Suzuki märkesförsäkring, prishöjning på gång!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag blir gruvligt imponerad av Ditt försök att reda ut situationen, bra gjort :Bugar

Som Du förstår har jag kommit till samma slutsats, hittar inga direkta fel i Dina antaganden heller. Däremot skulle jag önska att Du fick möjlighet att träffa hedervärde Dr M Fored, han är statistiker och har i sin forskning kring MC-olyckor bland annat eliminerat de "crossolyckor" Du nämner i sina egna utredningar. Hans forskning presenterades bl a på Tylösands-seminariet i fjol, här hittar Du presentationen.

Återkommer när jag har mer tid att i detalj läsa igenom Ditt inlägg:)

Intressant läsning och det visar ju med all önskvärd tydlighet att unga män på sporthojar kommer att få betala högre premier jämfört med andra försäkringstagare.

Det finns några tillkortakommanden för vårt syfte att diskutera ämnet "Försäkringspremierna för sporthojar ökar trots att olyckorna minskar"
- "Utfallet: Sjukhusvård eller död till följd av motorcykelolycka under åren 2003 - 2009.", det tolkar jag som att olyckor som inte lett till sjukhusvård eller död inte är medräknade i hans statistik. Min personliga uppfattning som inte grundas på statistik är att de flesta skadorna på vagnskademomentet inte leder till sjukhusvård eller död och därför inte är med i den här statistiken. Den visar tyvärr inte heller skadebeloppet per olycka för personskada och vagnskademomentet, hur detta har utvecklats över tiden och hur stor del av detta som försäkringsbolagen tar som kostnad, det vill säga det täcks av försäkringen.
- Något som tyvärr också saknas för att kunna sättas i relation till försäkringspremiernas utveckling är hur skadestatistiken han tagit fram har utvecklats över tid, nu har han grupperat ett gäng år till en population istället för att redovisa per år.
- Vad gäller försäkringsbolagens kostnader för vagnskademomentet så kommer ett avgörande antagande att vara (a) hur många av olyckorna orsakades av fordonets ägare (orsakas olyckan av annan täcks skador på det egna fordonet av den andras trafikförsäkring), (b) hur många av olyckorna som har försäkring i form av vagnskada och (c) hur stor del av den totala populationen som har vagnskadeförsäkring. Försäkringsbolagen har bara kostnader för vagnskada om olyckan omfattas av vagneskadeförsäkring hos försäkringstagaren så oavsett hur olyckorna totalt förändras så säger det inget om hur utvecklingen av försäkrade olyckor i relation till totalt antal försäkrade hojar utvecklas och hur stort skadeutfallet blir hos försäkringsbolagen. Om du t.ex. blir påkörd av en bil så räknas du i statistiken som en MC-olycka men för försäkringsbolagen blir det en kostnad på trafikförsäkringen hos bilföraren, alltså en bilförsäkringsskada.

En sak som jag helt bortsåg ifrån i mitt inlägg ovan: Man måste ju även rensa ut/klassificera om olycksfall där stölder är inblandade eftersom;
- Jag kan inte tänka mig att ägarens trafikförsäkring ersätter personskador som uppstår när hojen är stulen.
- Om hojen kraschas efter en stöld ersätts väl det av försäkringens stöldmoment och inte av vagnskadan? Det betyder att skador för en sådan olycka måste belasta skadebelopp för stöld och inte för fordonsskador på det egna fordonet under vagnskademomementet.
- Vi måste även ta bort skador som orsakas av alkohol/droger eftersom jag har för mig att försäkringsbolag inte ersätter alla skador under sådana omständigheter.


Däremot kan man dra några intressanta slutsatser av hans statistik om vi gör följande antaganden:
- Han säger att den genomsnittliga körsträckan är 259mil/år, vi antar att det gäller alla förare oavsett motorcykeltyp och ålder på förare
- Vi antar att risken för förare i de olika motorcykel- och åldersklasserna desamma för alla förare inom klassen, oavsett ålder eller antal år av körkortsinnehav, dvs. att så länge du befinner dig inom samma klass löper du samma risk per år att drabbas av en olycka, oavsett hur många år du befunnit dig i klassen, om du har rört dig mellan klasser osv.

I genomsnitt (alla förare med körkort, oavsett ålder och körkortsinnehav, på alla hojar, oavsett typ av hoj, i trafik) löper en MC-förare 0.44% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död.

Supersporthojsförare 24 år eller lägre: Du löper 8 / (100 000 / 259) = 2.1% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död
Supersporthojsförare 25 - 29 år: Du löper 5 / (100 000 / 259) = 1.3% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död
Supersporthojsförare 30 - 39 år: Du löper 3 / (100 000 / 259) = 0.8% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död
Supersporthojsförare 40 - 49 år: Du löper 2.5 / (100 000 / 259) = 0.6% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död
Supersporthojsförare 50+: Du löper 1.5 / (100 000 / 259) = 0.4% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död

Custom/Cruiser 24 år eller lägre: Du löper 3 / (100 000 / 259) = 0.8% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död
Custom/Cruiser 25 - 29 år: Du löper 1.5 / (100 000 / 259) = 0.4% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död
Custom/Cruiser 30 år och uppåt: Du löper 1 / (100 000 / 259) = 0.26% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död


Intressant för SMC är också att han säger att man löper 70% högre risk att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller dödsfall om man har deltagit i en SMC-utbildning. Han säger dock inget om det finns skillnader i populationerna; om det är främst unga män som går utbildningen löper de större risk att drabbas av olycka eftersom de är unga män, inte för att de går en SMC-utbildning.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Var uppmuntrade att höra Warren Buffet in en intervju på CNBC för några minuter sedan prata om att försäkringsbolagen börjar få problem med det låga ränteläget eftersom en stor del av deras intäkter utgörs av deras investeringar som till stor del utgörs av kortare räntepapper som de rullar över (dvs. håller de tills dess de återbetalas av den som ställt ut de och sedan köper nya papper) och alltså håller för ränteintäkterna och inte för att spekulera i marknadsvärdet. Eftersom räntorna är så låga får de mindre och mindre intäkter från dessa investeringar. det betyder att jag i alla fall inte hade helt fel på den delen. Säger Warren så, då är det så :fakta

För att rädda sina resultat kan de göra tre saker; (1) försöka hitta nya investeringar som ger mer avkastning (betyder ta mer risk vilket jag inte tror de vill), (2) höja premierna på deras försäkringar eller (3) minska sin kostnadsbas.

Eftersom antalet olyckor hos unga män på sporthojar är högre än övriga kategorier så bidrar de med mer kostnader (fler skadereglerare, fler personer på kundtjänst, utbetalningar osv.). Kanske försöker försäkringsbolagen därför göra sig av med sporthojar som försäkringsgrupp, för att sänka sin kostnadsbas, snarare än att det grundar sig i en ökning av kostnader för skador?

Warren pratade i och för sig om försäkringsbolag i allmänhet och inte om sporthojsförsäkringar i Sverige :)


- Ränteläget: Om räntorna går ned bör premierna gå upp. Varför? En del av försäkringsbolagens intäkter kommer från förvaltning av de i förskott betalda premierna. Med förskott menas här att du betalar in din premie innan du har din skada. Min högst spekulativa gissning är att försäkringsbolagen investerar de här pengarna i relativt säkra tillgångar, dvs. stor andel räntebärande papper, eftersom de kan komma att behöva pengarna i framtiden för att ersätta skador. Jag tror också att de köper dessa papper för ränteintäkterna och inte för spekulationer i marknadsvärdet på papperna. Det betyder att när räntorna går ned så går försäkringsbolagets intäkter från dessa papper ned och de måste ersätta detta genom att ta högre ut försäkringspremier. Köper de räntebärande papper för att spekulera i marknadsvärdet är relationen den omvända; marknadsvärdet på ett räntebärande papper ökar då räntan går ned därför att nuvärdet av den framtida betalningar blir högre. Beroende på relationen mellan hur mycket investeringar de har i räntebärande papper och deras kostnader så kvittas en del av lägre intäkter från räntor med lägre ökningar i kostnader från lägre inflation eftersom ränta och inflation följer varandra rätt så nära.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, något är i alla fall skumt i försäkringsbranschen när det gäller alla rykten och underliga offerter det skrivs och talas om. Jag bestämde mig för att kolla min egen hoj med märkesförsäkringen, efter att ifjol tvingats byta då Folksam kunde erbjuda lägre premie.

Suzuki gixxer 1000 k9, 40+ och boende på vischan. Premieförslag 2013: 7 897:- hel/hel?

WTF?? Nästan 4 kkr billigare än den jag erbjöds i augusti 2012? Över 30% lägre premie!! Lika nöjd som jag är med den nivån på premien, lika förvirrad blir jag angående den generella premieutvecklingen... :crash
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja, något är i alla fall skumt i försäkringsbranschen när det gäller alla rykten och underliga offerter det skrivs och talas om. Jag bestämde mig för att kolla min egen hoj med märkesförsäkringen, efter att ifjol tvingats byta då Folksam kunde erbjuda lägre premie.

Suzuki gixxer 1000 k9, 40+ och boende på vischan. Premieförslag 2013: 7 897:- hel/hel?

WTF?? Nästan 4 kkr billigare än den jag erbjöds i augusti 2012? Över 30% lägre premie!! Lika nöjd som jag är med den nivån på premien, lika förvirrad blir jag angående den generella premieutvecklingen... :crash

Är det för att hojen kommit över något tröskelvärde vad gäller ålder?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är det för att hojen kommit över något tröskelvärde vad gäller ålder?
Beats me, visst brukar 3 år vara en gräns men i augusti 2012 var ju k9 inne på fjärde modellåret? NiklasiNorr kör samma hoj och årsmodell med förfallodag på vårkanten, han fick den tidigare, lägre premien (tror det var ca 9kkr) från märkesförsäkringen. I augusti, när min förfaller, skulle priset upp till nästan 12 kkr enligt det nya försäkringsbrevet. Jag tackade för mig och klev över till Folksam.

Idag, 6 månader senare, är premien tillbaka där den bör ligga. Jag skulle gissa att LF antingen tappade varenda kund i min kategori och drog tillbaks höjningen eller värderade sin statistik från 2012 och kom fram till att skadeutfallet/riskprognosen för kategorin minskat?

Skumt är det i alla fall? Men det innebär också att Gixxern må vara en av de billigaste literhojarna att äga för oss mogna människor. Om nu premien ligger på denna nivå när det ska tecknas igen i augusti...

Gjorde mig faktiskt besväret att maila dom och fråga, varför premieförslagen åkte jojo under hösten 2012, blir intressant att se deras svar :)
 
Last edited:

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Som sagt innan inlägg försvann: Suzuki märkes höjde från 2600 hel/hel till över 6k! SV1000N, 34år, Zon3.

Har inte fått svar än efter några arga samtal men till saken hör ju att både olyckor & stölder minskar år för år. I förnyelsebrevet skriver dom om "rättvisa premier", "genomgång av skadehistorik" & "verkliga risker"... Sicket dj@vla bull! Skulle vilja höra resonemanget på kontoret när de kom fram till att "Nja det blir väl ungefär 250% av förra årets premie då"...

Just det! Både TL & TLR1000 verkar ha samma eller lägre priser i år, om jag förstått tidigare inlägg rätt?! Snudd på samma hoj, möjligen att SV'n är mer modern, säker & svagare i maskin!

Fortfarande upprörd, blir en principsak att inte bara "böja sig framåt" för vilka svinerier som helst... Några chefer på Länsförsäkringar fick väl för dålig bonus förra året kanske?
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Som sagt innan inlägg försvann: Suzuki märkes höjde från 2600 hel/hel till över 6k! SV1000N, 34år, Zon3.

Har inte fått svar än efter några arga samtal men till saken hör ju att både olyckor & stölder minskar år för år. I förnyelsebrevet skriver dom om "rättvisa premier", "genomgång av skadehistorik" & "verkliga risker"... Sicket dj@vla bull! Skulle vilja höra resonemanget på kontoret när de kom fram till att "Nja det blir väl ungefär 250% av förra årets premie då"...

Just det! Både TL & TLR1000 verkar ha samma eller lägre priser i år, om jag förstått tidigare inlägg rätt?! Snudd på samma hoj, möjligen att SV'n är mer modern, säker & svagare i maskin!

Fortfarande upprörd, blir en principsak att inte bara "böja sig framåt" för vilka svinerier som helst... Några chefer på Länsförsäkringar fick väl för dålig bonus förra året kanske?

Jag fick höjning från 12 000 till 17000~ Skulle höjas ytterliggare efter 1 april. Riktigt bullshit, så bytte bolag och bad dem dra åt helvete
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Vilket skit det här låter som!
Innan höjningen så tyckte jag att märkesförsäkringen var en ganska så bra deal, iaf på en minst tio år gammal gixxer.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Några chefer på Länsförsäkringar fick väl för dålig bonus förra året kanske?

Tror nog att det ligger mycket i detta. Det är ju bland sportigare motorcyklar de feta pengarna finns för försäkringsbolagen. Hörde att både Länsförsäkringar och Trygg Hansa ska lägga ner försäkringsverksamheten för hem, företag och fastigheter. Framåt ska man bara försäkra effektstarka motorcyklar. Många talar om att bara försäkra TL & TLR1000 så att cheferna kan få de riktigt riktigt überfeta bonusarna.
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Tror nog att det ligger mycket i detta. Det är ju bland sportigare motorcyklar de feta pengarna finns för försäkringsbolagen. Hörde att både Länsförsäkringar och Trygg Hansa ska lägga ner försäkringsverksamheten för hem, företag och fastigheter. Framåt ska man bara försäkra effektstarka motorcyklar. Många talar om att bara försäkra TL & TLR1000 så att cheferna kan få de riktigt riktigt überfeta bonusarna.

Ja det var ju rätt lustigt, för inlägget handlar ju mer om mc-modellerna än höjningen på 250%... Men du kanske gillar "suprise buttsex" från dina försäkringsbolag?
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Sorry Sandstorm, fattade det som du gjorde narr av mig. MEN det kan jag ta nu...

Nu är vi glada igen. Räknade på hel/hel på deras hemsida o fick 3010:- som resultat. Efter lite tfn-krigande så är det detta priset som kommer att gälla. Delvis tack vare att "många har hört av sig med dessa åsikter"... ooo f@@n du. =) Detta motsvarar ju faktiskt de 15% som skrivits om innan. En rimlig höjning gör mig inget då dom dels löste detta på ett bra sätt samt att priset onekligen är väldigt bra ändå...
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Grejen som stör mig något så kopiöst är att märkesförsäkringen inte längre kan stoltsera med bästa pris. Vad ska dom nu vinna över oss sporthojare med för argument?

Som sagt, jag fick tag i en billigare avställningsbar försäkring hos Folksam än vad märkesförsäkringen kan erbjuda åretrunt för...
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Skumt, folksam ville ha 18k av mig... :confused:

Det var som fan.. Det verkar vara ett litet lotteri det här med försäkring..
Jag minns inte riktigt min premie på rak arm, men en avställningsbar landade någonstans på 750 kronor i månaden. 750 x 6 = 4500 kronor per år hos Folksam.
Året runt gick på 6-7000 per år hos Folksam.

Att jämföra med Märkesförsäkringen som nu ska ha typ 8000 kronor om år.
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Ringde precis till LF/Suzuki försäkringen.

Har sådan tur att min förfallodag var 1/3 så jag behåller den lägre premien i ett år till.

Men TL1000R har blivit upflyttad till något de kallade "premieklassen" och får därmed en höjning på 100% iaf på helförsäkringen.

Dock kan jag medela att de redan funderar på en sänkning igen då de hade fått massor som har hört av sig och massor som tänkte lämna bolaget.

Så hon medelade att det finns möjlighet att flera av modellerna kommer att sänkas igen för att undvika kundflykten.

Så summa summarum: Har DU en försäkring på LF/Suzuki, hör då av dig snarast till bolaget och berätta lungt och tydligt att du inte accepterar höjningen så kanske vi kan få dem att sänka igen för att behålla sina kunder!!
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Har du testat att räkna på märkesförsäkringens hemsida? Dom verkar inte ha uppdaterat den än, en offert är en offert. :tummenupp
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Ringde precis till LF/Suzuki försäkringen.

Har sådan tur att min förfallodag var 1/3 så jag behåller den lägre premien i ett år till.

Men TL1000R har blivit upflyttad till något de kallade "premieklassen" och får därmed en höjning på 100% iaf på helförsäkringen.

Dock kan jag medela att de redan funderar på en sänkning igen då de hade fått massor som har hört av sig och massor som tänkte lämna bolaget.

Så hon medelade att det finns möjlighet att flera av modellerna kommer att sänkas igen för att undvika kundflykten.

Så summa summarum: Har DU en försäkring på LF/Suzuki, hör då av dig snarast till bolaget och berätta lungt och tydligt att du inte accepterar höjningen så kanske vi kan få dem att sänka igen för att behålla sina kunder!!
Åfan.Jag har förfallodag nångång i juli aug.Så man ligger ju kvar på gamla premien ett tag till.Sen blir det nog byte om dom inte ändrar sig.Eller så blir det avställt och börja köra bana med dinosaurien istället.:rolleyes:
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Ja vi får se hur det kommer se ut framöver, något säger mig att de kommer tappa alldeles för många kunder om detta drivs igenom med full kraft.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top