Okej, hur står det till då? Vad harpolisen rätt och inte rätt att göra och vad är en regelrätt utryckning och vad är det inte?
Behöver de använda utryckningssignaler i trafik eller inte?
TRAFIKFÖrORDNINGEN
Syftet med den här sidan är att försöka förklara vilka regler som gäller för oss poliser i trafiken och varför vi kör så som vi gör ibland. Jag hoppas kunna räta ut en del frågetecken och öka förståelsen för vårt sätt att köra i trafiken.
Det är vanligt att människor har åsikter och kommenterar oss i trafiken samt skall tillrättavisa och minsann lära oss trafikreglerna. En del vägrar att släppa fram oss bara för att vi inte har blåljus och siréner påslagna. Ibland krävs det att vi måste kunna ta oss fram fort utan att röja oss med just blåljus och siréner.
Jag kommer här att förklara vad lagen säger och vad den ger oss poliser för befogenheter i trafiken och hur vi tillämpar lagen. Vi kör inte på ett sådant sätt att vi riskerar andras och vår egen hälsa, men varje enskild förare får ta ansvar för sin egen körning.
Jag kommer bara att skriva om de punkter som rör oss poliser och andra trafikanter, jag kommer alltså att utelämna de delar av en paragraf som reglerar annan trafik än polisen och samspelet mellan polisen och andra trafikanter. Kommentarerna till paragraferna är ganska korta och förenklade, det finns alltid möjlighet att vidareutveckla svaren men det skulle då bli ganska mycket att läsa.
Jag vill dock inledningsvis berätta att man delar in trafikreglerna för oss poliser i tre angelägenhetsgrader:
1. Tjänsteutövning, då en polisman i tjänsten kör ett fordon, se 11 kap. 1-2 §§.
2. Brådskande yrkesutövning, vid brådskande situationer men som ändå inte kräver blåljus och siréner, se 11 kap. 4 och 6 §§.
3. Trängande fall, då det föreligger allvarlig fara för person eller större egendomsskada. I denna angelägenhetsgraden FÅR man påkalla fri väg med blåljus och siréner, det är alltså i lagen inget krav att använda detta, se 11 kap. 7-8 §§.
Läs mer här nedanför om vad reglerna säger:
--------------------------------------------------------------------------------
2 kap. 5 §
En trafikant skall lämna fri väg för
1. utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning, och
2. Utelämnas.
Förare som skall lämna fri väg skall stanna om det är nödvändigt.
Kommentar
Något stadgande om skyldighet för förare att föra fordon till sidan av vägen finns ej. Detta skulle i så fall kunna orsaka mycket problem och olyckor då vissa trafikanter skulle tvingas att korsa ett eller flera körfält, det i sin tur skulle då kunna hindra utryckningsfordonen. I praktiken kan det ändå bli vissa problem under svåra trafikförhållanden med bl.a. köer.
Det finns bl.a. ett sätt för trafikanter att skapa fri väg för ett utryckningsfordon under sådana omständigheter om det gäller en väg med två filer i en riktning. Det är att trafikanterna öppnar en "mittfil", således att de i högerfilen håller så långt till höger som det går och de i vänsterfilen håller så långt till vänster som möjligt.
Viktigt är att titta i backspegeln för att se vad föraren av utryckningsfordonet tänker ta vägen och framförallt TA DET LUGNT..!!! Gör inga snabba kast åt något håll och använd gärna blinkersen för att visa vart ni tänker ta vägen.
--------------------------------------------------------------------------------
11 kap. 1 §
Fordon som används av polisen i tjänsteutöning får föras på gång- och cykelbanor om särskild försiktighet iakttas. Fordonet får därvid inte föras med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.
En väg samt ett visst område eller färdled i terräng får användas även om föreskrifter med förbud eller inskränkning i rätten att trafikera vägen, området eller leden meddelats enligt 10 kap. 1, 10 eller 14 § väglagen (1971:948)
1. i yrkesutövning av polis- och tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär,
2. för transporter av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt,
3. vid räddningstjänst, eller
4. i andra jämförliga trängande fall.
Kommentar
Tjänsteutövning innebär att paragrafen alltid gäller då en polis är i tjänst. Polisen behöver INTE vara på väg till ett jobb eller ha någon anledning till varför han/hon kör på ett visst sätt, t.ex. kör mot färdriktningen på gångbanor m.m. Paragrafen ger polisen möjligheter att övervaka ordning och säkerhet överallt, alltså även i parker, strövområden och andra platser. Detta för att kriminella personer inte skall kunna vara ifred någonstans.
Kriminella bryr sig ofta inte om trafikregler och om en sådan person kör in och stannar i en park så skulle inte polisen kunna komma åt honom/henne eftersom polisen inte får köra på den platsen, det skulle bli lite konstigt och lustigt eller hur...? Meningen är att människor skall kunna känna trygghet, vi åker på dessa platser för DIN skull och inte för vår egen skull.
Denna paragraf ger polisen rätt att färdas på gång- och cykelbanor med alla sina fordon och inte enbart de motordrivna, t.ex. att cykla på gångbanor vilket annars inte är tillåtet. Polisen har också fått rätt att t.ex. köra i körfält för fordon i linjetrafik (busskörfält) m.m.
Paragrafen ger även polisen rätt att bryta mot lokala trafikföreskrifter, d.v.s. sådana regler som gäller förbud eller inskränkning att köra på viss väg. T.ex. Förbud mot trafik med fordon, Motortrafik förbjuden, Förbud eller påbud att svänga eller köra i viss rikting (enkelriktat), m.m.
--------------------------------------------------------------------------------
11 kap. 2 §
Om särskild försiktighet iakttas får avvikelse ske från bestämmelserna i 9 kap. 1 och 2 §§
1. vid räddningstjänst och bärgningsarbete, samt
2. i tjästeutövning av polis- eller tullpersonal.
Kommentar
9 kap. 1 och 2 §§ innehåller regler för trafik på motorväg och motortrafikled. T.ex. att fordon inte får föras på skiljremsan eller tvärgående förbindelseväg mellan körbanorna, fordon inte får vändas eller backas, fordon inte får stannas eller parkeras, m.m.
Observera nu att polisen får bryta mot alla dessa regler direkt polisen är i tjänst och även om man inte har något speciellt arbete att utföra, utan kanske bara vill övervaka trafiken.
--------------------------------------------------------------------------------
11 kap. 4 §
Förtur till överfart med sådan färja som enligt väglagen (1971:948) är väganordning har
1. Utelämnas
2. fordon som används i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär
3-5. Utlämnas
Sista stycket utelämnas
Kommentar
Brådskande yrkesutövning innebär att polisen har samma rättigheter som under tjänsteutövning samt att man får bryta mot gällande skyltade hastighetsbeställelser, alltså 30, 50, 70, 90 och 110. Detta gäller även då vi kör på gång- och cykelbanor. Dessutom ger paragrafen polisen rätt till förtur med färja.
--------------------------------------------------------------------------------
11 kap. 6 §
Bestämmelserna om färdhastigheten i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhasighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används
1. Utelämnas
2. i brådskande yrkesutövning av polis- och tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär, eller
3. Utelämnas
Kommentar
Denna paragraf ger polisen rätt att bryta mot de gällande skyltade hastighetsbeställelserna, d.v.s. 30, 50, 70, 90 och 110 km/tim. Samt de absoluta hastighetsbestämmelserna d.v.s. de i förväg bestämda maxhastigheterna för olika fordonskombinationer såsom olika typer av släp.
Detta innebär i praktiken att vi får köra för fort utan att använda blåljus och siréner. Så om du ser en polis som kör väldigt fort men stannar för rött ljus och stoppskyltar så åker de på ett jobb som kräver skyndsamhet men inte blåljus och siréner.
--------------------------------------------------------------------------------
11 kap. 7 §
Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna.
Kommentar
Denna paragraf ger en förare av utryckningsfordon rätten att bryta mot i princip alla trafikregler utom vissa regler som gäller speciellt sådan förare, t.ex. polismans tecken som går före allt. Man får bl.a. bryta mot hastighetsbestämmelserna, köra mot rött, m.m.
När man kör i det här läget så brukar det gå mycket fort...
OBS! Se även nästa paragraf som handlar om användande av blåljus och sirén.
--------------------------------------------------------------------------------
11 kap. 8 §
Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.
SAXAT UR KJELLES SITE