Jag ser stingern som en solid stång i sammanhanget. Dvs att den volym som är i stingern, inte kan adderas till expansionskammarens volym eftersom stingern i sig har en annan resonansfrekvens.Du utgår ifrån fel kapitel i akustikboken.
Jag kan inte utesluta att det även finns effekter av helmholtzresonator i en expansionskammare men den gängse uppfattningen är att dess arbete huvudsakligen bygger på en stående våg.
Jämför med när du drar ihop två rör till ett eller tvärtom. Om summan av de två rörens area är samma som singelröret så föreligger det ingen areaförändring. Och därmed ingen påverkan på den stående vågen.
Jag ser stingern som en solid stång i sammanhanget. Dvs att den volym som är i stingern, inte kan adderas till expansionskammarens volym eftersom stingern i sig har en annan resonansfrekvens.
Förstår du hur jag tänker då?
Du......du vet om att ett hölje består av en ända i ena ändan och en ända i andra???Bakbromsen klar, fick korta vajern lite och svarvade till en hylsa som jag klämde fast med svarvchucken och sen en krympslang över det.
View attachment 461643
View attachment 461644
View attachment 461645
View attachment 461647
View attachment 461646
Mycket enklare att skarva på mitten när det sitter pressade nipplar med lite speciell form i ändarna.Du......du vet om att ett hölje består av en ända i ena ändan och en ända i andra???
Att den var lång på mitten är juh lixom inte samma sak som att den var lång just där- den var lika för lång i BÅDA ändarna, man kan iofs kapa i båda ändarna- men det går precis lika bra att kapa (dubbelt så mycket) i bara en ända får att uppnå att den inte blir för lång på mitten eller nån annanstans över dess längd- typ....
(En spin off på bult/ skruv temat)
;-. jj
1, 2, 3, 4 klart! Ja, det verkar ju smidigt .
Den kanske blir med på Mellstaträffen om jag hinner klart. Annars är det bara att hojta till om du har vägarna förbi Falun.Ett fantastiskt arbete, önskar man kan se det IRL någon gång någonstans.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|