Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
jippi, nu är man ägare till en gixxer 1000-10. Hade cb 1000RA innan men Ruttna :arsele För Mesig o För Bra!! Äntligen en med Lite Sjäääl,, :yoparty
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Åker till Kemorabanan i Finland i morgon. Gixxern skall få bekänna färg i fyra dagar, skall bli spännande att känna hur den beter sig.

Det sitter en bricka på 5mm ovanför stötdämparen, den är förspänd två varv och det sitter ett 190/55 däck bak, den är hög som fan men jäklar vad den svänger...
Glömde ju att den är drevad också så hjulbasen är 15 mm kortare också...
Jo lite fladdrig är den, precis som jag vill ha den:)
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Aha skoj!
Tänkte köra några kvällskörningar på falken också. Ska bara fixa kraschkåpor.
Har du ingen gopro eller något att filma varven med? Hade varit skoj att se!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Aha skoj!
Tänkte köra några kvällskörningar på falken också. Ska bara fixa kraschkåpor.
Har du ingen gopro eller något att filma varven med? Hade varit skoj att se!

Självklart blir det film! Har en ContourHD på hjälm och hoj så det blir nog mycket film:)
Kolla på Youtube, sök på Niklasinorr så finns det lite grejer från förra året...

Det här är min favvo:)

http://www.youtube.com/watch?v=UeWo41QS1Hs
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Hoppas ni har haft bra väder!
Har precis köpt kraschkåpor så snart blir det att pressa bana! :tummenupp
Helt nya K9-kåpor, kompletta med airducts och bra passform. Lackade på firma (blå/vita). Kostat 6K nya + riktig 3-komp lack. Får dom för 2500 så blir nog att lacka om. Frågan är vad för färg :va
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
En kanske n00b fråga men ,,, är det nån strypning på dom om dom är från USA?
Isåfall om dom är det, vart är dom strypta isåfall?

Passar fälgar från K5 på en K9:a?

Passar en Öhlin från en K5 på en K9:a?

Svårt att modifiera annars eller går det inte alls?

Många frågor blev det, men ändå

:confused:
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Kul!
Jag är riktigt nöjd med min! :tummenupp
Färg osv? bild?!

Nu ändrade jag Avatar,, Taskig bild kanske men man ser så där. ja e super nöjd jag me, Går kannon, Nästa år blir det PowerC, o Nytt system, Men skulle vilja ha ett som inte lät så förb:mad: nat.. Har Alltid låtit om mina hojar Skönt me orginalet låter helt ok men vikten o att dom e fula som stryk gör ju att man Måste byta,, Finns det SNÄLLA :va System, Hm? man börjar bli gubbe,, :kryckor
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lade ut en filmsnutt på Tuben igår. Mestadels är det film från gixxern, och på gixxern:)
Lägg märke till bakåtfilmningen ut på långrakan när det ligger en ZX10 bakom, lägg också märke till hur han saggar efter när gixxern går för fullt. Det är omp i gixxerspisen, det kan jag lova:tummenupp:)

http://www.youtube.com/watch?v=cx9XmuAa8Uc
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Går i lite tankar på att införskaffa en gixxer igen, hade en k7 innan och nu när jag kör honda inser jag hur mkt jag saknar mig gammla gixxer. :(

Är det någon här som tagit klivet från k7-k8 till k9-k11? Hur upplever ni skillnaderna? Jag är lite orolig för att gå miste om det råa i motorn på hojarna mella k5-k8.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Går i lite tankar på att införskaffa en gixxer igen, hade en k7 innan och nu när jag kör honda inser jag hur mkt jag saknar mig gammla gixxer. :(

Är det någon här som tagit klivet från k7-k8 till k9-k11? Hur upplever ni skillnaderna? Jag är lite orolig för att gå miste om det råa i motorn på hojarna mella k5-k8.

Jag hoppade mellan polarens K7:a och min K9 för någon vecka sedan. Det är väldigt tydligt en gixxer man sitter på i bägge fallen. Jag upplevde K7:an som lång, bred och stor, det är långt mellan sadel och styre. Min K9:a känns mycket mindre och kortare.
Motormässigt så upplevde jag K7:an som stark men lite trög. Den känns råare i form av vibrationer och råare gång. K9:an varvar mycket lättare och vibrerar ingenting i jämförelse. K9:an går på bakhjulet mycket mer än K7:an också, 9:an har en kick i registret som 7:an saknar och den kicken lyfter gärna framhjulet.
Jag tycker att 9:an är roligare att köra, den känns mindre och smidigare, inte lika bulkig och motorn är piggare. Ett lätt val för mig:)
Däremot är 7:an stadigare på vägen, fördelen med att den är trögare att svänga:)
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Jag hoppade mellan polarens K7:a och min K9 för någon vecka sedan. Det är väldigt tydligt en gixxer man sitter på i bägge fallen. Jag upplevde K7:an som lång, bred och stor, det är långt mellan sadel och styre. Min K9:a känns mycket mindre och kortare.
Motormässigt så upplevde jag K7:an som stark men lite trög. Den känns råare i form av vibrationer och råare gång. K9:an varvar mycket lättare och vibrerar ingenting i jämförelse. K9:an går på bakhjulet mycket mer än K7:an också, 9:an har en kick i registret som 7:an saknar och den kicken lyfter gärna framhjulet.
Jag tycker att 9:an är roligare att köra, den känns mindre och smidigare, inte lika bulkig och motorn är piggare. Ett lätt val för mig:)
Däremot är 7:an stadigare på vägen, fördelen med att den är trögare att svänga:)

Tack för svar och att du berättar om dina upplevelser.

Du säger att den har ett kick i registret, innebär det att den inte har samma drag igenom hela registret? Är din mappad med pc3/pc5?
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Inte kört en k7:a men har dock testat en cbr 1000 -08 en liten stund.
Tycker dom är mer eller mindre likvärdiga när det gäller vikt och hur dom känns i kurvor.
Dock tycker jag där är mer ös i motorn på k9:an. Ganska lika i mellanregistret men på högre varv det så tycker jag k9:an drar det längsta strået ganska så klart.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack för svar och att du berättar om dina upplevelser.

Du säger att den har ett kick i registret, innebär det att den inte har samma drag igenom hela registret? Är din mappad med pc3/pc5?

Den har ett väldans drag genom registret, precis som K7-K8 men inte lika mycket som på en K5/K6. K7/K8 dämpades ganska radikalt gentemot K5/K6 eftersom det var så många som highsidade med dem:)

K9 varvar mer och har en kick uppe i det högre registret som K7/K8 saknar. Jag har mappat min med en Bazzaz Z-FI och registret är utjämnat genom att effekten är betydligt högre i mellanregistret. På min hoj har jag därför inte samma markanta kick men den drar som en elmotor hela vägen. Däremot så kan man lätt knycka upp den på bakhjulet på treans växel så nu är det gassvaret och inte motorn effektkurva som styr upplevelsen, precis som jag vill ha det:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Checkar in i tråden efter att ha bytt ut min Daytona 675 mot en knappt inkörd Gixxer -09, bling edition (vit). Den fick sitt elddop på Mittsverige i helgen och känns... stabil. Däremot - då jag och NiklasiNorr åker en hel del tillsammans - är det oerhört tydligt hur mycket bättre hans maskin svänger in bara genom att ägna chassit lite värme, kärlek och omsorg.

Att valet föll på Suzukin är just för att den kräver lite jobb för att visa sig från sin bästa sida - Många av de andra litermaskinerna känns så... färdigpaketerade på något vis.

Nu blir det i första hand till att:
1 - Ställa häng efter min omfångsrika, åldriga lekamen.
2 - Hissa baken ett antal mm.
3 - Drevning -1/+2
4 - Montera Bazzaz "all-in"-edition.

Under vintern blir det:
5 - Stålomspunnet fram, belägg (bra bett i bromsarna, lite fade trots måttligt tempo).
6 - ...återstår att se...

Bifogar en bild på gammalt och nytt (min Trajja, Niklas och min Gixx).

IMG_0644.jpg


Hoppas att Ni inte slänger ut mig för mitt långa inlägg - förhoppningsvis ses vi på någon bana kommande säsonger:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tänkte köpa ett Racefit Growler (slipon+decat), antar att där är avgasspjäll som måste kopplas ur?.
Var hakar man av wiren?.

Spjället sitter i kollektorn innan katboxen så du behöver inte ta bort det.
Racefit Growler låter rent satan. Jag gillar ljud men growler är rent löjligt högljutt...

Jag är normalt en förespråkare av mer "seriösa" märken som Akrapovic eller Leo Vince. Jag är dock på jakt efter något som maximerar viktminskningen och som framförallt är betydligt mycket mindre än de gigantiska originalljuddämparna. Tyvärr verkar de etablerade märkena inte göra något som är så litet och lätt som till exempel en Racefit Growler och jag har därför tittat lite närmare på denna.

Är Racefit Growler så in i helvetes högljutt som alla säger...?

Och hur är byggkvaliten...? Ser ju onekligen bra ut på bild, men hur är svetsar, kolfiber och övrigt detaljarbete i verkligheten...? Och hur håller de ihop efter en eller två säsonger...?

Och finns det någon som har haft en K9-L1 i bänken med en Racefit Growler, med eller utan PC / Bazzaz...?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag är normalt en förespråkare av mer "seriösa" märken som Akrapovic eller Leo Vince. Jag är dock på jakt efter något som maximerar viktminskningen och som framförallt är betydligt mycket mindre än de gigantiska originalljuddämparna. Tyvärr verkar de etablerade märkena inte göra något som är så litet och lätt som till exempel en Racefit Growler och jag har därför tittat lite närmare på denna.

Är Racefit Growler så in i helvetes högljutt som alla säger...?

Och hur är byggkvaliten...? Ser ju onekligen bra ut på bild, men hur är svetsar, kolfiber och övrigt detaljarbete i verkligheten...? Och hur håller de ihop efter en eller två säsonger...?

Och finns det någon som har haft en K9-L1 i bänken med en Racefit Growler, med eller utan PC / Bazzaz...?

Jo, den är precis så högljudd som alla säger. En kompis till mig hade Growler på sin ZX10, jag hörde honom i 10 minuter innan han var hos mig. Den låter rent löjligt mycket faktiskt och det är ju inte så konstigt.

Eftersom du plockar bort den stora catboxen under hojen så får du i princip ett rakt rör och i och med att ljuddämparen är liten, kort och smal så dämpar den ungefär lika mycket som på en MotoGP hoj och de har 133 dB som ljudgräns i MotoGP:)

Den är ganska grov i finishen också, ser ganska billig ut om jag skall vara ärlig men det är ju deras avsikt också. Rå och högljudd om man gillar det stuket.

Viktmässigt så sparar du nästan ingenting mot ex ett LeoVince eller Akra i kolfiber. Viktminskningen kommer sig av linkpipen (ta bort catlådan:), inte av själva dämparen.

Effektmässigt så kan jag inte tänka mig att det skiljer speciellt mycket efter mappning. Ett slip-on ger mer eller mindre lika mycket/litet oavsett form och storlek. Det är headers och mappning som ger själva effektkurvan.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jo, tyvärr är det svårt att lura fysikens lagar, särskilt med volymen på en ljuddämpare...

Jag är dock inte enbart ute efter viktminskningen, utan även efter ett mer estetiskt och minimalistiskt utseende. Därför tycker jag att ljuddämparna från de seriösa tillverkarna är lite väl stora och framförallt långa (om man inte väljer deras koniska gp-replikor, men dessa i kombination med demonterad katalysator lär ju låta ännu värre än Racefit Growler...). De behöver inte vara lika extrema som Racefit Growler eller MGP, men jag skulle vilja ha dem lite kortare än det som nu erbjuds.
Akrapovics vanliga, hexagonala ljuddämpare hade sett riktigt bra ut...om den bara hade varit 100-150 mm kortare. Eller Leo Vince's ljuddämpare till CBR1000. Varför använder de inte denna till GSX-R 1000...? Bara 300 mm lång, men inte alls extremt högljudd (jag vet för jag använder exakt denna ljuddämpare på min snöskoter). Eller Yoshimura...? Vad hände med den korta tri-oval ljuddämpare som fanns till K5-K6...? Hade själv ett sådant slip-on, men jag kan inte se att detta finns till K9-L1...?

Angående mappning - hur mycket ändras mappen då katalysator och dubbla originalljuddämpare ersätts med enkelsidigt slip-on...? Är detta helt omöjligt med originalmapp (eller nollmapp hos PC / Bazzaz)...? Risk för jättesnål eller jättefet bestyckning...?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top