Suzuki märkesförsäkring, prishöjning på gång!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja, inte tusan är mina kunskaper i statistik så gedigna att jag skulle ge mig på en egen beräkning eller analys:) Men jag har tagit del av olycksstatistik där vissa bolag med märkesförsäkringar brottats med en avsevärd ökning av skadeärendena, i strid med den rådande generella trenden. Då behöver jag inte excellera med avancerade beräkningar för att begripa att det blir problem, låga premier i kombination med hög andel skador tyder inte på en lysande affär, eller?

Jag delar Din uppfattning över hur modellerna förmodligen är uppbyggda, vad som skrämmer är att de alla flyr SH-segmentet trots de höga premierna. Håller de fullständigt på att tappa tron på oss som intressant kundklientel? Trots Ditt Voila går deras ekvation fortfarande inte ihop, medan en glidare för ett par tusen hel/hel tydligen är en lysande affär? Det är inte speciellt smickrande, eller hur? ;)

Du har helt rätt, En justering av pemien tyder ju på att de har justerat ett eller flera antaganden i sin beräkning och alltså ett erkännande att något var fel i denursprungliga beräkningen. Det behöver inte betyda att skadorna ökar utan kan också vara att deras ursprungliga antagande var fel. Det går inte att lura den urgammla ekvationen du nämner: intäkter > kostnader = vinst, intäkter < kostnader = förlust :)

Det kan vara så att sporthojarna har så högt relativt skadeutfall att volatiliteten i skadebeloppen i absoluta belopp (inte procent utan faktiska kronor och ören) blir så stort att ett bra år driver det upp deras totala vinst och ett dåligt år driver det ned deras resultat avsevärt. Eftersom risk ofta brukar likställas med volatilitet kan det betyda att segmentet påverkar deras övergripande riskprofil, använder de till exempel en stokastisk modell för kapitalberäkningen kommer deras kapitalkrav att skjuta i höjden om de har ett eller flera väldigt volatila segment. Då kan det vara lika bra att skita i sporthojar helt och hållet.

Men det är rena spekulationer, jag har inga siffror på försäkringsbolagen.

Finns det något mindre bolag som försäkrar sporthojar? I Sverige är ju alla årsredovisningar offentliga såndet går ju att se vad som står där om man vet ett bra bolag att använda som exempel.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
I Suzuki märkesförsäkringens fall handlade det om att få så många kunder som möjligt för att sedan höja premierna.

Trenden är ju att olyckorna minskar, go figure.
 

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Det handlar inte för mig heller om några enorma summor på min halvförsäkring, men det känns på något vis fel. Är det någon som vet något bra alternativ för att försäkra en "gammelgixxer" utan att bli rånad? :)

Kolla med trygghansa, jag fick lägre månadspremie där än märkesförsäkringen och den är avställningsbar!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...En justering av pemien tyder ju på att de har justerat ett eller flera antaganden i sin beräkning och alltså ett erkännande att något var fel i den ursprungliga beräkningen...

...Det kan vara så att sporthojarna har så högt relativt skadeutfall att volatiliteten i skadebeloppen i absoluta belopp (inte procent utan faktiska kronor och ören) blir så stort att ett bra år driver det upp deras totala vinst och ett dåligt år driver det ned deras resultat avsevärt. Eftersom risk ofta brukar likställas med volatilitet kan det betyda att segmentet påverkar deras övergripande riskprofil, använder de till exempel en stokastisk modell för kapitalberäkningen kommer deras kapitalkrav att skjuta i höjden om de har ett eller flera väldigt volatila segment. Då kan det vara lika bra att skita i sporthojar helt och hållet.

...Finns det något mindre bolag som försäkrar sporthojar? I Sverige är ju alla årsredovisningar offentliga såndet går ju att se vad som står där om man vet ett bra bolag att använda som exempel.

Ja, både Du och jag har ju hängt här några år, så vissa trender kan vi väl ana. Folksam gjorde ju ett tappert försök med SH-försäkringen, i samband med att denna försvann såg vi en ökande andel märkesförsäkringar av andra bolag. Jag förmodar att bolagen i samband med att man erbjöd märkesförsäkringar dels saknade underlag från de olika hojtyperna som märket erbjöd, dels tenderade till att beräkna på hela gruppen av de märkesanslutna. Nu när trenderna är verifierade verkar ju sporthojarna volatila eller icke lönsamma.

Ta IF som exempel. Att sätta den utgående Daytona 955 som dyrast och den då nya 675:an i en betydligt billigare klass bidrog ju helt klart till hojens popularitet bland unga, nyblivna banentusiaster. Det har fått till konsekvens att hojen seglat upp på topp fem-listan över vurpade hojar, i varje fall SMC:s statistik, och därigenom blir den förmodligen inte lönsam.

En annan bidragande orsak är säkert att SH är överrepresenterade i höghastighetsolyckor med invaliditet och livslånga livräntor som konsekvens. Det höjer också volatiliteten eller risken att försäkra segmentet. Årliga kostnader på 250-400 kkr per ärende för bolagen i kanske mer än femtio år kräver en hel del försäkrade cyklar för att ge en avkastning.

Jag vet tyvärr inget bolag som redovisar så detaljerat att resultatet per segment kan utläsas. För egen del noterar jag att märkesförsäkringar sällan är det bästa valet på grund av ålder och bostadsort, de faktorerna verkar premieras mer på individnivå. Ska man vara lite cynisk verkar det vist att undvika den för tillfället populäraste och trendigaste hojen då premien endast verkar kunna utvecklas i en riktning därefter... :)

...Trenden är ju att olyckorna minskar, go figure.
Generellt ja, men inte för alla av de enskilda försäkringsbolagen. Något hade tvärt om en hyfsad ökning. Det bolaget har genomfört förändringar i sitt utbud inför denna säsong, förändringar som torde minska antalet försäkrade sporthojar...
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Summa summarum blir väl att de höga premierna kommer bara förflyttas till andra hojtyper då sporthojspiloterna, ni vet - packet som utnyttjar resurserna på allmän väg börjar snegla på andra hojtyper. Började med street, sen motard/offroad - vad hände där? Premierna är nu mycket högre på samtliga.

Bilsport har tex tagit bort deras förmånliga offroadförsäkring.

Köp inte hoj pga billig försäkring, för rätt som det är sitter man där med en höjd premie och då är ju hojen inte lika mycket värd i ens ögon.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Summa summarum blir väl att de höga premierna kommer bara förflyttas till andra hojtyper då sporthojspiloterna, ni vet - packet som utnyttjar resurserna på allmän väg börjar snegla på andra hojtyper. Började med street, sen motard/offroad - vad hände där? Premierna är nu mycket högre på samtliga.

Bilsport har tex tagit bort deras förmånliga offroadförsäkring.

Köp inte hoj pga billig försäkring, för rätt som det är sitter man där med en höjd premie och då är ju hojen inte lika mycket värd i ens ögon.

Har offroadförsäkringen.
Ringde och hörde med dem och de kommer inte avsluta tecknad försäkring utan den kommer löpa vidare tills det att man själv säger upp den eller säljer hojen. Skönt för mig, tråkigt för alla andra :/

Edit: Är det någon som har uppställningen på Mest kraschade hojar förra året? Testat google men utan tur.
Ex.
*virago 535
*caviga elefant
*R1
osv
 
Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag ställer samma fråga som förra gången det här avhandlades:

- Är det trafikförsäkringen som täcker kostnader för personskador?
- Om så är fallet kan vi omedelbart upphöra att diskutera att det är personskadorna som driver upp premierna.

Jag tror inget annat än att vi tillåter priserna vara så här höga genom att fortsätta betala för helförsäkringar.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Som vanligt när de diskuteras försäkring så håller hela sh bolagen bakom ryggen. Statistik hit statistik dit sporthojsförare är ogynnsamma kunder! Snack!
Försäkringsbolagen är nog mycket väl medvetna om att Sporthojsförare är en köpstarka kategori människor ofta med för mycket pengar eller villiga att satsa hela lönen på sin hobby. Och så länge de ser att vi fortfarande köper och försäkrar nya fina hojar så kan de fortsätta höja priserna.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag ställer samma fråga som förra gången det här avhandlades:

- Är det trafikförsäkringen som täcker kostnader för personskador?
- Om så är fallet kan vi omedelbart upphöra att diskutera att det är personskadorna som driver upp premierna...
Är det så enkelt? Där vi lägger helförsäkringen hamnar ju även trafikförsäkringen? Tror Du inte att bolagen har järnkoll på kostnaderna för varje segment, trafik, delkasko och vagnskada?

Det handlar inte om att försvara något försäkringsbolag eller premiesättning för min del, jag blir bara lite trött på att höra allt gnäll och alla spekulationer i stället för att reflektera över varför våra sporthojar kraschas, stjäls och slaktas så in i bängen mycket...
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Är det så enkelt? Där vi lägger helförsäkringen hamnar ju även trafikförsäkringen? Tror Du inte att bolagen har järnkoll på kostnaderna för varje segment, trafik, delkasko och vagnskada?

Det handlar inte om att försvara något försäkringsbolag eller premiesättning för min del, jag blir bara lite trött på att höra allt gnäll och alla spekulationer i stället för att reflektera över varför våra sporthojar kraschas, stjäls och slaktas så in i bängen mycket...

Jag frågar.

Om två fordon, som endast är trafikförsäkrade, krockar med personskador som följd - Visst täcker trafikförsäkringen kostnaderna för personskadorna? Det som verkligen är den dyra delen av olyckor.

OM det är så som jag tror, finns det skäl att fundera kring varför en helförsäkring på en R1 -98 kan vara lika dyr som för en nyare sporthoj. Premierna täcker i många gånger hela hojens värde på 1, kanske 2 år.

Med den prisbilden går bolaget med vinst på varje sporthoj som rullat oskadad mer än en säsong på helförsäkring.

Rätt bra deal i förhållande till risk tycker jag.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag frågar.

Om två fordon, som endast är trafikförsäkrade, krockar med personskador som följd - Visst täcker trafikförsäkringen kostnaderna för personskadorna? Det som verkligen är den dyra delen av olyckor.

OM det är så som jag tror, finns det skäl att fundera kring varför en helförsäkring på en R1 -98 kan vara lika dyr som för en nyare sporthoj. Premierna täcker i många gånger hela hojens värde på 1, kanske 2 år.

Med den prisbilden går bolaget med vinst på varje sporthoj som rullat oskadad mer än en säsong på helförsäkring.

Rätt bra deal i förhållande till risk tycker jag.
Då är vi två som frågar - kanske dags för några svar? :)

Hur många helförsäkrar sin R1 -98 med de priserna och hur många kraschas, stjäls eller "stjäls" per år? En period när hojen var ny tror jag mer än 50% av det svenska beståndet av just den hojen var föremål för försäkringsskada. Det är kanske inte orimligt att tro att de hojarna i snitt inte lever eller finns kvar hos en ung ägare mer än en till två säsonger innan det blir reparation/inlösen/ersättning för stöld?

Sedan täcker naturligtvis trafikdelen personskadan, och sätts därför rejält högt för de förare som förefaller utgöra en hög risk. Vissa bolag kan möjligen betrakta hojåkarna mer som grupp när det gäller trafikdelen, det innebär att customåkarna subventionerar oss SH-åkare enligt grundberäkningen. Möjligtvis hamnar en "tilläggspremie" för att bättre fördela riskerna i dessa lägen även på helförsäkringen, vad vet jag? De som betraktar SH-åkarna som kollektiv och i praktiken inte vill befatta sig med oss sätter hela den potentiella riskkostnaden på oss som grupp.

DR-Zätaren hade mycket bra i sina inlägg angående att avkastningskraven ökar ju mer volatil en affär är, d v s på sikt ska den ge mycket i avkastning på grund av den höga risken att drabbas av stora förluster under enskilda år eller om utfallet blir olyckligt.

Men - tror Du Dig ha bättre koll än försäkringsbolagen finns ju en affärside vidöppen, det finns absolut behov av ett nytt försäkringsbolag, specialiserat på sporthojar:tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag ställer samma fråga som förra gången det här avhandlades:

- Är det trafikförsäkringen som täcker kostnader för personskador?
- Om så är fallet kan vi omedelbart upphöra att diskutera att det är personskadorna som driver upp premierna.

Jag tror inget annat än att vi tillåter priserna vara så här höga genom att fortsätta betala för helförsäkringar.

På både IF:s och Länsförsäkringars hemsida står det att personskador på föraren, passageraren och andra personer täcks av trafikförsäkringen.

http://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/private/mc/produktblad mc.pdf

http://www.lansforsakringar.se/privat/forsakring/fordon/motorcykel/Sidor/default.aspx
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja, både Du och jag har ju hängt här några år, så vissa trender kan vi väl ana. Folksam gjorde ju ett tappert försök med SH-försäkringen, i samband med att denna försvann såg vi en ökande andel märkesförsäkringar av andra bolag. Jag förmodar att bolagen i samband med att man erbjöd märkesförsäkringar dels saknade underlag från de olika hojtyperna som märket erbjöd, dels tenderade till att beräkna på hela gruppen av de märkesanslutna. Nu när trenderna är verifierade verkar ju sporthojarna volatila eller icke lönsamma.

Ta IF som exempel. Att sätta den utgående Daytona 955 som dyrast och den då nya 675:an i en betydligt billigare klass bidrog ju helt klart till hojens popularitet bland unga, nyblivna banentusiaster. Det har fått till konsekvens att hojen seglat upp på topp fem-listan över vurpade hojar, i varje fall SMC:s statistik, och därigenom blir den förmodligen inte lönsam.

Jag tror att det där är nyckeln; sätter man en hyfsad premie för unga förare på sporthoj så får man förmodligen en högre andel av dessa försäkringstagare och obönhörligen högre skadeutfall, verkar det som.

Jag kommer ihåg den gamla SMC-försäkringen som, i alla fall enligt vad jag har hört, var tänkt att ge lite lägre premier för yngre förare genom att ta lite mer betalt för äldre förare. Det ledde naturligtvis till att de bara fick yngre förare som försäkringstagare eftersom de äldre valde andra bolag med lägre premier och premierna höjdes stadigt år efter år.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag vet tyvärr inget bolag som redovisar så detaljerat att resultatet per segment kan utläsas. För egen del noterar jag att märkesförsäkringar sällan är det bästa valet på grund av ålder och bostadsort, de faktorerna verkar premieras mer på individnivå. Ska man vara lite cynisk verkar det vist att undvika den för tillfället populäraste och trendigaste hojen då premien endast verkar kunna utvecklas i en riktning därefter... :)

De behöver inte nödvändigtvis särredovisa resultaten, det tror jag inte någon gör som du säger, men har något segment bidragit negativt så lär de nog nämna det i årsredovisningen.

Jag hade hoppats på Bilsport & MC men de verkar numera ingå i Moderna försäkringar vilka i sin tur är en filial till det danska moderbolaget och de har inte lämnat in någon årsredovisning sedan 2009.
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
En fråga jag ställer mig är hur agenterna och leverantörerna (Honda, Suzuki, Kawa mfl) ställer sig till dessa prishöjningar. Förr framtiden ser ju inte direkt ljus ut för sporthojs segmentet. Hur ska dom kunna motivera till nyhojs försäljning när kunden kommer få betala x zillioner i försäkring. Ja det finns andra hojar självklart.... Men det är ändå inte samma sak.... en sporthoj är en sporthoj, en traktor är en traktor osv...
Kommer vi alla glida runt på z750s i framtiden? Eller blir det en renodlad banhoj? Och vad kommer hända med Svensk Roadracing? Och SMC? Kommer dom åter bli dominerade gubbar på GS maskiner?

Vad jag menar är att höjningar av sporthojs försäkringar har inverkan på väldigt mycket mer än bara min egen privatekonomi....

Jag tycker SMC borde jobba för att få ner premierna på sporthojar. Som det är idag så finns det ju ingen ekonomi i att köpa en ny sporthoj i Sverige om du är 30 eller yngre. Förutsatt att du inte tjänar så in i helvete me stålar.

Alla kommer sikta på äldre hojjar som är billigare att försäkra.. och vad händer då? Blir ont om hojar i framtiden om ingen köper nya samt att alla hojfirmor blir drabbade.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag tycker SMC borde jobba för att få ner premierna på sporthojar. Som det är idag så finns det ju ingen ekonomi i att köpa en ny sporthoj i Sverige om du är 30 eller yngre. Förutsatt att du inte tjänar så in i helvete me stålar.

Alla kommer sikta på äldre hojjar som är billigare att försäkra.. och vad händer då? Blir ont om hojar i framtiden om ingen köper nya samt att alla hojfirmor blir drabbade.

Plus att jag anser en nyare valfri sporthoj långt mycket mer säker än en gammal.
Undrar hur många gamla sporthojar som kraschas i jämförelse till nyare, och vilka konsekvenserna av krascherna är..?
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Olyckorna minskar men priserna går upp?!?!?!?!? trotts att det blivit fler MC-förare på senare år!

Förstår inte de som säger, jag förstår FB efter deras beräkningar eller att vi har en marknadsekonomi osv.
Vilka jävla beräkningar? om olycks/döds siffrorna går ner med märkbara procent hur fan kan ni då sitta och skriva att ni förstår FB?

Jag vet, ni sitter fint i båten och får betala normala priser och då är det lätt att leka storebror.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Här kommer min syn på statistik och premier, för de av er som är intresserade :)

Jag har hittat statistiken länkad till nedan på SMC:s hemsida. Jag är inte så pigg att diskutera statistik utifrån "jomen min polares kusins svärfars föredetta klasskamrat jobbar på ett försäkringsbolag och han sa att han trodde olyckorna har ökat" eftersom vi då diskuterar något som ingen av oss egentligen vet om det är rätt eller inte.

Skadade/dödade per 1000 fordon: Har sedan 1980 minskat från ca. 23st till 4st under 2010. Har gått från ca. 7st under 1994 till 4st under 2010.

http://www.svmc.se/upload/SMC centr... Dödade skadade per 1000 1980-2010 100419.pdf

Stölder per 1000 fordon: Har minskat från 13.2 under 1994 till 6.4 under 2011.

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Statistik 2012/Stulna94-11SverigeStockholm.pdf

Drar man stora växlar på statistiken ovan borde alltså försäkringspremierna minska kraftigt under den här tiden (1994 till 2011).


Allmänt om försäkringspremier (endast min syn och jag har ingen detaljkunskap om försäkringsbolag, det här är grundat på min allmänna kunskap från andra områden inom finanssektorn och företagande):
- Inflation: Om vi har exakt samma olyckor från år till år kommer försäkringspremien att öka med inflationen eftersom skadebeloppen ökar med inflationen (nypris på motorcyklar, kostnad för reservdelar och arbete, ersättningskostnader ökar med basbelopp osv.). Jag har inte riktigt koll på vart Sverige ligger men det blir extra komplicerat då de flesta hojarna är tillverkade utomlands och därför påverkar inflation och växelkurs i dessa länder också. Säg runt 2% per år de senaste 10-15 åren så är vi inte helt ute och cyklar tror jag.
- Ränteläget: Om räntorna går ned bör premierna gå upp. Varför? En del av försäkringsbolagens intäkter kommer från förvaltning av de i förskott betalda premierna. Med förskott menas här att du betalar in din premie innan du har din skada. Min högst spekulativa gissning är att försäkringsbolagen investerar de här pengarna i relativt säkra tillgångar, dvs. stor andel räntebärande papper, eftersom de kan komma att behöva pengarna i framtiden för att ersätta skador. Jag tror också att de köper dessa papper för ränteintäkterna och inte för spekulationer i marknadsvärdet på papperna. Det betyder att när räntorna går ned så går försäkringsbolagets intäkter från dessa papper ned och de måste ersätta detta genom att ta högre ut försäkringspremier. Köper de räntebärande papper för att spekulera i marknadsvärdet är relationen den omvända; marknadsvärdet på ett räntebärande papper ökar då räntan går ned därför att nuvärdet av den framtida betalningar blir högre. Beroende på relationen mellan hur mycket investeringar de har i räntebärande papper och deras kostnader så kvittas en del av lägre intäkter från räntor med lägre ökningar i kostnader från lägre inflation eftersom ränta och inflation följer varandra rätt så nära.
- Administrativa kostnader: En försäkringstyp med högre antal skador per försäkrat fordon kommer att vara dyrare för försäkringsbolagen vad gäller administrativa kostnader per försäkrat fordon eftersom de behöver fler handläggare, skadereglerare osv. Det vill säga kraftigt förenklat, om sporthojar kraschar dubbelt så ofta som glidare måste sporthojarna , förutom det högre skadeutfallet, också betala dubbelt så höga administrativa kostnader som glidarna.


Statistiken för antalet skadade/dödade


Mitt antagande är att försäkringsbolagens kostnad för skador är;
Totalt antal olyckor * Genomsnittligt skadebelopp per olycka * Andelen av skadorna vilka täcks av försäkringsbolaget - Självrisker

Tillkortakommanden i statistiken för att räkna ut försäkringsbolagens kostnader
- Eftersom statistiken inte säger något om skadebeloppen per olycka, uppdelat i personskador, skador på annans egendom och skador på det egna fordonet (eftersom det är olika försäkringsmoment så en sådan uppdelning intressant för oss) eller hur mycket av dessa olika kostnader som täcks av försäkringsbolagen. Vi har alltså ingen aning om hur försäkringsbolagens faktiska kostnader för skador utvecklas oavsett vad olycksstatistiken säger.
- Ingår olyckor på oregistrerade MC i statistiken, till exempel crosshojar? Eftersom antalet fordon endast kan beräknas på registrerade MC blir statistiken fel om man i antalet olyckor räknas med oregistrerade MC medan man i antalet fordon inte räknar med dessa fordon. Detta spelar roll för försäkringsbolagen eftersom de inte bör ha någon skadekostnad för oregistrerade fordon. Den enda personskada jag haft på MC var på en crosshoj där jag uppgav på sjukhuset att olyckan var MC-relaterad. Om den räknas med i statistiken blir det fel eftersom ett försäkringsbolag inte har någon kostnad för den skadan, inte genom sina MC-försäkringar i alla (olycksfall är ju en annan femma). Den leder dock till att du får betala mer skatt eftersom samhällets sjukvårdskostnader ökar :)
- Vi vet heller inget om hur försäkringsbolagens premieintäkter utvecklas. Får de mer eller mindre betalt per försäkrad MC under den här tiden? Om de totala premieintäkterna minskar i samma grad som antalet skadade/dödade pga. i genomsnitt äldre hojar och äldre försäkringstagare så kommer premierna för individuella grupper av försäkringstagare (åldersgrupper, typ av hojar) inte att minska medan din egen premie minskar när du blir äldre och din hoj blir äldre.



Stulna MC


Mitt antagande är att kostnaden för försäkringsbolagen beräknas enligt följande:
Antal stulan fordon * Andelen av dessa som är försäkrade * Genomsnittligt försäkringsvärde per stöld (alltså hur mycket försäkringsbolaget betalar i ersättning) som täcks av försäkringen - (antal återfunna fordon * försäkringsvärde på återfunna fordon - reparationskostnader återfunna fordon) - Självrisker.


Tillkortakommanden i statistiken
- Statistiken säger inget om hur många av de registrerade fordonen är försäkrade eller hur många av de stulna fordonen som är försäkrade
- Statistiken säger inget om det genomsnittliga värdet (skadeutfallet) per stulen MC
- Statistiken säger inget om det genomsnittliga värdet på stulna MC jämfört med genomsnittliga värdet på alla hojar. Om antalet registrerade fordon ökar främst för att gamla hojar fortfarande är registrerade bör det genomsnittliga värdet på registrerade fordon minska och därför också den genomsnittliga premien per fordon. Om packet å andra sidan endast stjäl splitternya Panigales så kan kostnaderna öka jämfört med premieintäkterna trots att antalet stölder per fordon minskar.
- Statistiken säger inget om hur många MC som återfinns, värdet på de återfunna hojarna eller hur mycket skador på återfunna MC som fortfarande måste ersättas
- Statistiken säger inget om hur stor självrisk som erläggas i snitt per stulen försäkrad MC. Om självriskerna per stulen försäkrad MC ökar så kan premien minska och vice versa
- Räknas oregistrerade MC med i statistiken? Förmodligen är de inte medräknade i antal fordon eftersom jag inte ser hur det skulle vara möjligt att göra det men om en crosshoj polisanmäls som stulen, hamnar den då i statistiken över stulna MC? min gissning är att den gör det. Eller de kanske gör skillnad på stulna registrerade fordon och stulna oregistrerade fordon?


Jag hittar då ingen statistik över olyckor utan personskador vilket bör vara den kostnad som är relevant för den dyraste delen av försäkringen för sporthojar; skador på det egna fordonet. I alla fall när jag bodde i Sverige så var det helförsäkringsmomentet som var det dyraste, trafik- och stöldförsäkringen kostade inte riktigt lika mycket. Någon tillförlitlig statistik på det finns förmodligen inte utanför försäkringsbolagen eftersom många av de olyckorna inte polisanmäls eller orsakar personskador men ändå kostar försäkringsbolagen stora summor pengar.


Min slutsats är därför att oavsett vad statistiken säger så kan vi inte dra några som helst slutsatser som är relevanta för försäkringsbolagens beräkning av premier i allmänhet eller sporthojspremier i synnerhet.

Vad säger ni om ovanstående? Synpunkter och (konstruktiv) kritik mottages med öppna armar, ännu hellre om du har statistik som är mer relevant än den jag hittat. Jag är som sagt långt ifrån någon expert på försäkringsbranschen.

Det var här jag hittade statistiken: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Här kommer min syn på statistik och premier, för de av er som är intresserade :)...

...Min slutsats är därför att oavsett vad statistiken säger så kan vi inte dra några som helst slutsatser som är relevanta för försäkringsbolagens beräkning av premier i allmänhet eller sporthojspremier i synnerhet.
Jag blir gruvligt imponerad av Ditt försök att reda ut situationen, bra gjort :Bugar

Som Du förstår har jag kommit till samma slutsats, hittar inga direkta fel i Dina antaganden heller. Däremot skulle jag önska att Du fick möjlighet att träffa hedervärde Dr M Fored, han är statistiker och har i sin forskning kring MC-olyckor bland annat eliminerat de "crossolyckor" Du nämner i sina egna utredningar. Hans forskning presenterades bl a på Tylösands-seminariet i fjol, här hittar Du presentationen där han inledningsvis beskriver hur den tillgängliga statistiken bearbetas.

Återkommer när jag har mer tid att i detalj läsa igenom Ditt inlägg:)
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top