Suzuki SV1000S VS Civilpolis

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Killen gör ett val, men stressmätarn' lär ha varit peggad på 120%...man gör inte alltid de klurigaste valen i det läget...att då ordningsmakten skall ha befogenhet, att med berått mod köra på en motorcyklist, för att han åkt för fort..? :va
Jag tycker det är bra att de har det. Hur skulle det annars se ut?
 

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Han är smart som åker hem... för antar att dom tog honom hemma?
Jag hade ju lätt åkt hem till en polare o dumpat hojen etc, sen stöldanmält hojen eller liknande... då är det inte så mycket dom kan göra åt saken.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Nä, det vore ju förjävligt om man slapp undan med att gasa lite med hoj på 2-filig (motor?)väg...det är ju ALLVARLIGA grejer, herre-GUD. :rofl

Fire away. :D

/dubbelmoralens väktare

Det sade jag inte. Men när han inte tar konsekvensen av sitt handlande och försöker dra, går han över gränsen.
Det begriper även en gris. :D
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det sade jag inte. Men när han inte tar konsekvensen av sitt handlande och försöker dra, går han över gränsen.
Det begriper även en gris. :D

Just därför är det kanske inte så klurigt att jaga, och högst troligen förvärra situationen, de har ju lirarn' på film...lär ju inte vara svårt att göra livet surt för honom ändå, utan att dra upp riskfaktorn till vad, det tredubbla?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
:huvet Läs vad folk skriver i tråden: SIRENERNA AKTIVERAS NÄR MAN TUTAR!

Jag tror jag föredrar att lyssna på ljudet i filmen, där mina okalibrerade öron inte kan uppfatta någonting som ens påminner om en siren någonstans.

Just därför är det kanske inte så klurigt att jaga, och högst troligen förvärra situationen, de har ju lirarn' på film...lär ju inte vara svårt att göra livet surt för honom ändå, utan att dra upp riskfaktorn till vad, det tredubbla?

Då kommer vi till en klassiker:

Hur vet poliserna att han drar enbart pga fortkörningen? Hade du hellre sett filmen ur ett perspektiv där polisen släpper jakten, och sen fått veta att han kört runt påtänd? Eller att han var på rymmen och beväpnad?

Hur vet polisen att han inte smiter "rationellt"? Hur vet de att hojen inte är stulen för fem minuter sen? Osv osv.

Klart de ska jaga.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Då kommer vi till en klassiker:

Hur vet poliserna att han drar enbart pga fortkörningen? Hade du hellre sett filmen ur ett perspektiv där polisen släpper jakten, och sen fått veta att han kört runt påtänd? Eller att han var på rymmen och beväpnad?

Hur vet polisen att han inte smiter "rationellt"? Hur vet de att hojen inte är stulen för fem minuter sen? Osv osv.

Klart de ska jaga.

Ja, absolut, det kan ju vara en skattesmitande, pårökt barnamördare som precis varit och skitit stopp i toaletten hos länskrim. :D

Tänk OM-grejen s.a.s. :yoparty

För de med rent mjöl i påsen kör ju aldrig för fort ibland. ;)
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Just därför är det kanske inte så klurigt att jaga, och högst troligen förvärra situationen, de har ju lirarn' på film...lär ju inte vara svårt att göra livet surt för honom ändå, utan att dra upp riskfaktorn till vad, det tredubbla?

Jag kan köpa argumentet om det var första och enda gången den här snubben körde som han gjorde. Då var ju ingripandet bortkastat och onödigt riskabelt.
I verkligheten var det ett beteende man nu framgångsrikt fick stop på, vilket över tiden minskar riskfaktorn totalt sett.

Edit. Civilpolis?? Alla poliser är civila. :D
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Just därför är det kanske inte så klurigt att jaga, och högst troligen förvärra situationen, de har ju lirarn' på film...lär ju inte vara svårt att göra livet surt för honom ändå, utan att dra upp riskfaktorn till vad, det tredubbla?

Hur skulle det se ut om polisen blev omkörd av en som brassar helvet och de bara skulle vissla och titta på vädret? Om jag fick se det skulle jag bli förbannad direKcT!

PS. De har inte lirarn på film, de har regnumret på film. Vad jag vet så råder inte ägaransvar ännu. ;) Bryter man mot trafikreglerna så ska man jagas och sättas fast helt enkelt, framförallt om man blir prejad vid ett trafikljus och ändå inte hajar utan försöker smita.
 

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
PS. De har inte lirarn på film, de har regnumret på film. Vad jag vet så råder inte ägaransvar ännu. ;) Bryter man mot trafikreglerna så ska man jagas och sättas fast helt enkelt, framförallt om man blir prejad vid ett trafikljus och ändå inte hajar utan försöker smita.

Det är ju därför han får gå modevisning i slutet. Den filmen är sen bevisning i tinget, som troligtvis anser att det är styrkt att det var han som körde. Och tydligen åkte han dit för det? Nån sa fotboja och av med kk. Nåja det går att kolla upp.
 

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
:arsele:arseleJag trodde inte att polisen fick lov att jaga mc cyklistar längre men jag har kanske fel? Men allvarligt talat vad har killen gjort? Mördat 10 pers el? Nej att jaga en fortkörare o köra som själve fan i tätbebyggt det går bra bara för att de e en mc förare. Lösa brott kan dom inte men jaga en som är ute o gasar lite det går bra. Sicka jävla rövhål!

Varför skulle polisen inte få jaga längre? Du ser på detta som ett "löst brott" men det kanske förändras den dagen en hojåkare kör över din dotter. Ett brott, är ett brott.. Vill inte moralisera, och jag kör själv för fort (läs 6 mån indraget). Men väljer man att dra får man fan ta konsekvenserna av sitt handlande.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Att som dom här poliserna skära in framför med en civil bil kan inte vara enligt deras regelbok! Inte konstigt att killen får panik och drar iväg. Några sekunder senare KANSKE han fattar att det är polisen men jag hör inga siréner och vägstolparna reflekterar inga flashljus som gör att det går att säga att dom har blåljus påslaget. Och så som snuten var klädd hade jag trott det var en vanlig idiot om man nu hade hunnit uppfatta så mycket.


Resulat: Fotboja en månad körkortet 12 månader...
Dock inte ett år så han behöver inte ta om.
Du vet en del? Sänkte hovrätten straffet? Killen fick 3 månader på kåken av tingsrätten stod det i tidningen.

Vet du vad det var för bil polisen körde?

Och varför åkte killen hem.... :huvet
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Kolla inte hela filmen men lite mer än halva (blev uttråkad)

Vad jag kan se jagar de han i en civil-bil UTAN att slå på blåljusen, klart olagligt och farligt, sen försöker de dessutom preja han och då blir han skraj och drar.

Det enda de använder för att signalera är ju att de tutar hejvilt på han, inget blåljus inga polistecken, skulle jag varit i samma situation skulle jag trott det va nån psykopat som försökte köra över mig, och försökt komma undan.

Sett flera poliser (målade bilar) som riktigt svinkör utan blåljus och utan uppenbar anledning, men sveriges lagar gäller ju inte poliser alls vad jag har förstått så ska väl vara så :va

Instämmer med de svar du redan fått.

Ville bara tillägga att stoppljusanordningen på en civil polisbil sitter oftast i grillen, när poliserna trycker på tutan första gången så slås den anordningen på och växlar mellan rött och blått ljus. Vänder man sig en gång bakåt och ser bilen så kan man inte missa detta då det lyser väldigt skarpt rakt framifrån. Den är inte kopplad till sirener, om du hör sirener så ska du sakta ner och lämna utrymme för polisen som då påkallar fri väg. Att påkalla fri väg görs med sirener och blåljusanordning och i det här fallet så försökte dom stoppa en person, inte köra om honom.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Pelle: Med sirener syftar jag även på blåljus

Det är det som inte framkommer i filmen. Ifall de har blåljus på ser jag inga problem med polisens agerande.

Det är ifall polisbilen inte har blåljus på vid första stoppförsöket som jag förstår hans reaktion. Jag hade gjort likadant eftersom trafiken är full med psykon som spårar ur så fort man kör om dom.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Jag tycker polisen ska jaga mördare, tjuvar, langare och våldtäktsmän istället! Visst det är jävligt korkat att köra som idiot och jag försvarar det inte, eftersom jag själv kör för fort lite titt som tätt.. MEN Jag tycker det begår alldeles för mycket andra brott som borde få mycket mer uppmärksamhet av polisen!
Vidare anser jag att civila bilar för att jaga fortkörare är SKITSNACK. Målet sägs vara att hålla ner farten på våra vägar, men hur många kör om en vanlig snutbil kontra en vanlig personbil? Näe sanningen är den att snuten ska driva in extrapengar till statskassan..

/JPS
 

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Oskarström/Halmstad
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Nu är detta bara vad jag tycker.
Tänker inte försvara mc föraren ett dugg.
Men samtidigt va mc föraren så jävla mycket "farligare" än polisen? Tex omkörningen där Hd:n låg framför, om inte mötande bilister hade gått ut i vägrenen hur hade föraren på hdn sett ut då?
För bara för man har blåljus betyder det inte att man hinner se en bil som kommer bakifrån i ca 200knyck
Bara min tanke
///Chrille
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
mycket märkligt, hur kan man förväntas stanna om man blir jagad av en civil-målad bil som försöker preja en?

för tankarna lite åt dethär hållet: http://www.trafikjuristen.se/mygel/mygel12.htm

att poliser är immuna mot åtal för brott (utom kanske mord på högt uppsatt politiker) i praktiken visste jag ju ;), men att de hade nåt lagligt stöd att bryta mot regler hursomhelst visste jag inte, rätt sjukt egentligen...

haha vilka idioter:näsblod
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
vem har inte kört som han har gjort någongång. kanske inte kört på insidan om lastbilen. sedan att en bil vill tävla gör hela saken inte lättare att släppa på gasen ;). roligt att se en sån film i från s-vall. tycker polisen mest jagar mopeder men jag hade fel:rolleyes:.

polisens beteende vid första ingripandet hade fått mig förbannad iallfall. vika in framför en hoj och försöka preja han av vägen :va dom får nog inget nobelpris:huvet.
 

amosohman

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Korpilombolo
Hoj
Suzuki Hayabusa
E du full el? Vad i h-vete är det som gör det befogat att jaga en mc som enbart gjort sig skyldig till fortkörning(vårdslöshet) så till den milda grad att det är stor fara för både allmänhet o mc föraren?? Är det något som leder till olyckor så är det sånt polisbeteende, fattar du inte det så kan man ju verkligen undra vem som e fuckad i huvudet.

Sluta försöka få poliserna till att vara bovar, du är för dålig på det.

Poliserna vet vad de gör, det är deras jobb att övervaka trafiken och fånga fartsyndare. Med andra ord är liknande körning något de gör flertalet gånger per dag och med tanke på det är olycksfrekvensen extremt låg. Olycksstatistiken på fortkörande motorcyklister vet vi dock ganska väl hur den ser ut. Ta en titt i olyckstrådarna så ser du vad jag menar.

Det är olagligt för mc-föraren att köra för fort, det är INTE olagligt för polisen att följa efter. Det är allt vi behöver veta egentligen och alla försök till att göra polisen till bovar blir således patetiskt.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top