kanske jag inte kan svara på då jag inte har så mycket att jämföra med annat än moppen. Men det var i alla fall den känslan jag fick när man passerar 10krpm men man kanske vänjer sig och är lite extra nojig i början. Men det kändes som att det störde villigheten att varva.

Har du vägt den nya kolven och jämför vikten med originalkolven?

Kompisen körde GP125 för 35 år sedan och jag kan inte minnas att den skulle ha vibrerat men och andra sidan var vi ju tonåringar och kanske inte så känsliga.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har du vägt den nya kolven och jämför vikten med originalkolven?

Kompisen körde GP125 för 35 år sedan och jag kan inte minnas att den skulle ha vibrerat men och andra sidan var vi ju tonåringar och kanske inte så känsliga.
Original maxar dom väl vid runt 9000rpm och toppar runt 135kmh när dom ligger på tanken och har lite medvind. Min börjar att vakna mellan 8-9krpm. Jag kan gärna ta lite vibrationer på lägre varv om jag kan få den lugnare mellan 10-12krpm. Men det lär väl visa sig efter mer provkörning.

kolv vikter.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Kom ju på att jag glömt posta bilder på senaste händelserna både innan och efter provkörningen.

Eldragning, hade lite krångel med M-uniten men efter omstart av mobilen och nollställning så gick det.
IMG_20210819_013046.jpg

Byggde tanken först och sen kom resten och nu visade det sig att kranen hamnade mitt över staget till kåpan så fick flytta på det lite. Började kapa i tanken kl 03:30 på torsdag morgon med en liten förhoppning om att kunna åka till Mellsta på fredagen om provkörningen gick bra och allting funkade vilket det tyvärr inte gjorde.
IMG_20210819_033040.jpg
IMG_20210819_035951.jpg
IMG_20210819_040832.jpg

Så ser den ut ihopmonterad utan lack. Är man fullt rörlig funkar den säkert sådär men jag fastnar lite med knäna i kanten på kåpan när jag ska ner med fötterna vilket kan leda till en tippning så måste kapa av lite till. Lite sämre för utseendet men funktion måste gå först i det här fallet.
IMG_20210819_184610.jpg

Plockade av cylinder för att kolla läget efter provkörningen och upptäckte att jag glömde klippa till packningen efter kanalernas nya form. Så där försvann det säkert 5hk ?Får skyll på att jag är lite utbränd.
IMG_20210820_172352.jpg

Kopplingen jävlas och det var anledningen till att det inte blev någon besiktning och Mellsta. Nya vajern kärvar och har förmodligen skurit igenom innerslangen i höljet, och nipplarna går av eller lossnar men sista lödningen vart nog bra men vajern är skit så ger upp på det nu. Nu tänker jag testa göra en hydraulkoppling istället, lånar ett bromshandtag från downhillcykeln och sen bygger en egen slavcylinder. Cykelbromsarna är mindre och smidigare och ofta mycket snyggare samt mycket billigare än dom jag hittat till motorcyklar. Så nu ska jag räkna lite volymer och slaglängder så jag vet vilken diameter på tätningar jag ska beställa.
IMG_20210821_002630.jpg
IMG_20210821_002046.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Mycket och mycket kanske jag inte kan svara på då jag inte har så mycket att jämföra med annat än moppen. Men det var i alla fall den känslan jag fick när man passerar 10krpm men man kanske vänjer sig och är lite extra nojig i början. Men det kändes som att det störde villigheten att varva.
Då bör du nog jobba på att fixa det. Högvarvsvibrationer är rena döden för både effekt och livslängd.
Det här fina bygget vill jag se i sin fulla potential!
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Lånade en av tätningsringarna från en kolv i bromsoket. Satte i en kula från ett gammalt kullager i änden på kolven som trycker mot pinnen och pinnen roterar mot kulan när man klämmer in kopplingen så då är det låg friktion där i alla fall. Och plastbiten är skydd för smuts samt styrning så inte kolven sätter sig på tvären och skär in i cylinderväggen.

IMG_20210825_022537.jpg

Glömde såklart ta bild på cylindern men så såg den i alla fall ut i början.
IMG_20210825_022544.jpg

Kåpan som den sitter i flexar lite så kanske måste försöka styva upp den lite.
IMG_20210825_194637.jpg

IMG_20210825_194810.jpg

Vart inte superlätt koppling men känns betydligt bättre än med vajern, men sen har jag förstärkta kopplingsfjädrar och dom kanske är spända lite mer än nödvändigt. Kan prova släppa på dom ett halvt varv runt om när jag ändå ska isär med motorn och balansera veven.
IMG_20210825_194823.jpg

Blir nog att bygga en till sen till moppen också ?
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Balansering av veven.
Var ju hopplöst att hitta ursprungliga balansfaktorn efter dom instruktioner man fick och hittade. Med en vev som har ocentrerad balans eller vad man ska kalla det så är det omöjligt att få den att stå still i alla lägen. Men om jag kompenserade för det så gick det.
IMG_20210827_190045.jpgIMG_20210827_191019.jpg

Använde mig av bly som väger 11,3kg/l jämfört med stål som väger 7,85kg/l och fick den att hålla balansen med nya kolvens viktfaktor.
IMG_20210828_195410.jpg
IMG_20210828_195431.jpg

Slipade ur lite spår där blyet kunde låsa fast.
IMG_20210828_194538.jpg

Det krymper lite efter gjutningen och sitter lite glappt, men hamrar ut det så det pressas fast. Första försöket vart vikterna får små och lätta så fick borra ur dom och göra större hål och vill nog säga att dom sitter rätt så bra. Och skulle dom lossna så får man blyad bensin ?
IMG_20210828_200105.jpg
IMG_20210828_200348.jpg
IMG_20210828_201335.jpg

Upptäckte att kedjan slår lite uppåt också så gjorde ett litet plastskydd på ramen.
IMG_20210829_021647.jpg

Nu har vi äntligen fått fiber här ute i skogen så nu kan jag börja lägga upp lite filmer också utan att behöva blockera linan i en timme för 1min film.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Andra provkörningen. Kopplingen funkar skitbra! Knäna går fria men tar i lite grann fortfarande men inte så jag upplever det som något större problem så tror jag låter kåpan vara nu. Har lite problem med att växla upp då jag trampar ner pedalen, tror jag fastnar lite på sving bulten. Men det känns som att jag skulle kunna få till en pedal på andra sidan ändå fast med lite annan utformning än jag hade först.
vlcsnap-2021-08-29-17h22m13s311.png
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Nu har jag hittat en lösning på växelspaken som verkar funka bra, tårna pekar neråt mer än jag trodde från börja så lyfta fötterna för att trampa ner en pedal vart för högt. Men lyfta snett framåt funkar bra på båda sidor. Ska eventuellt sänka fotpinnarna lite. Kapade och vände böjen på kicken så den går fri. Fixade också gummin till fläktkåpan så nu är den tyst också och hålen i plåten hade börjat deformeras av dom två första testkörningarna.

Gjorde en tredje testkörning idag och nu börjar allting falla på plats och känner mig mer bekväm på den så idag gasade jag på lite mer än tidigare. Var lite orolig dom första gångerna att den inte var så pigg som jag hoppats på men nu fick jag känna på lite mer, inga framhjulslyft än så länge men den drog på rätt så bra mellan 80-100kmh innan jag fick soppastrul och fick puttra hem på tomgång.

Har gått upp i huvudmunstycke då avgastempen låg runt 550°C på högre varv(8-10krpm) och trodde jag var på väg att få ett värme nyp på andra provkörningen så vart bara segkörning den gången. Men det visade sig vara något strul med bränslekranen så förmodligen därför då jag fick massa problem idag så tog isär och rengjorde den så nu verkar den funka som den ska.

IMG_20210831_203459.jpg
IMG_20210831_203929.jpg
 
Last edited:

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Appropå balansering så är nog tungsten att föredra före bly när det gäller att få det att sitta kvar, men det handlar ju också om vad man kan få tag i..
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
IMG_20210903_183307.jpg

Balanseringen av veven gjorde inte så mycket utan har fortfarande problem med vibrationer så kan inte varva ur ordentligt. Så den accelererar bra och kraften finns där men får bara ut första halvan så att säga och den orkar inte upp på 5an då växlarna ligger brett så kör mest på 4an och den går inte mycket fortare än moppen, även om moppen går fort så borde ju denna gå bra mycket bättre. Och då har jag ändå sänkt en kugg fram mot original(15/41) till 14/41.

Så nu har jag sänkt cylindern 2mm och fått ner durationerna till ca 124°/188° och sen förlängd pipan ca 45mm för att försöka få ner effektbandet lite så jag får ut mer effekt innan den börjar vibrera. Har skaffat ett program för balansering så ska kika på det sen någon gång men nu vill jag hinna åka lite innan vintern.
IMG_20210905_014244.jpg


Framskärmen skakade lite för mycket så den sprack mellan sidostycket och skärmen från avslutet på svetsen så nu har jag lagt en remsa på inside som lite förstärkning för att styra bort brottanvisningen från det mest känsliga stället.
IMG_20210903_024926.jpg
IMG_20210903_025022.jpg

Nu när jag fått känna lite på den och upptäckt att lådan inte är den bästa för toppfart så har jag lite idéer i jakten på 200kmh. Fortfarande bara en förhoppning, mer realistiskt är nog 180kmh och jag är glad om den gör 160kmh för det kommer räcka gott för dom småvägar jag kör på.

Det är stort hopp mellan sista växlarna så det man skulle kunna göra är att göra ny drev med lite kortare steg och sen dreva upp den så kanske det kan gå.
Standard gearbox 1.JPG
Custom gearbox 1.JPG
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Provkörde idag efter ändringarna och det vart bättre. Toppade 145kmh och ficka sluta då vibrationerna vart alldeles för starka men den överlappade 4an och 5an rätt så bra och gick riktigt bra att köra jämfört med tidigare. Men det finns mer att varva ur om det inte vore för vibrationerna.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top