Suzuki GSX750R 85-87 TIPPS och Råd

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Jag försökte läsa på tråden om oljer men det gick inte så bra det ända jag hörde i huvet var blablabla syntet är bäst blablabla bör vara den dyraste blablabla resten är skit blablabla jag vet inte jag kan ha läst fel.
Jag tror att han måste vara försäljare av olja.

Största anledningen till att vi byter så ofta är ju att vi har läst det eller någon har sagt det.

Man läser att en del killar byter efter 250mil, det är ju bara som att kasta pengarna i sjön.

Körde XR600 förut där skulle man byta effte 150mil, jag körde 500mil och olja såg inte dålig ut och pappfiltert såg inte förjävligt ut heller.

Har en lite bil historia. har en kompis som köpte en kadett för ca10år sedan för 500kr. Han trodde att han skulle bara ha den i en sommar så ingen servis gjordes. Han körde i 6år med den i utan att byta olja eller tändstift och det startade alltid sommar som vinter, märkligt. Nu det senaste åren har han den som vedbil i han stuga och den funkar fortfarane kanon, ingen servis har gjorts än bara fylt på olja BILLIGASTE.

Nu är det så att jag servar min hoj en gång varje år men man behöver inte gå till överdrift som en del gör och jag kommer fortsätta att kör på mineral till ett hyffsat pris.
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Bensinförbrukning

Hoppas på att kunna köra mer hoj än bil i sommar och därigenom
också tjäna in lite pengar på bensin.

Men hur mycket drar en GSXR 750 med RS36 förgasare & portad topp
egentligen?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jonas Gardèus skrev:
2081825 Jag tror inte du behöver byta oftar för att du kör mineraloljan, den är inte sämre.
Jag vet inte hur det är med nya hojar men med nya bilar (jag har en 05) så har syntet och delsytet försvunnit på många märken.

Vad gör du med låda ? min har gått 7350mil och funkar perfekt.
Nä, kanske inte, men när det blir drevdelar i den så byter jag :hihi Annars blir det en gång per år. Anledningen till att min låda pajade var att utgående lager gick i bitar och växelaxlarna särade på sig, och jag rensade 3:ans drev. Andra gången var det nog spänningar i drevet efter att jag svarvat ner det på bredden för att det skulle passa. Var från fel årsmodell. En tand gick av vid roten. Sen gör nog turbon sitt till också. Med 266 hk/227 Nm på hjulet vid 1,1 bar och runt 300 hk/250Nm vid nuvarande tryck så blir det en del påfrestningar :hihi Men det ska hålla ändå. Jag har bara haft lite otur :hihi
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
lahi skrev:
2082309 Nä, kanske inte, men när det blir drevdelar i den så byter jag :hihi Annars blir det en gång per år. Anledningen till att min låda pajade var att utgående lager gick i bitar och växelaxlarna särade på sig, och jag rensade 3:ans drev. Andra gången var det nog spänningar i drevet efter att jag svarvat ner det på bredden för att det skulle passa. Var från fel årsmodell. En tand gick av vid roten. Sen gör nog turbon sitt till också. Med 266 hk/227 Nm på hjulet vid 1,1 bar och runt 300 hk/250Nm vid nuvarande tryck så blir det en del påfrestningar :hihi Men det ska hålla ändå. Jag har bara haft lite otur :hihi

mmmmmmmmm bara sådär 166hk mer än mig, jag förstår att det kan bli lite problem.

Polarens gsxr1100-91 sköt tvåans växel förföra säsongen, har hör att det händer i bland.

[
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Flip skrev:
2082291 Hoppas på att kunna köra mer hoj än bil i sommar och därigenom
också tjäna in lite pengar på bensin.

Men hur mycket drar en GSXR 750 med RS36 förgasare & portad topp
egentligen?

Tycker nog att min med portad topp, kammar och borrade förgasare sörplar i sig allt den hinner! Men visst, på långkörning är det ju inte så farligt.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Flip skrev:
2082291 Hoppas på att kunna köra mer hoj än bil i sommar och därigenom
också tjäna in lite pengar på bensin.

Men hur mycket drar en GSXR 750 med RS36 förgasare & portad topp
egentligen?

Det beror väll på gashanden eller :hihi min med orginal 29 och lite fixad topp drog 0,5l milen víd långkörat , vid bus blir det lite mer men aldrig över litern.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jonas Gardèus skrev:
2082327 mmmmmmmmm bara sådär 166hk mer än mig, jag förstår att det kan bli lite problem.

Polarens gsxr1100-91 sköt tvåans växel förföra säsongen, har hör att det händer i bland.
Ja, men det ska hålla ändå. 1100R-lådorna är ordentligt byggda, men jag har nog bara haft otur. Alla andras lådor klarar av det...
Jaså, 2:an gick åt skogen? 2:an och 5:an är ju de mest utsatta växlarna, men ändå. Tur att de är lättskruvade! Det fixar man på en dag om man har vetelängd, godis och Red Bull tillgängligt :tummenupp Då går det mesta.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
lahi skrev:
2082350 Ja, men det ska hålla ändå. 1100R-lådorna är ordentligt byggda, men jag har nog bara haft otur. Alla andras lådor klarar av det...
Jaså, 2:an gick åt skogen? 2:an och 5:an är ju de mest utsatta växlarna, men ändå. Tur att de är lättskruvade! Det fixar man på en dag om man har vetelängd, godis och Red Bull tillgängligt :tummenupp Då går det mesta.

Jag har inte behövt meckat med min än ( seglivad ) men det kanske blir en uppgraderings motor framövert då skall det meckas.
Måste bara bli klar med mitt vw notchback -65 projekt förs.
Pengarna räcker inte till allt man vill göra tyvärr.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
lahi skrev:
2082350 Ja, men det ska hålla ändå. 1100R-lådorna är ordentligt byggda, men jag har nog bara haft otur. Alla andras lådor klarar av det...
Jaså, 2:an gick åt skogen? 2:an och 5:an är ju de mest utsatta växlarna, men ändå. Tur att de är lättskruvade! Det fixar man på en dag om man har vetelängd, godis och Red Bull tillgängligt :tummenupp Då går det mesta.


Vilket drag :yoparty kolla nys på filmen kul.

En liten fråga har du pulverlackat ramen svart eller?
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
Jonas Gardèus skrev:
2082370 Jag har inte behövt meckat med min än ( seglivad ) men det kanske blir en uppgraderings motor framövert då skall det meckas.
Måste bara bli klar med mitt vw notchback -65 projekt förs.
Pengarna räcker inte till allt man vill göra tyvärr.

En notchback! :Bugar
Surftema eller orginal?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jonas Gardèus skrev:
2082420 Vilket drag :yoparty kolla nys på filmen kul.

En liten fråga har du pulverlackat ramen svart eller?
Jo, den pinnar på bra :) Nja, nä, inte pulverlack. Efter att jag satt ihop hojen kom jag på att jag ville ha svart ram, så jag maskerade alltihop och målade med blank svart hammarlack på sprayburk (den utan hammarslagseffekt). Blev skitbra! Blankt och fint :tummenupp Nästa vinter kanske det blir pulver.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Jag fundera på att pulver lacka min siden mattsvart, får se när man får tid till hösten kanske.

Notchbacken blir en EDPS racer, den är taksänkt har flippfront och givetvis svartmatt. Kommer att prova med en golf gti 1,6l motor som är trimad, skall köras med hoj förgasare och kanke lite lustgas.
Det är ett bugget bygge så det är inte mycket blingbling
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Schyssta bananer!

Men va fanken, såg på annonssidan att du ska kränga iväg hojen din?
Så du sviker oss alla? Du har ju till och med skaparen av denna tråd :p

Nu blir jag besviken! :)

Jonas Gardèus skrev:
2087517 En bra tips sida om förgasare mm http://www.braigasen.com/

Mvh Jonas
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Flip skrev:
2096012 Schyssta bananer!

Men va fanken, såg på annonssidan att du ska kränga iväg hojen din?
Så du sviker oss alla? Du har ju till och med skaparen av denna tråd :p

Nu blir jag besviken! :)


Det är bara om jag hittar den perfekta hojen som jag kan tänka mig att byta.
Men jag vet inte, läste att en 86 1100 väger 20kg mer än en 750. Och jag som vill ha en så lättcykel som möjligt blir då lite tveksam, rg500 kan vara intressant men då vill man ju bygga om en del och så har jag kostat på min så mycket pengar. Men visst har någon rätt summa så är ju allt till salu.

Men du behöver nog inte vara orolig, jag lär säker ha kvar den en stund till och jag litar fortafarande efter intresante delar till den.

Jag pratade föresten med touring butiken idag gällande renovering kitt till förgasarna. Dom hade ett med flotörnål och säte plus lite oringar 185kr. Lite billigare än suzukis egena flotör +säte 350+moms. Lite skillnad men det är säkert lite kvaletets skillnad också. Kommer att fixa fuggarna till vintern.

Mvh Jonas
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Ah, jag tänkte väl :)

Köp mina nysynkade originalförknasare :)

Jonas Gardèus skrev:
2100334 Det är bara om jag hittar den perfekta hojen som jag kan tänka mig att byta.
Men jag vet inte, läste att en 86 1100 väger 20kg mer än en 750. Och jag som vill ha en så lättcykel som möjligt blir då lite tveksam, rg500 kan vara intressant men då vill man ju bygga om en del och så har jag kostat på min så mycket pengar. Men visst har någon rätt summa så är ju allt till salu.

Men du behöver nog inte vara orolig, jag lär säker ha kvar den en stund till och jag litar fortafarande efter intresante delar till den.

Jag pratade föresten med touring butiken idag gällande renovering kitt till förgasarna. Dom hade ett med flotörnål och säte plus lite oringar 185kr. Lite billigare än suzukis egena flotör +säte 350+moms. Lite skillnad men det är säkert lite kvaletets skillnad också. Kommer att fixa fuggarna till vintern.

Mvh Jonas
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Ja hurrudu, det är en bra fråga, har inte kollat någonting på de.
Men kan kolla upp det, ge mig ett bud på PM.

Jonas Gardèus skrev:
2101854 Pris på förgasarna ?
Är det VM 29 ?

Mvh Jonas
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Är det många som har stydämpare monterat på era gammla gsxr.
Kan nån berätta om det blir någon skillnad, jag kör utan och har inget problem sådär men bara nyfiken på hur man upplever skillnaden.

Mvh Jonas
 

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
Jag har styrdämpare på min! Tyvärr kan jag inte svara på om det är
någon större skillnad med eller utan ännu. Ge mig
några veckor ska jag undersöka det! Dessvärre så vet jag iaf att jag
får en sjuhelsikes mindre svängradie med styrdämparen monterad! :S
Vilket kanske inte är så positivt! :gnissla

Jonas Gardèus skrev:
2102510 Är det många som har stydämpare monterat på era gammla gsxr.
Kan nån berätta om det blir någon skillnad, jag kör utan och har inget problem sådär men bara nyfiken på hur man upplever skillnaden.

Mvh Jonas
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top