Suzuki GSX-R 1000 K3/K4 tråden

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Är det någon som vet om enkelkutsen till en K4'a passar på en K3'a? Anledningen till att jag undrar är att dom ligger under olika "sektioner" när man tittar på fiches. Det borde bara vara färgen som skiljer, men vad vet jag.
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Japp, den passar.
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Har fått min TREkontakt idag. Men har inte hunnit montera och testa den ännu (om det blev nån skillnad). Ska testa senare i veckan/helgen. Ska testa med att köra utan den först och sen direkt ute på fältet montera dit den och sen köra samma sträcka igen. Blir mest realtisktiskt då. Kontakten sitter tydligen under tanken om jag förstått manualen rätt. Har för mig att tanken sitter i 2 bultar i framkant.

Jag har en fråga till er som har PCIII på era maskiner. Märker ni nån skillnad på med/utan PCIII? Undrar därför jag funderar på att skaffa in en PC III till min egen eftersom det ser ut som att det inte blir nåt hojbyte denna sommar. Vad kan man "räkna" med i effektökning? Sen kanske det är svårt att säga vad det gör på tex vrid men av det jag läst så ska PC III göra att den går bättre även på mellanregistret. Jaja, enligth me :)

Kollade runt lite på priser på PC III till en K4, R 1000. Verkar som dom ligger i svedala kring 2700-3100. Men tänkte att man kunde köpa från utrikes men av dom jag fann på ebay som var nya kostade dom lika mycket som här i svedala. Nån som vet en bra sida för just PC III?

For the record. Jag har Bolton (Arrow) och KN filter.
 

LaZoR

Newbie
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -03
Har fått min TREkontakt idag. Men har inte hunnit montera och testa den ännu (om det blev nån skillnad). Ska testa senare i veckan/helgen. Ska testa med att köra utan den först och sen direkt ute på fältet montera dit den och sen köra samma sträcka igen. Blir mest realtisktiskt då. Kontakten sitter tydligen under tanken om jag förstått manualen rätt. Har för mig att tanken sitter i 2 bultar i framkant.

Jag har en fråga till er som har PCIII på era maskiner. Märker ni nån skillnad på med/utan PCIII? Undrar därför jag funderar på att skaffa in en PC III till min egen eftersom det ser ut som att det inte blir nåt hojbyte denna sommar. Vad kan man "räkna" med i effektökning? Sen kanske det är svårt att säga vad det gör på tex vrid men av det jag läst så ska PC III göra att den går bättre även på mellanregistret. Jaja, enligth me :)

Kollade runt lite på priser på PC III till en K4, R 1000. Verkar som dom ligger i svedala kring 2700-3100. Men tänkte att man kunde köpa från utrikes men av dom jag fann på ebay som var nya kostade dom lika mycket som här i svedala. Nån som vet en bra sida för just PC III?

For the record. Jag har Bolton (Arrow) och KN filter.

Är det lätt att koppla in PCIII?
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Jag har en fråga till er som har PCIII på era maskiner. Märker ni nån skillnad på med/utan PCIII? Undrar därför jag funderar på att skaffa in en PC III till min egen eftersom det ser ut som att det inte blir nåt hojbyte denna sommar. Vad kan man "räkna" med i effektökning? Sen kanske det är svårt att säga vad det gör på tex vrid men av det jag läst så ska PC III göra att den går bättre även på mellanregistret. Jaja, enligth me :)

Kollade runt lite på priser på PC III till en K4, R 1000. Verkar som dom ligger i svedala kring 2700-3100. Men tänkte att man kunde köpa från utrikes men av dom jag fann på ebay som var nya kostade dom lika mycket som här i svedala. Nån som vet en bra sida för just PC III?

For the record. Jag har Bolton (Arrow) och KN filter.

Skall du få ut full effekt ur en PC III måste du bänka och ställa in den efter just din hoj eftersom varje maskin är individuell och många saker spelar in som avgas, luftfilter m.m.

Men bara pc ger nog inte ens i bästa fall mer än några hästar och de lär du inte känna. Däremot i kombination med annat filter, avgas och ev. övrigt trim så ger den möjlighet att ställa in bränsle- luftblandningen optimalt så man får ut max av pryttlarna man skruvar på. Samtidigt kan man kompensera med bränsle så man inte riskerar att motorn går med för mager blandning om man t.ex byter avgas.

Angående priser så rekommenderar jag (som vanligt) ebay. Köpte en begagnad i nyskick med kartong, cd-skivor och usb-kabel för 1000 spänn ink frakt från england. Och som sagt skall du få ut max, räkna på priset för inställning i bänk vilket brukar hamna runt 2000 tror jag.

Fått på TRE än?

Är det lätt att koppla in PCIII?

Är man normalhändig så är det lätt. Lyft tanken och ta bort sadeln, ta i sär en kontaktor och koppla in pc i den och en sladd till batteriet. Det följer med bra instruktioner om man köper nytt eller så går de säkert att ladda ner från powercommanderds hemsida.

/R
 

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
Nu kommer en dum fråga kanske men. Kan R1 fælgar passa på en k3 tro? Ser ganska lika ut. Ska ev hæmta en k3a idag och har fælgar som ligger i garaget till en r1a:)
 

LaZoR

Newbie
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -03
Skall du få ut full effekt ur en PC III måste du bänka och ställa in den efter just din hoj eftersom varje maskin är individuell och många saker spelar in som avgas, luftfilter m.m.

Men bara pc ger nog inte ens i bästa fall mer än några hästar och de lär du inte känna. Däremot i kombination med annat filter, avgas och ev. övrigt trim så ger den möjlighet att ställa in bränsle- luftblandningen optimalt så man får ut max av pryttlarna man skruvar på. Samtidigt kan man kompensera med bränsle så man inte riskerar att motorn går med för mager blandning om man t.ex byter avgas.

Angående priser så rekommenderar jag (som vanligt) ebay. Köpte en begagnad i nyskick med kartong, cd-skivor och usb-kabel för 1000 spänn ink frakt från england. Och som sagt skall du få ut max, räkna på priset för inställning i bänk vilket brukar hamna runt 2000 tror jag.

Fått på TRE än?



Är man normalhändig så är det lätt. Lyft tanken och ta bort sadeln, ta i sär en kontaktor och koppla in pc i den och en sladd till batteriet. Det följer med bra instruktioner om man köper nytt eller så går de säkert att ladda ner från powercommanderds hemsida.

/R

Okej, tack det lät ju inte allt för svårt. Så du tycker man ska kolla på ebay efter en pc. Funderar på vart man kan köpa nytt luftfilter till hojen, samt om det finns reparations handbok att köpa till en K3?
 

LaZoR

Newbie
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -03
Har fått min TREkontakt idag. Men har inte hunnit montera och testa den ännu (om det blev nån skillnad). Ska testa senare i veckan/helgen. Ska testa med att köra utan den först och sen direkt ute på fältet montera dit den och sen köra samma sträcka igen. Blir mest realtisktiskt då. Kontakten sitter tydligen under tanken om jag förstått manualen rätt. Har för mig att tanken sitter i 2 bultar i framkant.

Jag har en fråga till er som har PCIII på era maskiner. Märker ni nån skillnad på med/utan PCIII? Undrar därför jag funderar på att skaffa in en PC III till min egen eftersom det ser ut som att det inte blir nåt hojbyte denna sommar. Vad kan man "räkna" med i effektökning? Sen kanske det är svårt att säga vad det gör på tex vrid men av det jag läst så ska PC III göra att den går bättre även på mellanregistret. Jaja, enligth me :)

Kollade runt lite på priser på PC III till en K4, R 1000. Verkar som dom ligger i svedala kring 2700-3100. Men tänkte att man kunde köpa från utrikes men av dom jag fann på ebay som var nya kostade dom lika mycket som här i svedala. Nån som vet en bra sida för just PC III?

For the record. Jag har Bolton (Arrow) och KN filter.

Har du fått på TRE kontakten än? Funderar på om man måste byta resistor om man åker med orginal idag? Jag är ingen elektriker :)
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Okej, tack det lät ju inte allt för svårt. Så du tycker man ska kolla på ebay efter en pc. Funderar på vart man kan köpa nytt luftfilter till hojen, samt om det finns reparations handbok att köpa till en K3?

Har faktiskt dålig koll på var man köper delar här i Sverige, jag gillar ju som sagt ebay och där finns det mesta till bra priser :) Men det finns väl reklam till massa bra säljare på den här sidan, kolla någon av dem.

Rephandbok kan du ladda ner här om du inte prompt vill ha den i bokform.

/R
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Tjena gubbar (det är ändå inga brudar som läser denna tråd haha). Har nu testat denna TRE och satan i gatan så mycket mer köra med det blev. Jag blev chockad, hojen klev upp på slangen 3ans växlen i 170, fullgas and up you go.

Sen vaknade jag med huvudkudden i munnnen. Det var bara en dröm.

Detta måste vara dom sämst investerade 300 SEK jag gjort i hela mitt liv. Snacka om pengarna i sjön. Jagv märkte absolut INGEN skillnad. Jo jo, jag provocerade maskinen och testade med alla möjliga knep för att ens känna nåt, men men inte ett piss har förändrats.

Jag vet inte hur dom som köpt denna pryl kunnat känna ett skvatt skillnad? Det går över mitt förstånd. Jag tycker det var konstigt att jag märkte ingen skillnad på tomgångsvar, koppling intryckt vs utfällt eftersom länken jag postade tidigare i tråden sa att tomgångsvarven skulle öka/sjunka etc.

Nej, sånt här jävla budgettrim ska man nog lägga i Sverkes soptunna och köra med riktiga grejor. Som svar på frågan om det är värt att pilla lös kontakten för att montera TRE = Nej det är det inte.

Betyg: Överkryssad geting

-----------

Funderar faktiskt på att byta hoj framför att köpa en PC III och behöva åka till en mc firma och mappa skiten och köra bänktest etc. Sugen på en K7/8a eller håll i er en Fireblad av samma årsmodell/er :)
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
TRE = Betyg: Överkryssad geting

-----------

Funderar faktiskt på att byta hoj framför att köpa en PC III och behöva åka till en mc firma och mappa skiten och köra bänktest etc. Sugen på en K7/8a eller håll i er en Fireblad av samma årsmodell/er :)

Hahaha! :D Kunde väl ge mig fan på det... Inte ens placebo alltså?

Det är nog rätt tänkt att byta hoj. Skall man få ut märkbart mer effekt så är det nog många gånger billigare att byta upp sig några årsmodeller.

/R
 

LaZoR

Newbie
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -03
Tjena gubbar (det är ändå inga brudar som läser denna tråd haha). Har nu testat denna TRE och satan i gatan så mycket mer köra med det blev. Jag blev chockad, hojen klev upp på slangen 3ans växlen i 170, fullgas and up you go.

Sen vaknade jag med huvudkudden i munnnen. Det var bara en dröm.

Detta måste vara dom sämst investerade 300 SEK jag gjort i hela mitt liv. Snacka om pengarna i sjön. Jagv märkte absolut INGEN skillnad. Jo jo, jag provocerade maskinen och testade med alla möjliga knep för att ens känna nåt, men men inte ett piss har förändrats.

Jag vet inte hur dom som köpt denna pryl kunnat känna ett skvatt skillnad? Det går över mitt förstånd. Jag tycker det var konstigt att jag märkte ingen skillnad på tomgångsvar, koppling intryckt vs utfällt eftersom länken jag postade tidigare i tråden sa att tomgångsvarven skulle öka/sjunka etc.

Nej, sånt här jävla budgettrim ska man nog lägga i Sverkes soptunna och köra med riktiga grejor. Som svar på frågan om det är värt att pilla lös kontakten för att montera TRE = Nej det är det inte.

Betyg: Överkryssad geting

-----------

Funderar faktiskt på att byta hoj framför att köpa en PC III och behöva åka till en mc firma och mappa skiten och köra bänktest etc. Sugen på en K7/8a eller håll i er en Fireblad av samma årsmodell/er :)

Helvete då, tänkt om man inte kunde vara så het på gröten och väntat med ditt uttalande. Nu sitter man här med en TRE kontakt och var ivrig att få på den. Men nu tror jag att jag skiter i att koppla på den:huvet
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Ryno - Inte ens med bästa viljan i världen kan jag få fram nån effektskillnad eller karaktärsändring såsom bättre vrid etc. Nada, zip, zero. Vet inte, kanske det är jag som är okänslig :)

Lazor - Du kan alltid testa. Vissa påstår ju att dom märkt en upplevd skillnad men jag tror det är mer placebo. Det jag tyckte var konstigt att jag inte märkte nån skillnad på tomgångsvartalet som skulle ändras m.m. Du kan ju alltid skicka tillbaks kontakten om du inte brytit förpackningen. Monteringen är enkel.

1. Skruva bort sittdynan
2. Ta lös skruvarna i till tanken och vik upp tanken
3. Bakom motorn finns en 3 stiftskontakt, kablarna är blå/svart/rosa som går i den kontakten du ska sära och koppla in TRE.
4. Ut och testa

Sidenote: Kontaktstyckena kan vara besvärliga att få isär, ta en skruvmejsel (liten) och tryck ner "haken" som hakar ihop kontakterna och bänd isär dom. Du får ta om flera ggr men till slut lossnar skiten.

Ha inte allt för stora förhoppningar bara ;)
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Vart hittar man motornumret på K3an?:va

Sitter i blocket i bakkant på motorn, framför bakdämparen. Om det inte är allt för skitigt så bör du hitta det ganska lätt. Lite otydlig bild från manualen:
 

Bifogat

  • k3-serial.JPG
    k3-serial.JPG
    34 KB · Visningar: 57

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
Någon här som har en styrdämpare till K3a till salu? (inte original) Eller om någon vet vart man kan köpa nya till hyffsad peng.:)
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Nedre krona

Jag behöver ev. byta nedre krona på min gaffel. Är det någon som vet vilka årsmodellers kronor som passar till K3 :va

/R
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Någon här som har en styrdämpare till K3a till salu? (inte original) Eller om någon vet vart man kan köpa nya till hyffsad peng.:)

Var du köper billig styrdämpare vet jag inte (...ebay..?) men såg på amerikanska gixxerforumet ett tips om hur man kan styva upp originaldämpare rejält genom att byta olja i den. Suzuki slänger tydligen i blaskig 2w olja i den original och genom att byta ut den mot lite tjockare olja och lufta den riktigt så blir det stor skillnad, jag bytte till 10w och den blev riktigt bra.

Du är säkert ute efter en justerbar dämpare så det kanske inte är något för dig men om man inte har de kraven så kan man få originaldämparen att funka betydligt bättre. Här är länk till tråden där det beskrivs hur man gör och också lite diskussioner om vilken viskositet man skall använda. Kolla längst bak i tråden, där finns en bra bild på hur man gör utan att blaska för mycket med olja.

/R
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top