Suzuki SV1000S VS Civilpolis

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Så ja, lugna och fina nu pojkar, inte bråka :krama

Skulle va sköj om jimmy hittade till denna tråd och kunde berätta och fylla i några luckor ;)

Jag tror nog att Jimmy aka "Ghost Rider" Westberg har försökt förtränga dessa 15 minuter av sitt liv så gott det går! hahahah

Vilka luckor ska han fylla? Allt finns ju med på videon! hehe
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
E du full el? Vad i h-vete är det som gör det befogat att jaga en mc som enbart gjort sig skyldig till fortkörning(vårdslöshet) så till den milda grad att det är stor fara för både allmänhet o mc föraren?? Är det något som leder till olyckor så är det sånt polisbeteende, fattar du inte det så kan man ju verkligen undra vem som e fuckad i huvudet.

Klart det är befogat. Det är väl inom deras rättigheter att köra ikapp och stoppa trafikanter för fortkörning. Försöker sedan föraren av bilen eller MC:n smita så får dom ju givetvis hindra fortsatt framfart genom att preja smitaren. Är väl inget konstigt med det? :va

Du menar att alla som kör vårdslöst i trafiken ska slippa undan eftersom Polisen kan tänkas utgöra en fara för allmänheten om dom skulle jaga efter vettvillingen? Är ju indirekt det du säger. :confused:

Kan du visa på något sätt att Polisen utsätter folk för mer fara än smitaren. Polisen syns ju då, eller kanske framförallt, hörs då. I jämförelse med en vanlig bil / motorcyklist.

Att det kan leda till olyckor förstår jag mycket väl - men det kunde ju motorcyklistens (och billistens) beteende redan från början ha gjort, eller hur?
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Klart det är befogat. Det är väl inom deras rättigheter att köra ikapp och stoppa trafikanter för fortkörning. Försöker sedan föraren av bilen eller MC:n smita så får dom ju givetvis hindra fortsatt framfart genom att preja smitaren. Är väl inget konstigt med det? :va

Du menar att alla som kör vårdslöst i trafiken ska slippa undan eftersom Polisen kan tänkas utgöra en fara för allmänheten om dom skulle jaga efter vettvillingen? Är ju indirekt det du säger. :confused:

Kan du visa på något sätt att Polisen utsätter folk för mer fara än smitaren. Polisen syns ju då, eller kanske framförallt, hörs då. I jämförelse med en vanlig bil / motorcyklist.

Att det kan leda till olyckor förstår jag mycket väl - men det kunde ju motorcyklistens (och billistens) beteende redan från början ha gjort, eller hur?

Är du seriös?? klart polisen ska få preja han av vägen om de tycker att det är befogat, smiter jag så surar jag inte för vad polisen gör jag har ändå valt det själv. Men att följa efter som dom här gör och utgör en större fara än denna kille borde fan vara straffbart. Någonstans ska ordningsmakten ha vettet att inse att de inte kan bete sig lika dåligt, och i denna film värre än killen de ska fånga.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Någon som vet hur det fungerar med rättsväsendet? Borde man inte kunna kolla på killens namn och se om det finns någon kommande rättegång eller en färdig dom på hans namn i det här ärendet?
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Någon som vet hur det fungerar med rättsväsendet? Borde man inte kunna kolla på killens namn och se om det finns någon kommande rättegång eller en färdig dom på hans namn i det här ärendet?

Om du vill ha tag i en viss dom, ska du kontakta den domstol som meddelat domen. I detta fall Sundsvalls tingsrätt.

Du kan ju referera till datumet och den tilltalade (Herr Jimmy). Ärendet borde gå under titeln vårdlöskörning.
 

amosohman

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Korpilombolo
Hoj
Suzuki Hayabusa
E du full el? Vad i h-vete är det som gör det befogat att jaga en mc som enbart gjort sig skyldig till fortkörning(vårdslöshet) så till den milda grad att det är stor fara för både allmänhet o mc föraren?? Är det något som leder till olyckor så är det sånt polisbeteende, fattar du inte det så kan man ju verkligen undra vem som e fuckad i huvudet.

Klart som fan det är befogat. Ska dom låta folk köra för fort helt ostraffat tycker du? Det är mc-föraren och hans idiotiska körning som gör att polisen måste följa honom, ingen annan.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Någon som uppfattade när de slog på blåljusen eller gjorde tecken att han skulle stanna?

Kolla inte hela filmen men lite mer än halva (blev uttråkad)

Vad jag kan se jagar de han i en civil-bil UTAN att slå på blåljusen, klart olagligt och farligt, sen försöker de dessutom preja han och då blir han skraj och drar.

Det enda de använder för att signalera är ju att de tutar hejvilt på han, inget blåljus inga polistecken, skulle jag varit i samma situation skulle jag trott det va nån psykopat som försökte köra över mig, och försökt komma undan.

Sett flera poliser (målade bilar) som riktigt svinkör utan blåljus och utan uppenbar anledning, men sveriges lagar gäller ju inte poliser alls vad jag har förstått så ska väl vara så :va
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Kolla inte hela filmen men lite mer än halva (blev uttråkad)

Vad jag kan se jagar de han i en civil-bil UTAN att slå på blåljusen, klart olagligt och farligt, sen försöker de dessutom preja han och då blir han skraj och drar.

Sett flera poliser (målade bilar) som riktigt svinkör utan blåljus och utan uppenbar anledning, men sveriges lagar gäller ju inte poliser alls vad jag har förstått så ska väl vara så :va

Klart polisen får köra fortare än skyltad hastighet utan blå-ljus. Varför skulle de behöva blinka för att åka fort?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
E du full el? Vad i h-vete är det som gör det befogat att jaga en mc som enbart gjort sig skyldig till fortkörning(vårdslöshet) så till den milda grad att det är stor fara för både allmänhet o mc föraren?? Är det något som leder till olyckor så är det sånt polisbeteende, fattar du inte det så kan man ju verkligen undra vem som e fuckad i huvudet.
Kan tänka mig du inte tänker speciellt länge på det du säger. Så om nu motorcyklisten kört och vurpat, och dött? Är det OK? Javisst, du kanske inte bryr dig om killen. Men många i hans familj lär lida länge för sådan dumdristighet. Bryr du dig inte om det heller, brister du i din mänskliga förhoppningsvis medfödda empati för andra människor.

Låt säga han inte åker fast alls, går runt och säger hur tuff han är, inspirerar andra till att göra samma sak (t.ex dig). Denna person åker och kör över ett barn, eller vuxen för delen, ett barn förlorar sin förälder. Var det så bra? Det var ju bara lite vårdslöshet första MC-föraren gjorde i trafiken...

Du får nog tänka lite mer inte du öppnar din mun om vad för konsekvenser vårdslöshet kan ha. Du säger det till och med själv, och bekyller sedan polisen för att göra fel att försöka stoppa MC-föraren. Dessa MC-förare som drar på detta sätt, är del av problemet med att folk dör i trafiken varje år pga de är på fel ställe vid fel tillfälle. Så ja, att jaga denna person gör det rätt, då denna person lär inte dra igen (vi pratar inte om gangsta förortspersoner som skiter i allt).

Jag är ingen ängel på vägen, men jag accepterar om jag åker fast, då man högst troligen gjort fel (enligt de svenska lagarna) om man åker fast.

Du är en typisk människa, som hatar poliser "bara för att" och brister totalt i ditt tänk.

//Edit: ska tillägga att om du försöker vända på steken, att om polisen skapar en olycka. I grund och botten är den jagade orsaken till det. Vi kan inte ha en lagparagraf som säger "låt brottslingar gå, om det är för farligt".
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Klart polisen får köra fortare än skyltad hastighet utan blå-ljus. Varför skulle de behöva blinka för att åka fort?

Ska de till fiket och köpa munkar innan de stänger får de INTE köra fortare än skyltad hastighet, mot rött ljus, skita i stopplus eller nåt annat, de ska självklart följa samma regler som alla andra och dessutom fungera som förebilder i trafiken :rofl

De får köra fortare än skyltad hastighet om dte kan ske utan fara för allmänheten, och dessutom bryta mot stopp-plikt och liknande när de än på utryckning!, på utryckning har man BLÅLJUS! annars är det ingen utryckning.

Är tämligen säker på detta men finns ju en del påååliser här :arsele
så ni får gärna rätta mig isf
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Ska de till fiket och köpa munkar innan de stänger får de INTE köra fortare än skyltad hastighet, mot rött ljus, skita i stopplus eller nåt annat, de ska självklart följa samma regler som alla andra och dessutom fungera som förebilder i trafiken :rofl

De får köra fortare än skyltad hastighet om dte kan ske utan fara för allmänheten, och dessutom bryta mot stopp-plikt och liknande när de än på utryckning!, på utryckning har man BLÅLJUS! annars är det ingen utryckning.

Är tämligen säker på detta men finns ju en del påååliser här :arsele
så ni får gärna rätta mig isf

Jag har själv jobbat en hel del inom polisen dock inte som polis men nära nog för att veta vad jag pratar om. Klart de ska följa trafikreglerna när de inte är på väg på något jobb. Däremot får de precis som du säger köra fortare än skyltad hastighet när de har tidspress och då behöver de inga blåljus.

http://spa.118100.se/Polis/6602
Där finns ett kort svar.

I denna tråden yttrar sig en ambulansförare om att köra uttryckning
http://www.zatzy.com/fragor-svar/135966-far-polisen-koera.html
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Vad i h-vete är det som gör det befogat att jaga en mc som enbart gjort sig skyldig till fortkörning(vårdslöshet) så till den milda grad att det är stor fara för både allmänhet o mc föraren??

Vad är det som säger att denna person "enbart gjort sig skyldig till fortkörning" då?
Om Polisen försöker stoppa någon och personen smiter, då kan man ju börja undra om det finns något större brott som ligger bakom.
Han kanske har stulit hojen (tänk om det vore DIN hoj, då tror jag garanterat du skulle sitta hemma och säga "Ja, JA, PREJA HONOM!"), han kanske har rånat någon, misshandlat någon, han kanske är påtänd, han kanske har narkotikapreparat på sig som han tänkt sälja till små fjortonåriga flickor osv. osv.

Visst, den här killen hade antagligen inte gjort något annat än att köra fort, men bestämmer han sig för att smita och köra som en dåre i tätort som han gör, då är det rätt att Polisen följer efter.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag har själv jobbat en hel del inom polisen dock inte som polis men nära nog för att veta vad jag pratar om. Klart de ska följa trafikreglerna när de inte är på väg på något jobb. Däremot får de precis som du säger köra fortare än skyltad hastighet när de har tidspress och då behöver de inga blåljus.

http://spa.118100.se/Polis/6602
Där finns ett kort svar.

I denna tråden yttrar sig en ambulansförare om att köra uttryckning
http://www.zatzy.com/fragor-svar/135966-far-polisen-koera.html

mycket märkligt, hur kan man förväntas stanna om man blir jagad av en civil-målad bil som försöker preja en?

för tankarna lite åt dethär hållet: http://www.trafikjuristen.se/mygel/mygel12.htm

att poliser är immuna mot åtal för brott (utom kanske mord på högt uppsatt politiker) i praktiken visste jag ju ;), men att de hade nåt lagligt stöd att bryta mot regler hursomhelst visste jag inte, rätt sjukt egentligen...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är du seriös?? klart polisen ska få preja han av vägen om de tycker att det är befogat, smiter jag så surar jag inte för vad polisen gör jag har ändå valt det själv. Men att följa efter som dom här gör och utgör en större fara än denna kille borde fan vara straffbart. Någonstans ska ordningsmakten ha vettet att inse att de inte kan bete sig lika dåligt, och i denna film värre än killen de ska fånga.

Jag tror du quotade fel person, eller? :död

Skadas smitaren (billisten eller motorcyklisten) så är det väl mer eller mindre deras eget fel och då ska inte polisen behöva lida för det. Du gör ett medvetet val när du smiter ifrån att betala dina böter, att polisen då följer efter för att stoppa och omhänderta personen i fråga tycker jag är en självklarhet. Alla former av brott som är definierad i svensk lag ska bestraffas antingen med böter eller fängelsestraff.

Blir jag stoppad för fortkörning så får jag glatt betala böterna. Jag är inte bättre än någon annan och försöker slippa. Jag vet ju själv med mig att jag kört för fort.

Kan tänka mig du inte tänker speciellt länge på det du säger. Så om nu motorcyklisten kört och vurpat, och dött? Är det OK? Javisst, du kanske inte bryr dig om killen. Men många i hans familj lär lida länge för sådan dumdristighet. Bryr du dig inte om det heller, brister du i din mänskliga förhoppningsvis medfödda empati för andra människor.

Låt säga han inte åker fast alls, går runt och säger hur tuff han är, inspirerar andra till att göra samma sak (t.ex dig). Denna person åker och kör över ett barn, eller vuxen för delen, ett barn förlorar sin förälder. Var det så bra? Det var ju bara lite vårdslöshet första MC-föraren gjorde i trafiken...

Du får nog tänka lite mer inte du öppnar din mun om vad för konsekvenser vårdslöshet kan ha. Du säger det till och med själv, och bekyller sedan polisen för att göra fel att försöka stoppa MC-föraren. Dessa MC-förare som drar på detta sätt, är del av problemet med att folk dör i trafiken varje år pga de är på fel ställe vid fel tillfälle. Så ja, att jaga denna person gör det rätt, då denna person lär inte dra igen (vi pratar inte om gangsta förortspersoner som skiter i allt).

Jag är ingen ängel på vägen, men jag accepterar om jag åker fast, då man högst troligen gjort fel (enligt de svenska lagarna) om man åker fast.

Du är en typisk människa, som hatar poliser "bara för att" och brister totalt i ditt tänk.

//Edit: ska tillägga att om du försöker vända på steken, att om polisen skapar en olycka. I grund och botten är den jagade orsaken till det. Vi kan inte ha en lagparagraf som säger "låt brottslingar gå, om det är för farligt".

:klappar

Tacka gud för att det finns klokt folk.
 
Last edited:

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Jag tror du quotade fel person, eller? :död

Skadas smitaren (billisten eller motorcyklisten) så är det väl mer eller mindre deras eget fel och då ska inte polisen behöva lida för det. Du gör ett medvetet val när du smiter ifrån att betala dina böter, att polisen då följer efter för att stoppa och omhänderta personen i fråga tycker jag är en självklarhet. Alla former av brott som är definierad i svensk lag ska bestraffas antingen med böter eller fängelsestraff.

Blir jag stoppad för fortkörning så får jag glatt betala böterna. Jag är inte bättre än någon annan och försöker slippa. Jag vet ju själv med mig att jag kört för fort.

Det jag tycker är konstigt är att många här verkar tycka det är helt ok att polisen får köra lika illa som snubben de jagar, i just denna film kör de enligt mitt tycke värre då de gör omkörningar i hög hastighet som både tvingar mötande trafik att gå ut i vägkanten(vad händer om någon 80-årig tant som inte uppfattar att en civilbil kommer i 150 halvt in i hennes körfält och inte hinner styra ut?) och hyffsat farliga omkörningar inne i stan. Enligt mig är detta inte befogat med motiveringen: Men han körde ju för fort då måste vi stoppa han för han bryter ju faktiskt mot lagen.

Hade de prejat killen av vägen innan det började gå överstyr så tycker jag det skulle vara helt ok. Men klarar de inte av det måste man tänka till....
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
om det är på riktigt o inte en promotionrulle för polisen och deras fina insatser så tycker jag att poliserna beter sig som idioter. de riskerar ju väldigt många andra trafikanters liv genom att köra som ägg.

är säker på att de inte arbetar så här, de skulle aldrig riskera livet på så många bara för att ta en snubbe på hoj.

det är fake annars är det helskjukt.
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top