Mjo, jag har sett lite statistik från försäkringsbolaget, däremot är deras premieberäkning en företagshemlighet så den lär ingen kunna vaska fram (på ärligt sätt). Sporthojarnas kraschstatistik går av någon outgrundlig anledning hand i hand med vilka maskiner som är populärast framför korvmojjen, go figure......EDIT: Dom påstår ju att det beror på att olyckorna ökar.
Sitter nån på statistik över hur det ser för sporthojar?
Jag har väldigt svårt att tänka mig att alla olyckor minskar förutom sporthojar, och det gäller just deras kunder också?
Eftersom alla andra bolag sänker min premie varje år så lär det ju inte stämma.
Jag frågade även efter papper på deras statistik över olyckor, men det visste hon om det fanns sa hon på telefonen??!?
Mjo, jag har sett lite statistik från försäkringsbolaget, däremot är deras premieberäkning en företagshemlighet så den lär ingen kunna vaska fram (på ärligt sätt). Sporthojarnas kraschstatistik går av någon outgrundlig anledning hand i hand med vilka maskiner som är populärast framför korvmojjen, go figure...
Och IF har haft märkesförsäkring för ett par av just de fabrikaten. Därför tror jag att de tyvärr varit väl så hårt drabbade och avslutar eller ser över deras engagemang i de fabrikaten. LF som försäkrar Suzuki är relativt måttliga i syn prishöjning, både i fjol (när jag bytte bolag) och tydligen i år i f t de åtgärder som IF vidtagit.
Sorgligt men sant...
Antar att SV1000S inte går under sporthoj, den ligger i samma kategori som bandit 1200 bla.? Är det bara sportisarna som ska höjas?
Jo, men i och med att märkesförsäkringen oftast är mest fördelaktig för de yngsta förarna med färskaste korten och boende i mer stöldutsatta områden har de övriga bolagen ofta rätt bra statistik på dessa hojar (där äldre förare med mer erfa får lägre premier)....Men enligt dom bolag jag har kollat i övrigt så sjunker ju min premie, vilket lär betyda att den trenden inte finns där?
Och just bolagens statistik kanske är svår att komma över, men det finns väl allmän statistik över antal kraschade sporthojar, touringhojar osv...
Har man ingen försäkring på hojen och den är påställd så går TFF in automatiskt. Har fått en eller två fakturor från dem när jag har missat med ägarbyte på bilar och det är inte billigt.Om jag inte har pengar så täcker trafikförsäkringsföreningen kostnaden?
Nu förstod du inte riktigt vad jag mena, jag ska försöka vara lite tydligare.Har man ingen försäkring på hojen och den är påställd så går TFF in automatiskt. Har fått en eller två fakturor från dem när jag har missat med ägarbyte på bilar och det är inte billigt.
Vad kostar TFF per dag? Är summan mindre om man jämför med vissa personers försäkringar här på SH så kanske det är en väg att gå
Ja, tyvärr är det nog så att generalagenterna är beroende av de nationella försäkringsbolagens välvilja, ingen har ekonomisk ryggrad för att försäkra sitt eget bestånd.En fråga jag ställer mig är hur agenterna och leverantörerna (Honda, Suzuki, Kawa mfl) ställer sig till dessa prishöjningar...
...Och SMC? Kommer dom åter bli dominerade gubbar på GS maskiner?
Vad jag menar är att höjningar av sporthojs försäkringar har inverkan på väldigt mycket mer än bara min egen privatekonomi....
Mjo, jag har sett lite statistik från försäkringsbolaget, däremot är deras premieberäkning en företagshemlighet så den lär ingen kunna vaska fram (på ärligt sätt). Sporthojarnas kraschstatistik går av någon outgrundlig anledning hand i hand med vilka maskiner som är populärast framför korvmojjen, go figure...
Även om du såg den tror jag inte någon utan en rätt gedigen bakgrund i statistik och sannolikhetslära skulle förstå den.
I grunden är det väl bara ett antagande om hur sannolik du som kund är att ha olika typer av olyckor per år, vad skadeutfallet blir per olyckstyp och sedan vikta dessa med sannolikheten att de inträffar. De använder sig säkert av någon form av stokastisk modell för att räkna ut det genomsnittliga skadebeloppet vid de olika olyckstyperna...
...Voilá, din försäkringspremie!
Alltså vi lever i en marknadsekonomi och en demokrati. Det finns inga krav och ska inte finnas några krav på hur företag kommer fram till sina priser, lika lite för försäkringsbolag som för Apple, ICA och Bennys korvmoj. Är produkten för dyr, välj annan leverantör eller avstå från att köpa hoj. De företag som konsekvent sätter för höga priser i förhållande till ad de erbjuder kommer att tvingas ändra sig eller gå under.Wall of text
Det du anger ovan känns som taget från en bok, inget fel i det men jag upplever verkligheten betydligt mer nyanserad än ett skolboksexempel. Monopol, utnyttjande av sin maktställning och gemensam prissättning borde i så fall inte kunna ske.Alltså vi lever i en marknadsekonomi och en demokrati. Det finns inga krav och ska inte finnas några krav på hur företag kommer fram till sina priser, lika lite för försäkringsbolag som för Apple, ICA och Bennys korvmoj. Är produkten för dyr, välj annan leverantör eller avstå från att köpa hoj. De företag som konsekvent sätter för höga priser i förhållande till ad de erbjuder kommer att tvingas ändra sig eller gå under.
Vore det sjukt lönsamt att försäkra sporthojar skulle vi se nya försäkringsbolag etablera sig och driva ned priserna. Så enkelt är det. Det inget brottsligt eller moraliskt förkastligt att vilja tjäna maximalt med pengar på företagande så länge man håller sig inom lagens råmärken. Det finns ingen rättvis premie.
Att man kan erbjudas väldigt höga försäkringspremier är bara ett tecken på att bolaget är tvingat enligt lag att erbjuda trafikförsäkring och att du inte är önskvärd kund öht.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |