SV 1000-tråden

HondaV4

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda VFR800 -02
Sv1000s eller vfr800

Tjena!
Jag ska byta bort min Yamaha FZ6-N eftersom jag vill ha en lite större cykel som funkar till touring med 2 personer men som också är rolig och smidig. Jag är riktigt sugen på en Suzuki sv1000s (helst med helkåpa) men har också funderat på en Honda VFR800 02-. Dom fås för ungefär samma pengar.

Vad säger ni som äger sv:s (eller VFR)?

Jag är 187 lång, tjejen typ 175.
 

pelled

Enstånka i skogen - V-twin i stan
Gick med
3 Jun 2007
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki SV-1000S
Har själv en SV1000, men kollade en hel del på VFR800 innan jag bestämde mig.
Jag tror VFR:en är bättre som touringmaskin, speciellt med passagerare.
Däremot gillade jag SV:n bättre på kurviga småvägar, så därför valde jag den.
Körställningen på SV:n är ju inte superextrem, men jag pallar inte mer än 50-60
mil per dag.
För mer seriös touring skulle jag välja VFR:en, för småvägar och bankörning väljer
jag SV1000.
Mvh Pelle
:hojsmilie
 

HondaV4

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
Honda VFR800 -02
Okej, någon bankörning blir det inte men såklart en del kurviga småvägar och stadskörning. Touring lär det bli också och som sagt med två personer. Är sv:n obekväm för passagerare eller skulle det funka med typ 30 mil/dag? Försäkringen är ju billigare på VFR:en men jag är lite rädd att tröttna på klöset.

Fan, det är jobbigt att välja motorcykel :huvet
 

Öman

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Östervåla
Hoj
SV1000s
Jag har inte kollat det där med spridarna men jag ska testa det ikväll. Men det där med stiften som jag skrev var lite olika i färgen. Vad kan man göra åt det? Testade att synka den med mina gamla synk-klockor men det var inte mycket att skruva där. Har ett par hembyggda burkar på som är gjorda efter någon uträkningar men det gör ingen skillnad ang detta då jag har testat att byta och sätta dit dom gamla. Dom flästa slangarna är så lagom långa för sitt ändamål så jag har lite svårt att tänka mig att någon sitter fel men jag ska självklart kolla. Tack för stödet

Oj sorry. Det där var alltså ang det som "Plastracer" skrev.
 
Last edited:

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag har inte kollat det där med spridarna men jag ska testa det ikväll. Men det där med stiften som jag skrev var lite olika i färgen. Vad kan man göra åt det? Testade att synka den med mina gamla synk-klockor men det var inte mycket att skruva där. Har ett par hembyggda burkar på som är gjorda efter någon uträkningar men det gör ingen skillnad ang detta då jag har testat att byta och sätta dit dom gamla. Dom flästa slangarna är så lagom långa för sitt ändamål så jag har lite svårt att tänka mig att någon sitter fel men jag ska självklart kolla. Tack för stödet

Oj sorry. Det där var alltså ang det som [PlastRaket] skrev.

att stiften är olika i färgen kan bero på en massa saker,
fel blandning (tex. synkning, tjuvluft eller en spridare som inte fungerar ok)
eller fel på tändningen, eller olja i förbränningsutymmet (dålig komp)
eller hembyggda avgassystemet.
Kan du inte kolla kompet, har du nån mätare?
 

Öman

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Östervåla
Hoj
SV1000s
att stiften är olika i färgen kan bero på en massa saker,
fel blandning (tex. synkning, tjuvluft eller en spridare som inte fungerar ok)
eller fel på tändningen, eller olja i förbränningsutymmet (dålig komp)
eller hembyggda avgassystemet.
Kan du inte kolla kompet, har du nån mätare?

Tyvärr så har jag inte det. Men jag kan kolla om det finns någon i närheten som har en.
Angående om den är lite slö eller inte så drog jag nästan jämt mot en Mille när vi var uppe i härnösand på en bandag.
Men om man hoppar tillbaka till första gången som det hände så var det när jag hade bytt olja och filter.
Jag kontaktade någon på kgk och dom trodde att det kunde bero på att den gamla och den nya oljan inte gillade varandra men sedan har det ju fortsatt. Känns som om det skulle kunna vara något med kolvringarna eller något liknande om jag skulle gissa själv. Men det kanske skulle få helt andra symtom.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Tyvärr så har jag inte det. Men jag kan kolla om det finns någon i närheten som har en.
Angående om den är lite slö eller inte så drog jag nästan jämt mot en Mille när vi var uppe i härnösand på en bandag.
Men om man hoppar tillbaka till första gången som det hände så var det när jag hade bytt olja och filter.
Jag kontaktade någon på kgk och dom trodde att det kunde bero på att den gamla och den nya oljan inte gillade varandra men sedan har det ju fortsatt. Känns som om det skulle kunna vara något med kolvringarna eller något liknande om jag skulle gissa själv. Men det kanske skulle få helt andra symtom.

drar du jämnt mot en mille så är det nog inget fel på spisen:yoparty
det där med kgk och oljan ser jag som ett aprilskämt, vilket svar:confused:
visst det kan bli tok om man blandar vissa oljor men hur bensinen kommer ner i tråget pga det begriper jag då inte, då måste ju oljan skära sig helt och tappa smörjförmågan och då hade det blitt härdsmälta rätt så omgående Vad var det för olja du använde? Hur placerar du hojen när du kollar oljan, den måste förstås stå vågrätt när du kollar men det vet du väl. Annars så kan man ju lätt vilseledas om man fyller på till strecket med hojen på stödet och sedan kollar nivån med hojen ståendes vågrätt då kommer ju nivån att vara mycket över strecket. Om du tar ett prov på oljan och ställer undan i tätt kärl ett par dagar borde väl skikta sig om det är bensin i oljan?

Om det är fel på kompet så borde du ha oljeläck från någon packning eller packbox, om kompressionen är dålig så blir det ett väldans tryck nere i tråget och det trycket måste ut någonstans
 

Öman

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Östervåla
Hoj
SV1000s
Att den ska stå vågrätt har jag koll på och att det är bensin i oljan är jag tyvärr säker på. Det stinker soppa om den och den är verkligen tunn som vatten. Kommer inte ihåg vilken olja jag hade innan och efter just det bytet men det var ingen billig olja eller så. Det där som kgk sa lät rätt så vettigt när han sa det för han snackade om att särskilt twinnarna är så kännsliga så att det behövs inte mer för att det ska komma olja i soppan. Men jag är nog benegen att hålla med dig om att det låter konstigt. Har inte haft tid att kolla spridarna i dag häller. Spisen paja så jag köpte en på tradera och åkte och hemtade den.

ups jag menar förstås soppa i oljan.
Kollade att jag hade rätt stift och det hade jag. Funderade på om det skulle kunna va fel på ett stift men det är kanske långsökt.
 
Last edited:

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Tjena!
Jag ska byta bort min Yamaha FZ6-N eftersom jag vill ha en lite större cykel som funkar till touring med 2 personer men som också är rolig och smidig. Jag är riktigt sugen på en Suzuki sv1000s (helst med helkåpa) men har också funderat på en Honda VFR800 02-. Dom fås för ungefär samma pengar.

Vad säger ni som äger sv:s (eller VFR)?

Jag är 187 lång, tjejen typ 175.

Jag vill bara betona att sv1000s är kass att skjutsa på såvida tjejen
inte är under 160cm och väger 50-nånting.
 

Öman

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Östervåla
Hoj
SV1000s
Men vänta nu. Jag och min fru var på Englandssemester och hon är 172 lång och väger mer än 50 tack och lov. Hon tyckte att det gick hur bra som hälst.
Ca 200 mil
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Men vänta nu. Jag och min fru var på Englandssemester och hon är 172 lång och väger mer än 50 tack och lov. Hon tyckte att det gick hur bra som hälst.
Ca 200 mil

Okej :va Går man i köptagen får man helt enkelt prova att skjutsas :)
 

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
ohh.. nu har jag läst hela sv-tråden.
SV verkar vara en ok kompromiss mellan touring/sportigt.

Vilka försäkringsbolag ger bäst pris på svn? Tänkte kolla runt lite vad den skulle kosta på mig. Bilsport och mc verkar ligga bra till, finns det fler?

Bor i storstadsregion så det brukar löna sig att jämföra.
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Du får jämföra själv, du kan få två olika pris från samma bolag vid olika tillfälle :rolleyes:

Bilsport mc 30+ är billigast för mig, bor oxå i stad.
 

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
05, Honda Hornet 600
Du får jämföra själv, du kan få två olika pris från samma bolag vid olika tillfälle :rolleyes:

Bilsport mc 30+ är billigast för mig, bor oxå i stad.

Ok, tänkte mest på om man kunde smalna av sökningen till 3-4 bolag som ger hyfsat pris istället för att ringa dom alla...
Bilsport mc:
03:a 6672:- i halv och 10866 i hel.
04:a 8049:- i halv och 13318 i hel.
05:a sammma som 04:a

Låter det rimligt? Ganska stor skillnad på att ta en 03:a. Verkar vara halvförsäkringen som ligger bäst till... om man vågar ha det på en hoj för runt 50 papp...
 

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Vargön
Hoj
625 -06
Hallå!

Jag tänkte be eder om en liten tjänst!
Jag behöver veta vilken dimension det är på "muttern" som håller fast styrkronan... eller vilken nyckel som passar.

Det hade varit toppen om någon kunde ordna detta, eftersom jag måste åka ett par mil för att kolla detta själv!

tack på förhand:)
 

Öman

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Östervåla
Hoj
SV1000s
Tjena igen har inte kommit vidare med mitt problem med hojen men jag Kollade in ditt bygge, och det är ju nästan så man blir sugen på att bygga lite men tyvärr så räcker inte tiden till. Har två små :tummenupp men jag satsar på två banåkningar istället. Tänkte börja med gälleråsen 22-23 feb något som man verkligen ser fram emot. Undrar om det där som du gjort med drevningen skulle va bra på bana? Är det dyrt med drev? Har varit med på en banåkning och det va så sanslöst grymt kul så det går nästan inte att beskriva och jag måste säga att jag va riktigt impad av min SV. Något jag verkligen kan rekomendera.:)
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Tjena igen har inte kommit vidare med mitt problem med hojen men jag Kollade in ditt bygge, och det är ju nästan så man blir sugen på att bygga lite men tyvärr så räcker inte tiden till. Har två små :tummenupp men jag satsar på två banåkningar istället. Tänkte börja med gälleråsen 22-23 feb något som man verkligen ser fram emot. Undrar om det där som du gjort med drevningen skulle va bra på bana? Är det dyrt med drev? Har varit med på en banåkning och det va så sanslöst grymt kul så det går nästan inte att beskriva och jag måste säga att jag va riktigt impad av min SV. Något jag verkligen kan rekomendera.:)

Har du kollat allt jag föreslagit? Komp etc.? Ang. bygget så har det inte stulit särskilt mycket tid faktiskt, det är ju inte nån radikal ombyggnad, kanske 40timmar totalt inte mer iaf. Ang. banåka så har jag tänkt ta mig iväg till Sviestad nån gång i sommar, möjligen att det kan bli Anderstorp för jag har en polare som jämt tjatar om att åka dit.
Få se om det kan bli en dag på Gotland när man ändå är på Lelleträffen men det har blivit dyrt, för 3 år sedan var det gratis om man var med på Lelleträffen och då var jag där en sväng:) fast då med en gsxr750

GRing1.jpg


Jag har sett rekommendationer för 16/42 till bana på sv1000-portal så det kan du ju prova. Kostar komplett 1459:- med kedja och drev på Lelles.
Nu har jag bara provkört på lite halkig kall asfalt med massa grus men
det känns som man fått 15 kusar till iaf. Gott för jag har alltid tyckt att SV:n är lite trög.
Chassit är nästa puck med SV, visst det är fullt ställbart och så men jag som kört Gixxer förut vet att det finns betydligt grönare gräs på andra sidan. SV'n är motsträvig, fladdrig och småvobblar (som man kan se att det gör för dom som kör Isle of man:D ) när man pressar den. Inte så att det är jätteläbbigt men det stör lite iaf. En gixxer däremot, det räcker med tankeöverföring så svänger den:kär
 
Last edited:

Öman

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Östervåla
Hoj
SV1000s
Har inte testat kompen än men jag har fått tag i en polare som har en komptestare. Men jag undrar över dom översta spjällen som inte är direkt styrda av gasen. Ska dom justeras tror du? Måste bara berätta, men det kanske du vet. Helt otroligt vilka priser dom har på däck på www.thefastone.co.uk för ett fram och ett bakdäck Metzler Rensport så tar dom 129 pund= 1600-1700 sek + frakt det är billigt eller hur? Har sådanna på nu och jag tycker dom funkar finfint.:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top