Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Jo, tyvärr är det svårt att lura fysikens lagar, särskilt med volymen på en ljuddämpare...
Jag är dock inte enbart ute efter viktminskningen, utan även efter ett mer estetiskt och minimalistiskt utseende. Därför tycker jag att ljuddämparna från de seriösa tillverkarna är lite väl stora och framförallt långa (om man inte väljer deras koniska gp-replikor, men dessa i kombination med demonterad katalysator lär ju låta ännu värre än Racefit Growler...). De behöver inte vara lika extrema som Racefit Growler eller MGP, men jag skulle vilja ha dem lite kortare än det som nu erbjuds.
Akrapovics vanliga, hexagonala ljuddämpare hade sett riktigt bra ut...om den bara hade varit 100-150 mm kortare. Eller Leo Vince's ljuddämpare till CBR1000. Varför använder de inte denna till GSX-R 1000...? Bara 300 mm lång, men inte alls extremt högljudd (jag vet för jag använder exakt denna ljuddämpare på min snöskoter). Eller Yoshimura...? Vad hände med den korta tri-oval ljuddämpare som fanns till K5-K6...? Hade själv ett sådant slip-on, men jag kan inte se att detta finns till K9-L1...?
Angående mappning - hur mycket ändras mappen då katalysator och dubbla originalljuddämpare ersätts med enkelsidigt slip-on...? Är detta helt omöjligt med originalmapp (eller nollmapp hos PC / Bazzaz)...? Risk för jättesnål eller jättefet bestyckning...?
Det är svårt med fysikens lagar tyvärr
De hojar på marknaden som har korta pipor som original, CBR1000RR och R6 framförallt får ofta svartflagg på bankörningarna för att de låter för mycket, redan med originalpipa. De korta, snabba frekvenserna som uppstår med hög fart hinner inte dämpas ut och då låter det mycket.
På gata är ju detta inget praktiskt problem än men det kommer snart att bli. Det höjs röster från både polis och allmänhet om att det skall bli hårda tag gentemot buller. Ju mindre vi som grupp bullrar desto längre tid tar det innan det blir verklighet. Jag håller med dig fullständigt om att det är väldigt snyggt med korta pipor men jag kan ta smälen med en längre pipa ifall det inte låter satan. Jag har personligen svårt för alltför höga ljud. Jag tycker inte om att farbror blå hör mig flera kilometer innan jag anländer till kontrollen
Om inte elefantkukarna som sitter original på gixxern hade varit så in i bängen fula så hade jag kört original. Jag har LeoVince linkpipe och kolfiberpipa bara för utseende och vikt. Jag tycker den är lagom stor och lagom tyst plus att det blev 8kg lättare vilket ju är nice.
Angående mappning så är det ett ganska stort ingrepp i flödet att plocka bort allt skrot, framförallt katalysatorn, så jag rekommenderar mappning med nånting. Det blir olika blandning på olika ställen i registret så svaret på din fråga är att det blir både jättesnålt och jättefett med nollmap. Jag ser i Bazzazen att den efter mappning ger ganska mycket mer i mellanregistret, dvs att den gick snålt i original vilket är normalt eftersom man ljudmäter där. På topp hände inte jättemycket men dock en del, både magra ut och fetta på beroende på varvtal och gasposition.
En mappning är ju inte bara att feta på eller magra ut på fullgas, den är ju tredimensionell så det kan hända massor vid olika gaspådrag.
Däremot så har jag sett en väldigt stor skillnad på var i registret man kör beroende på om man är på gata eller bana. Jag tyckte jag gasade friskt när jag mappade Bazzazen på gata men väl hemkommen så var det lika fullt i låg och mellanregistret jag fick alla värdena. Det är alltså viktigt att mappa både på gata och bana för att få en bra mappning.