Suzuki SV1000S VS Civilpolis

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Du snackar så mkt gojja...lär dig hur det står still innan du ber andra rätta dig.

Okej, hur står det till då? Vad harpolisen rätt och inte rätt att göra och vad är en regelrätt utryckning och vad är det inte?
Behöver de använda utryckningssignaler i trafik eller inte?
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag skulle iaf vara glad om polisen la ner så här mycket energi och resurser (1 civilare, 1 polisbil och en polisman med hund, är vad jag ser iaf) på att jaga t.ex. personer som har misshandlat eller gjort våldtäkt.
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Okej, hur står det till då? Vad harpolisen rätt och inte rätt att göra och vad är en regelrätt utryckning och vad är det inte?
Behöver de använda utryckningssignaler i trafik eller inte?

TRAFIKFÖrORDNINGEN


Syftet med den här sidan är att försöka förklara vilka regler som gäller för oss poliser i trafiken och varför vi kör så som vi gör ibland. Jag hoppas kunna räta ut en del frågetecken och öka förståelsen för vårt sätt att köra i trafiken.

Det är vanligt att människor har åsikter och kommenterar oss i trafiken samt skall tillrättavisa och minsann lära oss trafikreglerna. En del vägrar att släppa fram oss bara för att vi inte har blåljus och siréner påslagna. Ibland krävs det att vi måste kunna ta oss fram fort utan att röja oss med just blåljus och siréner.

Jag kommer här att förklara vad lagen säger och vad den ger oss poliser för befogenheter i trafiken och hur vi tillämpar lagen. Vi kör inte på ett sådant sätt att vi riskerar andras och vår egen hälsa, men varje enskild förare får ta ansvar för sin egen körning.

Jag kommer bara att skriva om de punkter som rör oss poliser och andra trafikanter, jag kommer alltså att utelämna de delar av en paragraf som reglerar annan trafik än polisen och samspelet mellan polisen och andra trafikanter. Kommentarerna till paragraferna är ganska korta och förenklade, det finns alltid möjlighet att vidareutveckla svaren men det skulle då bli ganska mycket att läsa.

Jag vill dock inledningsvis berätta att man delar in trafikreglerna för oss poliser i tre angelägenhetsgrader:

1. Tjänsteutövning, då en polisman i tjänsten kör ett fordon, se 11 kap. 1-2 §§.

2. Brådskande yrkesutövning, vid brådskande situationer men som ändå inte kräver blåljus och siréner, se 11 kap. 4 och 6 §§.

3. Trängande fall, då det föreligger allvarlig fara för person eller större egendomsskada. I denna angelägenhetsgraden FÅR man påkalla fri väg med blåljus och siréner, det är alltså i lagen inget krav att använda detta, se 11 kap. 7-8 §§.

Läs mer här nedanför om vad reglerna säger:




--------------------------------------------------------------------------------

2 kap. 5 §

En trafikant skall lämna fri väg för

1. utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning, och

2. Utelämnas.

Förare som skall lämna fri väg skall stanna om det är nödvändigt.


Kommentar


Något stadgande om skyldighet för förare att föra fordon till sidan av vägen finns ej. Detta skulle i så fall kunna orsaka mycket problem och olyckor då vissa trafikanter skulle tvingas att korsa ett eller flera körfält, det i sin tur skulle då kunna hindra utryckningsfordonen. I praktiken kan det ändå bli vissa problem under svåra trafikförhållanden med bl.a. köer.

Det finns bl.a. ett sätt för trafikanter att skapa fri väg för ett utryckningsfordon under sådana omständigheter om det gäller en väg med två filer i en riktning. Det är att trafikanterna öppnar en "mittfil", således att de i högerfilen håller så långt till höger som det går och de i vänsterfilen håller så långt till vänster som möjligt.

Viktigt är att titta i backspegeln för att se vad föraren av utryckningsfordonet tänker ta vägen och framförallt TA DET LUGNT..!!! Gör inga snabba kast åt något håll och använd gärna blinkersen för att visa vart ni tänker ta vägen.


--------------------------------------------------------------------------------

11 kap. 1 §

Fordon som används av polisen i tjänsteutöning får föras på gång- och cykelbanor om särskild försiktighet iakttas. Fordonet får därvid inte föras med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.

En väg samt ett visst område eller färdled i terräng får användas även om föreskrifter med förbud eller inskränkning i rätten att trafikera vägen, området eller leden meddelats enligt 10 kap. 1, 10 eller 14 § väglagen (1971:948)

1. i yrkesutövning av polis- och tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär,

2. för transporter av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt,

3. vid räddningstjänst, eller

4. i andra jämförliga trängande fall.

Kommentar


Tjänsteutövning innebär att paragrafen alltid gäller då en polis är i tjänst. Polisen behöver INTE vara på väg till ett jobb eller ha någon anledning till varför han/hon kör på ett visst sätt, t.ex. kör mot färdriktningen på gångbanor m.m. Paragrafen ger polisen möjligheter att övervaka ordning och säkerhet överallt, alltså även i parker, strövområden och andra platser. Detta för att kriminella personer inte skall kunna vara ifred någonstans.

Kriminella bryr sig ofta inte om trafikregler och om en sådan person kör in och stannar i en park så skulle inte polisen kunna komma åt honom/henne eftersom polisen inte får köra på den platsen, det skulle bli lite konstigt och lustigt eller hur...? Meningen är att människor skall kunna känna trygghet, vi åker på dessa platser för DIN skull och inte för vår egen skull.

Denna paragraf ger polisen rätt att färdas på gång- och cykelbanor med alla sina fordon och inte enbart de motordrivna, t.ex. att cykla på gångbanor vilket annars inte är tillåtet. Polisen har också fått rätt att t.ex. köra i körfält för fordon i linjetrafik (busskörfält) m.m.

Paragrafen ger även polisen rätt att bryta mot lokala trafikföreskrifter, d.v.s. sådana regler som gäller förbud eller inskränkning att köra på viss väg. T.ex. Förbud mot trafik med fordon, Motortrafik förbjuden, Förbud eller påbud att svänga eller köra i viss rikting (enkelriktat), m.m.


--------------------------------------------------------------------------------

11 kap. 2 §

Om särskild försiktighet iakttas får avvikelse ske från bestämmelserna i 9 kap. 1 och 2 §§

1. vid räddningstjänst och bärgningsarbete, samt

2. i tjästeutövning av polis- eller tullpersonal.



Kommentar


9 kap. 1 och 2 §§ innehåller regler för trafik på motorväg och motortrafikled. T.ex. att fordon inte får föras på skiljremsan eller tvärgående förbindelseväg mellan körbanorna, fordon inte får vändas eller backas, fordon inte får stannas eller parkeras, m.m.

Observera nu att polisen får bryta mot alla dessa regler direkt polisen är i tjänst och även om man inte har något speciellt arbete att utföra, utan kanske bara vill övervaka trafiken.


--------------------------------------------------------------------------------

11 kap. 4 §

Förtur till överfart med sådan färja som enligt väglagen (1971:948) är väganordning har

1. Utelämnas

2. fordon som används i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär

3-5. Utlämnas

Sista stycket utelämnas



Kommentar


Brådskande yrkesutövning innebär att polisen har samma rättigheter som under tjänsteutövning samt att man får bryta mot gällande skyltade hastighetsbeställelser, alltså 30, 50, 70, 90 och 110. Detta gäller även då vi kör på gång- och cykelbanor. Dessutom ger paragrafen polisen rätt till förtur med färja.


--------------------------------------------------------------------------------

11 kap. 6 §

Bestämmelserna om färdhastigheten i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhasighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används

1. Utelämnas

2. i brådskande yrkesutövning av polis- och tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär, eller

3. Utelämnas



Kommentar


Denna paragraf ger polisen rätt att bryta mot de gällande skyltade hastighetsbeställelserna, d.v.s. 30, 50, 70, 90 och 110 km/tim. Samt de absoluta hastighetsbestämmelserna d.v.s. de i förväg bestämda maxhastigheterna för olika fordonskombinationer såsom olika typer av släp.

Detta innebär i praktiken att vi får köra för fort utan att använda blåljus och siréner. Så om du ser en polis som kör väldigt fort men stannar för rött ljus och stoppskyltar så åker de på ett jobb som kräver skyndsamhet men inte blåljus och siréner.


--------------------------------------------------------------------------------

11 kap. 7 §

Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna.

Kommentar


Denna paragraf ger en förare av utryckningsfordon rätten att bryta mot i princip alla trafikregler utom vissa regler som gäller speciellt sådan förare, t.ex. polismans tecken som går före allt. Man får bl.a. bryta mot hastighetsbestämmelserna, köra mot rött, m.m.

När man kör i det här läget så brukar det gå mycket fort...

OBS! Se även nästa paragraf som handlar om användande av blåljus och sirén.


--------------------------------------------------------------------------------

11 kap. 8 §

Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.



SAXAT UR KJELLES SITE
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En hojåkare väljer att rejsa med polisen men förlorar. Det är polisens jobb att jaga honom, visst dom trängde honom men inte tuffare än att han lätt kunde ha stannat. Han lyckades ju till och med klämma sig undan trängningen.

Det som förvånar mig mest är att polisen släpper det lättfångade bytet som BMWn utgör och istället jagar en MC som dom vet lätt kör ifrån dom. Dom var nu väldigt nära att bli helt utan fångst bara för att dom valde det mer svårfångade fordonet. Både BMWn och MCn var ju lika kriminella.

Och jag klandrar inte hojföraren för att han försökte, jag skulle troligen gjort samma sak i hans sits.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag skulle iaf vara glad om polisen la ner så här mycket energi och resurser (1 civilare, 1 polisbil och en polisman med hund, är vad jag ser iaf) på att jaga t.ex. personer som har misshandlat eller gjort våldtäkt.

Du känner till att trafikpolisens uppgift inte är att jaga våldsbrottslingar?

För övrigt så brukar "jakten" vid våldtäkter inte vara speciellt lång utan det handlar ofta om utredning. Det är något som "vanliga" fältpatruller inte lägger jättemkt tid på.

Och om det råkat inträffa en våldtäkt eller misshandel precis samtidigt som den där jakten så hade troligtvis en eller flera av de andra patrullerna åkt på det.

Sen för att vända på steken.

Tänk om alla höll sig till trafikreglerna, vad mkt resurser polisen skulle ha att lägga på andra brott :tummenupp
 
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Triumph Speed Triple 1050
Suck...

E du full el? Vad i h-vete är det som gör det befogat att jaga en mc som enbart gjort sig skyldig till fortkörning(vårdslöshet) så till den milda grad att det är stor fara för både allmänhet o mc föraren?? Är det något som leder till olyckor så är det sånt polisbeteende, fattar du inte det så kan man ju verkligen undra vem som e fuckad i huvudet.

Det tror jag inte att han är... Dock så verkar du vara både full och dum i huvudet. Busjävlar som beteér sig i trafiken och som tycker att de ska få undgå polismaktens vrede borde snarare få bli prejade av vägen, MC eller ej. Det daltas allt för jävla mycket med all sorts bus i det här landet... Tacka vet jag B.O.P.E i Rio de Janeiro, mera sånt!
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Tur att moderatorerna verkar ha glömt bort regeln om personangrepp annars så skulle dom flesta i denna tråd vara bannade. ;)
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Hur hamnade filmen på youtube?

Jag undrar hur faen filmen kan ha hamnat på internet? Slänger snutarna upp sånt på youtube med ljud å allt?:va

För han lär ju inte fått en kopia och slängt upp själv? eller?
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Jag misstänker att polisen släpper ut lite väl valda filmer då och då. dvs sådana där dom fångar smitaren.

Hehe, sitter på kontoret å röstar på vilka filmer de ska släppa nästa månad på youtube:tummenupp

nämen, fan de är ju osjysst mot föraren asså... Lite trakasserier i min mening om han inte godkänt det:confused:
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hehe, sitter på kontoret å röstar på vilka filmer de ska släppa nästa månad på youtube:tummenupp

nämen, fan de är ju osjysst mot föraren asså... Lite trakasserier i min mening om han inte godkänt det:confused:

Tycker det är helt rätt,dont do the crime........

Henrik
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Hehe, sitter på kontoret å röstar på vilka filmer de ska släppa nästa månad på youtube:tummenupp

nämen, fan de är ju osjysst mot föraren asså... Lite trakasserier i min mening om han inte godkänt det:confused:

Varför? han har ju själv valt att försöka köra ifrån polisen?
 

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Jag undrar hur faen filmen kan ha hamnat på internet? Slänger snutarna upp sånt på youtube med ljud å allt?:va

För han lär ju inte fått en kopia och slängt upp själv? eller?

Faller nog under offentlighetsprincipen! Du skulle förmodligen i detta fall kunna valsa rakt in under förhandlingarna vid domstolen och se allting live!
 

amosohman

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Korpilombolo
Hoj
Suzuki Hayabusa
Hehe, sitter på kontoret å röstar på vilka filmer de ska släppa nästa månad på youtube:tummenupp

nämen, fan de är ju osjysst mot föraren asså... Lite trakasserier i min mening om han inte godkänt det:confused:

Eller så är det så att den använts som bevis i en domstol och således är en offentlig handling. Fritt för envar att begära ut.

*Suck* Men fortsätt tro ont om polisen ni för allt möjligt.....
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
TRAFIKFÖrORDNINGEN

Syftet med den här sidan...
...bla-bla-bla...§§...§§...§§...bla-bla-bla...§§...§§...§§...
Kommentar
Kommentar
Kommentar

Äntligen lite matnyttigt. Det undanröjde flera av mina felaktiga uppfattningar om hur en polis får och inte får köra.
T.ex. en väl utbredd missuppfattning att polisen inte får köra för fort utan påkallande av fri väg. :tummenupp

Jag läste uppifrån och ner - men ingenstans såg jag nåt undantag för stoppies...
Missade jag det...?!? :hihi:rofl:hihi
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Torde väl vara högaktuellt fast boven i frågan var bensintjuvar, inte fortkörare.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5997649.ab

Är det värt det priset att stoppa några bensintjuvar?

– Det är en fråga man kan ställa sig, säger Nils-Erik Eriksson, presstalesman vid polisen i Jönköping, till TT.

Men faktum är att det är deras plikt och skyldighet att ta fast dom som bryter mot lagen. Vidare står det...

Nu kan ju de två gripna männen ha annat att dölja än bensinstöld...

Och det är väl just detta som är varför polisen följer efter. Alkohol, droger, stöld, osv. Det kan finnas en jäkla massa orsaker till att dom stal bensin. Är ju populärt för MC-tjuvar att parkera den stulna hojen i riktning mot vägen och välja "betala i kassa" för att sen tanka och sticka.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Du känner till att trafikpolisens uppgift inte är att jaga våldsbrottslingar?

För övrigt så brukar "jakten" vid våldtäkter inte vara speciellt lång utan det handlar ofta om utredning. Det är något som "vanliga" fältpatruller inte lägger jättemkt tid på.

Och om det råkat inträffa en våldtäkt eller misshandel precis samtidigt som den där jakten så hade troligtvis en eller flera av de andra patrullerna åkt på det.

Sen för att vända på steken.

Tänk om alla höll sig till trafikreglerna, vad mkt resurser polisen skulle ha att lägga på andra brott :tummenupp

Jag vet exakt vad trafikpolisens uppgifter är.

Men när det gäller misshandel eller våldtäkt verkar polisen ha en gyllene regel att komma minst 10-15min efter brottet har begåtts. Vid tillfällen jag har varit med när det handlar om misshandel, skickar dom max en polisbil och frågar ungefär "jaha vad har vi här då?". Därför går det 1 år och sedan börjar man ringa vittnen och frågar vad dom minns.
Det är min erfarenhet.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top