SV 1000-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
jo men skulle det ha något med misständningarna att göra? för jag är ganska rejält säker på att avgassmällarna beror på samma problem som det som gör att den misständer då båda grejerna började ske samtidigt. som sagt, min gamla hoj reagerade likadant och då var det tjuvluft. Dock ser SV'n ut som en Nasa-raket under tanken jämför med den, slangar å skit överallt. Så för mig var det inte lika uppenbart vart jag skulle leta fel, letade iofs överallt där jag såg och kom åt.

Ja, det är slangar och skit överallt. Jag håller med! Fast det är nog inte så många som kan bidra till misständning. Ett gammalt knep är ju att ha motorn igång och spraya startgas omkring där man misstänker tjuvluft. Om den drar tjuvluft så bör motorvarvet temporärt öka något om den drar in lite startgas. Är det möjligt för dig så testa detta!

Tja igen alla Goa glada sv åkare hoppas ni har haft de nice under jul o nyår. Så nu har ja äntligen fått tummen ur arslet o besällt mina nya fina ljud burkar dess värre är de 4-6 veckors leverans tid men men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Sen blir de väl o köpa pc3 samt filter när snön e borta.

Har vi kommit på när vi skulle ta vår SV tur??

Jul å Nyår? Var har du vart Tomb, det är ju snart midsommar! Mycket julglögg eller?:D

Det är nog lite tidigt att spika något datum ännu men jag vill i a f vänta tills skolan slutar 14:e juni eller vad det nu är. Sista tiden där har jag så mycket med betyg och annat att det inte känns kul med några större utflykter. Sen kan jag i princip när som helst hela sommaren om det inte krockar med någon annan tur med Thruxton-gänget!

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ja, det är slangar och skit överallt. Jag håller med! Fast det är nog inte så många som kan bidra till misständning. Ett gammalt knep är ju att ha motorn igång och spraya startgas omkring där man misstänker tjuvluft. Om den drar tjuvluft så bör motorvarvet temporärt öka något om den drar in lite startgas. Är det möjligt för dig så testa detta!

jo jag har hört att man kan göra så! har ingen startgas men det är nog klart värt att prova. men nu kan man ju faktiskt hoppas på att jag lyckades lösa det genom att skruva åt lite olika slangklämmor som ändå inte satt åt så jättehårt.

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Street triple R 2010
haha mm jo sant nä ja har jobbat som ett svin under vintern så man kommer ikapp lite efter julklapps köpandet, 3 barn kostar en del uunder julen så ja har inte kunnat va här så mkt men de ska de nog bli ändring på.

mm jo för mig skulle nog i slutet av junu passa mig bäst då i början av juni kommer gå åt att välkomma tillskottet i familjen

fan va spänd ja e på mina nya burkar kommer bli fin fin tror ja..

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Street triple R 2010
jaha do fick man hem ljuddämparna men e tvungen att skicka tillbaka dom då dom råkade skicka fel ASG aja som tur är så e ju inte sesongen inne än så de gör inget men visst e de lite surt får väl vänta 3-4 veckor till innan ja får rätt hehe

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
jaha do fick man hem ljuddämparna men e tvungen att skicka tillbaka dom då dom råkade skicka fel ASG aja som tur är så e ju inte sesongen inne än så de gör inget men visst e de lite surt får väl vänta 3-4 veckor till innan ja får rätt hehe

Vad är det för burkar du beställt?

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Street triple R 2010
BJN:
Ja beställde scorpion burkar men ja råkade få hem dom som va 3 bults o dom ja måste ha är 4 bults infästning :) ja lägger upp bilder på dom när ja har fått hem dom o monterat dom dvs om ca 4-5 veckor hehe lagom lång tid men men den som väntarpå no gott väntar aldrig för länge :)

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Street triple R 2010
Så där då har ja nu skickat till baka burkarna som va fel o hoppas på att nästa leverans blir rätt e ju så spänd för dom e grymt snygga :)

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Nu kackar våren på dörren :) iaf idag

Jäpp det gör den absolut! Å jag har monterat nya bromskivor och belägg fram. Svenska ISR från S-Racing i Väne-Ryr! Till ett pris som i a f jag tycker är bra efter att ha titta runt lite. Det kostar 5600 kr för två skivor och nya belägg. Har sett högre priser för prylar som inte alls smäller lika högt som svenska ISR. Snygga är de dessutom! Tycker jag!

Bifogat

• DSC_0175.jpg
    DSC_0175.jpg
    236.4 KB · Visningar: 85

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Street triple R 2010
Nu kommer då en ganska dum fråga men va e de för speciellt me dom ?? Är de mkt bättre bätt i brommsen nu ?? Eller va gör dom ??

Hoppas bara att de håller sig på + grader nu så att all snö försviner :)
Mm sj väntar ja på mina burkar samt att ja kan ta hojen till ava mc o pracka på pc3 o filter ska bli kul o se hur den går sen , funderar även på att dreva om den

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Nu kommer då en ganska dum fråga men va e de för speciellt me dom ?? Är de mkt bättre bätt i brommsen nu ?? Eller va gör dom ??

Hoppas bara att de håller sig på + grader nu så att all snö försviner :)
Mm sj väntar ja på mina burkar samt att ja kan ta hojen till ava mc o pracka på pc3 o filter ska bli kul o se hur den går sen , funderar även på att dreva om den

Ja, jag hoppas på bättre broms. den är verkligen inget vidare på SV1000 jämfört vad jag var van vid på XJR1300.

Dreva om är ett måste! :D SV100 är alldeles för högt drevad original. En ner fram och två upp bak ger en helt ny och piggare hoj. Hör med S-Racing. Han har bra priser på grejerna.

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
dreva om är ett måste!

Håller absolut med!

Nu har jag ju valt den den säkra, mesiga blöjvägen (en tand ner fram), men också det gjorde stor skillnad utan att behöva pruta för mycket på varvtalet vid landsvägsåka som var en stor orsak till varför jag köpte V-twin.

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Street triple R 2010
Nu kommer en fråga som ni alla säkert har fått förut men när man sätter på nya burkar måste man mappa om hojen då??
Alla säger olika, avamc säger att man bör göra de o han på bikeshop säger att man måste göra de medans han på bikersneed säger att de inte behövs.. Man blir rätt förvirrad... Om de inte behövs kanske ja bara behöver lägga ner tid på drevningen o sen pengar på annat de e ändå en bra summa man lägger ut för pc3
Pc3= 3500 kr bänkning= 3000kr o filter = ca 600 kr allt som allt ca 7100 kr e de värt de??

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Nu kommer en fråga som ni alla säkert har fått förut men när man sätter på nya burkar måste man mappa om hojen då??
Alla säger olika, avamc säger att man bör göra de o han på bikeshop säger att man måste göra de medans han på bikersneed säger att de inte behövs.. Man blir rätt förvirrad... Om de inte behövs kanske ja bara behöver lägga ner tid på drevningen o sen pengar på annat de e ändå en bra summa man lägger ut för pc3
Pc3= 3500 kr bänkning= 3000kr o filter = ca 600 kr allt som allt ca 7100 kr e de värt de??

Om du sätter på nya burkar så ger du motorn helt nya förutsättningar. Gör du ingenting så kommer den troligen att smälla nåt in i h-e när du slår av gasen. Boten mot detta är att plugga PAIR-systemet. Det finns beskrivet i tråden hur man gör. Annars pm:a mig.

Om motorn ska må riktigt gott behöver den en PC3. Det finns färdiga mappar att köra på så körning i bänk är inget måste. Det kan ge lite till i effekt och en en del mer för känslan men en färdigmapp som följer med PC3 duger gott är min erfarenhet.

EDIT; Det går alltså bra att köra utan att mappa om men du bör nog plugga PAIR-systemet om du inte gillar att det smäller när du slår av gasen.

Last edited:

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Street triple R 2010
Ok ok nja de e ju lite ballt när de smäller men hur helsosammt är de för burkarna/ motorn ??

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ok ok nja de e ju lite ballt när de smäller men hur helsosammt är de för burkarna/ motorn ??

det kan börja smälla rätt rejält och mycket så det bara blir irriterande tillslut. tro mig, jag fick plugga igen PAIR!

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
det kan börja smälla rätt rejält och mycket så det bara blir irriterande tillslut. tro mig, jag fick plugga igen PAIR!

Håller helt med dig! Smällandet är bara irriterande.

Hur skadligt ska kanske inte jag uttala mig om men det har diskuterats i andra trådar. Brukar utmynna i att det inte är skadligt för motorn men för ullen i ljuddämparen.

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Street triple R 2010
Ok då lutar de åt att försöka spara ihop till ett pc3 o filter o drev osv de kommer kännas i plånboken igen hehe

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Ok då lutar de åt att försöka spara ihop till ett pc3 o filter o drev osv de kommer kännas i plånboken igen hehe

Fast om du vill komma billigt undan så löser du smällande med en
M10-skruv för några kronor.

Är kedjan bra och du gör som som mbrannst (vilket nog är en vettig drevning) sänker en kugg fram så blir kostnaden inte mer än någon dryg hundring för detta.

Funderar du på att byta båda dreven så tycker jag att du ska förvissa dig om att kedjan är riktigt bra om du inte ska ta ett helt drivpaket för 1400 kr.

Filter behöver du ju inte byta om det inte är smutsigt.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!