Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Trevlig körning!
En jävel på att sitta bakpå..:tummenupp

Jo hon är duktig på att åka. Passet efter så körde Per 1.05 tider vilket är ganska respektabelt, speciellt med skjuts...!!!
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Jo hon är duktig på att åka. Passet efter så körde Per 1.05 tider vilket är ganska respektabelt, speciellt med skjuts...!!!

Ok har aldrig kört banan så har inte så mkt att gå på :)
Ser ut att vara en ganska kort bana iaf men det såg ut att gå undan bra iaf i klippet. :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ok har aldrig kört banan så har inte så mkt att gå på :)
Ser ut att vara en ganska kort bana iaf men det såg ut att gå undan bra iaf i klippet. :tummenupp

Den är bara knappt 1900 meter och ganska teknisk. Många upplever stora problem att komma ner under 1.10 och de flesta kör nog 1.15 eller mer så 1.05 med skjuts är ganska snabbt. Varvrekordet ligger dock kring 56 sekunder så det är ju en bra bit kvar:)
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Det finns många som kört maskinerna mer än jag har, men enligt min uppfattning ligger skillnaden mest i hur kompakt och nätt K9 känns att köra och hantera i f t K8. Tank och ram upplever jag smalare och hela mc:n kortare i f t den äldre modellen. K9:ans big piston-gaffel känns även den som ett fall framåt. För mig som kommer från en D675 var valet rätt självklart med tanke på K9:ans fördelar, motorn räcker och blir över i bägge maskinerna.

Finns Du i Luleå? På Lindroths i Luleå finns K9 att provsitta, i Piteå finns en ny K8 hos Piteå MC & Motor att dregla över. Åk och provsitt så känner Du nog själv vad som är bästa alternativet för Dig:)

Jag har hoppat mellan maskinerna och jag uppfattade K7:an som lång, bred och lite klumpig (relativt sett nu då:))
Motormässigt är K9:an klart mer varvillig och pigg, den äldre motorn är starkare på låga varv men lyfter inte lika glatt på framhjulet som K9:an. Den nya är i mitt tycke en helt klart bättre hoj på egentligen alla punkter men skillnaden är ju i praktiken hårfin. Bägge hojarna är väldigt mycket bättre än vad de flesta någonsin kommer att kunna anväda:)

Roffes förslag att åtminstone provsitta bägge är mycket bra, ännu bättre om du kunde få provköra. Lindroths har en K9 demo i drift...:tummenupp

Ja, bor i Luleå men jobbar just nu i Norge och efter era inlägg får det nog bli ett par månader till här så man kan kliva på en K9 till våren! :rolleyes:

Är rätt kort, 170cm, om det har någon avgörande betydelse för modellerna... ska se vad jag kommer över att provsitta.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
De har rykte om sig att vara högljudda, och om Du tittar på k8 anges 105dB vid 7k RPM i f t 96dB original...:näsblod

Du kan i vart fall lugnt skrinlägga alla förhoppningar om bankörning inom rikets gränser med det systemet. Sedan verkar det väl inte precis billigt heller.

Skulle jag handla idag skulle jag snegla efter ett gatlegalt system med dbkiller och linkpipe som eliminerar karalysatorn. Det finns en uppsjö av alternativ från t ex LeoVince, Yoshi, Arrow etc, se t ex denna länk.

Lycka till med Ditt val:tummenupp

Någon som har något att säga om Taylormade systemen, godkända osv?

http://www.shinko.se/index.php?main_page=index&cPath=21_22
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Någon som har något att säga om Taylormade systemen, godkända osv?

http://www.shinko.se/index.php?main_page=index&cPath=21_22

De låter obscent mycket... Farbror blå vet om att du kommer flera kilometer i förväg och precis som Roffe säger så kan du glömma all form av banåkning.
Det är fränt med mycket ljud... i 15 minuter... satsa hellre på Akra, eller LeoVince. De ger mest effekt per krona och är ganska tysta med dB-killer.
Att Taylormade skulle ge 9,5 hästar på topp med PC är rent BS. Det finns inget slip-on på marknaden som ger mer än ett par tre hästar på topp. De flesta ger negativ effekt på topp om man inte gör en skräddarsydd mapp i PC:n.

Att Claessons skulle få ut så mycket effekt tyder mer på att den maskin de jämför med inte var optimerad med originalsystem.

Är man ute efter effekt så bör man läsa den här långa tråden, MYCKET läsvärd!!!!!

http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=206442
 

Svensson83

King
Gick med
31 Mar 2007
Ort
...
Hoj
Yamaha R6 2009
OK, även om de är riktigt snyggt så får jag utesluta de systemet då jag tänker köra en del bana.

Jag föredrar helst yoshimura eller akra av dom ni nämner, fråga inte varför med tror de har med designen att göra. Akra är jag väldigt nöjd med då jag haft de på mina KTM hojar jag kört.

Lutar åt ett singel system ial. Dual ser så brötigt ut och jag avskyr orginal systemet.

http://www.yoshimura-rd.com/ps-3928-1401-r-77-stainlesscarbon-full-system.aspx

eller slipon

http://www.yoshimura-rd.com/ps-3941-1401-r-77-stainlesscarbon-slip-on-single.aspx

http://www.akrapovic.com/motorcycle...uki/model/gsx-r-1000-2009/slip-on-bf1d5ec1a7/
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, det R-77 system Du hänvisar till innehåller "mid-pipe" eller "link-pipe", d v s ett mellanrör som eliminerar katalysatorn och ger något av ett helsystem då Suzuki kostat på hojen ett riktigt fint grenrör. Så - se bara till att få med (eller köpa till) en link-pipe till Ditt slip-on så har Du tagit Dig en god bit på väg mot helsystemets prestanda.

Jag har ju Yoshis legala GP-pipor och idag levererades äntligen min LeoVince link-pipe som passar både originalrör och slip-onpipor:banana

Tyvärr är jag själv i hufvudstaden i stället för i garaget och skruvar...:brinnerup

 

Svensson83

King
Gick med
31 Mar 2007
Ort
...
Hoj
Yamaha R6 2009
Har jag fattat rätt: Man behåller de befintliga grenröret och monterar ett link-piperör för att förgrena de två utblåsen till ett och därefter sattsa ett slipon istället för ett helsystem? Låter bra mycket billigare iaf ^^

Hur är de prestanda mässigt att gå från två pipor till en, gör de någon skillnad sämre/bättre eller samma sak?

Förövrigt är jag helt ny på sporthojar, har bara kört KTM 660 och superduke =)
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Har jag fattat rätt: Man behåller de befintliga grenröret och monterar ett link-piperör för att förgrena de två utblåsen till ett och därefter sattsa ett slipon istället för ett helsystem? Låter bra mycket billigare iaf ^^

Hur är de prestanda mässigt att gå från två pipor till en, gör de någon skillnad sämre/bättre eller samma sak?

Förövrigt är jag helt ny på sporthojar, har bara kört KTM 660 och superduke =)

Hej. själv har jag slip on r-77 (singel) carbon yoshi. kannon snyggt o låter gott,,låter Lagom,,!! har pc+kn filter. satt på systemet själv skit enkelt (om man har en bra kompis me liite mer tålamod än jag :D) enligt vad jag har forskat i o hört från folk som bänkar så är det Ingen skillnad i effekt med enkel eller dubbla pipor.. men har man HEL system så ska det va skillnad.. Personligen tycker jag!! att Singel e snyggare.. jag fick med ALLT även mellan röret. (så man kunde kasta bort Katten) och Db-killer.. Helt annan hoj nu.. ca 8400 tror jag? (svedala köpt.) Lycka till.. :squid
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Har japanska yoshi single.
Låter inte för extremt högt och db killer kostar ca 500 kr.
Kommer ju med ett linkpipe som tar bort katen. :tummenupp
Vet ej om linkpipe kommer med om du beställer den amerikanska versionen. :va
 

Bifogat

  • DSC_0914.jpg
    DSC_0914.jpg
    243.9 KB · Visningar: 94

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nästan rätt:) Du demonterar de befintliga bananerna och katalysatorn. Då har Du en öppning från grenröret några dm framför länkaget till stötdämparen. På det röret trär Du på linkpipen, därefter monterar Du slipon-pipan. Jag har i stället en linkpipe som förgrenar 1 till 2, d v s jag har två pipor, precis som original.

Effektmässigt - Ptjaa, med ett helsystem och absolut rätt mappning kanske Du får någon pålle till, men genom att få bort katalysatorn får Du bort vridmomentsvackan i mellanregistret även med slipon + linkpipe.

En eller två rökrör har nog marginell betydelse när det gäller effekt, däremot tror jag att ljudet är lite lägre om man behåller en två-piporslösning.

Har jag fattat rätt: Man behåller de befintliga grenröret och monterar ett link-piperör för att förgrena de två utblåsen till ett och därefter sattsa ett slipon istället för ett helsystem? Låter bra mycket billigare iaf ^^

Hur är de prestanda mässigt att gå från två pipor till en, gör de någon skillnad sämre/bättre eller samma sak?...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De dynokörningar som visas på Akrapovics hemsida ger en ganska bra bild av vad som händer. Endast byte av ljuddämpare (med katalysator kvar) verkar ge ett ytterst marginellt effekttillskott över hela varvtalsområdet, möjligtvis något mer vid svackan som finns vid ~ 6500 rpm. Att byta ut katalysatorn ger ett ganska stort effekttillskott vid svackan vid ~ 6500 rpm (som nästan elimineras helt) men även uppåt i varvtal. Att byta ut original grenrör (och därmed bli av med spjället) verkar ge ytterligare ett marginellt effekttillskott på låg- och mellanvarv samt ett lite större effekttillskott på toppvarv (varvtalet för toppeffekt verkar också gå upp lite).

Angående grenrör, är det något annat system än Arrows värstingsystem som har förbindelserör mellan olika cylindrars grenrör...?
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Har japanska yoshi single.
Låter inte för extremt högt och db killer kostar ca 500 kr.
Kommer ju med ett linkpipe som tar bort katen. :tummenupp
Vet ej om linkpipe kommer med om du beställer den amerikanska versionen. :va
Hm!! jag har (USA) yoshi. (Snik ja ja)... Japs yoshi e både dyrare och låter Mer :skrämd Men ger mer effekt,, jag fick me Db.n till min pipa. Ock ja det låter kanske lite mer med singel pipa än dubbla men sån enorm skillnad är det inte.... jag tycker mitt låter som Orginal :hördu

He He,,,
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har japanska yoshi single.

Det ljuddämparfästet är onekligen fräckt...! En som aldrig tänker åka med skjuts kan ju eliminera passagerarfotpinnarna helt och hållet för en riktigt clean look. Hur är fästet byggt...? Monteras det bakom fotpinnen...?
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Det ljuddämparfästet är onekligen fräckt...! En som aldrig tänker åka med skjuts kan ju eliminera passagerarfotpinnarna helt och hållet för en riktigt clean look. Hur är fästet byggt...? Monteras det bakom fotpinnen...?

Ja, fästet sitter bakom fotpinnen.


ok, då vet jag. tack för svaren.

Snyggt slipon ZM

Tack! :)

Precis satt på puckarna från lightech också. :tummenupp
Nu väntar jag bara på mina nya kåpor.
 

Bifogat

  • DSC00154.jpg
    DSC00154.jpg
    216.2 KB · Visningar: 122

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Har nu även införskaffat mig kåpset från Sebimoto då jag fick dom färdiglackerade och oanvända för en billig peng.
Någon som har erfarenhet av kåpor från Sebimoto på sin gsx-r?
Jobbiga att montera?
Passform?
Hämtar kåporna om två veckor då jag kommer hem så har inte provat själv.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top