***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Trimma bakbromsen ?
IMG_20210711_233607.jpg


Behåller innerskärmen i plast så fick göra några fästen åt den då den annars sitter i plåtskärmen.
IMG_20210712_011023.jpg
Dom där packboxarna har suttit sedan 81 och ville inte släppa så lätt, efter lite brytande och svordomar så vart det fräsen istället och det skulle jag gjort från början. Då vart det gjort på 2 min istället.
IMG_20210713_235340.jpg

Farsan fick hjälpa mig att lacka då det är jäkla svårt att ta sig runt med spruta och en slangjävel runt både fötter och rullstol.
IMG_20210716_213625.jpg
IMG_20210716_213654.jpg

Testade anodisering men det gick åt helvete så får se om det blir spackel och lackering istället då det frätte ur massa små gropar.
IMG_20210719_040606.jpg

Mycket småfix kvar men hoppas kunna få igång den innan sommarn är slut.
IMG_20210719_213448.jpg
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Imponerad av dina färdigheter med allehanda verktyg och maskiner som har krävts såhär långt.
Blir kul att se hojen klar, kör på bara :)
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det är mycket kvar att göra innan den är klar för provkörning men nu snurrar motorn i alla fall. Och grannarna är nog inte riktigt lika glad som jag är över det ?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Börjar montera ihop grejerna nu, sen blir det att plocka av all plåt som ska lackas.
IMG_20210724_232418.jpg

Har gjort egna nipplar som jag hårdlött på alla vajrar då dom behövt justeras i längd och storlek på nipplar.
IMG_20210725_192220.jpg

HPI tändning vill ha lite mer luft enligt instruktion så gjorde som sydostasiaterna och kapat upp kåpan.
IMG_20210727_212911.jpg

Vart ju lite blek gulkromatering så kontakta GDSbutiken jag handlade ifrån och fick veta att det hade med tillsats av pigment att göra och inte jag som gjorde något fel. Någon dag senare fick jag ett mail från fraktjakt om att paket var på väg med samma spec som zink-kittet jag köpt tidigare så trodde först det var något försenat meddelande och tänkte inte mer på det. Sen dök det upp en flaska med pigment till passiviseringen. Så tippade i den och körde om lite grejer och fick mycket bättre färg så nu matchar det bättre till det röda och fälgarna.
IMG_20210803_204602.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Den låter rapp och bra! Kompressionen verkar vara rejäl också, precis som det ska vara när det är nyrenoverat! Jag är förvånad över hur lättstartad den var. Jag har aldrig fått igång några isärplockade och renoverade tvåtaktare med bara ett par kickar!
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Den låter rapp och bra! Kompressionen verkar vara rejäl också, precis som det ska vara när det är nyrenoverat! Jag är förvånad över hur lättstartad den var. Jag har aldrig fått igång några isärplockade och renoverade tvåtaktare med bara ett par kickar!
Jag har dock jävlats lite för att få igång den men problemet var att det var för lite soppa, och jag vågade inte klämma ur flaskan ordentligt och choka tillräckligt men nu när man lärt sig det så går det lätt.

Hade 0,7 i squish först innan jag byggde ihop motorn för provstart. Så lade i en till 0,3 packning nu då den kanske krympt lite och vill nog ha lite mer runt 0,9-1mm till att börja med.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Då var varvmätaren också klar och 12v lampor monterade. Vajern till varvmätaren var av så det måste jag beställa en ny.
IMG_20210808_195432.jpg

Kapat till kåpan på högersidan och gjort hål för luftfiltret.
IMG_20210808_233211.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Den kommer bli riktigt fet när den är klar! Är du inte rädd för att välta en så fin hoj?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ser jäkligt snyggt ut?

Kan du trimma lite på överkanten av kåpan så den följer linjen på tanken och sidokåpan tror jag att den skulle bli ännu snyggare.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jävla Kinaskit! Det knakade och tuggade och vajerspåret i handtaget hade en vass kant den vek sig över och gick av. Gjorde nya bultar i mässing och fräste ur handtaget så nu går den fint.
IMG_20210810_183721.jpg
IMG_20210811_184152.jpg

Gummislangen håller inte tätt för bromsvätskan så packningarna i cylinder lär väl ge sig snart men byter man dom så ska det nog kunna funka sen. Packningarna i styrdämparen har gett upp och börjat läcka så den ska jag ta isär och se om jag får tag på nya.
IMG_20210816_183140.jpg

El är INTE min starka sida men visst är det lite kul när det funkar och man har massa fina färger på kablarna. Minskade ner på antal kablar och snyggade till kabelstammen. Sen om det är snyggare med individuella kontakter istället kan man ju diskutera.
IMG_20210818_002803.jpg

Tur man har massa gammalt skrot på vinden, två diodrar till blinkersindikatorn.
IMG_20210818_003728.jpg
IMG_20210818_005826.jpgIMG_20210818_011718.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hade du inte vanligt glödljus som blinkers eller minns jag fel, i sånt fall behövs ju inte dioderna om du nu inte ska ha lysdiod som indikatorlampa. Dock kan det ju vara smart att montera dioderna på en gång om man vill byta blinkers i framtiden.

Ett tips om ni ska köpa elektronikgrejer är electrokit.com brukar handla därifrån då dom har hyfsat billig frakt och det brukar gå över dagen eller två dagar beroende på hur Postmord behagar leverera brev. Brukar ha 1N4007 dioder men det är för att jag brukar ha såna hemma på hyllan då jag brukar använda dessa används i nätdelen på gitarrförstärkare, dock är det kanske onödigt med 1000V spänningstålighet så 1N4001 på 1A 50V funkar bra till indikatorlampan för blinkers.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Första testkörningen, har lite att fixa och ändra till nästa gång. Ändra lite på växelspaken, kapa lite mer på kåpan då jag fastnar i lite med knäna vilket kan leda till tippning när jag ska ner med fötterna. Ska försöka bygga en hydraulisk koppling också så jag kan koppla med bara pekfingret och fokusera mer på bakbromsen.

 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top