SV 1000-tråden

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Japp.
Vad jag vet så har inte suzuki förstärkt den biten av motorn så där värst mycket. Och tänker han varva på med (dvs över 10.5k som varvstoppet ligger på en TL) den ryker vevlagren (mm, jättedyrt blir det...).

160hk borde motorn klara om han håller sig under 10k rpm.

Skit samma, töörbo på sn SV är coolt! :yoparty
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Hur pass bra står sig en SV1000 med ett helsystem och pc3 om man åker banträffar och tar det på kul bara?
(jämfört med en radfyra typ gixxer 1000,750,600)

Har ni några bra filmer med sv 1000 där man hör den ljuva stämman ryta i lite?
 

aPIFFany

Hormonstinn Gumminötare...
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
Honda VTR1000F -07
Hejsan Grabbar å Tjejer...

Polaren har ett väldigt mysko elfel på sin SV1000s så jag sitter å letar efter ett elschema för att förhoppningavis kunna hjälpa honom. Är det möjligtvis nån som har ett eller vet vart jag kan hitta...?
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Hejsan Grabbar å Tjejer...

Polaren har ett väldigt mysko elfel på sin SV1000s så jag sitter å letar efter ett elschema för att förhoppningavis kunna hjälpa honom. Är det möjligtvis nån som har ett eller vet vart jag kan hitta...?

Jag har ett i pdf-format.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
här finns det http://www.edubs.net/bikestuff/sv1000/sv1000_2003ServiceManual/


wiring_diagram.jpg
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Funderar på en SV nästa gång.
Därför jag tittade in i tråden.
Är besserwisser.
Kan inte låta bli att svara på ett par frågeställningar.
#1: Diodblinkers och motstånd.
Att blinkers blinkar fortare med för lågt motstånd, beror på att det ligger en felsignal i reläet. När en lampa är sönder blir motståndet för litet och reläet går in i felindikationsläge för att visa detta. Finns relä utan denna funktion (på biltema tex.) så att man slipper motstånd och skit. Finns med andra ord bara två hastigheter.

#2: Banträff med SV:
Klart som fan att man hänger med!
Skillnaden mellan hojarnas kapacitet märks på rakorna och i de fall erfarna piloter närmar sig gränsen för hojens förmåga.
Är övertygad om att det går att åka fort med en SV.
Men det krävs lite mer förarinsats.
Motorkarraktär och chassiemåtten antyder dock att de flesta antagligen kör fortare med en SV än en "riktig" sporthoj.
 
Last edited:

aPIFFany

Hormonstinn Gumminötare...
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Hudiksvall
Hoj
Honda VTR1000F -07
Funderar på en SV nästa gång.
Därför jag tittade in i tråden.
Är besserwisser.
Kan inte låta bli att svara på ett par frågeställningar.
#1: Diodblinkers och motstånd.
Att blinkers blinkar fortare med för lågt motstånd, beror på att det ligger en felsignal i reläet. När en lampa är sönder blir motståndet för litet och reläet går in i felindikationsläge för att visa detta. Finns relä utan denna funktion (på biltema tex.) så att man slipper motstånd och skit. Finns med andra ord bara två hastigheter.

#2: Banträff med SV:
Klart som fan att man hänger med!
Skillnaden mellan hojarnas kapacitet märks på rakorna och i de fall erfarna piloter närmar sig gränsen för hojens förmåga.
Är övertygad om att det går att åka fort med en SV.
Men det krävs lite mer förarinsats.
Motorkarraktär och chassiemåtten antyder dock att de flesta antagligen kör fortare med en SV än en "riktig" sporthoj.

Vad gäller farten på blinkningarna kanske du ska tänka 2ggr innan du kastar ur dig dina besserwisser grejer. Det enda du tar upp är om du har 1 eller 2 lampor. Räkna istället på att du har fel effekt på lamporna. Normalt 2x21w men man kan ju köra med t.ex. 1x21w + 1x15w å får därmed bara lite för lite motstånd. Då blinkar det därmed också bara lite för fort.:yoparty
 

Cosmo_K

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Kvidinge
Hoj
SV 1000 S -04
Ny på SH och sugen på en SV 1000 S

Hej alla.

Mycket bra tråd.

Har dock inte orkat igenom alla inlägg så därför är kanske min fråga/frågor lite B för Er SV-vana. Kör idag en gammal FZ 750 men sneglar på en SV1000S -04.

Min fråga är: Jag är ganska lång 1,94 och undrar om SV-n kan passa min hydda? Köpobjektet är en bit bort så jag kollar med Er innan jag åker
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Hej alla.

Mycket bra tråd.

Har dock inte orkat igenom alla inlägg så därför är kanske min fråga/frågor lite B för Er SV-vana. Kör idag en gammal FZ 750 men sneglar på en SV1000S -04.

Min fråga är: Jag är ganska lång 1,94 och undrar om SV-n kan passa min hydda? Köpobjektet är en bit bort så jag kollar med Er innan jag åker

Jag trivs bra med min så förmodligen passar den även dig, att jag är 3 cm kortare kan knappast spela någon större roll...?:)
 

Cosmo_K

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Kvidinge
Hoj
SV 1000 S -04
OK, låter bra.

Jag har en -04 på gång, gått 2400 mil, tyvärr importerad.

Kan det verka rimligt att ge kring 40 tkr för denna.

Vad ska man vara extra vaksam på då man skall åka och titta och provköra ?
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
OK, låter bra.

Jag har en -04 på gång, gått 2400 mil, tyvärr importerad.

Kan det verka rimligt att ge kring 40 tkr för denna.

Vad ska man vara extra vaksam på då man skall åka och titta och provköra ?

Låter superbilligt :tummenupp

Vadå "tyvärr importerad" :confused:
 

Cosmo_K

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Kvidinge
Hoj
SV 1000 S -04
Låter superbilligt :tummenupp

Vadå "tyvärr importerad" :confused:

Kanske bara en dålig gammal fördom att importerade bilar och hojar generellt är sämre.

Någon som har erfarenhet av importerade SV 1000 S och vet vilka fallgropar man ska akta sig för ??

Vinterdäck ??!!
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Jag köpte min SV1000s -03:a importerad av firma. Hade gått 600 garanterade mil och det var det ingen tvekan om. Hojen var som ny och till ett mycket bättre pris än de "svensksålda".
Jag kan ju även nämna att när jag sålde hojen säsongen efter gick jag ett par tusen plus.
Så det är inte alltid skit med import. Det är snarare så att de fordonen brukar vara mer välskötta i allmänhet. Jag är inne på min 3:e importhoj nu och har bara bra erfarenheter än så länge. Alla har varit i kanonskick.

Såg förresten att min gamla SV1000 låg ute på blocket nu. Fast han hade lyckats ordna en repa på den såg jag :(

Lycka till med köpet hur som helst. SV1000 är en trevlig allrounder.
 

Öman

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Östervåla
Hoj
SV1000s
Hej. Har ett märkligt fel på min perla. Har haft frågan uppe på en annan tråd på SV-portalen. Får en massa besin i oljan. Fick tipps att kolla spridarna så jag har hört mig för med en som syslar med spridare på bosch och han menade att dom inte har haft något strul alls med dom. fick sedan tipps att kolla färgen på stiften av dig som kallar dig för "plastraket". Har gjort det och det är faktiskt lite svartare i fram än i bak. Men nu tänkte jag kolla om någon av er vet vad jag kan göra åt det?
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Kanske bara en dålig gammal fördom att importerade bilar och hojar generellt är sämre.

Någon som har erfarenhet av importerade SV 1000 S och vet vilka fallgropar man ska akta sig för ??

Kolla skicket så att mätaren inte blivit tillbakaskruvad, ingen större fara med import!

Min är oxå importerad, hade gått 400 mil när jag köpte den, skitfin, hade
aldrig varit ute i regn :tummenupp
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Hej. Har ett märkligt fel på min perla. Har haft frågan uppe på en annan tråd på SV-portalen. Får en massa besin i oljan. Fick tipps att kolla spridarna så jag har hört mig för med en som syslar med spridare på bosch och han menade att dom inte har haft något strul alls med dom. fick sedan tipps att kolla färgen på stiften av dig som kallar dig för "plastraket". Har gjort det och det är faktiskt lite svartare i fram än i bak. Men nu tänkte jag kolla om någon av er vet vad jag kan göra åt det?

jaha, du fanns med här på sporthoj du med:tummenupp
Har du kollat genom att lossa spridarna och slå på av tändningen upprepade ggr och se om det läcker ur någon av spridarna?
Pumpen jobbar ju upp trycket varje gång som man drar på tändningen
så är det spridarproblem så skulle det märkas direkt om någon inte håller tätt. Jag tror fortfarande att det läcker in när hojen står still, det kan kanske vara
en täppt avluftning till tanken?
Går hojen som den ska? inget bludder eller klen och så?
Skulle det vara en kolvring som koksat i spåret alt. allmänt dålig komp på en
eller bägge cylindrarna så far ju en del av bensinen ner i tråget under
kompressionsfasen innan tändningen förbränner det sista som finns kvar
men då BORDE man märka av att motorn känns klen.
Det som talar emot att det är fel på kompen är ju att du inte
nämnt något om at den trycker ut olja någonstans för är kompen dålig
så går ju även en del av avgaser na ner i tråget och skapar ett skapligt tryck där:gnissla

Det bör, efter vad du skrivit tidigare på sv-portal vara ett enkelt och "billigt"
problem, soppan i oljan kommer ner i tråget genom någon form av läckage i
bränslesystemet.
Sitter alla slangar där dom ska?
Ingen tidigare ägare som pillat och förväxlat avluftningen till tanken med vevhusventilationen?:D Trycket där skulle kanske kunna gå bakvägen upp i tanken och trycka ut bränsle när du stänger av hojen,
Pyser det om du öppnar tanklocket när du kört en stund?
Fortsätt kolla av bränslesystemet, jag är säkert på att vi kan hjälpas åt att hitta felet
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top