Jag blir gruvligt imponerad av Ditt försök att reda ut situationen, bra gjort
Som Du förstår har jag kommit till samma slutsats, hittar inga direkta fel i Dina antaganden heller. Däremot skulle jag önska att Du fick möjlighet att träffa hedervärde Dr M Fored, han är statistiker och har i sin forskning kring MC-olyckor bland annat eliminerat de "crossolyckor" Du nämner i sina egna utredningar. Hans forskning presenterades bl a på Tylösands-seminariet i fjol, här hittar Du presentationen.
Återkommer när jag har mer tid att i detalj läsa igenom Ditt inlägg
Intressant läsning och det visar ju med all önskvärd tydlighet att unga män på sporthojar kommer att få betala högre premier jämfört med andra försäkringstagare.
Det finns några tillkortakommanden för vårt syfte att diskutera ämnet "Försäkringspremierna för sporthojar ökar trots att olyckorna minskar"
- "Utfallet: Sjukhusvård eller död till följd av motorcykelolycka under åren 2003 - 2009.", det tolkar jag som att olyckor som inte lett till sjukhusvård eller död inte är medräknade i hans statistik. Min personliga uppfattning som inte grundas på statistik är att de flesta skadorna på vagnskademomentet inte leder till sjukhusvård eller död och därför inte är med i den här statistiken. Den visar tyvärr inte heller skadebeloppet per olycka för personskada och vagnskademomentet, hur detta har utvecklats över tiden och hur stor del av detta som försäkringsbolagen tar som kostnad, det vill säga det täcks av försäkringen.
- Något som tyvärr också saknas för att kunna sättas i relation till försäkringspremiernas utveckling är hur skadestatistiken han tagit fram har utvecklats över tid, nu har han grupperat ett gäng år till en population istället för att redovisa per år.
- Vad gäller försäkringsbolagens kostnader för vagnskademomentet så kommer ett avgörande antagande att vara (a) hur många av olyckorna orsakades av fordonets ägare (orsakas olyckan av annan täcks skador på det egna fordonet av den andras trafikförsäkring), (b) hur många av olyckorna som har försäkring i form av vagnskada och (c) hur stor del av den totala populationen som har vagnskadeförsäkring. Försäkringsbolagen har bara kostnader för vagnskada om olyckan omfattas av vagneskadeförsäkring hos försäkringstagaren så oavsett hur olyckorna totalt förändras så säger det inget om hur utvecklingen av försäkrade olyckor i relation till totalt antal försäkrade hojar utvecklas och hur stort skadeutfallet blir hos försäkringsbolagen. Om du t.ex. blir påkörd av en bil så räknas du i statistiken som en MC-olycka men för försäkringsbolagen blir det en kostnad på trafikförsäkringen hos bilföraren, alltså en bilförsäkringsskada.
En sak som jag helt bortsåg ifrån i mitt inlägg ovan: Man måste ju även rensa ut/klassificera om olycksfall där stölder är inblandade eftersom;
- Jag kan inte tänka mig att ägarens trafikförsäkring ersätter personskador som uppstår när hojen är stulen.
- Om hojen kraschas efter en stöld ersätts väl det av försäkringens stöldmoment och inte av vagnskadan? Det betyder att skador för en sådan olycka måste belasta skadebelopp för stöld och inte för fordonsskador på det egna fordonet under vagnskademomementet.
- Vi måste även ta bort skador som orsakas av alkohol/droger eftersom jag har för mig att försäkringsbolag inte ersätter alla skador under sådana omständigheter.
Däremot kan man dra några intressanta slutsatser av hans statistik om vi gör följande antaganden:
- Han säger att den genomsnittliga körsträckan är 259mil/år, vi antar att det gäller alla förare oavsett motorcykeltyp och ålder på förare
- Vi antar att risken för förare i de olika motorcykel- och åldersklasserna desamma för alla förare inom klassen, oavsett ålder eller antal år av körkortsinnehav, dvs. att så länge du befinner dig inom samma klass löper du samma risk per år att drabbas av en olycka, oavsett hur många år du befunnit dig i klassen, om du har rört dig mellan klasser osv.
I genomsnitt (alla förare med körkort, oavsett ålder och körkortsinnehav, på alla hojar, oavsett typ av hoj, i trafik) löper en MC-förare 0.44% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död.
Supersporthojsförare 24 år eller lägre: Du löper 8 / (100 000 / 259) = 2.1% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död
Supersporthojsförare 25 - 29 år: Du löper 5 / (100 000 / 259) = 1.3% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död
Supersporthojsförare 30 - 39 år: Du löper 3 / (100 000 / 259) = 0.8% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död
Supersporthojsförare 40 - 49 år: Du löper 2.5 / (100 000 / 259) = 0.6% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död
Supersporthojsförare 50+: Du löper 1.5 / (100 000 / 259) = 0.4% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död
Custom/Cruiser 24 år eller lägre: Du löper 3 / (100 000 / 259) = 0.8% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död
Custom/Cruiser 25 - 29 år: Du löper 1.5 / (100 000 / 259) = 0.4% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död
Custom/Cruiser 30 år och uppåt: Du löper 1 / (100 000 / 259) = 0.26% risk per år att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller död
Intressant för SMC är också att han säger att man löper 70% högre risk att vara med i en olycka som leder till sjukhusvård eller dödsfall om man har deltagit i en SMC-utbildning. Han säger dock inget om det finns skillnader i populationerna; om det är främst unga män som går utbildningen löper de större risk att drabbas av olycka eftersom de är unga män, inte för att de går en SMC-utbildning.
Last edited: