Här kommer min syn på statistik och premier, för de av er som är intresserade
Jag har hittat statistiken länkad till nedan på SMC:s hemsida. Jag är inte så pigg att diskutera statistik utifrån "jomen min polares kusins svärfars föredetta klasskamrat jobbar på ett försäkringsbolag och han sa att han trodde olyckorna har ökat" eftersom vi då diskuterar något som ingen av oss egentligen vet om det är rätt eller inte.
Skadade/dödade per 1000 fordon: Har sedan 1980 minskat från ca. 23st till 4st under 2010. Har gått från ca. 7st under 1994 till 4st under 2010.
http://www.svmc.se/upload/SMC centr... Dödade skadade per 1000 1980-2010 100419.pdf
Stölder per 1000 fordon: Har minskat från 13.2 under 1994 till 6.4 under 2011.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Statistik 2012/Stulna94-11SverigeStockholm.pdf
Drar man stora växlar på statistiken ovan borde alltså försäkringspremierna minska kraftigt under den här tiden (1994 till 2011).
Allmänt om försäkringspremier (endast min syn och jag har ingen detaljkunskap om försäkringsbolag, det här är grundat på min allmänna kunskap från andra områden inom finanssektorn och företagande):
-
Inflation: Om vi har exakt samma olyckor från år till år kommer försäkringspremien att öka med inflationen eftersom skadebeloppen ökar med inflationen (nypris på motorcyklar, kostnad för reservdelar och arbete, ersättningskostnader ökar med basbelopp osv.). Jag har inte riktigt koll på vart Sverige ligger men det blir extra komplicerat då de flesta hojarna är tillverkade utomlands och därför påverkar inflation och växelkurs i dessa länder också. Säg runt 2% per år de senaste 10-15 åren så är vi inte helt ute och cyklar tror jag.
-
Ränteläget: Om räntorna går ned bör premierna gå upp. Varför? En del av försäkringsbolagens intäkter kommer från förvaltning av de i förskott betalda premierna. Med förskott menas här att du betalar in din premie innan du har din skada. Min högst spekulativa gissning är att försäkringsbolagen investerar de här pengarna i relativt säkra tillgångar, dvs. stor andel räntebärande papper, eftersom de kan komma att behöva pengarna i framtiden för att ersätta skador. Jag tror också att de köper dessa papper för ränteintäkterna och inte för spekulationer i marknadsvärdet på papperna. Det betyder att när räntorna går ned så går försäkringsbolagets intäkter från dessa papper ned och de måste ersätta detta genom att ta högre ut försäkringspremier. Köper de räntebärande papper för att spekulera i marknadsvärdet är relationen den omvända; marknadsvärdet på ett räntebärande papper ökar då räntan går ned därför att nuvärdet av den framtida betalningar blir högre. Beroende på relationen mellan hur mycket investeringar de har i räntebärande papper och deras kostnader så kvittas en del av lägre intäkter från räntor med lägre ökningar i kostnader från lägre inflation eftersom ränta och inflation följer varandra rätt så nära.
-
Administrativa kostnader: En försäkringstyp med högre antal skador per försäkrat fordon kommer att vara dyrare för försäkringsbolagen vad gäller administrativa kostnader per försäkrat fordon eftersom de behöver fler handläggare, skadereglerare osv. Det vill säga kraftigt förenklat, om sporthojar kraschar dubbelt så ofta som glidare måste sporthojarna , förutom det högre skadeutfallet, också betala dubbelt så höga administrativa kostnader som glidarna.
Statistiken för antalet skadade/dödade
Mitt antagande är att försäkringsbolagens kostnad för skador är;
Totalt antal olyckor * Genomsnittligt skadebelopp per olycka * Andelen av skadorna vilka täcks av försäkringsbolaget - Självrisker
Tillkortakommanden i statistiken för att räkna ut försäkringsbolagens kostnader
- Eftersom statistiken inte säger något om skadebeloppen per olycka, uppdelat i personskador, skador på annans egendom och skador på det egna fordonet (eftersom det är olika försäkringsmoment så en sådan uppdelning intressant för oss) eller hur mycket av dessa olika kostnader som täcks av försäkringsbolagen. Vi har alltså ingen aning om hur försäkringsbolagens faktiska kostnader för skador utvecklas oavsett vad olycksstatistiken säger.
- Ingår olyckor på oregistrerade MC i statistiken, till exempel crosshojar? Eftersom antalet fordon endast kan beräknas på registrerade MC blir statistiken fel om man i antalet olyckor räknas med oregistrerade MC medan man i antalet fordon inte räknar med dessa fordon. Detta spelar roll för försäkringsbolagen eftersom de inte bör ha någon skadekostnad för oregistrerade fordon. Den enda personskada jag haft på MC var på en crosshoj där jag uppgav på sjukhuset att olyckan var MC-relaterad. Om den räknas med i statistiken blir det fel eftersom ett försäkringsbolag inte har någon kostnad för den skadan, inte genom sina MC-försäkringar i alla (olycksfall är ju en annan femma). Den leder dock till att du får betala mer skatt eftersom samhällets sjukvårdskostnader ökar
- Vi vet heller inget om hur försäkringsbolagens premieintäkter utvecklas. Får de mer eller mindre betalt per försäkrad MC under den här tiden? Om de totala premieintäkterna minskar i samma grad som antalet skadade/dödade pga. i genomsnitt äldre hojar och äldre försäkringstagare så kommer premierna för individuella grupper av försäkringstagare (åldersgrupper, typ av hojar) inte att minska medan din egen premie minskar när du blir äldre och din hoj blir äldre.
Stulna MC
Mitt antagande är att kostnaden för försäkringsbolagen beräknas enligt följande:
Antal stulan fordon * Andelen av dessa som är försäkrade * Genomsnittligt försäkringsvärde per stöld (alltså hur mycket försäkringsbolaget betalar i ersättning) som täcks av försäkringen - (antal återfunna fordon * försäkringsvärde på återfunna fordon - reparationskostnader återfunna fordon) - Självrisker.
Tillkortakommanden i statistiken
- Statistiken säger inget om hur många av de registrerade fordonen är försäkrade eller hur många av de stulna fordonen som är försäkrade
- Statistiken säger inget om det genomsnittliga värdet (skadeutfallet) per stulen MC
- Statistiken säger inget om det genomsnittliga värdet på stulna MC jämfört med genomsnittliga värdet på alla hojar. Om antalet registrerade fordon ökar främst för att gamla hojar fortfarande är registrerade bör det genomsnittliga värdet på registrerade fordon minska och därför också den genomsnittliga premien per fordon. Om packet å andra sidan endast stjäl splitternya Panigales så kan kostnaderna öka jämfört med premieintäkterna trots att antalet stölder per fordon minskar.
- Statistiken säger inget om hur många MC som återfinns, värdet på de återfunna hojarna eller hur mycket skador på återfunna MC som fortfarande måste ersättas
- Statistiken säger inget om hur stor självrisk som erläggas i snitt per stulen försäkrad MC. Om självriskerna per stulen försäkrad MC ökar så kan premien minska och vice versa
- Räknas oregistrerade MC med i statistiken? Förmodligen är de inte medräknade i antal fordon eftersom jag inte ser hur det skulle vara möjligt att göra det men om en crosshoj polisanmäls som stulen, hamnar den då i statistiken över stulna MC? min gissning är att den gör det. Eller de kanske gör skillnad på stulna registrerade fordon och stulna oregistrerade fordon?
Jag hittar då ingen statistik över olyckor utan personskador vilket bör vara den kostnad som är relevant för den dyraste delen av försäkringen för sporthojar; skador på det egna fordonet. I alla fall när jag bodde i Sverige så var det helförsäkringsmomentet som var det dyraste, trafik- och stöldförsäkringen kostade inte riktigt lika mycket. Någon tillförlitlig statistik på det finns förmodligen inte utanför försäkringsbolagen eftersom många av de olyckorna inte polisanmäls eller orsakar personskador men ändå kostar försäkringsbolagen stora summor pengar.
Min slutsats är därför att oavsett vad statistiken säger så kan vi inte dra några som helst slutsatser som är relevanta för försäkringsbolagens beräkning av premier i allmänhet eller sporthojspremier i synnerhet.
Vad säger ni om ovanstående? Synpunkter och (konstruktiv) kritik mottages med öppna armar, ännu hellre om du har statistik som är mer relevant än den jag hittat. Jag är som sagt långt ifrån någon expert på försäkringsbranschen.
Det var här jag hittade statistiken:
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/