Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jo, tyvärr är det svårt att lura fysikens lagar, särskilt med volymen på en ljuddämpare...

Jag är dock inte enbart ute efter viktminskningen, utan även efter ett mer estetiskt och minimalistiskt utseende. Därför tycker jag att ljuddämparna från de seriösa tillverkarna är lite väl stora och framförallt långa (om man inte väljer deras koniska gp-replikor, men dessa i kombination med demonterad katalysator lär ju låta ännu värre än Racefit Growler...). De behöver inte vara lika extrema som Racefit Growler eller MGP, men jag skulle vilja ha dem lite kortare än det som nu erbjuds.
Akrapovics vanliga, hexagonala ljuddämpare hade sett riktigt bra ut...om den bara hade varit 100-150 mm kortare. Eller Leo Vince's ljuddämpare till CBR1000. Varför använder de inte denna till GSX-R 1000...? Bara 300 mm lång, men inte alls extremt högljudd (jag vet för jag använder exakt denna ljuddämpare på min snöskoter). Eller Yoshimura...? Vad hände med den korta tri-oval ljuddämpare som fanns till K5-K6...? Hade själv ett sådant slip-on, men jag kan inte se att detta finns till K9-L1...?

Angående mappning - hur mycket ändras mappen då katalysator och dubbla originalljuddämpare ersätts med enkelsidigt slip-on...? Är detta helt omöjligt med originalmapp (eller nollmapp hos PC / Bazzaz)...? Risk för jättesnål eller jättefet bestyckning...?

Det är svårt med fysikens lagar tyvärr:)

De hojar på marknaden som har korta pipor som original, CBR1000RR och R6 framförallt får ofta svartflagg på bankörningarna för att de låter för mycket, redan med originalpipa. De korta, snabba frekvenserna som uppstår med hög fart hinner inte dämpas ut och då låter det mycket.
På gata är ju detta inget praktiskt problem än men det kommer snart att bli. Det höjs röster från både polis och allmänhet om att det skall bli hårda tag gentemot buller. Ju mindre vi som grupp bullrar desto längre tid tar det innan det blir verklighet. Jag håller med dig fullständigt om att det är väldigt snyggt med korta pipor men jag kan ta smälen med en längre pipa ifall det inte låter satan. Jag har personligen svårt för alltför höga ljud. Jag tycker inte om att farbror blå hör mig flera kilometer innan jag anländer till kontrollen:)

Om inte elefantkukarna som sitter original på gixxern hade varit så in i bängen fula så hade jag kört original. Jag har LeoVince linkpipe och kolfiberpipa bara för utseende och vikt. Jag tycker den är lagom stor och lagom tyst plus att det blev 8kg lättare vilket ju är nice.

Angående mappning så är det ett ganska stort ingrepp i flödet att plocka bort allt skrot, framförallt katalysatorn, så jag rekommenderar mappning med nånting. Det blir olika blandning på olika ställen i registret så svaret på din fråga är att det blir både jättesnålt och jättefett med nollmap. Jag ser i Bazzazen att den efter mappning ger ganska mycket mer i mellanregistret, dvs att den gick snålt i original vilket är normalt eftersom man ljudmäter där. På topp hände inte jättemycket men dock en del, både magra ut och fetta på beroende på varvtal och gasposition.

En mappning är ju inte bara att feta på eller magra ut på fullgas, den är ju tredimensionell så det kan hända massor vid olika gaspådrag.
Däremot så har jag sett en väldigt stor skillnad på var i registret man kör beroende på om man är på gata eller bana. Jag tyckte jag gasade friskt när jag mappade Bazzazen på gata men väl hemkommen så var det lika fullt i låg och mellanregistret jag fick alla värdena. Det är alltså viktigt att mappa både på gata och bana för att få en bra mappning.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har Yoshi gatlegala dubbla GP-slipon på min hoj, tyvärr sitter ju katalysatorn kvar med den lösningen. Så - jag väntar på att få hem LV linkpipe (finns även GPR) för att eliminera burken, sedan finns ju ett par ljudpipar att plocka bort för att öka flås och ljudnivå.

Nu lär det ta ett par veckor innan grejorna är monterade, men sitter Du inte i sjön kan jag ju delge min uppfattning efter de operationerna.

Min erfarenhet är att Du hamnar onödigt magert när katalysatorn elimineras, med tanke på Suzukins grova grenrör möjligen även farligt magert, vid låga och medelhöga gaspådrag = gatåkning... Men det är mer en farhåga i nuläget, facit har jag när linkpipe och Bazzaz fuelmodul installerats och provkörts.

...Eller Yoshimura...?
...Risk för jättesnål eller jättefet bestyckning...?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har Yoshi gatlegala dubbla GP-slipon på min hoj, tyvärr sitter ju katalysatorn kvar med den lösningen.

En av mina målsättningar är naturligtvis att eliminera katalysatorn, men endast ljuddämparbyte kan ju vara ett alternativ för de som inte kan eller vill leka med PC / Bazzaz. Du råkar inte ha någon bild på dessa...? Kan inte hitta dem på Yoshimura's ganska usla hemsida och inte heller på BoOve's om möjligt ännu uslare hemsida...

Nu lär det ta ett par veckor innan grejorna är monterade, men sitter Du inte i sjön kan jag ju delge min uppfattning efter de operationerna.

Min erfarenhet är att Du hamnar onödigt magert när katalysatorn elimineras, med tanke på Suzukins grova grenrör möjligen även farligt magert, vid låga och medelhöga gaspådrag = gatåkning... Men det är mer en farhåga i nuläget, facit har jag när linkpipe och Bazzaz fuelmodul installerats och provkörts.

Ingen panik för min del. Jag kommer nog inte att göra något förrän till våren då jag tänkte vara seriös med inkörning av splitter ny 25th Anniversary.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
ja orginal piporna e Hm!! Fula :gråta men tycker ljudet e ok håller me skulle oxå haft kvar piporna om Katten inte vägde bly o blåsen va Lite! mindre.. skönt när man kör länge eller inte vill väcka hela gården när man kommer hem :D blev R-77 or Slip on i carbon (singel) för mig. +pc så klart :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
ja orginal piporna e Hm!! Fula :gråta men tycker ljudet e ok håller me skulle oxå haft kvar piporna om Katten inte vägde bly o blåsen va Lite! mindre.. skönt när man kör länge eller inte vill väcka hela gården när man kommer hem :D blev R-77 or Slip on i carbon (singel) för mig. +pc så klart :tummenupp

Nice:tummenupp
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Någon som satt på titax (korta) broms o kopplingsgrepp,, Blir vansinig på kopplings handtaget (Titax korta)! tar ju för helv,,,:mad: i när man drar in handtaget max,,, går ju inte att starta då... går att ställa upp handtaget men då pekar kopplingen nästan rakt frammåt skit skönt NOT!!! hjälp vad göra? har för mig att själva Reglage handtaget sitter fixerat me en sprint? så det kan man ju inte vrida eller?? var tvungen att gå från garaget blev bra jävla sugen på att bryta sönder skiten MORR :huvet
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hmm, har Du en bussning i bulthålet i Ditt originalhandtag som Du ska flytta över till Titax-handtaget? Jag har inte bytt själv på Gixxern än men på Trajjan hade jag Pazzo och där skulle bussningen flyttas över.

Glappar handtaget runt bulten? Då är det nog där Du har problemet, och orsaken till att startspärren inte trycks in.

Mina 2p - Lycka till:tummenupp

...Någon som satt på titax (korta) broms o kopplingsgrepp,, Blir vansinig på kopplings handtaget (Titax korta)! tar ju för helv,,,:mad: i när man drar in handtaget max...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Garagestatus...

Mike - Hur gick det med handtaget? Fick Du till det?

Annars - garagestatus i nuläget:

Stålomspunnet fram - Check. Handtaget är mycket mer distinkt, men kan inte säga om det reducerar fade. Någom Brembo-pump är det ju inte...

Shimsad bakdämpare +6 mm - Check.

Häng - Check. Börjar med att prova RH 27 mm bak och 32 mm fram. Kommer att öka hänget fram successivt om jag har marginaler kvar vid banåka och om hojen känns tillräckligt stabil.

Bazzaz - Check. Fick rätt enhet i förra veckan och har anslutit allt - utan felmeddelanden eller trams. Quickshifter, TC, TC-lampa, TC-ratt och mapswitch funkar som det ska.

Drevning -1/+2 - Check. Tyvärr kommer banfälgarna att gå med +1 bak så det blir till att justera kedjan mellan bytena.

Powerbronze DB - Levereras tydligen i veckan.

Linkpipe för två pipor - Levereras tydligen i veckan. Då monteras även bredbandslambdan och ansluts till Bazzaz AF-modulen.

Jag hoppas kunna få rull på åket till nästa helg för att göra bort grundmappningen (= trist körning på låga gaspådrag/varvtal).

Over and out:)
 
Last edited:

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Låter bra det där. :tummenupp
Bazzaz blir ett vinterprojekt för min del.
Har precis bytat bort Bridgestone 50 däcken till m3 190/55.
Stor skillnad till det bättre. Fattar inte varför suzuki kör med 50 däck som original. :va
En fråga. Var köper man lättast och db killer till mitt japanska yoshimura (TRI-OVAL 1-SILENCER)

Vill ha det ganska snabbt så en återförsäljare i Sverige om ni vet. :Bugar
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, hojen verkar må bra av lite höjd.

Ptjaa, snabbast borde vara att modifiera en standard-killer och skruva fast den genom röret. Det finns några svenska länkar i denna tråd, här verkar Du ha ett alternativ: http://www.nilssonsmc.se/kategori/Yoshimura948 . Yoshimuras killer borde kunna levereras rätt snabbt från någon större återförsäljare i Europa, skicka t ex ett mail till http://jcexhausts.co.uk/GpTriOval.html - dom kanske har på hyllan och det går förvånansvärt snabbt (ett par tre dagar) att få grejorna från UK.



...En fråga. Var köper man lättast och db killer till mitt japanska yoshimura (TRI-OVAL 1-SILENCER)

Vill ha det ganska snabbt så en återförsäljare i Sverige om ni vet. :Bugar
 
Last edited:

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Tack för svaret. Hittade länken efter jag skrivit. :huvet
Har mailat bikeshop så får se vad dom säger.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Mike - Hur gick det med handtaget? Fick Du till det?

Annars - garagestatus i nuläget:

Stålomspunnet fram - Check. Handtaget är mycket mer distinkt, men kan inte säga om det reducerar fade. Någom Brembo-pump är det ju inte...

Shimsad bakdämpare +6 mm - Check.

Häng - Check. Börjar med att prova RH 27 mm bak och 32 mm fram. Kommer att öka hänget fram successivt om jag har marginaler kvar vid banåka och om hojen känns tillräckligt stabil.

Bazzaz - Check. Fick rätt enhet i förra veckan och har anslutit allt - utan felmeddelanden eller trams. Quickshifter, TC, TC-lampa, TC-ratt och mapswitch funkar som det ska.

Drevning -1/+2 - Check. Tyvärr kommer banfälgarna att gå med +1 bak så det blir till att justera kedjan mellan bytena.

Powerbronze DB - Levereras tydligen i veckan.

Linkpipe för två pipor - Levereras tydligen i veckan. Då monteras även bredbandslambdan och ansluts till Bazzaz AF-modulen.

Jag hoppas kunna få rull på åket till nästa helg för att göra bort grundmappningen (= trist körning på låga gaspådrag/varvtal).

Over and out:)

tja, roffe_s.. nä gick åt helv,, skit dålig passning tog i när man drog in koppling, men det var visst ingen nyhet enligt många,, även pazzos e inte hundra jag har hört.. nu orginal igen :tummenupp funkar ju kannon..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, hade Pazzo på min förra men tänkte handla några korta, vikbara på ebay till denna hoj.

Provstartade med raka rör ikväll efter att ha demonterat katalysatorklumpen, för att kolla att allt monterats rätt och fungerade. Allt lirade kanon - QS, TC-lampa, ja allt som kunde kollas. Bara nu linkpipen kommer via UPS (just nu på trsp mellan Danmark och Svedala) så att bredbandslambdan kan monteras och hojen testas med de nya justeringarna. En liten bänkkörning hos Marklund i oktober med en mapp som i vart fall ligger något så när rätt vore ju inte alls fel...:)

...även pazzos e inte hundra jag har hört.. nu orginal igen :tummenupp funkar ju kannon..
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Ni som kört den gamla (K7) och nu har den nya modellen, K9. Hur tycker ni skillnaden är? Funderar på om jag ska punga ut lite extra för att få den nya modellen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det finns många som kört maskinerna mer än jag har, men enligt min uppfattning ligger skillnaden mest i hur kompakt och nätt K9 känns att köra och hantera i f t K8. Tank och ram upplever jag smalare och hela mc:n kortare i f t den äldre modellen. K9:ans big piston-gaffel känns även den som ett fall framåt. För mig som kommer från en D675 var valet rätt självklart med tanke på K9:ans fördelar, motorn räcker och blir över i bägge maskinerna.

Finns Du i Luleå? På Lindroths i Luleå finns K9 att provsitta, i Piteå finns en ny K8 hos Piteå MC & Motor att dregla över. Åk och provsitt så känner Du nog själv vad som är bästa alternativet för Dig:)

Ni som kört den gamla (K7) och nu har den nya modellen, K9. Hur tycker ni skillnaden är? Funderar på om jag ska punga ut lite extra för att få den nya modellen.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ni som kört den gamla (K7) och nu har den nya modellen, K9. Hur tycker ni skillnaden är? Funderar på om jag ska punga ut lite extra för att få den nya modellen.

Jag har hoppat mellan maskinerna och jag uppfattade K7:an som lång, bred och lite klumpig (relativt sett nu då:))
Motormässigt är K9:an klart mer varvillig och pigg, den äldre motorn är starkare på låga varv men lyfter inte lika glatt på framhjulet som K9:an. Den nya är i mitt tycke en helt klart bättre hoj på egentligen alla punkter men skillnaden är ju i praktiken hårfin. Bägge hojarna är väldigt mycket bättre än vad de flesta någonsin kommer att kunna anväda:)

Roffes förslag att åtminstone provsitta bägge är mycket bra, ännu bättre om du kunde få provköra. Lindroths har en K9 demo i drift...:tummenupp
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top