SV 1000-tråden

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Men hur svårt kan det vara att ställa ventilerna på dessa? Har ställt ventiler på både KTM, Yamaha o Husaberg tidigare...
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Busenkelt, gör det själv...!

Jag justerade mina egna i vintras vid ca. 2000 mil. Alla insug var som nya därimot bytte jag shims på alla avgas då de började närma sig gränsvärdet.

Det som bör nämnas är att man får mäta noga då det är lite svårt att komma in med bladmått i en bra vinkel pga. toppens konstruktion. För att byta shims får du lyfta kammen MEN du behöver inte röra kamkedjan då båda kammar är kuggdrivna från en central axel. Suverän konstruktion som gör det hela mycket enkelt.

Som nämndes så lyfter man tank, sadel & kylet så har man gott om plats. Akta ventilkåporna! De är magnesium & en aning känsliga.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Busenkelt, gör det själv...!

Jag justerade mina egna i vintras vid ca. 2000 mil. Alla insug var som nya därimot bytte jag shims på alla avgas då de började närma sig gränsvärdet.

Det som bör nämnas är att man får mäta noga då det är lite svårt att komma in med bladmått i en bra vinkel pga. toppens konstruktion. För att byta shims får du lyfta kammen MEN du behöver inte röra kamkedjan då båda kammar är kuggdrivna från en central axel. Suverän konstruktion som gör det hela mycket enkelt.

Som nämndes så lyfter man tank, sadel & kylet så har man gott om plats. Akta ventilkåporna! De är magnesium & en aning känsliga.

Nåja! det där är i min värld inte en beskrivning på ett enkelt jobb att göra själv.
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Busenkelt, gör det själv...!

Jag justerade mina egna i vintras vid ca. 2000 mil. Alla insug var som nya därimot bytte jag shims på alla avgas då de började närma sig gränsvärdet.

Det som bör nämnas är att man får mäta noga då det är lite svårt att komma in med bladmått i en bra vinkel pga. toppens konstruktion. För att byta shims får du lyfta kammen MEN du behöver inte röra kamkedjan då båda kammar är kuggdrivna från en central axel. Suverän konstruktion som gör det hela mycket enkelt.

Som nämndes så lyfter man tank, sadel & kylet så har man gott om plats. Akta ventilkåporna! De är magnesium & en aning känsliga.

Låter som att det ekar mtp vad min bekante mekaniker sa...:) Insugen var det inget fel på men avgasventilerna började vara nära, de tenderar ju att vara först med minskande spel...
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Låter som att det ekar mtp vad min bekante mekaniker sa...:) Insugen var det inget fel på men avgasventilerna började vara nära, de tenderar ju att vara först med minskande spel...

Har du någon hint om hur han lyckades byta shimsen utan att lyfta kammarna? Hittar inte något om detta när jag söker.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Skyller på det egna ovetandet, han har nog säkert lyft dem men man behöver som sagt inte ta av drivningen...

OKI! :) Nä, det vet jag och där är det lika på min Triumph å det är man ju tacksam för.

Tack för snabbt svar!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Närmaste Suzuki-handlare... Orginal är absolut snyggast & färdiglackad med bra passform.

Håller i o f s med att Suzuki original är klart snyggast och ett extra plus att den finns lackerad. Passformen är dock inte den bästa på mitt exemplar och kulören är lite fel. Passformen går att fixa till och det kanske jag gör till vintern.

Sen vet jag att det varit uppe någonstans att de börjar bli svåra att få tag på. Om original är svår att hitta så skulle jag leta efter en Targa.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Då så... nästa regnfria dag så blir jag med en sv1000s 04:a
Trisst med hösten, men men! kul att drömma sig iväg under vintern.

Nån som vet var man kan hitta sidokåpor begagnat eller nytt?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Då så... nästa regnfria dag så blir jag med en sv1000s 04:a
Trisst med hösten, men men! kul att drömma sig iväg under vintern.

Nån som vet var man kan hitta sidokåpor begagnat eller nytt?

Det går givetvis att hitta men inte lika lätt som för 3-4 år sedan.

Sök t.ex. på "side fairing SV1000" ; "lower fairing SV1000". Det blir några träffar men inte många. För några år sedan fick man massor av träffar. Både nytt och begagnat från eBay inte minst.

Kolla med Suzukihandlare i Sverige, Tyskland och UK t.ex. Det såldes kåpunderdelar som Suzuki original ( Suzuki har aldrig rört en hand vid dessa utan de är tillverkade av en spansk firma) och färdiglackade i original Suzukikulörer. Det verkar som det börjar ta slut men det kan ju finnas kvar.

EDIT: Räknade just fram att jag har extrautrustning på min hoj för ganska nära 50000 kr. Jag vet att man aldrig får igen ens en liten bråkdel av detta och därmed är den direkt osäljbar. Jag får ju inte ens det beloppet för hojen med utrustning. Jäkla tur att jag gillar den och inte vill sälja.:)
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top