Hmm...man lär sig nya saker varje dag...
Har aldrig haft mycket till övers för alla dessa mirakeltillsatser man köpa och hälla i sin motors diverse vätskor men nu får jag nog i alla fall delvis ändra uppfattning.
Min hoj har trots fungerande PAIR aldrig varit speciellt ivrig på avgassmällar, efter bänkningen försvann de i princip helt men efter justering av TPS:en tyckte jag de blev lite fler igen.
Nu i vår hade det dock hänt något, fasliga smällserier vid i princip varje motorbroms, speciellt kring 4000 varv, sådär så det inte alls låter coolt längre utan snarare som en vanskött motor som snart kommer att tacka för sig...
Hade inget annat gjort än bytt till nya stift och justerat ventilerna i höstas, så man blev ju lite fundersam. Blev rådd av en mekaniker att testa Fortes injektorcleaner, med motiveringen att dagens usla bensin lämnar ett och annat efter sig, och smällarna uteblev inte med ny bensin heller.
Nåväl, hällde i en redig dos - halva burken och skakade om hojen en stund. Orkade inte dra på mig kläderna och ta en tur då det redan var sent, tänkte att det får ta sig över natten. Idag var då stunden inne, drog ut på en tur med samma våldsamma baktändningar på väg in mot stan. Men så, efter ca. 20 km, så började jag märka skillnad, plötsligt inga smällar alls. Drog vidare i allt högre tempo och inte ens under låååånga motorbromsar från knappa 200 med redig mellangas vid varje nerväxling kunde jag längre provocera fram någon baktändning! Job done!