bullysmile
Killing time? time kills you!
Nop de går inte att ändra mellan celsius å farenheit, bara miles/h till km/h
var förbi garaget och ändrade tusen tack för snabbt svar!
okej men det kan jag leva med. hur många celsius ska våra hojar ligga på normalt?
Slänger in en desperat fråga. Hojen K4, 1000.
Jag har lyckats (kors i taket) hitta felet med min maskins konstiga läte då man snurrar på bakhjulet. Jag har sen en tid haft ett skumt gnisslande ljud vid bakdrevet (kunde varit kedjan också) när man snurrade hjulet. Plockade av kedjan helt ikväll och ljudet kvarstog när jag snurrade på hjulet.
Desperat som jag var testa jag även lätta på hjulmuttern och ljudet blev inte lika påtagligt en ändå hörbart och kännbart. Plocka av hjulet helt och checkade om jag kunde se nån synlig skada. Jippie. Klart jag kunde se det. Eller kanske man ska säga satan i helvete!
Det sitter två distanser på varsin sida om hjulet (ni fattar) och när jag på drevsidan snurrar distansen låter och känns det som en stenkross och tittar man noga, när man plockat bort distansen ser man att tätningen kring lagret (visst fan är det lagret?) så skadad. Det är borta en liten bit av gummit. Inte bra. Testar att snurra bara lagret utan att ha distansen där och det låter likadant.
För er som inte fattat vilken sida det är så när ni ska kolla ryckutjämnaren så är det den sidan bakdrevet sitter på. Kollade snabbt den andra sidan men där verkar det vara ok. Snurrar smidigt och lätt utan missljud eller "hack". Bör kanske tillägga också att den där distansen ser skum ut (drevsidan). Distansen på den sidan (drevsidan) har fått som nåt typ av spår halvvägs runt sig. Jag kan svära på att den där distansen inte såg ut så då jag körde in hojen i garaget i höstas. Den kommer jag bli tvungen att byta, utan snack. Inte ofta man brukar bli glad över att hitta fel på ett fordon men den här gången är jag faktiskt det. Börjar bli lite stressad för snart börjar säsongen och då ska allt vara top of the line
Mina frågor.
Är det nån bytt detta lager?
Måste man byta båda sidorna?
Hur svårt är det?
Kostnad (mellan tummen o pekfingret)?
Tacksam för svar.
Mvh Exil
Edit. Det är lagret i ryckytjämnaren som är kasst, inget annat, som ett förtydliganden.
Om det är de lagrena jag tror du menar så skulle jag nog byta båda samtidigt då de bara går på 200-300kr paret. lika bra ändå när allt är loss och man är igång. så slipper du tänka på det.
Last edited: