Suzuki GSX-R 1000 K3/K4 tråden

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Vad kör ni för däck och vart köper ni däck till era gixx:rar?

Gersby

Medlem
Gick med
20 Oct 2007
Hoj
2003 buell xb9s, 1983 Honda mtx 125R, 2013 Honda 250r
Tjena,

Någon som vet om det går att koppla bort avgasporten (och inte få fram fi lampan.) Har läst hur man ska göra på K5/K6 men lyckas inte hitta någon info om K3/K4. Känner mig nöjd på fi lampan som tänder sig lite då och då när jag är ute och åker, tänkte att det är lika bra att ha porten öppen och koppla bort larmet.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Vad kör ni för däck och vart köper ni däck till era gixx:rar?

Jag kör med Dunlop Qualifier och det funkar bra för mig. De är inte kanske de bästa för att köra om det är blött ute eller regnar, men jag kör aldrig i regn och börjar det regna kör jag lugnt. Annars har de bra grepp och helt okej pris på däckonline.se

Men metzler, michelin, pirelli funkar även, beror mest på ditt körsätt och livslängd du vill ha på däcken.

Körde tidigare med 190 bak men kör nu 180 och känner inte nån skillnad.

Men kolla på däckonline.se så får du jämnföra priser och däck för att välja några som passar din plånbok och körsätt bäst. Där kan du även se vilka däckverkstäder som sammarbetar med dem, då kan de skicka däcken direkt till verkstaden som skiftar däcken för några hundringar. Jag har en vän som skiftar däcken så jag beställde hem däcken till mig, tog 4 dagar att få däcken.

Tjena,

Någon som vet om det går att koppla bort avgasporten (och inte få fram fi lampan.) Har läst hur man ska göra på K5/K6 men lyckas inte hitta någon info om K3/K4. Känner mig nöjd på fi lampan som tänder sig lite då och då när jag är ute och åker, tänkte att det är lika bra att ha porten öppen och koppla bort larmet.

det går, men har ingen aning hur man gör eller vilken kabel det handlar om då förra ägaren redan fixat det tidigare.

Last edited:

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Tjena,

För f1-lampan har Yoshi instruktioner om hur man kopplar bort, gjorde precis det samma häromdagen på min. Ladda ner pdf:en på sidan så står det där vilken kabel man skall ta bort/klippa.

/R

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Det är på sin plats att gratulera Johnnie till ett mycket bra val av hoj.

Jag har samma dilemma som flera andra med den där FI lampan som blinkar. Men man kan som tidigare nämnts släcka den om man vill. Har en mycket bra länk med instruktioner på den. Sitter på work just nu och kommer inte åt den, kan posta den senare. Jag har plockat bort hela vajersystemet på min hoj för den där exhustedskiten. Är det inte inkopplat behöver jag inte vajrarna där heller. Det enda som hela den där funktionen ska göra är att man ska få lite bättre bottenvrid vid låga varv. Men det finns folk som testat med och utan och upplever ingen skillnad. Antagligen rör dig sig om procent.

Ang TRE grunkan så har jag aldrig hört talas om det där. Kan det verkligen stämma att som hojen är i orginalutförande att man inte får ut max effekt/vrid på 1ans vxl till 4ans? Nån som kan bekräfta att man märker en påtalig skillnad och inte bara placebo?

Har en sista fråga. Ska på semester söderut och skämma ut mig. Var köper man packväskor som är enkla att montera (skit i priset), våtsäkra, modellanpassade och hysat stora. Hade tänkt mig 1 tankväska, ryggsäck 60L (den har jag redan) och två sidoväskor eller dyl där bak på hojen. Ja, jag vet, behöver inte ha med mig hela garderoben :p

Tacksam för vettiga svar.

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Det är på sin plats att gratulera Johnnie till ett mycket bra val av hoj.

Jag har samma dilemma som flera andra med den där FI lampan som blinkar. Men man kan som tidigare nämnts släcka den om man vill. Har en mycket bra länk med instruktioner på den. Sitter på work just nu och kommer inte åt den, kan posta den senare. Jag har plockat bort hela vajersystemet på min hoj för den där exhustedskiten. Är det inte inkopplat behöver jag inte vajrarna där heller. Det enda som hela den där funktionen ska göra är att man ska få lite bättre bottenvrid vid låga varv. Men det finns folk som testat med och utan och upplever ingen skillnad. Antagligen rör dig sig om procent.

Ang TRE grunkan så har jag aldrig hört talas om det där. Kan det verkligen stämma att som hojen är i orginalutförande att man inte får ut max effekt/vrid på 1ans vxl till 4ans? Nån som kan bekräfta att man märker en påtalig skillnad och inte bara placebo?

Tacksam för vettiga svar.

F1 lampan kan nog lysa/blinka av fler anledningar, den varnar för att det är fel någonstans i motorstyrningen allmänt. Om du specifikt menar felmeddelandet som uppstår när man plockar bort avgasventilen så funkar instruktionen i länken till yoshi alldeles utmärkt, jag har gjort den och det är plättlätt och min lampa slocknade. Om det gäller något annat tillfälle får man nog börja leta felkoder men det har jag inte riktigt kläm på hur man gör på denna hoj än.

Jag plockade bort all bröte som hade med ventilen och göra, vajrar, servomotor m.m. när jag klämde dit ett BOS halvsystem. Lite skillnad märks det nog allt på botten i alla fall men som du säger handlar det nog om enstaka procent. Påtaglig eller placebo, svårt att säga, inget som bekymrar mig i alla fall. Kan lika gärna vara det grövre systemet och mappning som gör att den känns lite tamare på låga varv. Har PCIII men har bara laddat in en map från PCs hemsida för BOS halvsystem.

TRE stämmer, ecu justerar tändning på de lägre växlarna och har också en toppfartsbegränsning vid 300 på högsta växeln om man nu skulle orka dit :D TRE-modden tar bort dessa och lurar ecu att 4an eller om det är 5an ligger i hela tiden så att alla begränsningar försvinner. Om det sedan i praktiken gör någon skillnad i körupplevelse råder det högst delade meningar om. En del säger att det inte märks ett skit med TRE-modd och en del säger att hojen går och drar jämnare från låga varv i på de lägre växlarna. Har inte testat detta själv än dock, har inte känt som att motorstyrkan är något problem....än...

Om det här är vettiga svar vet jag inte men svar i alla fall. :D

/R

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Som utlovat länken ang F1 koden och vad den innebär etc. Läs längre ner snubben som postat en mer utförlig förklaring.

http://www.tamparacing.com/forums/bike-tech/507620-fi-code-07-gsxr.html
Post 3

Här lite bilder på jobbet in action.
http://www.tfriders.com/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=71

Notera nu att detta är GSXR 600 moppar och inte the real deal (1000kubikarn) men jag antar att det är i princip samma konstruktionslösning. Men jag skulle inte våga mig på att klippa kablarna föräns jag är säker på vilken kabel det är som ska snittas av.

Jag orkar inte heller just nu googla fram motsvarande instruktioner till K3/K4 Gixxern eftersom jag är aptrött :p Kanske nån annan orkar.

Om det är som Ryno säger att F1 lampan kan betyda massor av andra saker kan det bli jobbigt om det är ett annat fel på maskinen som inte man har en aning om eftersom lamphelvete FI blinkar konstant. Hmm får ta mig en funderar på om jag vid nästa service inte ska ta och be mcfirman klippa rätt kabel, dom om nån borde veta. Ska in och serva om 150mil = 2 helgkörningar :)

Ang detta med TRE så fick jag ikväll en förklaring av en kille med en med samma hoj som min fast K2. Han sa att det där är en säkerhetsak att inte man får full effekt vid gaspådrag 1-3ans växel. Han, om jag minns, sa att det har med luftburken och spjällen där det ska finnas 2st spjäll, det enda reagerar direkt på gasrullen och öppnar sig helt vid gaspådrag. Det andra spjället öppnar sig långsammare och därav "långsammare" effektutveckling. Han menade på att om man förbikopplar med TRE så kommer man riskera att maskinen ger max effekt med en konsekvens att framhjulet bla lättare kliver upp i luften, gud va hemskt det låter :) Sen som Ryno sa han att den tar bort toppfartsbegränsningen. Han varnade dock för att den kunde bli lite mer oberäkning vid tex häftigt gaspådrag ur en kurva.

Imorn ska jag införskaffa TRE omgående, bikersneed modell gör att man slipper klippa kablar och det är bara att plugg and play så att säga. Vafan, det kan väl vara värt 300pix ändå bara ca 6 stor stark på krogen :)

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Notera nu att detta är GSXR 600 moppar och inte the real deal (1000kubikarn) men jag antar att det är i princip samma konstruktionslösning. Men jag skulle inte våga mig på att klippa kablarna föräns jag är säker på vilken kabel det är som ska snittas av.

Jag orkar inte heller just nu googla fram motsvarande instruktioner till K3/K4 Gixxern eftersom jag är aptrött :p Kanske nån annan orkar.

Hehe... vad är det för fel på instruktionen från Yoshi som jag postade tidigare. Där står klart och tydligt vilken kabel som skall kopplas ur och det är inte samma kabel som gsxr 600. Själva servomotorn sitter på insidan av ramen på höger sida, snett ovanför bromspedalen. Den sitter med 2 skruv och sedan är det bara att koppla bort vajrarna och kablarna (2 kontakdon) och rycka ut den. Kan vara lite jäklig och komma åt, det är lite trångt.

Om det är som Ryno säger att F1 lampan kan betyda massor av andra saker kan det bli jobbigt om det är ett annat fel på maskinen som inte man har en aning om eftersom lamphelvete FI blinkar konstant. Hmm får ta mig en funderar på om jag vid nästa service inte ska ta och be mcfirman klippa rätt kabel, dom om nån borde veta. Ska in och serva om 150mil = 2 helgkörningar :)

Kollade lite snabbt i manualen hur diagnostiken fungerar och det verkar som man måste ha en avläsare för att kunna få ut felkoder. Men hur har lampan börjat blinka? Helt utan synbar anledning eller har du kopplat ur avgasventilen utan att koppla ur kabeln i ecu?

Ang detta med TRE så fick jag ikväll en förklaring av en kille med en med samma hoj som min fast K2. Han sa att det där är en säkerhetsak att inte man får full effekt vid gaspådrag 1-3ans växel. Han, om jag minns, sa att det har med luftburken och spjällen där det ska finnas 2st spjäll, det enda reagerar direkt på gasrullen och öppnar sig helt vid gaspådrag. Det andra spjället öppnar sig långsammare och därav "långsammare" effektutveckling.

Det låter som han menar sekundärspjällen i trottelhusen och mig veterligen påverka inte tre-modden dessa. Däremot finns det de som plockar bort dem helt vilket också skall ge någon häst eller två... placebovarning på denna mod med tycker jag. TRE betyder Timing Retard Eliminator så det indikerar att den påverkar tändningen...

Han menade på att om man förbikopplar med TRE så kommer man riskera att maskinen ger max effekt med en konsekvens att framhjulet bla lättare kliver upp i luften, gud va hemskt det låter :) Sen som Ryno sa han att den tar bort toppfartsbegränsningen. Han varnade dock för att den kunde bli lite mer oberäkning vid tex häftigt gaspådrag ur en kurva.

Imorn ska jag införskaffa TRE omgående, bikersneed modell gör att man slipper klippa kablar och det är bara att plugg and play så att säga. Vafan, det kan väl vara värt 300pix ändå bara ca 6 stor stark på krogen :)

Kul! Åtekom gärna med hur du upplever skillnaden, funderar också på tre-mod men har som sagt läst så många olika åsikter om den.

/R

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Hehe... vad är det för fel på instruktionen från Yoshi som jag postade tidigare. Där står klart och tydligt vilken kabel som skall kopplas ur och det är inte samma kabel som gsxr 600. Själva servomotorn sitter på insidan av ramen på höger sida, snett ovanför bromspedalen. Den sitter med 2 skruv och sedan är det bara att koppla bort vajrarna och kablarna (2 kontakdon) och rycka ut den. Kan vara lite jäklig och komma åt, det är lite trångt.

Kollade lite snabbt i manualen hur diagnostiken fungerar och det verkar som man måste ha en avläsare för att kunna få ut felkoder. Men hur har lampan börjat blinka? Helt utan synbar anledning eller har du kopplat ur avgasventilen utan att koppla ur kabeln i ecu?

Det låter som han menar sekundärspjällen i trottelhusen och mig veterligen påverka inte tre-modden dessa. Däremot finns det de som plockar bort dem helt vilket också skall ge någon häst eller två... placebovarning på denna mod med tycker jag. TRE betyder Timing Retard Eliminator så det indikerar att den påverkar tändningen...

Kul! Åtekom gärna med hur du upplever skillnaden, funderar också på tre-mod men har som sagt läst så många olika åsikter om den.

/R

Sorry, jag missade din förklaringen, antagligen tänkte jag lite fel i hastigheten :)

Ang vad jag gjort med min maskin. Svar: Enbart plockat bort vajrarna från hojen och inget annat. Förra ägaren var den som plocka av vajrarna från avgassystemet antagligen eftersom han bytte system och orkade inte montera tillbaks skiten. Men har den ingen eller marginell effekt (inte ens kännbar) så blir skiten överflödig. Sen hade han också dumt nog lagt vajrarna mot svingen (buntbandat) så som låg och skavde bort färg (svart sving). Jag har slipat och lackat om svingen så den ser bra ut. När jag köpte hojen så tala han om att FI blinkandet berodde på just den där vajerhistoran och jag har haft in maskinen på service förra året och på firman hitta dom inget fel (plus att man servade hojen). Fick däremot beröm för att den gick mycket bra och var i gott skick :)

Kan vara som du säger ang TRE att den endast påverkar tändningen. Men det spelar ingen roll vad den gör, det intressanta är blir det nån prestandaskillnad och det finns bara ett sätt att ta reda på det, prova med och utan TRE :) I will.

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Sorry, jag missade din förklaringen, antagligen tänkte jag lite fel i hastigheten :)

Ang vad jag gjort med min maskin. Svar: Enbart plockat bort vajrarna från hojen och inget annat. Förra ägaren var den som plocka av vajrarna från avgassystemet antagligen eftersom han bytte system och orkade inte montera tillbaks skiten. Men har den ingen eller marginell effekt (inte ens kännbar) så blir skiten överflödig. Sen hade han också dumt nog lagt vajrarna mot svingen (buntbandat) så som låg och skavde bort färg (svart sving). Jag har slipat och lackat om svingen så den ser bra ut. När jag köpte hojen så tala han om att FI blinkandet berodde på just den där vajerhistoran och jag har haft in maskinen på service förra året och på firman hitta dom inget fel (plus att man servade hojen). Fick däremot beröm för att den gick mycket bra och var i gott skick :)

Ja men dåså, då beror F1 blinkadet med största sannolikhet på att avgasventilen är urkopplad, då behöver du nog inte hålla på och oroa dig för felkoder och annat. Se till att få rätt kabel bortkopplad (man behöver inte kapa sladden) så slutar nog blinkandet. :tummenupp

Kan vara som du säger ang TRE att den endast påverkar tändningen. Men det spelar ingen roll vad den gör, det intressanta är blir det nån prestandaskillnad och det finns bara ett sätt att ta reda på det, prova med och utan TRE :) I will.

Jepp, helt rätt! Ser fram emot recension, se till att balansera in placeboeffekten i omdömet också :)

/R

LaZoR

Newbie
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -03
Tjena ärade gixxer ägare:D
Har precis inhandlat en gixxer och har lite funderingar angående denna cykel. Då detta är min första sporthoj funderar jag på vart man ev placerar en powercommander på denna modell? Sen funderar jag på om någon vet vart man kan beställa orginalskruvar mm till en K3? Tacksam för svar
Ses på vägarna!

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Har precis inhandlat en gixxer och har lite funderingar angående denna cykel. Då detta är min första sporthoj funderar jag på vart man ev placerar en powercommander på denna modell? Sen funderar jag på om någon vet vart man kan beställa orginalskruvar mm till en K3? Tacksam för svar
Ses på vägarna!

Grattis till en go hoj! :tummenupp

PC placerar du under kutsen/passagerarsadeln i bagagutrymmet :D Har jag gjort på min i alla fall, med dubbelhäftande karborreband.

Originalskruvar...hos din lokala suzukinasare kanske?

/R

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Hoj
no one
F1 lampan

F1 lampan tänds ibland.:huvet
Den har varit på service samt kört bromsbänk men dom fick den inte att tända upp.
Då denna cykel saknar minne, kan man inte kontrollera i efterhand.
Men enligt uppgift kan man brygga kontakterna och få upp felkoden i displayen vilka ska bryggas:confused: se bild.:gnissla

Bifogat

• DSC01465.jpg
    DSC01465.jpg
    177 KB · Visningar: 65

Gersby

Medlem
Gick med
20 Oct 2007
Hoj
2003 buell xb9s, 1983 Honda mtx 125R, 2013 Honda 250r
Brygga dom 2 stiften längs till höger i den vita kontakten, Hade problem med min avgasport, så Fi lampan tände sig lite då och då. Men för att vara säker på att det var avgasporten som spökade tog jag mig en tur och provocerade fram felet. Ett tips är att ha med reserv nyckeln så att du får bort sadel/cutsen när lampan tänder sig. För direkt man stänger av så försvinner felmeddelandet.

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
RD 350
F1 lampan tänds ibland.:huvet
Den har varit på service samt kört bromsbänk men dom fick den inte att tända upp.
Då denna cykel saknar minne, kan man inte kontrollera i efterhand.
Men enligt uppgift kan man brygga kontakterna och få upp felkoden i displayen vilka ska bryggas:confused: se bild.:gnissla

Var sitter den där kontakten nånstans?

mvh

Ses på vägarna!

Bikersneed har en massa sorters
skurvar om du vill ha lite snyggare är orignal,:tummenupp

Last edited:

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Har i dagarna beställt min TRE kontakt.

Under resans gång i varje fall har jag funderat och scannat lite på internet för att få reda på mer om denna TRE effekthistoria. Hittade en bra sida med en bra och utförlig förklaring vad som händer, varför det händer och eventuella negativa biverkningar. Den stora grejen som jag förstår sker (av den Eng jag fattar) så är det att du får bättre vridmoment eftersom tändningen ändras så att bränslet antänds när kolven är i rätt läge. För tidig eller för sent gör att du tappar vridmoment (effekt) och således får mindre åka med.

Detta gäller enbart på 1-3ans växel, dom övriga finns det inga begränsningar på. Sen får du också en högre tomgång etc med TRE inkopplad om jag fatta saken rätt.

Jaja. Help ourself.

http://www.bugmanweb.com/gsxr/tre.html

Sen kan tilläggas att undertecknad inte ritkigt fattat exakt var den där kontakten ska sitta som jag best. Det följer med en manual vilket torde förklara var.

-----------

Sen undrar jag. Ingen som har svar på detta med packväskorna som jag frågade om tidigare? Se tidigare inlägg.

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Hoj
no one
Brygga dom 2 stiften längs till höger i den vita kontakten, Hade problem med min avgasport, så Fi lampan tände sig lite då och då. Men för att vara säker på att det var avgasporten som spökade tog jag mig en tur och provocerade fram felet. Ett tips är att ha med reserv nyckeln så att du får bort sadel/cutsen när lampan tänder sig. För direkt man stänger av så försvinner felmeddelandet.

Tackar tackar
Att det försvinner direkt det vet jag...
Avgasporten är det inte. det kan jag säga med säkerhet
(Den är bort plockad sen länge) :fakta

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM