SV 1000-tråden

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jimsan skrev:
2491412 Har inte kört någon av dom men jag tycker de verkar vara klumpiga båda 2,
190 respektive 210 kilo. Vad ska du använda hojen till? Sprätta lite grus går
ju bra men inte mer än så. Som touringcykel funkar dom säkert ypperligt :tummenupp
Jag äger ju en GSX1400 nu. Så tro mig, en V-Strom känns nästan som en moppe när det gäller smidighet jämfört med den. :tungan

Jag vet inte vad jag vill ha den till. Vill mest ha något som erbjuder mera kurvglädje än GSXen.

Jeppzon

Salmon River Rajders
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
---SÅLD--- Aprilia RSV1000R Factory -06
Esquire skrev:
2491689 Jag äger ju en GSX1400 nu. Så tro mig, en V-Strom känns nästan som en moppe när det gäller smidighet jämfört med den. :tungan

Jag vet inte vad jag vill ha den till. Vill mest ha något som erbjuder mera kurvglädje än GSXen.

Jag skulle köra på en SV istället om jag var dig. Jag har kört en V-Strom 650 och jag tyckte den känndes ostabil i kurvorna. Kör på SV650 eller ännu bättre en SV1000. Du kommer nog inte att bli missnöjd viket du än väljer.

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Hoj
Verkstadshandbok någon?

Hej.

jag skulle vilja ha tag i en verkstadshandbok till min SV1000S men det verkar inte finnas några alternativ till Suzukis egna. Är det någon som kan tipsa om hur jag kan få tag i denna alt upplysa mig om Suzukis är värd tusenlappen den verkar kosta?

Behöver inte skurva på hojen men har något form av kontrollbehov och behöver därför läsa på om varenda liten skruv och mutter på hojen utifall jag kommer behöva skruva på den vartefter liksom :)

Alla tips är välkomna, kan väl tillägga att min moral vad gäller huruvida en eventuell bok som skulle komma mig tillhanda är orginal eller inte är rejält flexibel :)

Mvh Anders

Pizzabagarn

Guest
NyBumsad skrev:
2492891 Hej.

jag skulle vilja ha tag i en verkstadshandbok till min SV1000S men det verkar inte finnas några alternativ till Suzukis egna. Är det någon som kan tipsa om hur jag kan få tag i denna alt upplysa mig om Suzukis är värd tusenlappen den verkar kosta?

Behöver inte skurva på hojen men har något form av kontrollbehov och behöver därför läsa på om varenda liten skruv och mutter på hojen utifall jag kommer behöva skruva på den vartefter liksom :)

Alla tips är välkomna, kan väl tillägga att min moral vad gäller huruvida en eventuell bok som skulle komma mig tillhanda är orginal eller inte är rejält flexibel :)

Mvh Anders

Tror att jag köpte min verkstadshandbok för 340 spänn på AVA MC i Stockholm.

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
Ingen
Esquire skrev:
2491689 Jag äger ju en GSX1400 nu. Så tro mig, en V-Strom känns nästan som en moppe när det gäller smidighet jämfört med den. :tungan

Söker du kurvglädje är inte V-strom din cykel, köp en sportigare (sv1000)
eller en supermotard om du vill svänga riktigt mycket :)

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Jimsan skrev:
2494799 Är det någon som beställt från http://www.oneidasuzuki.com/ :confused:

Är sugen på en enkelkuts...

Har varit sugen att beställa därifrån själv då de onekligen har bra priser i USA. Dock så har jag för mig att de inte skickar varor utanför USA. Du kan ju alltid maila och fråga.
Annars kan du ju alltid gå in på E-bay motors så hittar du säkert andra firmor som även skickar till Svea rike. Det brukar finnas mycket prylar till SV på E-bay.

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
Ingen
Bear in da wood skrev:
2495983 Har varit sugen att beställa därifrån själv då de onekligen har bra priser i USA. Dock så har jag för mig att de inte skickar varor utanför USA. Du kan ju alltid maila och fråga.
Annars kan du ju alltid gå in på E-bay motors så hittar du säkert andra firmor som även skickar till Svea rike. Det brukar finnas mycket prylar till SV på E-bay.

Okej, tack för tipset :tummenupp

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Sådärja!

Nu är det bara att tvätta och ställa undan då. Försäkringen tar slut i morgon och det finns ingen chans att hinna med en tur imorgon också. Tog dock en ordentlig tur efter jobbet idag efter en längre period av "icke-körning". Börjar bli kallt nu...man skulle inte vilja åka många timmar i sträck utan handvärmare i några få plusgrader.

Det är nästan så man borde rekommendera att inte köra på ett par tre veckor ibland. Det är ju så OTROLIGT ROLIGT att återupptäcka körningen och rensa såväl huvudet på tankar som motorn på sot. Nackdelen är väl att man hamnar i fängelse om någon typ i blått råkar observera tempot...:)

Ser fram emot nästa säsong!

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Missfärgnigar på ramen.

OK, jag lägger in samma inlägg här som i SV-tråden då tydligen ingen där drabbats av samma problem som mig ang kass lack på ramen.

Tänkte höra om det är ngn mer än jag som fått ringar i lacken på ramen? Jag hade en SV 650 -03 innan som jag köpte ny. Efter några tvättar uppkom märken i lacken som ser ut som intorkade vattendroppar. Verkar som om man måste torka fort som fan med sämskskinn om man ska slippa dessa.
På den SV 1000 jag köpte i somras var det också sådana ringar på ramen.
De är dessutom helt omöjliga att få bort. Har provat med bilpolish bl a men det blir ingen skillnad.
Är det bara de med silverfärgad ram som har så kass lack eller har det även drabbat er med svart ram.

Tycker det är kasst om lacken inte ska palla helt vanligt bilschampo. Jag har dessutom sköljt ordentligt efteråt.

Ngn som har tips om hur man får bort dessa märken om det ens är möjligt?

Tack på förhand / Bear

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Vad har ni för vatten där uppe i norr:tungan
Jag har en 04'a och visst får man vattendroppsmärken på ramen
om man inte torkar av den efter tvätt men dom försvinner ju
vid nästa tvätt eller så torkar man bara bort dom om man får
liten putsnoja.
Testa med bilwax för solida lacker,innehåller ju lite slipmedel och
brukar funka om man vill ta bort märken på ett skonsamt
sätt.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jimsan skrev:
2493974 Söker du kurvglädje är inte V-strom din cykel, köp en sportigare (sv1000)
eller en supermotard om du vill svänga riktigt mycket :)
Nackdelen med en SV jämfört med en V-Strom är att en SV nästan blir dubbelt så dyr att försäkra för mig.

Nja, motard har en motorkaraktär som jag inte riktigt gillar.

Nu har jag förresten satt motorbågar på den V-Strom 650 jag pratade om innan.
v-strom1.jpg

Något som förvånade mig var att den långa bulten som håller motorn ovanpå var så koroderad på en hoj som inte ens gått 200mil.
v-strom3.jpg

(och förlåt för att jag smutsar ner er fina SV-tråd med en massa snack om en bastard till offroad)

kosz

Ett mcsvin
Gick med
28 May 2005
Hoj
H-D FXSTB
Sv delar

gjorde en marksyning för ett tag sen och nu är hojen inlöst har därför ett styck helkåpor och en under tail bilder finns på min sida.

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Bear in da wood skrev:
2514878 OK, jag lägger in samma inlägg här som i SV-tråden då tydligen ingen där drabbats av samma problem som mig ang kass lack på ramen.

Tänkte höra om det är ngn mer än jag som fått ringar i lacken på ramen? Jag hade en SV 650 -03 innan som jag köpte ny. Efter några tvättar uppkom märken i lacken som ser ut som intorkade vattendroppar. Verkar som om man måste torka fort som fan med sämskskinn om man ska slippa dessa.
På den SV 1000 jag köpte i somras var det också sådana ringar på ramen.
De är dessutom helt omöjliga att få bort. Har provat med bilpolish bl a men det blir ingen skillnad.
Är det bara de med silverfärgad ram som har så kass lack eller har det även drabbat er med svart ram.

Tycker det är kasst om lacken inte ska palla helt vanligt bilschampo. Jag har dessutom sköljt ordentligt efteråt.

Ngn som har tips om hur man får bort dessa märken om det ens är möjligt?

Tack på förhand / Bear

Hmm...har sett din fråga tidigare men inte kommit mig för att svara. Min svarta ram är det i alla fall inga problem med, fast då torkar jag i och för sig alltid noggrannt efter tvätt.

Tror att jag annars skulle ha samma bekymmer eftersom vi har mycket kalk i vattnet hos oss. Det är samma sak då man tvättar bilen, det är nästan så man inte hinnar in och fukta torkskinnet innan kalket torkar fast och bildar vita ringar. Det gäller att vaxa noggrannt och flera gånger så att vattnet rinner bort ordentligt.

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
mbrannst skrev:
2516725 Hmm...har sett din fråga tidigare men inte kommit mig för att svara. Min svarta ram är det i alla fall inga problem med, fast då torkar jag i och för sig alltid noggrannt efter tvätt.

Tror att jag annars skulle ha samma bekymmer eftersom vi har mycket kalk i vattnet hos oss. Det är samma sak då man tvättar bilen, det är nästan så man inte hinnar in och fukta torkskinnet innan kalket torkar fast och bildar vita ringar. Det gäller att vaxa noggrannt och flera gånger så att vattnet rinner bort ordentligt.

Jag tror inte att det är pga kalk i vattnet hos oss iaf. Det har aldrig yttrat sig på ngn av mina bilar jag haft. Det ser dessutom ut som mörka ringar. Ser ut som att det trängt in i lacken. Kvaliteten på ramlacken verkar då mycket sämre än övrig lack. Men då är den ju halvmatt också. Bilpolish med slipmedel hjälper då inte ett dugg, det har jag provat.

Jag brukar vara snabb att torka pärlan iaf när jag tvättar. Kör alltid med sämskskinn.
Ska försöka ta en bild där det syns och lägga in.

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
xrperra skrev:
2514944 Vad har ni för vatten där uppe i norr:tungan

Ganska bra vatten ska det vara har jag hört. Det är mjukt iaf, så mycket vet jag. Det är väl hårt vatten som innehåller mycket kalk har jag för mig.

Vi behöver iaf inga sådana tillsatser till diskmaskinen som man brukar behöva om det är mycket kalk och skit i vattnet.

Är det nåt vatten som inte är bra så må det väl vara ert skunkvatten med alla möjliga föroreningar i ;)

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Bear in da wood skrev:
2516772 Ganska bra vatten ska det vara har jag hört. Det är mjukt iaf, så mycket vet jag. Det är väl hårt vatten som innehåller mycket kalk har jag för mig.

Vi behöver iaf inga sådana tillsatser till diskmaskinen som man brukar behöva om det är mycket kalk och skit i vattnet.

Är det nåt vatten som inte är bra så må det väl vara ert skunkvatten med alla möjliga föroreningar i ;)

Vattnet här nere i fjollträsk funkar bra till SV ramar iallafall,inga
"frätmärken"i ramarna här inte:D

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
xrperra skrev:
2516795 Vattnet här nere i fjollträsk funkar bra till SV ramar iallafall,inga
"frätmärken"i ramarna här inte:D

Jaja, hursom så kommer denna SV1000 från Tyskland och dessa märken fanns där när jag köpte den.
Skitsamma, jävligt skumt är det iaf. Jag är pedant vad gäller vård av mina fordon. Det måste ju vara ngt skumt med den lacken då det bara är just på ramen det blir sådana fläckar.

Här är en bild jag tog ikväll. Det syns lite iaf, men det syns mycket tydligare i dagsljus. Ser nästan ut som flottfläckar.

Bifogat

• SVramen.JPG
    SVramen.JPG
    46.6 KB · Visningar: 112
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha