Suzuki GSX-R 1000 K3/K4 tråden

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nop de går inte att ändra mellan celsius å farenheit, bara miles/h till km/h

var förbi garaget och ändrade :D tusen tack för snabbt svar!

okej men det kan jag leva med. hur många celsius ska våra hojar ligga på normalt?

Slänger in en desperat fråga. Hojen K4, 1000.

Jag har lyckats (kors i taket) hitta felet med min maskins konstiga läte då man snurrar på bakhjulet. Jag har sen en tid haft ett skumt gnisslande ljud vid bakdrevet (kunde varit kedjan också) när man snurrade hjulet. Plockade av kedjan helt ikväll och ljudet kvarstog när jag snurrade på hjulet.

Desperat som jag var testa jag även lätta på hjulmuttern och ljudet blev inte lika påtagligt en ändå hörbart och kännbart. Plocka av hjulet helt och checkade om jag kunde se nån synlig skada. Jippie. Klart jag kunde se det. Eller kanske man ska säga satan i helvete!

Det sitter två distanser på varsin sida om hjulet (ni fattar) och när jag på drevsidan snurrar distansen låter och känns det som en stenkross och tittar man noga, när man plockat bort distansen ser man att tätningen kring lagret (visst fan är det lagret?) så skadad. Det är borta en liten bit av gummit. Inte bra. Testar att snurra bara lagret utan att ha distansen där och det låter likadant.

För er som inte fattat vilken sida det är så när ni ska kolla ryckutjämnaren så är det den sidan bakdrevet sitter på. Kollade snabbt den andra sidan men där verkar det vara ok. Snurrar smidigt och lätt utan missljud eller "hack". Bör kanske tillägga också att den där distansen ser skum ut (drevsidan). Distansen på den sidan (drevsidan) har fått som nåt typ av spår halvvägs runt sig. Jag kan svära på att den där distansen inte såg ut så då jag körde in hojen i garaget i höstas. Den kommer jag bli tvungen att byta, utan snack. Inte ofta man brukar bli glad över att hitta fel på ett fordon men den här gången är jag faktiskt det. Börjar bli lite stressad för snart börjar säsongen och då ska allt vara top of the line :)

Mina frågor.

Är det nån bytt detta lager?

Måste man byta båda sidorna?

Hur svårt är det?

Kostnad (mellan tummen o pekfingret)?

Tacksam för svar.

Mvh Exil

Edit. Det är lagret i ryckytjämnaren som är kasst, inget annat, som ett förtydliganden.

Om det är de lagrena jag tror du menar så skulle jag nog byta båda samtidigt då de bara går på 200-300kr paret. lika bra ändå när allt är loss och man är igång. så slipper du tänka på det.
 
Last edited:

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Byta olja i gafflarna,,? går det utan att plocka isär hela dreten?
Låta den sitta kvar på hojen menar jag,,
Och viken mängd ska man fylla på? Läste någonstans att det skulle mätas oljenivå,?

Tacksam för svar,,,
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
var förbi garaget och ändrade :D tusen tack för snabbt svar!

okej men det kan jag leva med. hur många celsius ska våra hojar ligga på normalt?



Om det är de lagrena jag tror du menar så skulle jag nog byta båda samtidigt då de bara går på 200-300kr paret. lika bra ändå när allt är loss och man är igång. så slipper du tänka på det.

Mmm tack för ditt svar.

Men jag var kanske otydlig eller bara förvirrad när jag skrev frågan först. Den delen där lagret är trasigt (tätningen paj) är på den delen som drevet sitter på. D.v.s ryckutjämnardelen som går att plocka lös från själva fälgen. Jag kollade dom andra hjullagren innan jag plocka lös däcket (du vet, precis som när man gör säkerhetskontrollen) och det fanns inte minsta tillstymelse till glapp. Snurrar man sen lageren när däcket är lös (exkl ryckutjämnlagret) så glider dom fint utan missljud.

Som jag fattat det sitter det 3st lager vid bakfälgen. 1 lager på själva ryckutjämnardelen. 1 lager innaför den i/vid själva fälgen och 1 lager på den andra sidan. Totalt 3st. Rätta mig om jag har fel.

Vad som jag tycker är märkligt att nåt lager överhuvudtaget gått sönder. Hojen har ju endast tvättats och stått i garaget sen i september.

Jag har en pdf fil som är typ en avancerad Hyense (stav?)bok men tuvärr visar den ingen sprängskiss på bakhjulet vilket är konstigt.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Jag har bytt lager helt på min GSX-R. Visserligen en -00 750, men principen är samma.
Gummitätningen bänder du ur med en spårmejsel så att vägen är fri för när lagret skall ur. Det är ingen idé at banka ur lagret kallt. Det är onödigt tungt och man riskerar att skada lagersätet. Jag använde en varmluftpistol för att värma aluminiumet ordentligt innan jag försökte få ur lagren, och då ramlar de ut i princip av sig själv. Samma sak gäller när de nya grejerna skall i. In i frysen med nya lagret över natten och värm aluminiumet ordentligt. Lagret kommer att ramla i av sig självt, men var redo med en dorn och hammare om det skulle behövas en liten knuff eller två.

Återigen; Det är VÄLDIGT mycket enklare och säkrare att värma i och ur lagren!

Lycka till!
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Tack för era svar.

Har kollat med en MC firma om vad som behövs. Fick följande svar.

1st lager 604kr inkl moms
1st Packbox 84kr exkl moms
Ev byta distansen som fått repor RUNT sig, inte den ytan som ligger mot packboxen. Pris 184kr exkl moms

Håll i er. Jobbet att byta lagret+packboxen har MC firman.........tatata 100kr för. Jaja, det man förlorar på jobbet tar man igen på materialet :)

Jag antar att det är vanliga SKF lager som sitter på min moppe (hoj). Fick en tanke på att jag kanske skulle mäta dimensionen på lagret och köpa det via vilken lagerfirma som helst. Men samtidigt så är det kanske enklare att beställa det via en Suzukifirma så då vet jag att det blir rätt.

Men som sagt. Jobbkostnaden var en surprise.
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Tack för era svar.

Har kollat med en MC firma om vad som behövs. Fick följande svar.

1st lager 604kr inkl moms
1st Packbox 84kr exkl moms
Ev byta distansen som fått repor RUNT sig, inte den ytan som ligger mot packboxen. Pris 184kr exkl moms

Håll i er. Jobbet att byta lagret+packboxen har MC firman.........tatata 100kr för. Jaja, det man förlorar på jobbet tar man igen på materialet :)

Jag antar att det är vanliga SKF lager som sitter på min moppe (hoj). Fick en tanke på att jag kanske skulle mäta dimensionen på lagret och köpa det via vilken lagerfirma som helst. Men samtidigt så är det kanske enklare att beställa det via en Suzukifirma så då vet jag att det blir rätt.

Men som sagt. Jobbkostnaden var en surprise.

Ja, tar man 604kr för det lagret kan man nog inte ta så mycket i arbetskostnad :rolleyes:
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Hur har det gått med lagerbytet?

Nån som behöver? fina grejer :D

tyvärr har jag redan ett par!

http://www.blocket.se/vi/20727272.htm?ca=11_s

Tjena. Det går sakta. Jobbar så jag har inte haft tid att göra nåt. Men fick veta av en polare att han kan ta på sig lagerbytet. Måste plocka bort det gamla och mäta dimensionen och sen köpa ett nytt med samma mått. 604kr känns som rena rånet för ett "litet" lager. Finns tydligen en firma som säljer typ samma lager för 300 pix.

Kommer att uppdatera när det finns nåt nytt att tillägga.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Tjena. Det går sakta. Jobbar så jag har inte haft tid att göra nåt. Men fick veta av en polare att han kan ta på sig lagerbytet. Måste plocka bort det gamla och mäta dimensionen och sen köpa ett nytt med samma mått. 604kr känns som rena rånet för ett "litet" lager. Finns tydligen en firma som säljer typ samma lager för 300 pix.

Kommer att uppdatera när det finns nåt nytt att tillägga.

Enligt reservdelslistan på bikebandits (klicka på "Wheels \ tires \ final drive") så har lagren dimensionen 28X52X12 och tätningarna 38X58X7. Skulle tro att det bara är och gå till vilken lagernasare som helst så kan de säkert plocka fram lager billigare.

På tal om dyra orginaldelar, jag kollade vad en mutter/gummiplupp för skruvarna till kåpglaset kostade hos suzuki, 75 spänn styck! :D Lyckades trycka igenom en längst ner så den ramlade in bakom lampan. Men det får det vara värt för att slippa skruva loss frontkåpan igen...

/R
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nu är ju våren här! i alla fall i sthlm :) hur många har hunnit ta ut sina hojar?

själv ställde man på sin hoj i mitten av mars och fram tills idag har jag åkt ca. 150mil :D
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Nu är ju våren här! i alla fall i sthlm :) hur många har hunnit ta ut sina hojar?

själv ställde man på sin hoj i mitten av mars och fram tills idag har jag åkt ca. 150mil :D

Jodå vart ute i ca 50 mil i grus o smältvatten så vinterns putsande känns bortkastat :mad:

Hojen lade av vid 2 tillfällen ,
På displayen blinkade F1 och oljelampan ,Alltså när hojen hade lagt av,
men inga fel på oljenivån ,Någon som har en ide vad det var för fel?
Startade och inga fel... har kört 10 problemfria mil efter det,
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jodå vart ute i ca 50 mil i grus o smältvatten så vinterns putsande känns bortkastat :mad:

Hojen lade av vid 2 tillfällen ,
På displayen blinkade F1 och oljelampan ,Alltså när hojen hade lagt av,
men inga fel på oljenivån ,Någon som har en ide vad det var för fel?
Startade och inga fel... har kört 10 problemfria mil efter det,

fyfan så du plågar den med sånt jäkla slask...hmm jag har ingen aning vad det kan vara.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Idag såg jag att halvljus kontakten hade smällt vid ena skokontakten. Vad kan detta bero på? lampan fungerar som den ska men vill ju inte att det ska smälta och kortsluta mot ramen eller liknande.
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Idag såg jag att halvljus kontakten hade smällt vid ena skokontakten. Vad kan detta bero på? lampan fungerar som den ska men vill ju inte att det ska smälta och kortsluta mot ramen eller liknande.

Har du kollat vad det är för sorts glödlampa ?Watt o liknande.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Har du kollat vad det är för sorts glödlampa ?Watt o liknande.

Nopp, satt i lyset när jag köpte den och såg ut som den som ska sitta där. framlampan är från en gixxer k4 600/750 och enlig handboken ska det vara samma lampa så jag antog att det ska vara rätta grejer :S
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Nu är ju våren här! i alla fall i sthlm :) hur många har hunnit ta ut sina hojar?

själv ställde man på sin hoj i mitten av mars och fram tills idag har jag åkt ca. 150mil :D

Jo, nu har man varit igång någon vecka men det är fan så kallt på morgnarna fortfarande. Har 5 mil till jobbet så man är lite stel när man kommer fram...

På tal om det, det är ingen som har ett double bubble glas liggandes till 1000 K3 som de vill bli av med?

/R
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Jo, nu har man varit igång någon vecka men det är fan så kallt på morgnarna fortfarande. Har 5 mil till jobbet så man är lite stel när man kommer fram...

På tal om det, det är ingen som har ett double bubble glas liggandes till 1000 K3 som de vill bli av med?

/R

Myggfritt väder hos dej :D Har inget extra glas, men Eracing.se
är väl billigast på glasen vad jag känner till om du tvingas handla nytt?

Nopp, satt i lyset när jag köpte den och såg ut som den som ska sitta där. framlampan är från en gixxer k4 600/750 och enlig handboken ska det vara samma lampa så jag antog att det ska vara rätta grejer :S

Trist med elfel skulle nog mäta upp kablarna med någon multimeter,Kanske har vart fel förut på hojen o någon satt i en fet säkring som klarar en hel del? kan ju bara gissa,

Har besiktat idag med endast lågt halvljus som anmärkning , Har sänkt hojen lite fram o höjt bak..Så det blir o justera lyset lite, slipper besikta om iaf:tummenupp
Blir det nåt banåka framöver för din del?
 
Last edited:

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Myggfritt väder hos dej :D Har inget extra glas, men Eracing.se
är väl billigast på glasen vad jag känner till om du tvingas handla nytt?
?

1 plusgrad har det varit de senaste dagarna. Man får bylsa på sig som en michelingubbe... :huvet

Tack för tipset om glaset, skall kolla där.

/R
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Myggfritt väder hos dej :D Har inget extra glas, men Eracing.se
är väl billigast på glasen vad jag känner till om du tvingas handla nytt?



Trist med elfel skulle nog mäta upp kablarna med någon multimeter,Kanske har vart fel förut på hojen o någon satt i en fet säkring som klarar en hel del? kan ju bara gissa,

Har besiktat idag med endast lågt halvljus som anmärkning , Har sänkt hojen lite fram o höjt bak..Så det blir o justera lyset lite, slipper besikta om iaf:tummenupp
Blir det nåt banåka framöver för din del?


Ska besikta imorn så jag leker med elen sen efter det :)
du kan justera så din lampa riktas uppåt med hjälp av två justeringskruvar bakom lampan. väldigt enkelt. se bara till att nån sitter på hojen när du ställer in så det inte blir fel sen när du sätter dig.

Du kan lätt kolla om den är rätt inställd.
Om vi säger att din lampas höjd (ungefär mitten på lysets placering) är 80cm högt så ska ljusbilden hamna 1cm nedan för på vägen, alltså 79cm ifall du står 1meter från väggen, 2cm ifall du står 2m ifrån väggen 3cm ifall du står 3m ifrån o.s.v. :)

Du kanske redan vet detta men bra att ha det sagt ifall nån annan själ söker info om det.

Vet inte 100% vart eller när just nu men lite bana måste man köra :) själv då?
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top