Suzuki RG500

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Vad är det för kuliga pipor du har på den? Nåt mer som är gjort? :tummenupp :tungan

Specialbeställda Jolly Moto tunnväggiga pipor. Låter underbart!
Sen är det öppnare luftfilter, ombestyckade förgasare samt annat styrenhet till YPVS.
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
@ufferos

Beställde inner och ytterlock, samt 112mm rotorskivor.
Franco tyckte inte det var idé att köra med 116mm skivor om blocken inte tas upp också.
Sen krävs det väl en modifiering av cylindrarna också, tillsammans med byte eller borrning av förgasarna för att få till det bra.

Nu skall den i trafik var det tänkt, sen var det bara att uppgradera till 116mm när tiden är mogen och suget efter lite mer "tryck" kryper på.

Årets "hobbykassa" är redan lite ansträngd efter köpet av tvåtaktarna, sen rullade det iväg lite € ner till Franco också :rodnar

Skall kika på stötdämparna du länkade till, bra tips :)
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Fick för ett tag sedan lite med posten från Italien.

IMG_1695.JPG

Tyvärr har inte tiden funnits för att få ihop cykeln.
Bitarna känns bra och det ser väldigt bra ut också.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Uffe har kommit med de flesta bra tipsen redan, men det finns även en ur-gammal mailinglista som kan vara kul att lyssna in på ibland:

http://edj.net/2stroke/rg/gammalist.html

Kör själv med relativt billiga och enkla modifieringar:
- GSXR bakfälg 17"/4,5" (viss shimsning behövs, och byt det "dog-bone" som sitter i stötdämparlänkaget mot ett justerbart så hojen inte sitter på arschlet hela tiden)
- Förstärkt sving (inte direkt nödvändig)
- GSXR framgaffel med tillhörande hjul, 17", och bromsar
- JM pipor
- Motorn snål-trimmad med:
- Borrade förgasare (30 mm istf 28)
- Något förstorad avgasport
- Komphöjt för 98 oktan (14,3:1 rent geometriskt)
- Något längre slid-tider, tror det var 5° (ångrar dock detta)
- Pickup-spolen för tändkurvan bearbetad och flyttad för 4° mer förtändning
- Mark Dents gamla luftfilter

Det låter som ovanstående är en hel massa fix, men faktiskt inte så mycket jobb eller $$$. Ska man däremot kliva på lite så är ju kopplingsuppgradering och/eller växellåda något som poppar upp i önskelistan.

/J
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
12y_startup.jpg

Här startar jag upp den i våras efter 12 år i träda (smällde illa i slutet på 2005).

/J
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Nu monteras de nya prylarna från Maranello
688c7c2b-d062-45ce-9eba-1a31a6c6a4f8_zpsoaipvhfk.jpg


Spänningen stiger ju mer som monteras ihop, snart så brummar och ryker det :crash
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Fick hämtat mig lite blinkersar i helgen hos en leverantör. De kommer att målas och monteras på toppkåpan av eftermarknadsmodell.

Blinkers_zpswbbsw6vo.jpg


De fanns på åttiotalet som stylingtillbehör, men nu var de inte så lätta att få tag på.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Fick hämtat mig lite blinkersar i helgen hos en leverantör. De kommer att målas och monteras på toppkåpan av eftermarknadsmodell.

Blinkers_zpswbbsw6vo.jpg


De fanns på åttiotalet som stylingtillbehör, men nu var de inte så lätta att få tag på.

Nej som väl är är dom inte lätta att få tag på idag, dom har förstört tillräckligt med originakåpor på många cyklar genom åren:gnissla

Tur du skriver toppkåpa av eftermaknadsmodell så du inte kontaminerar en originalkåpa med dessa.

Faktum är att jag har två par liggande i obrutna förpackningar hemma, o där ska dom ligga:yoparty

Men i övrigt riktigt kul att följa projektet dock:tummenupp
 
Last edited:

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Nej som väl är är dom inte lätta att få tag på idag, dom har förstört tillräckligt med originakåpor på många cyklar genom åren:gnissla

Tur du skriver toppkåpa av eftermaknadsmodell så du inte kontaminerar en originalkåpa med dessa.

Faktum är att jag har två par liggande i obrutna förpackningar hemma, o där ska dom ligga:yoparty

Men i övrigt riktigt kul att följa projektet dock:tummenupp

Så tokig är jag inte att orginalkåpan får nya hål för dessa.
Nejdå, den skall repareras upp och lackeras i orginalkulör fast med de fula stora hålen för "blinkerspinnar" igenlagda.
Orginalen som sitter i kåpan skall få träda i tjänst.
Eftermarknadskåpan har redan kabelhål för några miniatyr LED blinkers som satt på, nu skall det bli tidstypiska prylar istället.
 

Jerry#1

To fast for me.whadever.
Gick med
30 Jan 2005
Ort
söder
Hoj
Aprilia SXV550 och en RG 500 Gamma från 1985 som INTE är till salu och ännu en <yamaha RD500
Inte ofta man är inne på sporthoj.Grattis till er som har dessa vackra 2 tajtare. Själv har jag också en av var. Tyvärr är inte rg500, an klar eftersom jag saknar en toppkåpa.. Hittar kanske en här...
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Inte ofta man är inne på sporthoj.Grattis till er som har dessa vackra 2 tajtare. Själv har jag också en av var. Tyvärr är inte rg500, an klar eftersom jag saknar en toppkåpa.. Hittar kanske en här...

Skicka en fråga till S-Racing, han fixade en belly-pan till min RD350.
Eftermarknadsgrejor men verkar rejäla och bra.
http://www.s-racing.se/
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Nu börjar äntligen brorsans fantastiska bygge bli klart, en RGV500!
I grund och botten är det en RG500-motor som tagit plats i ett RGV250 chassi. Motorn borrad till 570cc. Då kåpan fram på en TL1000R är mycket lik den 500 som Kenny Roberts körde år 2000 fick den ta plats i detta bygge. Bakdelen kommer från en senare variant av en RGV250. Naturligtvis mycket kolfiber här och där.
Om ett par veckor blir det premiär på Gelleråsen!
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ska försöka dela bilder!

- - - Updated - - -

Messaging1529776073295.jpg

- - - Updated - - -

Messaging1529776096797.jpg

- - - Updated - - -

Fler kommer!
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE

Ben Dover

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ZX7R 1997.KTM 950 SE -07. GasGas 300EC 2007
Snygg! Själv kör jag en vanlig liten aprilia rs250.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top