SV 1000-tråden

h a p p y

H a p p y
Gick med
6 Mar 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
ZZR 1400 -06
Hej. Blev påkörd för två veckor sedan och min CBRxx böev skrot. Kollar nu på ny hoj och sneglar då på en sv 1000. Har aldrig åkt v-tvin förut. Haft fyra och tre cylindrar innan. Är det ngt speciellt man bör tänka på när man kollar in hojen? Hur är kvalitén mm. Har några objekt som jag ska kolla in -04 och uppåt och mätarställning 450 - 2500 mil.
Tacksam för lite råd från er SV ägare. / Stefan alias Happy
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hej. Blev påkörd för två veckor sedan och min CBRxx böev skrot. Kollar nu på ny hoj och sneglar då på en sv 1000. Har aldrig åkt v-tvin förut. Haft fyra och tre cylindrar innan. Är det ngt speciellt man bör tänka på när man kollar in hojen? Hur är kvalitén mm. Har några objekt som jag ska kolla in -04 och uppåt och mätarställning 450 - 2500 mil.
Tacksam för lite råd från er SV ägare. / Stefan alias Happy

Jag blev av tidningen Bike ombedd att som SV-ägare uttala mig om SV när de hade den som månadens beg.hoj. Här är vad jag skrev då:

"Jag bytte bort min XJR1300 för jag hade en tanke att en twin skulle få mig att köra lite lugnare. Det fungerar faktiskt. Trots att SV:n har resurser så att det räcker så gör twinnens karaktär att man kan köra lugnare och ändå njuta av körningen.

Utseendet, speciellt med kåpunderdelar på, tilltalade mig och tilltalar mig fortfarande. Annat jag fastnade för direkt var körställningen och motorns karaktär. Riktigt bra!

Det jag ganska snart började tycka lite sämre om var frambromsen och stötdämparen bak. Frambromsen är inte alls jättedålig men inte i klass med det jag var van vid. Byte till stålomspunna slangar ger ju ingen bättre bromseffekt men betydligt bättre känsla i handtaget. Nu sitter det ISR skivor på och nya sintrade belägg. Har visserligen bara hunnit med en kort provtur med detta men vill ändå påstå att bromsverkan har ökat märkbart.

Vid nedlägg i vissa kurvor kunde man tidigare känna att hojen svajade lite. Inte direkt kusligt men ändå inte helt tillfredsställande. Anklagade först mig själv för detta men då många SV-ägare upplevde samma sak började jag fundera på bakstötdämparen. Ett byte till en Öhlinare löste det problemet och hojen blev mycket trevligare.

En PC3 gav tillsammans med Slipon och Pipercrossfilter efter mappning i bänk en ännu trevligare effektkurva, och dessutom + 6 hk ca samt ett riktigt gott ljud.

Det enda som jag nu inte är helt nöjd med är att gasen är lite digital vid små gaspådrag/avslag. Detta hoppas jag komma till rätta med genom montering av en ny gasrulle. En s k ”Throttle tamer”! Den har en profil så att man får lite lägre utväxling på gaswiren vid små rörelser men hela slaget är lika långt som hos original gasrulle.

SV1000 går bra att åka långt på. För mig är den bekväm och jag har inga tankar på att byta till vanligt styre som vissa har gjort. Clip on ger mina armbågar en bra vinkel.

Jag har också provat att köra med passagerare som inte tyckte att det var speciellt bekvämt att sitta bakpå

På det hela taget är jag väldigt nöjd med min SV 1000 och kommer nog att behålla den många år till. Den är ju inte så dyr och det är väldigt mycket hoj för pengarna om man som jag gillar twin."
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Kul.
Ang. digital gas. Har du justerat din TPS?.
Jag tyckte min blev betydligt mindre digital sen jag justerade den.

Kan det vara så att min 03:a har andra fjädringskomponenter än senare modeller?. Jag tycker mig ofta läsa av de som har 04:a eller senare att det är en svaghet.
Jag tycker jag har stora justeringsmöjligheter på min.

Eller så kör jag bara mycket lugnare än alla andra. hehe :D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Kul.
Ang. digital gas. Har du justerat din TPS?.
Jag tyckte min blev betydligt mindre digital sen jag justerade den.

Kan det vara så att min 03:a har andra fjädringskomponenter än senare modeller?. Jag tycker mig ofta läsa av de som har 04:a eller senare att det är en svaghet.
Jag tycker jag har stora justeringsmöjligheter på min.

Eller så kör jag bara mycket lugnare än alla andra. hehe :D

TPS är justerad men stod inte speciellt fel så det påverkade inte något direkt.

Jag bytte till en "mjukare" map och stängde av "acc-pumpen" i PC3. Det gjorde en del men inte så att jag blev nöjd.

Jag justerade gaswire till absolut minimalt spel och det gjorde gott men det som slutligen gjorde hojen njutbar att köra till och med i köer (om nu det kan bli njutbart) var byte av gasrulle till en Ergo G2 Throttletamer.

Nu är det ingen alls digital gas längre.

Vet inte om -03 har andra fjädringskomponenter men när jag började kolla på forum om SV1000 för några år sedan så har jag allt för mig att det klagades på -03 också men jag kan minnas fel.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Fråga till er med sv 1000

Jag kollar på annonser på modellen och har fattat att det finns en N och en S-variant,
S varianten är den som intresserar mig.
Frågan gäller kåpan, en del har bara en liten kåpa och andra en helkåpa (som på bilden i inlägget en bit upp)
är det original eller kan man komplettera med helkåpa i efterhand?

Hej doolycheck även i den här tråden.

SV1000 såldes som N eller S. N = naked och S har styrkåpan. Kåpunderdelarna såldes som Suzuki originaldel men tillverkades aldrig av Suzuki utan av en spansk firma. Har hört att det börjar bli svårt att få tag på dessa. Mina satt på vid köp och när jag köpte för tre år sedan var det lät att få tag på från Suzukihandlare. Kostade lite drygt 5000 lackade och klara. Det finns säkert andra kåpunderdelar att få tag på men förmodligen inga lackade och klara. Dessutom har många uttalat sig om att dessa är de snyggaste. Fast smaken är olika och jag har sett andra som nog jag tycker är snyggare. I a f racigare.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Hej doolycheck även i den här tråden.

SV1000 såldes som N eller S. N = naked och S har styrkåpan. Kåpunderdelarna såldes som Suzuki originaldel men tillverkades aldrig av Suzuki utan av en spansk firma. Har hört att det börjar bli svårt att få tag på dessa. Mina satt på vid köp och när jag köpte för tre år sedan var det lät att få tag på från Suzukihandlare. Kostade lite drygt 5000 lackade och klara. Det finns säkert andra kåpunderdelar att få tag på men förmodligen inga lackade och klara. Dessutom har många uttalat sig om att dessa är de snyggaste. Fast smaken är olika och jag har sett andra som nog jag tycker är snyggare. I a f racigare.

Kanon! tack för svaret, du finns överallt du =)
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nu blev det ju en er6. Men om det är någon som vill byta sin sv1000s mot en er6 så är jag klart öppen för förslag.
 

_tobbe_

Bonkypagies
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Svedala
Hoj
sv1000s
Hej hej

Finns det någon som har en cuts som ligger och skräpar och vill byta den mot pengar??

// Tobias
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Hej Hallå! Funderar på att köpa en SV 1000 N som står hos handlare (Two Wheels) i Umeå. Det är en svart -03a och den har reg nr. TSZ 532. Den har bara gått 1500 mil MEN den har haft 10 ägare. Är det någon här i tråden som känner till den hojen? Milen är jag inte orolig för men det känns lite märkligt med 10 ägare, enda förklaringen jag kommer på är antingen nåt märkligt med hojen eller så har det varit ur försäkringssynpunkt. Någon som har koll?

http://www.blocket.se/vasterbotten/Suzuki_SV1000_32760922.htm?ca=1_3&w=2&last=1

MvH

Stefan
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Hej Hallå! Funderar på att köpa en SV 1000 N som står hos handlare (Two Wheels) i Umeå. Det är en svart -03a och den har reg nr. TSZ 532. Den har bara gått 1500 mil MEN den har haft 10 ägare. Är det någon här i tråden som känner till den hojen? Milen är jag inte orolig för men det känns lite märkligt med 10 ägare, enda förklaringen jag kommer på är antingen nåt märkligt med hojen eller så har det varit ur försäkringssynpunkt. Någon som har koll?

http://www.blocket.se/vasterbotten/Suzuki_SV1000_32760922.htm?ca=1_3&w=2&last=1

MvH

Stefan

Kolla om det är många privata ägare. har den lämnats som inbyte på firma ett par ggr så stiger antalet ägare fort.

Kolla om den är är svensksåld också, suzukis märkesförsäkring tillåter annars bara trafikförsäkring på den, och dom är ändå det absolut billigaste alternativet så det finns tusenlappar att spara.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Kolla om det är många privata ägare. har den lämnats som inbyte på firma ett par ggr så stiger antalet ägare fort.

Kolla om den är är svensksåld också, suzukis märkesförsäkring tillåter annars bara trafikförsäkring på den, och dom är ändå det absolut billigaste alternativet så det finns tusenlappar att spara.

Får bara ut dom senaste tre ägarna. Det är firman samt två privata, den är svensksåld:)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Får bara ut dom senaste tre ägarna. Det är firman samt två privata, den är svensksåld:)

Står inte alla ägare på reg.beviset? Jag vet alltså inte. Bara undrar!

Ser hojen bra ut ( å det gör den ju på bilden i a f) och priset är rätt så skulle ju inte jag fundera så mycket på antalet tidigare ägare. Fast det är jag det och jag köper och behandlar allt som att jag aldrig ska sälja.

Priset blir ju oftast rätt för köparen i dessa tider. Det är rätt dött att sälja hoj nu vad jag har förstått.

Ett tips bara, å det gäller inte min hoj för den är inte till salu.:) Pratar alltså inte i egen sak.

Det kan vara värt att betala lite extra för utbytta delar om det är rätt grejer som är gjorda. Rätt enligt köparen alltså.

Nu var hojen här en snygg N-modell å den har inga kåpor alls men de flesta som köper S vill faktiskt även ha kåpunderdelarna. Hade det inte suttit kåpunderdelar på min hoj vid köp så hade det blivet en skitsnygg N som stod bredvid.
Cirka 5000 kr i inköp för kåpunderdelarna om de ens går att få tag på .

Alla vill ha annat ljud. Sitter rätt grejer på är det värt en slant. ca 5000 kr i inköp.

Alla vill ha en hoj som går optimalt. Sitter det en mappad PC3 USB på så är det värt en slant. Kostnad ca 6000 kr. PC3 + mappning.

Alla vill ha en hoj med bra väghållning. Bytt stötdämpare bak och bytt styrdämpare är värt en god peng. Kostnad 5000 kr- 15000 kr beroende på vad som monterats.

Solocuts och hållare för ljuddämpare utan fotpinnar vill väl de flesta ha som inte kör skjuts. Kostnad ca 3500 kr.

En TRE-mod vill alla ha men om man är händig så gör man det för några kronor.

Sen finns det ju massor av annat man kan ösa på med, saker som nytt drevkit med rätt drevning, Speedohealer för att kunna ställa in rätt fart vid omdrevning. GIPRO (växelägesindikator med automatisk TRE), rökfärgat kåpglas, utbytta skruv, rostfria skydd för kedja och kylare.......

Bara den som köper vet vad han eller hon vill ha. Fast gå inte på myten att aldrig betala en spänn för bra delar som sitter på. De priser jag anger ovan är ju nypriser och det är givetvis inte vad som ska plussas på. Fast ta t.ex. 50% av detta och lägg på en originalhoj i för övrigt samma skick så tycker jag att att du gör ett kap om det är delar du vill ha.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Kolla om den är är svensksåld också, suzukis märkesförsäkring tillåter annars bara trafikförsäkring på den, och dom är ändå det absolut billigaste alternativet så det finns tusenlappar att spara.

Är du helt säker på detta?

Suzuki märkesförsäkring har till ganska nyligen varit helt ointressant för mig då den varit svindyr jämfört med vad jag har på Bilsport och MC. Ganska nyligen har de dock tänkt om och jag ringde och kollade. Jag uppgav alla data om hojen som de begärde och då borde det ha framgått att den är importerad från Tyskland. Inte av mig men utav firman jag köpte den från. Jag fick i a f en offert på ca 2500 kr helförsäkring/helår som jag kommer att anta.
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Står inte alla ägare på reg.beviset? Jag vet alltså inte. Bara undrar!

Ser hojen bra ut ( å det gör den ju på bilden i a f) och priset är rätt så skulle ju inte jag fundera så mycket på antalet tidigare ägare. Fast det är jag det och jag köper och behandlar allt som att jag aldrig ska sälja.

Priset blir ju oftast rätt för köparen i dessa tider. Det är rätt dött att sälja hoj nu vad jag har förstått.

Ett tips bara, å det gäller inte min hoj för den är inte till salu.:) Pratar alltså inte i egen sak.

Det kan vara värt att betala lite extra för utbytta delar om det är rätt grejer som är gjorda. Rätt enligt köparen alltså.

Nu var hojen här en snygg N-modell å den har inga kåpor alls men de flesta som köper S vill faktiskt även ha kåpunderdelarna. Hade det inte suttit kåpunderdelar på min hoj vid köp så hade det blivet en skitsnygg N som stod bredvid.
Cirka 5000 kr i inköp för kåpunderdelarna om de ens går att få tag på .

Alla vill ha annat ljud. Sitter rätt grejer på är det värt en slant. ca 5000 kr i inköp.

Alla vill ha en hoj som går optimalt. Sitter det en mappad PC3 USB på så är det värt en slant. Kostnad ca 6000 kr. PC3 + mappning.

Alla vill ha en hoj med bra väghållning. Bytt stötdämpare bak och bytt styrdämpare är värt en god peng. Kostnad 5000 kr- 15000 kr beroende på vad som monterats.

Solocuts och hållare för ljuddämpare utan fotpinnar vill väl de flesta ha som inte kör skjuts. Kostnad ca 3500 kr.

En TRE-mod vill alla ha men om man är händig så gör man det för några kronor.

Sen finns det ju massor av annat man kan ösa på med, saker som nytt drevkit med rätt drevning, Speedohealer för att kunna ställa in rätt fart vid omdrevning. GIPRO (växelägesindikator med automatisk TRE), rökfärgat kåpglas, utbytta skruv, rostfria skydd för kedja och kylare.......

Bara den som köper vet vad han eller hon vill ha. Fast gå inte på myten att aldrig betala en spänn för bra delar som sitter på. De priser jag anger ovan är ju nypriser och det är givetvis inte vad som ska plussas på. Fast ta t.ex. 50% av detta och lägg på en originalhoj i för övrigt samma skick så tycker jag att att du gör ett kap om det är delar du vill ha.

Våra hojjar börjar bli rätt dyra va? :fakta :tummenupp
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Står inte alla ägare på reg.beviset? Jag vet alltså inte. Bara undrar!

Ser hojen bra ut ( å det gör den ju på bilden i a f) och priset är rätt så skulle ju inte jag fundera så mycket på antalet tidigare ägare. Fast det är jag det och jag köper och behandlar allt som att jag aldrig ska sälja.

Priset blir ju oftast rätt för köparen i dessa tider. Det är rätt dött att sälja hoj nu vad jag har förstått.

Ett tips bara, å det gäller inte min hoj för den är inte till salu.:) Pratar alltså inte i egen sak.

Det kan vara värt att betala lite extra för utbytta delar om det är rätt grejer som är gjorda. Rätt enligt köparen alltså.

Nu var hojen här en snygg N-modell å den har inga kåpor alls men de flesta som köper S vill faktiskt även ha kåpunderdelarna. Hade det inte suttit kåpunderdelar på min hoj vid köp så hade det blivet en skitsnygg N som stod bredvid.
Cirka 5000 kr i inköp för kåpunderdelarna om de ens går att få tag på .

Alla vill ha annat ljud. Sitter rätt grejer på är det värt en slant. ca 5000 kr i inköp.

Alla vill ha en hoj som går optimalt. Sitter det en mappad PC3 USB på så är det värt en slant. Kostnad ca 6000 kr. PC3 + mappning.

Alla vill ha en hoj med bra väghållning. Bytt stötdämpare bak och bytt styrdämpare är värt en god peng. Kostnad 5000 kr- 15000 kr beroende på vad som monterats.

Solocuts och hållare för ljuddämpare utan fotpinnar vill väl de flesta ha som inte kör skjuts. Kostnad ca 3500 kr.

En TRE-mod vill alla ha men om man är händig så gör man det för några kronor.

Sen finns det ju massor av annat man kan ösa på med, saker som nytt drevkit med rätt drevning, Speedohealer för att kunna ställa in rätt fart vid omdrevning. GIPRO (växelägesindikator med automatisk TRE), rökfärgat kåpglas, utbytta skruv, rostfria skydd för kedja och kylare.......

Bara den som köper vet vad han eller hon vill ha. Fast gå inte på myten att aldrig betala en spänn för bra delar som sitter på. De priser jag anger ovan är ju nypriser och det är givetvis inte vad som ska plussas på. Fast ta t.ex. 50% av detta och lägg på en originalhoj i för övrigt samma skick så tycker jag att att du gör ett kap om det är delar du vill ha.

När du tar ut ett fax från transportstyrelsen så får man bara ut dom tre senaste. Jag vill ju självklart ha med så mycket prylar som möjligt, problemet är att jag har en TL1000s som jag hade tänkt byta in. Finns flera fina till salu privat med dom flesta moddar gjorda.

Är du helt säker på detta?

Suzuki märkesförsäkring har till ganska nyligen varit helt ointressant för mig då den varit svindyr jämfört med vad jag har på Bilsport och MC. Ganska nyligen har de dock tänkt om och jag ringde och kollade. Jag uppgav alla data om hojen som de begärde och då borde det ha framgått att den är importerad från Tyskland. Inte av mig men utav firman jag köpte den från. Jag fick i a f en offert på ca 2500 kr helförsäkring/helår som jag kommer att anta.

Ringde till Suzuki märkesförsäkring igår och hon sade att eftersom hon bara kunde se fem ägare så visste hon inte om KGK var importör, om inte generalagenten var importör kunde dom bara erbjuda trafikförsäkring. Men det var förvånansvärt att den var nästan 500:- billigare att helförsäkra än min TL. Fick också ca 2500:- i hel/hel.

Nåja jakten fortsätter, han skambjöd ganska kraftigt för min TL så det tål att tänkas på...
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Våra hojjar börjar bli rätt dyra va? :fakta :tummenupp

Jo det kan man säga!:D

Fast så är de ju en hel del mer än en original SV1000S oxå. Fast det upprepas ju ständigt som ett mantra att det ger inget extra vid försäljning.

Åtminstone kan jag tänka mig själv att betala extra för saker som är monterade i efterhand om det är sånt jag ändå vill ha. Givetvis inte annars.

Fast nu ska jag vare sig köpa eller sälja så det är inget som spelar någon roll just nu.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Är du helt säker på detta?

Suzuki märkesförsäkring har till ganska nyligen varit helt ointressant för mig då den varit svindyr jämfört med vad jag har på Bilsport och MC. Ganska nyligen har de dock tänkt om och jag ringde och kollade. Jag uppgav alla data om hojen som de begärde och då borde det ha framgått att den är importerad från Tyskland. Inte av mig men utav firman jag köpte den från. Jag fick i a f en offert på ca 2500 kr helförsäkring/helår som jag kommer att anta.


Japp! jag har pratat med dom två ggr nu för att vara på den säkra sidan. jag hittade en billig sv1000 men den var importerad och då kunde dom bara erbjuda trafikförsäkring plus att dom la på 25% för att den var importerad.

Annars är suzuki märkesförsäkring sjukt mycket billigare än alla andra alternativ, iaf för mig. jag skulle få betala 5000:- i helförsäkring. Inget annat bolag erbjuder mig försäkring under 10000:-
41 år i Stockholm.
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Jo det kan man säga!:D

Fast så är de ju en hel del mer än en original SV1000S oxå. Fast det upprepas ju ständigt som ett mantra att det ger inget extra vid försäljning.

Åtminstone kan jag tänka mig själv att betala extra för saker som är monterade i efterhand om det är sånt jag ändå vill ha. Givetvis inte annars.

Fast nu ska jag vare sig köpa eller sälja så det är inget som spelar någon roll just nu.

Absolut, min hade ju kåporna och 2:1 montrerat vid köp också, så nog fick jag väl betala lite extra antar jag...svårt att säga eftersom det just då inte fanns andra som var bara ett år gamla till salu. Hade inte heller tänkt skaffa en så pass ny då, hade väl mest tittat på 03:eek:r och 04:eek:r men så dök denna upp, visserligen en del dyrare men utrustad me de saker jag skulle köpt i alla fall och dessutom nyare...

Den som är utrustad med gott minne kan möjligen dra sig till minnes att jag (tror jag i alla fall) var nära att drabbas av hojfeber förra höstas och säkert har skrivit några rader om saken även här i tråden...? Febern gick dock över (eller transponerades till en annan genre) eftersom det nuvarande marknadsvärdet på min hoj jämfört med vad tilltänkta alternativ kostar snabbt sa mig att hojåka inte är riktigt så rolit...eller omvänt, SV:n är inte så dålig... Resultat? Plöjer för tillfället ner alla pengarna i en äldre hobbybil istället, mycket vettigare...:D
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top