Suzuki GSX-R 1000 K3/K4 tråden

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
r6
jadu .. blir till att rensöka Ebay eller beställa ny! :huvet finns det någon sajt man kan kolla priser med hjälp av part no?? puss på er alla glada !:banana

cmsnl.com har sökning på partno, det va därifrån jag beställde plastbiten. Det går säkert att hitta billigare i USA, men jag åker juh konsekvent på tull och skit, så jag försöker handla inom EU. Lokal moms har jag för mig tillkommer utöver priset.

fiche.ronayers.com kan ge en fingervisning på vad priset blir i USD, men just ronayers har jag för mig inte levererar till sverige.

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
PANIK däcktips

Tjena grabbar. Bryter debatten lite för lite däckråd.

Hojen är den i min profil.
Har idag Brigdstone B 021 bak och Bridgdstone 016 fram (tror de var siffrorna fram).

Bak är helt färdigt. 3cm blankt i mitten och fabror blå har nog ett och annat och säga om det. Tuvärr är det mycket mönster kvar på sidorna (allt är relativt) men inte läge och enbart sitta och köra på sidorna :)
Jag tror att jag lyckades med runt 700-800mil på bakdäcket och fram kan jag om jag vill köra ett tag till. Nån mm kvar fram men tror jag byter båda när jag ändå håller på. Säkerheten främst (gäller inte hastighetsöverträdelser hehe)

Anway, jag har en körstil som många andra rookies där man nöter som fan i mitten och (för)lite på sidorna. Jag skulle vilja ha ett däck som är starkt i mitten och bra fäste när jag väl lägger ner maskinen. Jag har blivit mycket bättre på nedlägg (inget knäskrap efter norrländska kostigar, inte än haha) men har mer att lära.

Jag fick ett förslag av en kompis som kör en Honda VFR 800 att köpa Michelin Pilot Road 2CT fram och bak. Han var skitnöjd med sina däck, rullade över 1000mil på dom och detta trots att man inte är blyg på rullen.

Läste nyss om Dunlop Roadsmart och funderar om det kan vara nåt?

Tips emottages tacksamt.

/Exil

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Båda däcken du undrar över bra däck!

Jag valde dock Dunlop Roadsmart Qualifier och är riktigt nöjd dem. :) priset är rätt och det däcket räcker gott o väl att köras på gata.

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Båda däcken du undrar över bra däck!

Jag valde dock Dunlop Roadsmart Qualifier och är riktigt nöjd dem. :) priset är rätt och det däcket räcker gott o väl att köras på gata.

Är det där de nya däcket som är testvinnare eller?
Kör du enbart gata eller?

Och viktigast av allt, kör du med ett eller två hjul i backen ;)

Kollade på http://www.dackomnline.com för att leta upp både Michelindäcket och Dunlop som bullysmile rekomenderade, men inte f-n hittar jag nåt av dom. Nån som har ett tips var man kan fixa dom till vettigt pris (inkl frakt) eller vet om dom finns på däckonline ellerr inte.

Är ju en salig djungel av däck på däckonlinesidan och rätt usel information om dom olika däcken. F-n, jag behöver fixa däckhelvete snabbt som f-n :)

Last edited:

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Vad gör man inte för att öka inläggsstatistiken :)

Som medlem i SMC har man en del förmåner, inte minst rabatter på däck hos vissa kedjor. Bra rabatter dessutom. Är själv medlem sen förra året men har inte utnyttjat medlemsförmånen kring däckköp. Men en fråga, vafan ligger leverantörsprislistan på? Ungefär, nån som vet. Känns som det kan vara ett lotteri eller världens kap. Nån som är insatt i branschen?

Taget från SMC hemsida:

Däckia
Rabatt mc-däck: Michelin 25 %, Metzler 26 %, Dunlop 30 %, Avon 25 %. Rabatt personbilsdäck: Good-year 44 %, Dunlop 44 %, 44%. Rabatter gäller utifrån leverantörsprislistor exklusive moms och utgår inte i samband med andra rabatter. Obs! Demontering och montering av mc-däck görs endast på från motorcykeln avmonterade hjul. Lokala avvikelser kan förekomma. Rabatt 26 % på servicearbeten, exklusive servicebil. Uppvisa giltigt SMC-medlemskort. Hemsida: www.dackia.se

Euromaster
Rabatt mc-däck: Michelin 28 %, Avon 26 %, Metzler 26 % och Continental 20 % . Rabatt personbilsdäck: 10 % rabatt på ordinarie konsumentprislista. Rabatterna uppgivna enligt gällande leverantörsprislista exkl moms och kan inte kombineras med andra erbjudanden och kampanjer. Montering och balansering av Euromasters sålda däck, 200:- + moms. Demontering och montering av mc-däck görs endast på avmonterade hjul (lokala avvikelser kan förekomma). Rabatt på övrig service 20%. Uppge SMCs kundnummer 1352009 och visa giltigt medlemskort. Webb: www.euromaster.se

Tacksam för svar som alltid :)

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Är det där de nya däcket som är testvinnare eller?
Kör du enbart gata eller?

Och viktigast av allt, kör du med ett eller två hjul i backen ;)

Kollade på http://www.dackomnline.com för att leta upp både Michelindäcket och Dunlop som bullysmile rekomenderade, men inte f-n hittar jag nåt av dom. Nån som har ett tips var man kan fixa dom till vettigt pris (inkl frakt) eller vet om dom finns på däckonline ellerr inte.

Är ju en salig djungel av däck på däckonlinesidan och rätt usel information om dom olika däcken. F-n, jag behöver fixa däckhelvete snabbt som f-n :)

Jag kör för det mesta gata, i alla fall innan jag vart av med kortet :( får tillbaks det om några veckor och då ska det köras nå smc "kurser" på rörken eller liknande. De jag pratat med så funkar Dunlop QF bra på bana, i alla fall som jag kör, inge proffs precis.

Åker en hel del på ett hjul, mestadels med framhjulet i luften som, du kan se i min profil men träningen ska fokuseras mer på lite stoppies också :)

Här har du Dunlop Qualifier

Men det sägs att detta nya Dunlop Qualifier II ska vara ett nyare och bättre däck.

Om du inte har nåt emot att köra på 180/55/ZR17 Dunlop Qualifier så kostar detta ett par hundra mindre. Jag kör på 180 och känner ingen skillnad. Det är mer en smaksak.

Och här har du framdäcket Dunlop Qualifier Front

Eller om du ska köra på Dunlop Qualifier II Front

Qualifier II har fått bra recensioner så värt att testa :)

Ang smc rabatt så får man även rabatt av www.hojdäck.se deras priser brukar vara billigare och även dyrare från däck till däck jämför med www.däckonline.se så kika du och se vart du hittar bäst pris :)

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Dunlop Roadsmart

Lägger min röst på Dunlop Roadsmart. Tror den gode bully blandade ihop namnen lite, Roadsmart är ett däck och Qualifier ett annat och Qualifier II ett tredje :D Dunlop alla tre dock.

Körde 1000 mil på ett Roadsmart på min förra Mille och då fanns det mönster kvar (twinnar tuggar däck). Är konstruerat med hårdare blandning i mitten och mjukare på sidorna. Grepp som räcker och mer därtill för aktiv gatkörning, har det bak på min gixxer nu också. Kalasdäck som har grymt grepp kombinerat med bra hållbarhet i mitten. Jag pendlar 11 mil om dagen så jag måste ha ett som tål även att köra rakt fram.

Räcker även för bankörning om man inte kör i de snabbaste grupperna.

/R

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Tackar tackar för era svar.

Ska iväg och checka med min lokala däckhandlare vad dom tar för sulorna. Jag har för avsikt att ha samma märke/modell och givetvis annan dimension fram. Orkar inte krångla med att mixa däcken. Same same är det som gäller.

Dunlop Roadsmart vs Michelin Pilot CT2 är valen.

Btw, jag vill inte ha 180 i dimension bak. Ser inte fläskigt nog, 190 for the win :)

Gersby

Medlem
Gick med
20 Oct 2007
Hoj
2003 buell xb9s, 1983 Honda mtx 125R, 2013 Honda 250r
Någon som vet vad det ska vara för bakhjulslager i en gsxr 1000 04a
Försökte klura ut att det skulle vara ett skf 6204 enligt lelles katalog?

Läste någonstans att det skulle vara c3 spel på lagren.

Sitter här med skf 6204-2rsh (inte c3 spel) Tycker det borde funka fint, någon med ett annat förslag?

(Jo jag vet, borde ta lös bakhjulet och mäta men...)

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Någon som vet vad det ska vara för bakhjulslager i en gsxr 1000 04a
Försökte klura ut att det skulle vara ett skf 6204 enligt lelles katalog?

Läste någonstans att det skulle vara c3 spel på lagren.

Sitter här med skf 6204-2rsh (inte c3 spel) Tycker det borde funka fint, någon med ett annat förslag?

(Jo jag vet, borde ta lös bakhjulet och mäta men...)

Testa och kontakta Momentum som är en gigantisk leverantör av allehanda lagertyper. Jag fick rätt direkt när jag ringde dom. Men då måste du ta lös lagret och kolla vad beteckningen heter för att kunna få hjälp.

Till min hoj hade dom lagret till ryckutjämnaren. Har dom inte ett identiskt likadant lager med samma namn har dom översättningstabeller etc för att se till att kunderna får rätt lager. Googla fram deras hemsida.

Lycka till.

Såja. Då har man beställt två st nya däck.

Michelin Pilot Road 2CT bak
Michelin Pilot Road 1CT Fram

De sura i hela historien var att det inte fanns CT 2 fram, inte i hela fucking europa föräns om 2-3v och så länge har jag inte tid att vänta.

Blir lite osäker på framdäcket om det är nog bra kvalite, men med min körstil borde det räcka, däcksnubben sa att det var ett mycket bra däck. Men det säger dom alla dessa kvacksalvare :)

Jaja. Nöden har ingen lag. Måndag bytesdag eller tis.

//Exil

Last edited:

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Hoj
R6 ratrace edition
Bankørning

Provade min nyinkøpta K3afør førsta gångrn igår, va på en bankørning på Rudskogen i Norge. Hade en R1 00a innan och jag kan sæga att R1an va piss om man jæmfør. :tummenupp

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
GSX1000R 03
Lite konstig fråga kanske, Men någon som vet vad för däck som satt på från fabrik? (03)

Last edited:

LaZoR

Newbie
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -03
Nu kommer en ack så kanske obegåvad fråga :) Men om man stoppar in ett sportluftfilter och inte mappar hojen. Kan något i motorcykeln ta skada då?

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Nybliven k3 ägare :tummenupp

Har inte kört mycket med den än, men känns som en kanonhoj.
Lägger upp en bild på skönheten också. :Bugar
:banana:banana:banana

Någon som vet vart man kan få tag på dekaler till kåpan där bak?

Bifogat

• x.jpg
    x.jpg
    201.2 KB · Visningar: 54

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Nybliven k3 ägare :tummenupp

Har inte kört mycket med den än, men känns som en kanonhoj.
Lägger upp en bild på skönheten också. :Bugar
:banana:banana:banana

Någon som vet vart man kan få tag på dekaler till kåpan där bak?

Snygger! :tummenupp

Dekalerna finns som reservdel hos suzuki så vilken suzukinasare som helst borde kunna ta hem dem.

/R

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Testa och kontakta Momentum som är en gigantisk leverantör av allehanda lagertyper. Jag fick rätt direkt när jag ringde dom. Men då måste du ta lös lagret och kolla vad beteckningen heter för att kunna få hjälp.

Till min hoj hade dom lagret till ryckutjämnaren. Har dom inte ett identiskt likadant lager med samma namn har dom översättningstabeller etc för att se till att kunderna får rätt lager. Googla fram deras hemsida.

Lycka till.

Såja. Då har man beställt två st nya däck.

Michelin Pilot Road 2CT bak
Michelin Pilot Road 1CT Fram

De sura i hela historien var att det inte fanns CT 2 fram, inte i hela fucking europa föräns om 2-3v och så länge har jag inte tid att vänta.

Blir lite osäker på framdäcket om det är nog bra kvalite, men med min körstil borde det räcka, däcksnubben sa att det var ett mycket bra däck. Men det säger dom alla dessa kvacksalvare :)

Jaja. Nöden har ingen lag. Måndag bytesdag eller tis.

//Exil

Däcken på plats fram och bak. 3700kr fattigare (balansering inkl). Bara inkörning nu, när det nu ska kunna ske pga allt jävla regnande.

Har ett annat litet bekymmer och tänkte kolla om nån av er råkat ut för samma sak.

Ska försöka fatta mig kort.
Servade hojen förra veckan bl.a byttes bromsoljan, motorolja + filter m.m. När jag kom hem parkade jag hojen tills jag bytt däcken. Jag plockade isär däcken fram och bak utan bekymmer. Monterade tillbaks som med vissa bekymmer men det gick. Höll inte på få in framaxelbulten pga att mitt golv lutar så ena gaffelbenet var inte i centrum mot det andra d.v.s höjdskillnader på centrum för hö resp vä gaffelben pga lutningen.

Nåväl. Nu efteråt när jag ska bromsa så har jag ett konstigt ljud från höger ok (där man bågat vidare ifrån till vänster ok). Jag är 100a säker att det är höger ok för när jag plockade lös oket (högra) och kilade mellan klossarna och snurra framhjulet (självklart) och bromsade så låter det ingenting och hjulet bromsas av vänster ok (de andra oket hänger i luften)

Jag har kontrollerat att:
Kolvarna rör sig - checked
Inga syndliga skador - checked
Att klossarna ligger på plats - cheked
Att fjäderskiten som håller klossarna ligger rätt - checked
Att inga slangar är för korta så det blir anspänning - checked
Att oket sitter fast - checked

Svårt att förklara hur ljudet låter. Om man bara trycker in bromshandaget lite lätt låter ett klickade ljud precis vid handtaget som det ska. Trycker du lite hårdare blir det får du tryck i slangarna och klossarna ska röra sig. Precis så blir det också med tillägget att ett klickljud uppstår vid höger bromsok. Jag har inte hör det där ljudet förut nånsin. Det sjuka är att när du trycker in bromshandtaget klickar det nere vid oket och när du släpper klickar det också vid oket.

En vild gissning kan vara att det är luft i bromsoket. Det är den enda gissningen jag har eftersom jag aldrig hade lös beläggen och rörde aldrig bromshandtaget föräns jag satt tillbaks oke:ena på plats igen. Om det är luft i systemet är jag måttligt imponerad av mc firman som bytte bromsoljan.

Grejen är att jag endast kört från mc firman 12mil hemifrån sen jag bytte ollja till jag igår testade nya däcken för första gången och då hörde klickljudet.

Kan för övrigt säga att bromsarna tar som som ska, inget snack om det, alla kolvarna rör sig in och ut utan bekymmer. Men vafan är det där klickljudet för nåt skit?

Tips emottages tacksamt.

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Du har ju flytande skivor, kan det inte vara nåt därifrån som klickar?

Flytande skivor?

Vad jag vet så har jag inte det. Det är ju samma konstruktion som på dom flesta bilarna av äldre modell.

Per sida:
1st bromskiva
1 bromsok med antingen 2kolvar eller i vårat fall 4kolvar.

Enbart kolvarna är den rörliga delen.

Klickljudet är påtagligt högt både när du bromsar och släpper bromsen. Dock känns inget konstigt i själva handtaget (fjädra, går långt in etc).

Sjukt skumt "fel".

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...