Suzuki RG500

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Börjat så smått och pilla lite med cykeln.
Först åker de gamla bromsslangarna i soptunnan, de är ju lite över 30 år nu.
Köpte färdiga kit av den här killen.
Passar som handen i handsken :tummenupp
SlangBak.JPG

Batteriet var dött, så ett nytt inhandlas idag.
Efter 17 tidigare ägare så finns det lite att gå igenom.
Är dålig på att fota, men skall försöka ta lite bilder då och då.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Tänkte bara.

Helt standard, vad du än gör med hojen. Hojen är absolut mest eftersökt som standard. Spara varenda skruv, bromsslang du tar bort/ersätter. Kan väl inte tänka mig att du ska bygga en racehoj utav den gamla hojen, den går rejält fort original osv. Räcker till för att njuta lite blårök och doft! Den är ju en veteran nu, ska posöråkas och visas upp på lite mc-träffar.... original 100% helst.. om möjligt. E den i ok originalskick så bör den ge dig ett smail på facet varenda gång du åker/kör en sväng på den aldeles för dig själv. I mina ögon e du helt fel ute om du vill förändra denna hoj-icon som nu har något utav kult-status. Mina tankar om äldre uddahojar som överlevt "untuched"!

Samlar på en del äldre hojar, det som stör mig mest på dem när jag e lite grinig är utav-kapade bakskärmar, färgade skruvar för att inte tala om de som bytt färgschema, å så alla de där urdålga miniblinkers som sitter på många hojar..... nu är jag inte superpedant eller så. Men förstår att en 30+ år gammal hoj för väldigt många röner sitt bästa betyg i att vara som den lämnade fabriken. Tänk vad jobb de lade på den tiden för att hojen skulle vara precis så! Original!

Köpte för många år sedan en Ducati 851SP3, där e lite grejor bytade på den, det mest iögonfallande är den kapade bakskärmen. Nu 10 år sedan lyckades jag få nos på en utomlands, dyr och kräver jobb för att matcha resten utav hojen, när lilla plastskärmen är i topskick kommer den väl ha kostat ... ca 6,000.--.

Lever ju lite med/i Honda CB1100R klubben, CB1100R 80-tal, där sitter en verktygslåda på den, ska sitta. Finns jättefina nyproducerade att köpa, men en fästskruv till dem var jättespecial, finns att köpa NEJ! För att inte tala om nyckeln till verktygslådan, lås går att finna, men original använde man ju startnyckeln till samma lås. Nu blir det en nyckel till att hålla reda på. Dyra Öhlinare på samma hoj drar ju ner priset om original inte finns... !!!

Jag tycker, de flesta äldre hojar som överlevt tidens tand väl och i originalskick, låt den vara.... vårda dem, kör dem. De är MC-historia. E du, vill du förändra.. köp en hoj som redan är på väg till identitetsbyte.

Bara tankar ifrån en äldre man som mer och mer uppskattar original. Och njuter när jag ser många omgjorda förbättrade hojar. Men en del hojar rör man inte,:tummenupp MVH Toyman

Nu ska jag gå till gymmet och tjöta med mina äldre polare, sjukdomar och åldringsvården. Lite politik.... skälla.... ;-) lyfta em massa ton skrot. Se till så att fysiken flåset gör mig till en bättre hojåkare!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tänkte bara.

Helt standard, vad du än gör med hojen. Hojen är absolut mest eftersökt som standard. Spara varenda skruv, bromsslang du tar bort/ersätter. Kan väl inte tänka mig att du ska bygga en racehoj utav den gamla hojen, den går rejält fort original osv. Räcker till för att njuta lite blårök och doft! Den är ju en veteran nu, ska posöråkas och visas upp på lite mc-träffar.... original 100% helst.. om möjligt. E den i ok originalskick så bör den ge dig ett smail på facet varenda gång du åker/kör en sväng på den aldeles för dig själv. I mina ögon e du helt fel ute om du vill förändra denna hoj-icon som nu har något utav kult-status. Mina tankar om äldre uddahojar som överlevt "untuched"!

Samlar på en del äldre hojar, det som stör mig mest på dem när jag e lite grinig är utav-kapade bakskärmar, färgade skruvar för att inte tala om de som bytt färgschema, å så alla de där urdålga miniblinkers som sitter på många hojar..... nu är jag inte superpedant eller så. Men förstår att en 30+ år gammal hoj för väldigt många röner sitt bästa betyg i att vara som den lämnade fabriken. Tänk vad jobb de lade på den tiden för att hojen skulle vara precis så! Original!

.....

.....

Håller med om denna hoj...

MEN all historia är historia. Antikrundan har ju visat att orenoverat originalskick är mest värt så samma borde gälla även motorcyklar. Men motorcykeln har ju en historia hela vägen till den skrotas. Den historien är också värd att visa tycker jag, inte bara den korta stund av historien innan den började användas.
Jag gillar 60-talshojar men de flesta ser inte ut som de gjorde på 60-talet. Nu är jag född samma decennium så det har jag inga egna erfarenheter av, men de jag pratat med som var med, och en artikel av Janne Leek, berättar att det var ovanligt att inget ändrades. Janne berättar att det hände att man inte hämtade ut sin nya hoj utan bara tank och sidokåpor. Som sedan lackades om innan hojen rullat en meter med förste ägaren!

Nu är ju RG500 inte en dussinhoj så att bygga om en komplett originalhoj känns lite som att måla om en gammal 1700-talsbyrå. Blir kanske snyggt men förstör historien. En sliten och risig som saknar delar däremot skulle jag tycka kan gå.

Tycka, för det är inte jag som äger hojen. Som ägare gör du naturligtvis som du vill, den är inte K-märkt så du begår ett brott när du bygger om, men delar som plockas av åker inte i soporna utan i lådan med originaldelar. Och kapa så det blir svårt att återställa ska om möjligt undvikas.

Men är det din drömhoj som du har längtat efter att bygga om till det som du tycker den skulle sett ut när den lämnade fabriken så är det något annat än bara bygga om en gammal hoj...
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Kul med lite förslag och tyckande :tummenupp

Cykeln kommer inte att byggas om eller förändras (så mycket) :rodnar
Det som är synligt och redan gjorts eller skall göras framöver är:
Bromsslangarna, de gamla var som partybalonger.
Stötdämparen, den är lite slapp.
Troligtvis även avgassystemet, var ju ändå inte helt ovanligt på åttiotalet :)

Har även planer på att fräscha till lite saker som instrumenteringen och vissa kåpor.
instrument.JPG

Visarna har med åren bleknat lite.
Har hittat ett företag som kan fixa till dessa, men det borde väl finnas fler ?
Alla kåporna är tyvärr inte orginal utan vissa är ersatta med glasfibergjutna kåpor som behöver målas upp både in och utvändigt.
Min avsikt är inte att bygga om hela cykeln till en race replica eller nåt liknande.
Trettio år och 17 tidigare ägare gör att vissa skruvar ser ut som :mad:
De kommer givetvis att bytas mot nya och om möjligt liknar orginalen.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Själv gillar jag när äldre cyklar får uppdaterade fjädringskomponenter, bromsar, hjul osv.
Expansionskammare är ett måste. Har aldrig jämfört en Gamma med och utan riktiga pipor, men det är som natt och dag på RD:n åtminstone.
Med tanke på kurvorna du visade ovan så vågar jag nog påstå att det är samma sak på RG:n. Dessutom är ljudkvalitén på en helt annan nivå jämfört med originalet. Tror Gamman har något lättare originalsystem än RD500, men på Yamahan spar man 13-14kg genom att byta till vettiga pipor..

Så länge du inte kapar i något, går det lätt att återställa cykeln om man så vill.

Befinner mig själv i ett läge där jag måste sätta vinkelslipen i ramen på en RD500 om jag skall få den som jag vill, och även om just den här cykeln började sitt liv hos mig som en tom ram och inte ens ett rullande chassi, så tar det emot. Men jag har drömt om det här projektet sedan nittotalet och har ju en cykel som håller på att originalrenoveras också, så jag kan nog leva med mig själv trots allt. RD500 är trots allt en dussincykel jämfört med Gamman.

Så uppgradera på, men låt vinkelslipen ligga och spara alla delar som plockas bort är min syn på det hela.
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
@Old Badger, jag tar inte illa upp så lätt.
Hade jag inte varit intresserad av att få veta vad folk tycker och tänker skulle jag inte startat tråden, det är välkommet med goda råd och tips :hej
Det gäller att läsa mellan raderna och inte hetsa upp sig i onödan många gånger, det är väldigt lätt att missuppfatta skrift :fakta, men som tur är har vi smilies.

@Marsipulami, piporna till RG'n är lite dyra och det är fyra månaders leveranstid.
Men som synes gör de väldigt gott för motorn :D, sen lever man ju bara en gång och det handlar ju bara om pengar.
Jaså, RD'n är en dussincykel :va, skulle hemskt gärna vilja ha en sådan också, tycker RD'n är mycket snyggare än RG'n :rodnar

Skaffade ett nytt batteri på Batterilagret (520:), väger skit och ingenting mot det som satt i !
batteri.JPG
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Jaså, RD'n är en dussincykel :va, skulle hemskt gärna vilja ha en sådan också, tycker RD'n är mycket snyggare än RG'n :rodnar

Kommer inte ihåg antalet, men för fem-sex år sedan fanns det ganska exakt fem gånger fler RD500 i fordonsregistret jämfört med RG500 enligt en kille jag hade kontakt med. 200 mot 40 eller något liknande. Hur många som faktiskt rullar skulle vara kul att veta. Kan inte vara många..
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Kommer inte ihåg antalet, men för fem-sex år sedan fanns det ganska exakt fem gånger fler RD500 i fordonsregistret jämfört med RG500 enligt en kille jag hade kontakt med. 200 mot 40 eller något liknande. Hur många som faktiskt rullar skulle vara kul att veta. Kan inte vara många..

Då kanske det finns en chans att greppa en RD ändå :D
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Är det nu man skall bli nervös -

- för hur det ser ut på andra sidan ?

Lossade förgasare och slidlocken på högersidan.
IMG_1578.JPG

:mad::mad::huvet
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kommer inte ihåg antalet, men för fem-sex år sedan fanns det ganska exakt fem gånger fler RD500 i fordonsregistret jämfört med RG500 enligt en kille jag hade kontakt med. 200 mot 40 eller något liknande. Hur många som faktiskt rullar skulle vara kul att veta. Kan inte vara många..

En RD rullar iaf., i trafik men inte besiktad, tror jag ska köra ner och besikta i år. . :)

Finns en till salu på fejjan, roadracing sverige, lite under 6-siffrigt står det då det ska vara en raritet. :)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Min RD500 har redan rullat 20 mil i år! :yoparty
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Min RD500 har redan rullat 20 mil i år! :yoparty

Vägarna vimlar av cyklar nu när solen kikar fram, men inte min :död
Den står och väntar på delar från Maranello, givetvis var det mitt i en flytt av företaget när jag beställde.
Självklart var vissa prylar restade också :huvet.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Fasen va segt! Man vill ju ut och köra. Känna tvåtaktslukten och lyssna på det goa ljudet. :)
 
Last edited:

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
Hejsan,

Det där är ett vanligt problem. Bra att du tog tag i det innan det blev en härdsmälta..... :) Såg att du beställt grejjor från Maranello Engineering. Har du beställt yttre slidlocken, slider och innerlocken? Dom finns i 116 mm version om du skulle få för dig att trimma någon gång i framtiden och dom passar på orginal setupen. Kanske dom finns på hyllan?
Franco&Maria på Maranello är mycket bra på att göra kunder nöjda.Deras grejjor är av toppklass. Jag har handlat mycket därifrån.
Såg att du även var ute efter en stötdämpare. Jag kan rekomendera Shock factory i England. Dom gör en dämpare för din vikt, hoj och körning. Jag har en därifrån, och den funkar kanon till min körning.
http://www.shock-factory.co.uk/m-shocks-home.html



//Uffe
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Två skönheter med 30 års ålderskillnad. :)

R1RD.jpg
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top