SV 1000-tråden

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
Street triple R 2010
Vet inte vart inlägget tog vägen så ja skriver det igen
Ja har ett par org ljuddämpare till en sv 1000 år 2003 liggandes här hemma i samla dam.
Så om någon är intresserad av dem PM mig

Info
Ljuddämpare
Ca 1200-1300 mil fint skick
Lite små repor från stövlar men ej repor från tex vurpa.

Hade king :yoparty
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Vill bara dela med mig av en dålig erfarenhet, packboxar i dämparen..
hittade ett kvitto från 09 då 1400mil att packboxarna var bytta och då till märket pyramid(kopior) idag har min hoj gått 3400mil och bägge packboxarna gick samtidigt, jag hittade OEM packboxar som kostade ca 200kr styck, medans jag kunde köpa något som heter "Extreme japanise quality" 2st för 100kr, och jag kom ungefär 5mil igår när en av dom nya boxarna gav upp.

jag känner en som har eget företag och håller på med racingfjädring till crossar och pratade med honom och han kände på röret och inga vassa kanter fanns och han sa till mig att jag skulle köpt orginal för dom håller mycket bättre.
nu ska jag beställa orginal men vill bara varna andra för billiga kopior som inte håller, köp orginal:)

Edit: plockade isär, rengjorde, smällde ihop med piratboxen, har åkt 5 mil nu utan läckage så nu återstår det att se hur länge den går nu, kan mycket väl ha fått skit ner i boxen under montering!
 
Last edited:

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
K&N-filter och öppna dämpare -> Mappning?

Igår när jag satt och slösurfade runt på eBay fyndade jag bl.a. ett nytt luftfilter från K&N. För någon månad sen bytte jag även dämpare till en variant med betydligt mindre motstånd än original (upplever redan att den går lite snålt).

Med öppnare luftfilter tillsammans med dämparna antar jag att jag borde mappa ECU:n för att få bättre effekt och rätt bränsle/luft-blandning - Så, what to do? Finns det färdiga lösningar att koppla in, eller måste hojen upp på en Dynojet?

Tacksam för svar.

// Afterburner
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Igår när jag satt och slösurfade runt på eBay fyndade jag bl.a. ett nytt luftfilter från K&N. För någon månad sen bytte jag även dämpare till en variant med betydligt mindre motstånd än original (upplever redan att den går lite snålt).

Med öppnare luftfilter tillsammans med dämparna antar jag att jag borde mappa ECU:n för att få bättre effekt och rätt bränsle/luft-blandning - Så, what to do? Finns det färdiga lösningar att koppla in, eller måste hojen upp på en Dynojet?

Tacksam för svar.

// Afterburner
Powercommander är din vän:krama
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Låter bra - Men måste jag bänka den då?

Inte helt nödvändigt. Du får med en mängd olika mappar och kan prova dig fram. Jag provade några olika som jag trodde kunde stämma med mina dämpare (luftfiltret kan du glömma, det gör ingen märkbar skillnad) och fick snabbt en favorit.

Nu är min mappad i bänk och jag kan nog säga att jag föredrar den individuellt bänkade men den ger inte lika mycket effekt som favoriten bland de som följde med.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
någon som har bytt packboxen till kopplingsarmen?, min har sprungit läck men när jag skulle pilla ut den åkte den in istället, kan fortfarande få tag i den men den verkar liksom större än hålet ut så jag ska försöka trixa mer med det imorgon.
rod.jpg
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
någon som har bytt packboxen till kopplingsarmen?, min har sprungit läck men när jag skulle pilla ut den åkte den in istället, kan fortfarande få tag i den men den verkar liksom större än hålet ut så jag ska försöka trixa mer med det imorgon.

Har inte gjort det jobbet men en fråga, sitter kopplingsstången fortfarande i? Annars ta ur den och stoppa in ett krokigt verktyg och dra ut den. Den kan ju inte sitta direkt hårt.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Har inte gjort det jobbet men en fråga, sitter kopplingsstången fortfarande i? Annars ta ur den och stoppa in ett krokigt verktyg och dra ut den. Den kan ju inte sitta direkt hårt.

jag drog ut kopplingsstången och bände med den, får leta nått med vinkel och försöka:)
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
hmm, missade några saker, när jag tog bort drevet och kedjan såg jag att det sitter en "bricka" modell STOR bakom, eftersom det hade läckt olja var det så skitigt att det inte gick att se att det var en bricka som satt där, jag trodde det var motorn, nu är packningen borta och inväntar en ny:)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
hmm, missade några saker, när jag tog bort drevet och kedjan såg jag att det sitter en "bricka" modell STOR bakom, eftersom det hade läckt olja var det så skitigt att det inte gick att se att det var en bricka som satt där, jag trodde det var motorn, nu är packningen borta och inväntar en ny:)

Jag tycker ju att det är kul (för det mesta) att meka själv men det är sånt som händer mig mest hela tiden tycker jag. :) Jag har ändå hållit på i många år men man byter ju hojar och bilar hela tiden så man kanske bara gör varje grej en gång. Å då är det ofta något nytt oväntat som inträffar. Då är det inte alltid så kul men sen när allt är löst ( för allting löser sig alltid) då är man nöjd och glad.

By the way, vad är det egentligen för jobb du håller på med? För den packboxen var väl inte huvudskälet till att du började ta isär? Inget jag har med att göra men alltid nyfiken vad andra håller på med för jobb.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
SV-tour?

Finns det i den här tråden något intresse av att kör a en SV-tour till sommaren.

Jag är ju även med i Thruxton-tråden och vi träffas lite då och då för att köra ihop. Mitt i sommaren försöker vi sedan några år dra ihop en träff från hela landet och då har vi sett Vättern som en central punkt så vi möts från olika delar av landet i Askersund och kör sedan öster om Vättern på riktigt goa kurviga 70-vägar ner till Jönköping. Där vi dricker några öl på A6 och övernattar för att dagen efter köra västersidan upp och skiljas åt på lämplig plats.

Något liknande eller annat förslag.

Soka ( här i tråden) och jag gjorde det med SV100 förra året. Kul tyckte jag fast vi fick en del regn på oss. Några bilder från den turen.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Jag tycker ju att det är kul (för det mesta) att meka själv men det är sånt som händer mig mest hela tiden tycker jag. :) Jag har ändå hållit på i många år men man byter ju hojar och bilar hela tiden så man kanske bara gör varje grej en gång. Å då är det ofta något nytt oväntat som inträffar. Då är det inte alltid så kul men sen när allt är löst ( för allting löser sig alltid) då är man nöjd och glad.

By the way, vad är det egentligen för jobb du håller på med? För den packboxen var väl inte huvudskälet till att du började ta isär? Inget jag har med att göra men alltid nyfiken vad andra håller på med för jobb.

Hehe, låter precis som mig, jag är 22år och haft 10 bilar och 3 hojar sällan man stöter på samma problem på dom:D
jag är utbildad småmotorsmekaniker i gymnasiet typ hojar,båtar o grönområdesmaskiner, ändå så stöter man på nya saker hela tiden:)

Jag märkte att den droppade olja men hittade inte vart först så jag försökte följa oljerinnet och kom till packboxen till kopplingsarmen och jodå, den läckte, var ett ganska bra spel så jag kunde veva runt kopplingarmen lite, men nu väntar jag på packboxen så jävlar ska det bli tätt:arsele
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Byta däck själv?

Jag bytte både fram och bak igår till Roadsmart 2. Har skrubbat in dem under 10 mil idag och är väldigt nöjd. Startade mycket försiktigt men blev mer och mer djärv och när jag kom hem hade jag utnyttjat hela slitytan utan minsta släpp eller tveksamhet. Vad jag kan utläsa nu så är det ett mycket bra däck. Fast alla nya däck är ju bra.

Men ni som inte skaffat grejer för att byta och balansera själv. Det är enligt mig inte värt det. Byta däck är hårt jobb och förtjänsten är inte så stor för oss gatåkare som byter max en gång per säsong. Har ont i kroppen fortfarande efter gårdagens jobb men ni som är unga kanske inte slits på samma sätt. Balansera hjulet som många tror är jättesvårt är dock det absolut enklaste momentet och kan inte misslyckas.
 

Nicke_72

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Tiger 800XC -13
Det där låter kul :) Jag är intresserad.

Finns det i den här tråden något intresse av att kör a en SV-tour till sommaren.

Jag är ju även med i Thruxton-tråden och vi träffas lite då och då för att köra ihop. Mitt i sommaren försöker vi sedan några år dra ihop en träff från hela landet och då har vi sett Vättern som en central punkt så vi möts från olika delar av landet i Askersund och kör sedan öster om Vättern på riktigt goa kurviga 70-vägar ner till Jönköping. Där vi dricker några öl på A6 och övernattar för att dagen efter köra västersidan upp och skiljas åt på lämplig plats.

Något liknande eller annat förslag.

Soka ( här i tråden) och jag gjorde det med SV100 förra året. Kul tyckte jag fast vi fick en del regn på oss. Några bilder från den turen.
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
En fråga från en som inte vet så mycket, aka noob.

Då SV:n är min andra hoj och första V-twin undrar jag om det är ett vanligt beteende att motorn har lätt att dö vid kallstarter?

Låt oss säga att jag startar hojen medans jag tar på hjälm/handskar. Motortemp ligger runt 40 grader. Jag hoppar på och åker iväg, men så fort jag drar in kopplingen dör motorn, alternativt petar i 2:ans växel. Prövar att starta om, det går segt men det går. Petar i 1:an växel, motorn dör. Efter fått upp motortemp till 60 grader, så slutar den att trilskas.

Vad kan det va?
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
En fråga från en som inte vet så mycket, aka noob.

Då SV:n är min andra hoj och första V-twin undrar jag om det är ett vanligt beteende att motorn har lätt att dö vid kallstarter?

Låt oss säga att jag startar hojen medans jag tar på hjälm/handskar. Motortemp ligger runt 40 grader. Jag hoppar på och åker iväg, men så fort jag drar in kopplingen dör motorn, alternativt petar i 2:ans växel. Prövar att starta om, det går segt men det går. Petar i 1:an växel, motorn dör. Efter fått upp motortemp till 60 grader, så slutar den att trilskas.

Vad kan det va?

Låter som du har aningen låg tomgång, vrid upp den lite så ska nog problemet vara löst...?
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06
Ja kanske, visst hade nån lagt upp en bild i denna tråd på var tomgångs skruven sitter?

Annars fick jag ett tips att stödkontakten kanske glappar. Får kika på detta ikväll.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top