Suzuki GSX-R 1000 K3/K4 tråden

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Flytande skivor?

Vad jag vet så har jag inte det. Det är ju samma konstruktion som på dom flesta bilarna av äldre modell.

1st bromskiva
1 bromsok med antingen 2kolvar eller i vårat fall 4kolvar.

Enbart kolvarna är den rörliga delen.

Klickljudet är påtagligt högt både när du bromsar och släpper bromsen. Dock känns inget konstigt i själva handtaget (fjädra, går långt in etc).

Sjukt skumt "fel".

Jo, flytande skivor har du. Skivan består av ett nav i alu och en slityta i stål som är förbundet med ett antal nitar som i sin tur har ett lite spel axiellt. Däremot är de väl inte fullflytande eftersom brickan i niten fjädrar ganska hårt. På millen jag hade innan så var det fullflytande och de skramlade rätt mycket när allt var som det ska.

De här nitarna kan man få knacka lite på ibland så de inte beckar ihop, kan ju vara så att mecken gjorde det vid servicen och de släppte, därav det klickande ljudet. Skivorna skall röra på sig lite axiellt, däremot inte radiellt.

/R
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Jo, flytande skivor har du. Skivan består av ett nav i alu och en slityta i stål som är förbundet med ett antal nitar som i sin tur har ett lite spel axiellt. Däremot är de väl inte fullflytande eftersom brickan i niten fjädrar ganska hårt. På millen jag hade innan så var det fullflytande och de skramlade rätt mycket när allt var som det ska.

De här nitarna kan man få knacka lite på ibland så de inte beckar ihop, kan ju vara så att mecken gjorde det vid servicen och de släppte, därav det klickande ljudet. Skivorna skall röra på sig lite axiellt, däremot inte radiellt.

/R

Jag antog att mc verkstaden endast bytte bromsolja och inget annat.
Troligen har jag hittat boven i dramat. Plockade isär de krånglande oket och tog bort beläggen helt. Kollade hur kolvarna rörde sig (utan att trycka ut dom för mycket) och det visar jag att kolvarna 3 av 4st rör sig som dom ska. Den fjärde kolven har problem med att flytta sig ordentligt och smidigt (som dom andra 3st).

Satte ihop beläggen på plats igen (exsakt som dom satt innan) och checkade lite under tiden jag pressa in bromshandtaget. O då var det ganska uppebart vad som sker. På den sidan där endast en kolv rör sig som det ska så hamnar ju belägget "snett" pga att andra kolven på samma sida inte hjälper till och pressar belägget rakt.

Jag kan ha helt fel, men jag vill minnas att när det gäller ok ska samtliga kolvar röra sig simultant på så sätt pressa beläggen lika mycket på båda sidorna av belägget (om man tänker sig dela upp belägget i två halvor. När man pressat tillräckligt mycket så kommer även den krånglande kolven att röra sig ut som det ska. Men det är ungefär när alla andra kolvar är ute i maxläge och endast den kolven har lite rörelseutrymme.

Den andra sidan fungerar exakt som den ska.

Min fråga (till nån som vet) är jag ute och cycklar i mina observationer.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Jag antog att mc verkstaden endast bytte bromsolja och inget annat.
Troligen har jag hittat boven i dramat. mm.mm.mm

Tror inte heller att de är så ambitiösa men man vet ju aldrig...

Låter som om du hittat felet, en kärvande kolv är ju aldrig bra. Gör rent försiktigt med bromsrengörning och smörj kolvarna med bromscylinderfett. Biltema har en tub för någon tia som räcker lagom till 2 ok.

/R
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Söker efter en original framlampa till K3/K4 har nån en liggande så är jag intresserad då jag inte har nån.
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Tror inte heller att de är så ambitiösa men man vet ju aldrig...

Låter som om du hittat felet, en kärvande kolv är ju aldrig bra. Gör rent försiktigt med bromsrengörning och smörj kolvarna med bromscylinderfett. Biltema har en tub för någon tia som räcker lagom till 2 ok.

/R

Tack för tipset. Låter som du haft lös skiten själv eller bara allmänt påläst om ok i största allmänhet?

Jag fick ett tips av en kompis igår att det kunde faktiskt vara kvar luft i systemet. En liten luftficka vid just den kolven. Nu vet varken han eller jag hur oljekanalerna ser ut i oken. Om det är luft kvar i oket så är det uselt av firman som bytte bromsoljan att inte göra saker rätt. Sån enkel sak ska dom inte misslyckas med om det nu är luft kvar.

Men som sagt. Bromshantaget känns exakt som vanligt med enda skillnaden att den där förbannade kolven inte går ut som dom andra. Ut kommer den förr eller senare men det är när dom andra hamnat i maxläge ut och oljan inte kan pressa ut dom mer då kommer sista kolven ut.

Mvh Exil
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Tack för tipset. Låter som du haft lös skiten själv eller bara allmänt påläst om ok i största allmänhet?
Mvh Exil

Jo, rengjorde oken för en vecka sedan. Hade också någon kolv som kärvade lite och skitigt blir det i oken. Jag gjorde så att jag tryckte ut kolvarna så långt jag vågade och rengjorde dem med t-röd och bromsrengöring. Enligt guruna här så får man absolut inte använda 556, wd-40 eller liknande, det pajjar packningarna. Sedan smörjde jag in kolvarna med bromscylinderfett och körde dem fram och tillbaka tills de gick hyfsat lätt. Glöm inte att sätta in något mellan beläggen på det andra oket så inte kolvarna pluppar ur när du pumpar.

Det där med luftning är ju knivigt på hoj tycker jag, kan hålla på hur länge som helst och lik förbannat kan det bubbla lite så otroligt är det ju inte med luft heller. Hoppas du får ordning på det.

Själv plockade jag isär styrlagret idag och det var helt kruttort, inte en fettgnutta :skrämd Va fan, sparar suzuki in på fettet, hur fan kan det annars vara helt torrt? Fulll servicebok (visserligen engelsk) och hojen har gått 2000 mil, där ser man hur bra det är...

/R
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Jo, rengjorde oken för en vecka sedan. Hade också någon kolv som kärvade lite och skitigt blir det i oken. Jag gjorde så att jag tryckte ut kolvarna så långt jag vågade och rengjorde dem med t-röd och bromsrengöring. Enligt guruna här så får man absolut inte använda 556, wd-40 eller liknande, det pajjar packningarna. Sedan smörjde jag in kolvarna med bromscylinderfett och körde dem fram och tillbaka tills de gick hyfsat lätt. Glöm inte att sätta in något mellan beläggen på det andra oket så inte kolvarna pluppar ur när du pumpar.

Det där med luftning är ju knivigt på hoj tycker jag, kan hålla på hur länge som helst och lik förbannat kan det bubbla lite så otroligt är det ju inte med luft heller. Hoppas du får ordning på det.

Själv plockade jag isär styrlagret idag och det var helt kruttort, inte en fettgnutta :skrämd Va fan, sparar suzuki in på fettet, hur fan kan det annars vara helt torrt? Fulll servicebok (visserligen engelsk) och hojen har gått 2000 mil, där ser man hur bra det är...

/R

Ok. Jag har några frågor till dig. Hur märkte du att nåt var knas med dina bromsok? Dålig bromsverkan? Skaka i styret när du bromsa?

Fråga två. Om jag fattat dig rätt så plockade du lös ok:en men lät kolvarna sitta kvar. Pressa ut dom så mycket som du vågade och såg till att dom inte hoppa ur (då blir det jobbigt). Sen rengjorde du med T-röd och en trasa/tygbit + bromsrengöring (Bräkelen?)

Som jag ser det kanske man inte kan komma ända längts in efter kolven men det kanske fungerar ändå? Var inte direkt sugen på att plocka lös alla 8 kolvarna för rengöring ända in.

Jag har en tanke att börja med de oket som kärvar först. Försöka pressa ut kolvarna så långt det går och försöka rengöra dom en efter en. Kan bli lite problematiskt få ut den kolven som kärvar eftersom den kommer ut först när dom andra har "mottryck" (dom tar stopp emot nåt, te.x bromskivan, metallbit etc). Får klura lite på det. Med min tur slutar det väl med att jag har 3 kolvar på golvet och den tröga sitter kvar i oket :)

Vafan, håller du på med helrenovering av din egen maskin? Plocka isär styrlagret bara sådär rakt upp och ner :)
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Ok. Jag har några frågor till dig. Hur märkte du att nåt var knas med dina bromsok? Dålig bromsverkan? Skaka i styret när du bromsa?

Både och kan man säga, visade sig att höger skiva var skev men kollade igenom oken när jag ändå höll på. Men allmänt är inte bromsarna något vidare på gixxern tycker jag. Skall slänga på ett par 320 mm skivor, var det enda jag fick tag i lite snabbt. Kräver en spacer mellan gaffel och ok på 10 mm men för övrigt skall det funka. Hoppas de är raka bara...

Fråga två. Om jag fattat dig rätt så plockade du lös ok:en men lät kolvarna sitta kvar. Pressa ut dom så mycket som du vågade och såg till att dom inte hoppa ur (då blir det jobbigt). Sen rengjorde du med T-röd och en trasa/tygbit + bromsrengöring (Bräkelen?)

Som jag ser det kanske man inte kan komma ända längts in efter kolven men det kanske fungerar ändå? Var inte direkt sugen på att plocka lös alla 8 kolvarna för rengöring ända in.

Precis så gjorde jag. Kanske inte helt optimalt men det är nog det bästa man kan göra utan att plocka isär oken och det kände jag inte för...

Jag har en tanke att börja med de oket som kärvar först. Försöka pressa ut kolvarna så långt det går och försöka rengöra dom en efter en. Kan bli lite problematiskt få ut den kolven som kärvar eftersom den kommer ut först när dom andra har "mottryck" (dom tar stopp emot nåt, te.x bromskivan, metallbit etc). Får klura lite på det. Med min tur slutar det väl med att jag har 3 kolvar på golvet och den tröga sitter kvar i oket :)

Hahaha... Det är bara att ta det lungt. Men det är lite knivigt man får jobba rätt mycket med de kolvarna som funkar för att få ut den kärvande. Glöm inte att sätta något i mellan beläggen på det andra oket bara så du inte pluppar ut fyra kolvar där istället :D

Vafan, håller du på med helrenovering av din egen maskin? Plocka isär styrlagret bara sådär rakt upp och ner :)

Äh, det började med en vurpa på kinnekulle för någon månad sedan och efter det så satt inte kronorna rakt. Så jag plockade ner framändan på den nu när semestern började och skulle räta upp gaffeln. Och när man ändå höll på så kunde man ju kika på styrlagret tänkte jag och det var ju tur det.

Skulle byta olja i gaffeln när jag ändå höll på och upptäckte att det totalt var 7,5 dl olja i bägge benen, det skall vara 509 ml i varje ben. Det konstiga var att det var fräsch olja och packboxarna är täta så man måste ju med vilje hällt i alldeles för lite olja i benen... Vetefan, måste vara en jäkligt klantig mek som har varit på den här hojen...I alla fall så har jag hela tiden tyckt att gaffeln varit konstig på den och det här förklarar ju saken hoppas jag. Nu håller jag på och sätter på kraschisar med lysen så jag kan vurpa ännu mer :D Sen blir det gälleråsen och bikeweek.

/R
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Både och kan man säga, visade sig att höger skiva var skev men kollade igenom oken när jag ändå höll på. Men allmänt är inte bromsarna något vidare på gixxern tycker jag. Skall slänga på ett par 320 mm skivor, var det enda jag fick tag i lite snabbt. Kräver en spacer mellan gaffel och ok på 10 mm men för övrigt skall det funka. Hoppas de är raka bara...



Precis så gjorde jag. Kanske inte helt optimalt men det är nog det bästa man kan göra utan att plocka isär oken och det kände jag inte för...



Hahaha... Det är bara att ta det lungt. Men det är lite knivigt man får jobba rätt mycket med de kolvarna som funkar för att få ut den kärvande. Glöm inte att sätta något i mellan beläggen på det andra oket bara så du inte pluppar ut fyra kolvar där istället :D



Äh, det började med en vurpa på kinnekulle för någon månad sedan och efter det så satt inte kronorna rakt. Så jag plockade ner framändan på den nu när semestern började och skulle räta upp gaffeln. Och när man ändå höll på så kunde man ju kika på styrlagret tänkte jag och det var ju tur det.

Skulle byta olja i gaffeln när jag ändå höll på och upptäckte att det totalt var 7,5 dl olja i bägge benen, det skall vara 509 ml i varje ben. Det konstiga var att det var fräsch olja och packboxarna är täta så man måste ju med vilje hällt i alldeles för lite olja i benen... Vetefan, måste vara en jäkligt klantig mek som har varit på den här hojen...I alla fall så har jag hela tiden tyckt att gaffeln varit konstig på den och det här förklarar ju saken hoppas jag. Nu håller jag på och sätter på kraschisar med lysen så jag kan vurpa ännu mer :D Sen blir det gälleråsen och bikeweek.

/R

Hur pass med jobb är det o kolla oljemängden i gaffeln?Lär den demonteras helt? eller går det o kolla med gaffel monterad på hojen?
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Hur pass med jobb är det o kolla oljemängden i gaffeln?Lär den demonteras helt? eller går det o kolla med gaffel monterad på hojen?

Oljenivån skall enligt manualen kollas med fjädern urtagen så det går nog åt att plocka loss benen. Har man kommit så långt är det lättast att bara tömma ur och fylla på rätt mängd. Jag fuskade lite, lät fjädern sitta i och fyllde bara på angiven mängd (509 ml) och kollade inte nivån. Får hoppas att det stämmer någorlunda... Det är ju lite mickel att plocka isär och ta loss fjädern.

Gaffeln kändes i alla fall mycket bättre nu, rak och fin med ungefär rätt mängd olja.

/R
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Både och kan man säga, visade sig att höger skiva var skev men kollade igenom oken när jag ändå höll på. Men allmänt är inte bromsarna något vidare på gixxern tycker jag. Skall slänga på ett par 320 mm skivor, var det enda jag fick tag i lite snabbt. Kräver en spacer mellan gaffel och ok på 10 mm men för övrigt skall det funka. Hoppas de är raka bara...



Precis så gjorde jag. Kanske inte helt optimalt men det är nog det bästa man kan göra utan att plocka isär oken och det kände jag inte för...



Hahaha... Det är bara att ta det lungt. Men det är lite knivigt man får jobba rätt mycket med de kolvarna som funkar för att få ut den kärvande. Glöm inte att sätta något i mellan beläggen på det andra oket bara så du inte pluppar ut fyra kolvar där istället :D



Äh, det började med en vurpa på kinnekulle för någon månad sedan och efter det så satt inte kronorna rakt. Så jag plockade ner framändan på den nu när semestern började och skulle räta upp gaffeln. Och när man ändå höll på så kunde man ju kika på styrlagret tänkte jag och det var ju tur det.

Skulle byta olja i gaffeln när jag ändå höll på och upptäckte att det totalt var 7,5 dl olja i bägge benen, det skall vara 509 ml i varje ben. Det konstiga var att det var fräsch olja och packboxarna är täta så man måste ju med vilje hällt i alldeles för lite olja i benen... Vetefan, måste vara en jäkligt klantig mek som har varit på den här hojen...I alla fall så har jag hela tiden tyckt att gaffeln varit konstig på den och det här förklarar ju saken hoppas jag. Nu håller jag på och sätter på kraschisar med lysen så jag kan vurpa ännu mer :D Sen blir det gälleråsen och bikeweek.

/R

Tack för dina tips. Verkar som du inte är blyg att ge dig på "nya" saker och mecka sönder och ihop får du skiten vad det verkar :)

Ska uppdatera lite hur det gick för mig.

Plockade lös ett ok som jag sa, började jobba ut kolvarna o rengjorde med t-röd som du sa och bromsrengörning. Ploppade inte ut kolvarna. Allt verkade frid och fröjd. Skulle bara jobba ut kolvarna en sista gång. Då händer det! En av kolvarna vägrade gå in igen. Kul. Not. Och den hade hamnat snett. Gick fan inte att få in igen.

Jag var lite förbannad vid det här laget för jag skulle just sätta tillbaks ok:et och testa om ljudet var borta d.v.s om alla kolvarna jobbade simultant. Jag satt och fundera ett tag på vad som var bästa lösningen. Eftersom kolven inte går att få in utan att sära på oket.

Det blev det stora paketet. Plocka bort båda ok:en i sinne och ur med beläggen från dom båda (la dom i den ordningen dom satt i oken för att hålla rätt på beläggens placeringar).

Tog ok:en till en kompis som har en verkstad och förklara för han problemen och vad jag ville ha gjort (rengörning av samtliga 8st kolvarna, samt smörjning så dom går lätt m.m). Inga problem, jag ringer dig i em när jag är klar. Han är duktig bilmek och har haft en den hojskruvning under sina år. Fick tillbaks ok:en och montera dit dom.

Köpte ny bromsolja eftersom all rann ur när jag plockade ok:en. Fyllde på olja, öppnade luftnipplarna en först och sen den andra. Sen var det dags att börja lufta på allvar.

Pumpa pumpa pumpa pumpa x 100000 kändes det som. Upp med luftlnippeln och bubbel, olja, bubbel. Gnugga denna proceduer massor med gånger och som du sa det är lite knivigt att lufta bromsoken. Men det går, men tar förbannat lång tid eller så var jag överambitiös.

Jag tror att jag lyckas få bort all luft från oken. Handtaget fjädrar inte eller sjunker när man håller inne hantaget + när jag testkörde och bromsa hårt så tog bromsarna som tidigare. Jag vet inte hur jag kan testa på annat sätt? Förslag?

Jag har däremot en fråga.
Vid påfyllningslocket finns en svart liten "säck" som ska vara i behållaren vid handtaget. Den ser ut som en filterpåsen till en kaffebryggare (kom inte på en bättre liknelse). Jag får inte den att "vecka ut" sig som den ska. Spelar det nån roll, mängden olja i behållaren är mellan min och max när hojen står rakt (behållaren vågrätt).

Återigen, tack för din hjälp tidigare.
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Ska uppdatera lite hur det gick för mig.

Hoppsan, det var ett skit... fast ändå inte kanske. Nu vart det ju rejält gjort i alla fall.:tummenupp

Jepp, det där med lufta... Känns som man kan hålla på hur länge som helst men om bromsarna känns bra så är det nog bra. Har man tillgång till riktig bromsluftningsutrustning så är det mycket lättare att trycka baklänges, från oken och uppåt.

Membranet i locket till bromsvätskebehållaren är det nog inte så noga med, tror det bara är något form av skvalpskydd.

Snyggt jobbat, själv är bäste dräng :tummenupp

/R
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Haha sant. Det blev ett större ingrepp än det var tänkt. Och utan min meckconnection hade jag varit rökt än idag. För att plocka isär oken då kanske man ska veta vad man sysslar med. Antagligen sitter det packningar, O-ringar och annat krams inne där :)

Ja du. Den där svarta "påsen" inuti locket är kanske en såndär skvalpis som du säger. För att man inte vid nerlutning av hojen ska få all vätska åt ett håll så det smyger in luft i ingångshålet ner mot bromsoken. Nån annan förklaring kan inte jag heller finna. Samma skit finns ju på bilar. Inte för att man har speciell lutning på en bil :)

Nåja. Nu blev det en uberengöring och slutet gott, allting gott som man brukar säga. Ska ut och testa lite mer idag (sa jag att undertecknad är nojig haha).

Trevlig dag.

//Exil
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Oljenivån skall enligt manualen kollas med fjädern urtagen så det går nog åt att plocka loss benen. Har man kommit så långt är det lättast att bara tömma ur och fylla på rätt mängd. Jag fuskade lite, lät fjädern sitta i och fyllde bara på angiven mängd (509 ml) och kollade inte nivån. Får hoppas att det stämmer någorlunda... Det är ju lite mickel att plocka isär och ta loss fjädern.

Gaffeln kändes i alla fall mycket bättre nu, rak och fin med ungefär rätt mängd olja.

/R

Tack för svaret
,Inte helt fel metod iaf,Bättre än att ha för lite olja i ,
Lämnade in hojen förra året på packboxbyte då det kändes som obalans
i hjulet det skumpade upp o ner, skadar inte att hålla koll på saker o ting,
Det fuskas ju en hel del på verkstäder med vad jag förstått,,
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Nu är den ihopplockad igen med kraschkåpor och allt. Har tagit ur för lysen vilket inte var lätt för en amatör som mig. Välvningen på frontkåpan var inte riktigt samma som på lyset. Vart väl sådär men på några meters håll så... det är ju bara kraschkåpor :D

/R
 

Bifogat

  • namnlös4.jpg
    namnlös4.jpg
    89.6 KB · Visningar: 79
  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    71.6 KB · Visningar: 73
  • namnlös2.JPG
    namnlös2.JPG
    68.7 KB · Visningar: 69
  • namnlös3.JPG
    namnlös3.JPG
    59.8 KB · Visningar: 66

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Nu är den ihopplockad igen med kraschkåpor och allt. Har tagit ur för lysen vilket inte var lätt för en amatör som mig. Välvningen på frontkåpan var inte riktigt samma som på lyset. Vart väl sådär men på några meters håll så... det är ju bara kraschkåpor :D

/R

Shyssta kåpor mannen :)

Du vet, oftast när man kör omkring är det ingen som kan syna kåporna på nåra hålll och då duger nästan vad som helst :)

När jag ändå är igång.

Ni som är duktiga på weelies med just denna hojmodell och årsmodell. Brukar ni få upp aset på tvåan? Jag duger fan inte till det. Tycker hojen känns för svag för att dra upp på tvåan (powerwheelies, det enda jag duger till än haha).

1ans växeln går väl rätt bra. Har kört varstoppen ut på 1an. Men tvåan går fan aldrig att få upp den på. Jag testade med kopplingen igår men antingen är det för lite köra med eller så gör jag fel.

Jaja, ska byta maskin nästa år :)

Har inte PC på min, bara system, filter och sen inget annat. Men tycker inte att SÅ stor skillnad ska inte PC göra att det inte går att få upp maskinen på 2ans växel.

Jag har en magkänsla att min teknik suger hästpung och därför får jag inte upp den, hojen alltså :)

//Exil
 
Last edited:

Gersby

Medlem
Gick med
20 Oct 2007
Ort
Munkfors
Hoj
2003 buell xb9s, 1983 Honda mtx 125R, 2013 Honda 250r
tjecker till på kopplingen runt 8-9k varv så kommer den hur fint som helst på 2an. Går ju att få upp den med den metoden på 3an också. (Men då kan det gå lite fort):gnissla. Sen så måste ju hela kroppen vilja wheela också, så man inte lutar sig framåt.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nu är den ihopplockad igen med kraschkåpor och allt. Har tagit ur för lysen vilket inte var lätt för en amatör som mig. Välvningen på frontkåpan var inte riktigt samma som på lyset. Vart väl sådär men på några meters håll så... det är ju bara kraschkåpor :D

/R


Snyggt polarn! är det kinakåpor eller crashisar?

Shyssta kåpor mannen :)

Du vet, oftast när man kör omkring är det ingen som kan syna kåporna på nåra hålll och då duger nästan vad som helst :)

När jag ändå är igång.

Ni som är duktiga på weelies med just denna hojmodell och årsmodell. Brukar ni få upp aset på tvåan? Jag duger fan inte till det. Tycker hojen känns för svag för att dra upp på tvåan (powerwheelies, det enda jag duger till än haha).

1ans växeln går väl rätt bra. Har kört varstoppen ut på 1an. Men tvåan går fan aldrig att få upp den på. Jag testade med kopplingen igår men antingen är det för lite köra med eller så gör jag fel.

Jaja, ska byta maskin nästa år :)

Har inte PC på min, bara system, filter och sen inget annat. Men tycker inte att SÅ stor skillnad ska inte PC göra att det inte går att få upp maskinen på 2ans växel.

Jag har en magkänsla att min teknik suger hästpung och därför får jag inte upp den, hojen alltså :)

//Exil


Att gasa upp den på tvåan funkar, men då får gasa upp till rätt varv, släpa lite och gasa hastigt. då reser den sig fint.Många ligger och fiskör och tror de ska bara dra runt rullen och hojen ska resa sig, alltså är det viktigt att ha bra gas, vrida av och snabbt på igen. funkar även på 3:an om man gör rätt men då är man uppe i rätt höga hastigheter.

Själv kopplar jag upp den oftast på 2:an och 3:an. 1 är det bara gasa upp.
Lycka till :) och glöm inte att ha foten på bromsen:tummenupp
 
Last edited:

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Snyggt polarn! är det kinakåpor eller crashisar?




Att gasa upp den på tvåan funkar, men då får gasa upp till rätt varv, släpa lite och gasa hastigt. då reser den sig fint.Många ligger och fiskör och tror de ska bara dra runt rullen och hojen ska resa sig, alltså är det viktigt att ha bra gas, vrida av och snabbt på igen. funkar även på 3:an om man gör rätt men då är man uppe i rätt höga hastigheter.

Själv kopplar jag upp den oftast på 2:an och 3:an. 1 är det bara gasa upp.
Lycka till :) och glöm inte att ha foten på bromsen:tummenupp

Hmmmm tvåan och runt 9k i varv då går det hyfsat snabbt. Enligt min mätare. Anway, sitter du långt bak på sadeln o rycker lite samtidigt i styret?

Jag har inte haft möjligheten att testa än pga vädret men ska så småingom. Men det känns som det borde fungera, andra har ju lyckats :)

Kan hålla med om att 1an blir lite knäpp att börja med, om man inte kan växla under färd på slangen, vilket jag inte kan/törs än :)

Har klarat att köra 1an ut till varvstoppen. Men aldrig lyckats få upp den på 2an, iofs har jag inte tryat så många ggr heller. Tror felet ligger i att jag fegar lite på gasen. Vill ju inte att åbäket ska komma upp assnabbt så man ingen kontroll har och panikbromsar och pangar ner framhjulet och pajar packboxarna :)

Tack för tipsen.

//Exil
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Snyggt polarn! är det kinakåpor eller crashisar?
Tackar! Crashisar i glasfiber är det som jag ropade in på ebay från en tysk. Bra passform och kvalitet på dem och det gör ju inget att de ser lite skapliga ut på bandagarna. På tal om det, kom precis hem från 2 dagars körning på gälleråsen. Lagom trött i kroppen nu.:tummenupp

/R
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top