SV 1000-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
:yoparty

Japp helt klart köparens marknad. Jag tycker jag säljer en vettig hoj till ett vettigt pris, men ändå är det bara två som har varit o tittat.

Nu har jag redan en SV1000 som jag inte vill byta så om jag ska köpa ytterligare en hoj så blir det ju inte din. Om jag inte haft någon så hade ju din varit högintressant att åka och titta på.

Om den är fin och i bra skick så är det jäkligt mycket hoj för pengarna.
Justera upp tomgången lite och lycka till!

Min dör gärna när " fast idle" slår av vid ca 26°C. Innebär att hojen dör när den står på tomgång och jag fibblar efter magnetbrickan till garageporten. Det går säkert att justera bort men har inte stört mig tillräckligt för att jag ska göra det.
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ärligt talat så fattar jag inte vad många av er som vill köpa hoj nu är ute efter. Hoj gratis? En Sv 1000 med max 2 k på mätaren och en prislapp på 40 k tycker jag är oerhört prisvärt. En välskött hoj som gått det fyrdubbla är värd de pengarna anser jag. Min är en 2004 med 1400 mil på mätaren. Påkostad en hel del och jag skulle aldrig ens fundera på att sälja den under 60 k. Fast den är inte till salu och finns inte på annons. Tur för mig då ingen ens verkar vilja ge ens 40 k för ett bra ex. Tur att jag inte vill sälja alltså.

Köparens marknad! Tråkigt för alla er som måste/vill sälja.

Tja! jag har varit och tittat på 3 st under säsongen.
1 på firma och 2 privat.
Den på firman tyckte jag var aningen för dyr plus att det var en N, och i första hand vill jag ha en S
Nr 1 jag tittade på privat ville ha 42 för sin vilket jag tycker är okej om allt ser riktigt bra ut, men den hade en hel del skönhetsfel och dassiga däck.

Nr 2 för 38K var så smutsig vid visningen att ett köp inte var aktuellt.

Nu ska jag kika på en 04:a för 45k på torsdag eller fredag. är den RIKTIGT RIKTIGT fin så kan det bli en affär.

Men jag är väldigt petig när jag tittar på objekt, jag ser ingen anledning till att köpa något som inte till synes är i toppskick när marknaden ser ut som den gör.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
:yoparty

Japp helt klart köparens marknad. Jag tycker jag säljer en vettig hoj till ett vettigt pris, men ändå är det bara två som har varit o tittat.

Vad är det som har fått dessa två spekulanter att backa?

Jag har haft en jävla hojresa i år,
Började med att sälja min gsx 1400 02:a i April
Köpte mig en Thruxton men insåg snart att det inte var min grej, bytte den privat mot en er6 plus pengar, sålde er6:an för 35k och letade vidare efter en bra sv1000 utan att hitta någon vettig och spontanköpte en honda hornet 07. men eftersom att det verkligen är en sv1000 jag vill ha så slängde jag ut hondan på annons igen och fick den såld.

Så nu jävlar ska jag vara säker på min sak innan jag köper en hoj till.

Men visst är det köparens marknad alltid.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tja! jag har varit och tittat på 3 st under säsongen.
1 på firma och 2 privat.
Den på firman tyckte jag var aningen för dyr plus att det var en N, och i första hand vill jag ha en S
Nr 1 jag tittade på privat ville ha 42 för sin vilket jag tycker är okej om allt ser riktigt bra ut, men den hade en hel del skönhetsfel och dassiga däck.

Nr 2 för 38K var så smutsig vid visningen att ett köp inte var aktuellt.

Nu ska jag kika på en 04:a för 45k på torsdag eller fredag. är den RIKTIGT RIKTIGT fin så kan det bli en affär.

Men jag är väldigt petig när jag tittar på objekt, jag ser ingen anledning till att köpa något som inte till synes är i toppskick när marknaden ser ut som den gör.

Självfallet så ska hojen vara i det skick man önskar sig. Å precis som du säger så finns ingen anledning att köpa något som inte svarar upp mot kraven. Speciellt inte så som läget är nu. Det jag menade var att nu är priserna såpass låga att hittar man något som är i bra skick så är det inte mycket att vänta på.

Du kommer säkert att hitta en fin SV men de börjar ju bli några år nu och ha gått ett antal mil så det är klart att det får vara ägare som verkligen bemödat sig att hålla dem i fint skick om de ska se fina ut efter 7 år och några tusen mil. Lycka till i a f.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ja då! jag förväntar mig inte nyskick.
Men jag förväntar mig att hojen är hel och ren, utan fallmärken och utan en massa fula modifieringar.
Snyggt gjorda modifieringar är dock välkomna.
Förväntar mig att alla papper är i god ordning, att alla nycklar finns och att säljaren verkar vara en reko typ.
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Idag hände det. Jag köpte en SV1000S! Efter två SV650S var det bannemig på tiden...

scaled.php


Bilden är tagen innan tvättning - Återkommer med bling-bling-bild :yoparty

// Afterburner
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Idag hände det. Jag köpte en SV1000S! Efter två SV650S var det bannemig på tiden...

scaled.php


Bilden är tagen innan tvättning - Återkommer med bling-bling-bild :yoparty

// Afterburner

Very nice, är det samma objekt som du tittade på här om dagen?
Vad fick du punga ut med?
Jag har kikat på 2 objekt idag varav det ena är mycket intressant.
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Jag har en fråga gällande kopplingen på Suzuki SV1000.

Jag upplever att den tar väldigt långt ut, vilket gör det lurigt att hitta ett bra dragläge. Körning blir per automatik ganska aggressiv då det är svårt att "glida" in i växlarna.
Jag har läst runt lite på Amerikanska forum där jag sett andra som upplever liknande tendenser, exempelvis här: http://www.sv-portal.com/forums/archive/index.php/t-1661.html

Jämför man med SV650 så är det en eons skillnad. Men SV650 har virekoppling jämfört med SV1000:s hydraliska koppling.

Så, upplever Ni andra samma fenomen?

// Afterburner
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag har en fråga gällande kopplingen på Suzuki SV1000.

Jag upplever att den tar väldigt långt ut, vilket gör det lurigt att hitta ett bra dragläge. Körning blir per automatik ganska aggressiv då det är svårt att "glida" in i växlarna.
Jag har läst runt lite på Amerikanska forum där jag sett andra som upplever liknande tendenser, exempelvis här: http://www.sv-portal.com/forums/archive/index.php/t-1661.html

Jämför man med SV650 så är det en eons skillnad. Men SV650 har virekoppling jämfört med SV1000:s hydraliska koppling.

Så, upplever Ni andra samma fenomen?

// Afterburner

Inget jag tänker på i a f och jag tror aldrig frågan har varit uppe på detta forum. Fast när jag monterade ny korta grepp för broms och koppling råkade jag justera kopplingsgreppet så att det kom så nära styret som möjligt och då fick jag svårt att hitta dragläget.
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Inget jag tänker på i a f och jag tror aldrig frågan har varit uppe på detta forum. Fast när jag monterade ny korta grepp för broms och koppling råkade jag justera kopplingsgreppet så att det kom så nära styret som möjligt och då fick jag svårt att hitta dragläget.

Kan klart vara en vanesak också. Hur långt är spelet mellan frikopplat och fullt dragläge på din SV?

// Afterburner
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Nu har jag fixat tomgången! Ett 1/4-dels varv medsols på justerskruven fixade biffen!

Tack för all hjälp! Ni är grymma!

// Afterburner
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det vore super! Behöver inte göras med skjutmått, mer så jag vet om det är 5 mm eller 2 cm :)

// Afterburner

Kollade nyss och från indraget handtag till där den precis börjar dra var det 1,5 cm!

Vad går en ventiljustering vid 2400 mil på? mellan tummen och pekfingret alltså.

Vågar nog inte ens gissa men jag tror det blir ett antal tusenlappar.

Det är rätt mycket att plocka loss bara för att komma åt att mäta spelet. Sen om det behöver justeras så måste även kammarna lyftas. Tror inte det går till under 5000 kr på en auktoriserad verkstad men begär prisuppgift från någon verkstad.

Jag har kollat upp vad som ska göras när jag ska göra det själv. Det kommer att ta en del tid för mig men verkstäder har andra resurser och har ofta hittat genvägar jämfört med vad som står i verkstadshandböcker. Så kolla!
 
Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Kollade nyss och från indraget handtag till där den precis börjar dra var det 1,5 cm!



Vågar nog inte ens gissa men jag tror det blir ett antal tusenlappar.

Det är rätt mycket att plocka loss bara för att komma åt att mäta spelet. Sen om det behöver justeras så måste även kammarna lyftas. Tror inte det går till under 5000 kr på en auktoriserad verkstad men begär prisuppgift från någon verkstad.

Jag har kollat upp vad som ska göras när jag ska göra det själv. Det kommer att ta en del tid för mig men verkstäder har andra resurser och har ofta hittat genvägar jämfört med vad som står i verkstadshandböcker. Så kolla!

Har just hämtat min från justering idag. Två saker som är värda att dela mig sig gällande ventiljustering:

1. De flesta radfyror brukar rätt sällan kräva justering, mao brukar det gå bra att ha mycket längre intervall än vad som rekommenderas av tillverkaren. Så icke på SV tydligen, min var i alla fall ganska nära gränsvärdena på flera ventiler, så justering ÄR nödvändig.

2. Han som gjorde jobbet sa att det inte alls var så tidsödande som han trott, framcylindern kommer man åt bara med att lyfta lite på kylaren och bakcylindern sitter ju nästan på paradplats sedan man lyft tanken och rotat lite bland kabelhärvorna. Att lyfta kammarna är tydligen inte nödvändigt som jag kunde förstå saken...?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har just hämtat min från justering idag. Två saker som är värda att dela mig sig gällande ventiljustering:

1. De flesta radfyror brukar rätt sällan kräva justering, mao brukar det gå bra att ha mycket längre intervall än vad som rekommenderas av tillverkaren. Så icke på SV tydligen, min var i alla fall ganska nära gränsvärdena på flera ventiler, så justering ÄR nödvändig.

2. Han som gjorde jobbet sa att det inte alls var så tidsödande som han trott, framcylindern kommer man åt bara med att lyfta lite på kylaren och bakcylindern sitter ju nästan på paradplats sedan man lyft tanken och rotat lite bland kabelhärvorna. Att lyfta kammarna är tydligen inte nödvändigt som jag kunde förstå saken...?

Jag såg detta på ett forum när det gäller min Triumph att man även där hittat något knep för att slippa lyfta kammarna.

Det var just sånt jag menade att verkstäder är experter på.Att hitta genvägar så att man inte behöver demontera så mycket som verkstadshandboken säger. Får kolla mer på det när det blir dags nästa vinter.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jävlar... 6600 vill dom ha på AVA för en 2400 milaservice. det måste väl ändå vara i överkant va?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jävlar... 6600 vill dom ha på AVA för en 2400 milaservice. det måste väl ändå vara i överkant va?

Jag frågade om pris på 2000 mila service för över 5 år sedan på min XJR1300. 6500 kr på Bike Trollhättan! Den servicen innebar då förutom byte av olja och filter även kontroll/justeringa av ventilspel och styrlager.

På den hojen (XJR) är det busenkelt att justera ventiler så svar nej. Det är nog normalt. Tror jag!
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag frågade om pris på 2000 mila service för över 5 år sedan på min XJR1300. 6500 kr på Bike Trollhättan! Den servicen innebar då förutom byte av olja och filter även kontroll/justeringa av ventilspel och styrlager.

På den hojen (XJR) är det busenkelt att justera ventiler så svar nej. Det är nog normalt. Tror jag!

Okej! kan ju vara bra att ha med i beräkningen när man kikar på hoj, jag tittade på en 04:a i helgen som var väldigt fin, men jag kommer att åka på 2400 mila nästa år, ska pruta lite och se vad han säger.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top