Suzuki GSX750R 85-87 TIPPS och Råd

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Jag har gjort en förfrågan på MC-shopen, får se om dom svarar.

Billigt det var på ebay, det skall påpekas när jag är nere på den lokala shopen imorgon när jag hämtar mitt fram däck.

Nu vet man inte om det är rätt grejer för det står 85-86 och dom har inte samma förgasare.

Kan ingen tyska heller för den delen.

Mvh Jonas
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Motorolja

Hej å hå GSXR-vänner! :banana

Ska till å ta av motorkåporna för att blästra av dem och sen polera upp,
måste ju alltså ur med motoroljan.

Oljan som är i nu har gått cirka 150-200 mil och ser väldigt fin ut, fortfarande
röd. Brukar den inte bli svart å grummlig? :va

Till frågan: Borde jag byta oljan när jag ändå tömt motorn eller kan jag köra
ett gäng mil till? Det smakar ju att byta olja om man egentligen
inte behöver, speciellt om man är en fattig student! :4skrika
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Jonas Gardèus skrev:
2079687 Jag har gjort en förfrågan på MC-shopen, får se om dom svarar.

Billigt det var på ebay, det skall påpekas när jag är nere på den lokala shopen imorgon när jag hämtar mitt fram däck.

Nu vet man inte om det är rätt grejer för det står 85-86 och dom har inte samma förgasare.

Kan ingen tyska heller för den delen.

Mvh Jonas

VM29ss heter dom, det är samma. Typ 27B20.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Flip skrev:
2079705 Hej å hå GSXR-vänner! :banana

Ska till å ta av motorkåporna för att blästra av dem och sen polera upp,
måste ju alltså ur med motoroljan.

Oljan som är i nu har gått cirka 150-200 mil och ser väldigt fin ut, fortfarande
röd. Brukar den inte bli svart å grummlig? :va

Till frågan: Borde jag byta oljan när jag ändå tömt motorn eller kan jag köra
ett gäng mil till? Det smakar ju att byta olja om man egentligen
inte behöver, speciellt om man är en fattig student! :4skrika

RÖD OLJA ?????? Växelåds och bakaxel olja till bil är röda, jag har inte haft nån röd olja i mina motorer i alla fall.
Byt det skulle jag ha gjort
Mvh Jonas
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
stranglefoot skrev:
2079729 VM29ss heter dom, det är samma. Typ 27B20.

Okej det verkar vara samma ,det var någon som hade viskat det info i örat någon gång och hade blivit kvar.

Tack för på minnelsen.
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Tror det är Quakerstate olja... och att den är röd har jag inget problem
med, vad skulle det annars vara? Blod? :3freak Har haft flera oljor till min tidigare crosshoj som varit röda.

Jonas Gardèus skrev:
2079778 RÖD OLJA ?????? Växelåds och bakaxel olja till bil är röda, jag har inte haft nån röd olja i mina motorer i alla fall.
Byt det skulle jag ha gjort
Mvh Jonas
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Flip skrev:
2079820 Tror det är Quakerstate olja... och att den är röd har jag inget problem
med, vad skulle det annars vara? Blod? :3freak Har haft flera oljor till min tidigare crosshoj som varit röda.

Okej, jag kör Quakersate mineral och den är ljusbrun när den är ny i alla fall.
2-taktare då eller ? för då har du transmitions olja i motorn för enbart lådan, resten smörjs med oljan i soppan
 

GSXR72

A divorce sucks
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSXR 750 1989
Roligt med en sådan tråd, vi är ju trots allt ett par som har 85:a , 86:eek:r :D

Min 86:a är i diverse delar nu, ska rengöras i förgaseren bla . Ska se om man inte kan "stoppa om " avgassytemet också, låter lite väl mycket tycker jag . Ni kan själv kolla en länk här http://www.mogwais.com/files/avgas86.avi (och jo det var mörkt i garaget ) :tummenupp

Har lagt upp en annons med en toppkåpa med kåpglas ikväll, den passar ej till mina övriga kåpor (dom har 3 hålfäste) Den jag säljer har 2 !!

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=32958
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Är det originalsystem och originalljuddämpare på den där? Fanken vilken
ohygglig skillnad på ljud om man jämför med mitt system. V&H 4-1 och
Yoshiburk.

GSXR72 skrev:
2079891 Roligt med en sådan tråd, vi är ju trots allt ett par som har 85:a , 86:eek:r :D

Min 86:a är i diverse delar nu, ska rengöras i förgaseren bla . Ska se om man inte kan "stoppa om " avgassytemet också, låter lite väl mycket tycker jag . Ni kan själv kolla en länk här http://www.mogwais.com/files/avgas86.avi (och jo det var mörkt i garaget ) :tummenupp

Har lagt upp en annons med en toppkåpa med kåpglas ikväll, den passar ej till mina övriga kåpor (dom har 3 hålfäste) Den jag säljer har 2 !!

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=32958
 

GSXR72

A divorce sucks
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSXR 750 1989
Flip skrev:
2080304 Är det originalsystem och originalljuddämpare på den där? Fanken vilken
ohygglig skillnad på ljud om man jämför med mitt system. V&H 4-1 och
Yoshiburk.


jupp original system !!! Har en V&H system som ska kanske på istället, har inte bestämt mig :tummenupp
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Okej, ljusbrun och röd, whatever :p

Okej, jag är inte alls hemma på sånna här motorer, har bara mekat 2-takt förr.
Är det så att växellådan har sin egna olja, och resten, "motoroljan", är en
annan separat?

Jag öppnade motorkåpan på vänster sida (trodde ju inte det var någon olja
där innanför då jag bara mekat 2-takt), och så rann det ut lite, vad mina
ögon tyckte var en röd olja. Men iaf, den oljan som rann ut, det är
alltså motoroljan? Samma olja som cirkulerar innanför kopplingskåpan och
i kylaren?

Vart sitter pluggen för att ta ur denna olja? Har ju bok, men inte här, så
tänkte vara lite förberedd tills det är dags!

Tjoho!

Jonas Gardèus skrev:
2079849 Okej, jag kör Quakersate mineral och den är ljusbrun när den är ny i alla fall.
2-taktare då eller ? för då har du transmitions olja i motorn för enbart lådan, resten smörjs med oljan i soppan
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Flip skrev:
2080329 Okej, ljusbrun och röd, whatever :p

Okej, jag är inte alls hemma på sånna här motorer, har bara mekat 2-takt förr.
Är det så att växellådan har sin egna olja, och resten, "motoroljan", är en
annan separat?

Jag öppnade motorkåpan på vänster sida (trodde ju inte det var någon olja
där innanför då jag bara mekat 2-takt), och så rann det ut lite, vad mina
ögon tyckte var en röd olja. Men iaf, den oljan som rann ut, det är
alltså motoroljan? Samma olja som cirkulerar innanför kopplingskåpan och
i kylaren?

Vart sitter pluggen för att ta ur denna olja? Har ju bok, men inte här, så
tänkte vara lite förberedd tills det är dags!

Tjoho!

I botten på oljetråget.
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Hehe, okej! Ja, sätt på det, lät ju larvigt ;)

GSXR72 skrev:
2080311 jupp original system !!! Har en V&H system som ska kanske på istället, har inte bestämt mig :tummenupp
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Flip skrev:
2080329 Okej, ljusbrun och röd, whatever :p

Okej, jag är inte alls hemma på sånna här motorer, har bara mekat 2-takt förr.
Är det så att växellådan har sin egna olja, och resten, "motoroljan", är en
annan separat?

Jag öppnade motorkåpan på vänster sida (trodde ju inte det var någon olja
där innanför då jag bara mekat 2-takt), och så rann det ut lite, vad mina
ögon tyckte var en röd olja. Men iaf, den oljan som rann ut, det är
alltså motoroljan? Samma olja som cirkulerar innanför kopplingskåpan och
i kylaren?

Vart sitter pluggen för att ta ur denna olja? Har ju bok, men inte här, så
tänkte vara lite förberedd tills det är dags!

Tjoho!

Du har samma olja överallt på din, det är bara på 2-takt och motorer med separat växellåda som man använder transmitions olja som är röd.
Det är möjligt att det finns röd motorolja, jag har ju inte provat alla sortar.
Men jag vet att man förr hade olika färg på olja så man inte blandade ihop oljorna när det stod i olika kannor (verkstäder tömmer inte från små förpackningar).
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jonas Gardèus skrev:
2081661
Det är möjligt att det finns röd motorolja, jag har ju inte provat alla sortar.
Men jag vet att man förr hade olika färg på olja så man inte blandade ihop oljorna när det stod i olika kannor (verkstäder tömmer inte från små förpackningar).
Castrol TTS är väl röd, har jag för mig. Hallonsaft ser den ut som. Funkade inte alls i min hoj, kopplingen slirade som fan...
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
lahi skrev:
2081761 Castrol TTS är väl röd, har jag för mig. Hallonsaft ser den ut som. Funkade inte alls i min hoj, kopplingen slirade som fan...
Jag körde i början på hel och delsyntet olja och jag hade också problem med slirande koppling, trodde att kopplingen var slut. Så läste jag att man skulle köra på vanlig mineral olja och förra säsongen provade jag och beskymret försvan med än gång.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jonas Gardèus skrev:
2081771 Jag körde i början på hel och delsyntet olja och jag hade också problem med slirande koppling, trodde att kopplingen var slut. Så läste jag att man skulle köra på vanlig mineral olja och förra säsongen provade jag och beskymret försvan med än gång.
Jag kör också på mineralolja nu, funkar kanon! Man får väl byta lite oftare kanske, men det gör ju inget. Jag byter ändå efter varje växellådshaveri, dvs. 2 gånger per år :hihi Men nu ska den nog hålla.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
lahi skrev:
2081796 Jag kör också på mineralolja nu, funkar kanon! Man får väl byta lite oftare kanske, men det gör ju inget. Jag byter ändå efter varje växellådshaveri, dvs. 2 gånger per år :hihi Men nu ska den nog hålla.

Jag tror inte du behöver byta oftar för att du kör mineraloljan, den är inte sämre.
Jag vet inte hur det är med nya hojar men med nya bilar (jag har en 05) så har syntet och delsytet försvunnit på många märken.

Vad gör du med låda ? min har gått 7350mil och funkar perfekt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top