SV 1000-tråden

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Vad kostar en sån nuförtiden?

Utan att försöka veta bättre än många andra har jag en åsikt gällande TRE-mod:

Det finns många fördelar med att i stället installera en Gi-Pro, även om den kostar lite mera än några motstånd och jobb med lödkolven. Med Gi-Pro'n kan man själv välja om man vill använda TRE-funktionen eller ej, alltså koppla av och på enligt "behov", plus att motorn behåller sina egenskaper på tomgång i och med att Gi-Pro'n automastiskt kopplar ur TRE-funktionen då man lägger i neutralläget. Motorn startar alltså bättre framförallt kall. Som plus i kanten så får man ju en växellägesindikator på köpet med Gi-Pro'n och eftersom den säljs som modellanpassad så är den väldigt lätt att montera!
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Någon som kör med TRE-MOD, är det lönt att greja med?

jag har skrivit en beskrivning för hur man fixar TRE för 1,50:- i denna WIKI
är det värt att göra sig besvär? Svaret är nä, jag märker då ingen speciell skillnad men bara vetskapen om att den sitter där gör att man känner sig som en gud på hojen :)
Jag har även mixtrat dit en kontakt så jag kan koppla in/ur som jag vill:yoparty
 

Cosmo_K

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Kvidinge
Hoj
SV 1000 S -04
Nybliven SV 1000-ägare

Hej. Nu står den äntligen i garaget och glänser, första provturen är precis avslutad, vilken underbar hoj !!

Hojen har PC3, G-pack, KN-filter, mappad m.m. m.m. och går mycket bra

Kollad lite under kåpor och tank och såg att ett av kabeldonen inte var inkopplade. Kan det bero på G-packen ??

Kan nån förklara G-packens funktion och om det är rätt att ett av kabeldonen inte ska vara ikopplat ??
 
Last edited:

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Guldsmedshyttan
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
Kopplade in min pc3a och en g-pack igår men blev lite fundersam på g-packen då det stod att den bara skulle vara till sv1000 k3 alltså 2003, men jag har en 04:a någon som vet om det kan spela något roll, att den inte fungerar eller så ?
 

Öman

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Östervåla
Hoj
SV1000s
dom övre spjällen är sekundärspjäll, dessa gör att motorn inte tvekar vid snabba gaspåslag, det finns en del som tar bort dom för att få lite rappare respons men jag tror personligen att det kan kvitta helt, bättre att ha dom kvar. Ett liten varning dock innan du pillar för mycket på dom, de är motordrivna så de går inte att öppna med våld, det sitter en lite mutter precis ovanför gasvajrarna den vrider du på så öppnas spjällen. själlläget kan du justera men jag orkar inte redogöra för hur, det finns en sajt som jag har länkat till i WIKI'n som jag skrivit om SV1000 HÄR
kan rekommendera standard-moddarna som jag beskriver i wiki'n iaf till att börja med

Hej igen.
Nu har jag kört komptest och det skiljer lite fick 10,3 fram och 9,6 bak. Är skilnaden för stor eller är det ok? funderar på att lyfta toppen och cylindern i vilket fall bara för att utesluta repor och trasiga kolvringar. Har en sådan där TRE pryl (hembyggd) med av och på knapp men den ska väl inte kunna ställa till det på det här sättet?
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Utan att försöka veta bättre än många andra har jag en åsikt gällande TRE-mod:

Det finns många fördelar med att i stället installera en Gi-Pro, även om den kostar lite mera än några motstånd och jobb med lödkolven. Med Gi-Pro'n kan man själv välja om man vill använda TRE-funktionen eller ej, alltså koppla av och på enligt "behov", plus att motorn behåller sina egenskaper på tomgång i och med att Gi-Pro'n automastiskt kopplar ur TRE-funktionen då man lägger i neutralläget. Motorn startar alltså bättre framförallt kall. Som plus i kanten så får man ju en växellägesindikator på köpet med Gi-Pro'n och eftersom den säljs som modellanpassad så är den väldigt lätt att montera!

Sounds good ! Var hittar man en sån och till vilket pris?

Kopplade in min pc3a och en g-pack igår men blev lite fundersam på g-packen då det stod att den bara skulle vara till sv1000 k3 alltså 2003, men jag har en 04:a någon som vet om det kan spela något roll, att den inte fungerar eller så ?

Spelar ingen roll.

Hej igen.
Nu har jag kört komptest och det skiljer lite fick 10,3 fram och 9,6 bak. Är skilnaden för stor eller är det ok? funderar på att lyfta toppen och cylindern i vilket fall bara för att utesluta repor och trasiga kolvringar. Har en sådan där TRE pryl (hembyggd) med av och på knapp men den ska väl inte kunna ställa till det på det här sättet?

Tror du kan utesluta TRE-modden, hur långt har den gått?
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Hej igen.
Nu har jag kört komptest och det skiljer lite fick 10,3 fram och 9,6 bak. Är skilnaden för stor eller är det ok? funderar på att lyfta toppen och cylindern i vilket fall bara för att utesluta repor och trasiga kolvringar. Har en sådan där TRE pryl (hembyggd) med av och på knapp men den ska väl inte kunna ställa till det på det här sättet?

0,7 i skillnad alltså, hmm jag tycker att det möjligen låter som ett möjligt gränsfall. körde du hojen riktigt varm, skruvade ur båda stiften och hade spjällen fullt öppna när du mätte kompen?
 

Cosmo_K

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Kvidinge
Hoj
SV 1000 S -04
Någon som har erfarenhet av tailraisers på SV 1000 S. Skulle gärna vilja ha lite aggresivare stuk. Har på tidigare hojar även upplevt en mycket positiv effekt på köregenskaperna då man höjt baken 30-40 mm.
Någon som har ritningar på Tailraisers till "våra" cyklar ??
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Jag får förmoda att SV´n är bygt för ändamålet. Vill du ha aggresivare LOOK så bör du nog fixa me bakramen. Tycker själv att den bör höjas några cm för det estetiska. Har själv sänkt gafflarna några millimetrar för bättre kurvegenskaper
 

Öman

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Östervåla
Hoj
SV1000s
0,7 i skillnad alltså, hmm jag tycker att det möjligen låter som ett möjligt gränsfall. körde du hojen riktigt varm, skruvade ur båda stiften och hade spjällen fullt öppna när du mätte kompen?

Nej jag körde den inte varm alls. Den var helt klart kall. har ingen tank på för tillfället och ingen luft burk. Men stiften var ur. Ringde han på MB-racing och gav mig ett tipps även om han muttrade lite om han inte gillade att dela ut sina kunskaper gratis. Han trodde att det kunde vara för högt bränsletryck. Men för att kunna kolla det så lär jag försöka få tag i vilket tryck det ska vara. Vet du/ni? Men kan det bli andra värden på kompen om den är varm? I så fall är det ju bara att skruva ihop den, köra och testa.
 
Last edited:

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Nej jag körde den inte varm alls. Den var helt klart kall. har ingen tank på för tillfället och ingen luft burk. Men stiften var ur. Ringde han på MB-racing och gav mig ett tipps även om han muttrade lite om han inte gillade att dela ut sina kunskaper gratis. Han trodde att det kunde vara för högt bränsletryck. Men för att kunna kolla det så lär jag försöka få tag i vilket tryck det ska vara. Vet du/ni? Men kan det bli andra värden på kompen om den är varm? I så fall är det ju bara att skruva ihop den, köra och testa.
ska du kolla kompen är det viktigt att du gör exakt som jag beskrev, dvs. hojen riktigt varm, skruva ur båda stiften och ha gasspjällen fullt öppna, annars får du inga värden att lita på. Bränsletrycket efter regulatorn ska vara 300kPa alt. 3kg alt. 43psi men det där med bränsletrycket lät väl lite långsökt tycker jag, om bränsletrycket är för högt så skulle den ju ryka svart och gå illa och stiften skulle vara sotiga utav bara den. Mer troligt i så fall att du har en insprutningsventil som kärvar och fastnar i öppet läge alt. läcker igenom pga att den är otät.
 

Hewi

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bro
Hoj
1999 Honda Hornet 600
Är på g att byta hoj till våren och jag står och väljer lite imellan en SV1000-07 och en Yamaha FZ1-S-07. Idag har jag en Hornet 600 men saknar ngn form av kåpa för att ta bort lita av vinden.Har inte orkat läsa igenom hela tråden men hoppas jag kan få svar på mina frågor ändå:
1: Hur pass bra funkar den för längre(15-30mil) , snabba(140km/h) motorvägsetapper med tanke på vindskydd osv(är 174cm lång) funkar det bra utan att man blir helt slut i nacken?
2: Hur mkt effekt kan man förvänta sig(-07 har 117hkr?) med annat avgas , filter samt PC3?
3: Läste begguide på Bike där de skrev att bränsleförbrukningen är hög , hur långt kommer man på en tank vid normal landsvägskörning?
 

Cosmo_K

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Kvidinge
Hoj
SV 1000 S -04
Ritning på tailraisers till SV 1000

Jag får förmoda att SV´n är bygt för ändamålet. Vill du ha aggresivare LOOK så bör du nog fixa me bakramen. Tycker själv att den bör höjas några cm för det estetiska. Har själv sänkt gafflarna några millimetrar för bättre kurvegenskaper


Någon som har sett ritningar på tailraisers till SV 1000 här på SH eller någon annanstans på nätet ??
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Är på g att byta hoj till våren och jag står och väljer lite imellan en SV1000-07 och en Yamaha FZ1-S-07. Idag har jag en Hornet 600 men saknar ngn form av kåpa för att ta bort lita av vinden.Har inte orkat läsa igenom hela tråden men hoppas jag kan få svar på mina frågor ändå:
1: Hur pass bra funkar den för längre(15-30mil) , snabba(140km/h) motorvägsetapper med tanke på vindskydd osv(är 174cm lång) funkar det bra utan att man blir helt slut i nacken?
2: Hur mkt effekt kan man förvänta sig(-07 har 117hkr?) med annat avgas , filter samt PC3?
3: Läste begguide på Bike där de skrev att bränsleförbrukningen är hög , hur långt kommer man på en tank vid normal landsvägskörning?

1. Mycket bra enligt min mening, men det beror ju på vad man jämför med. Jag kan inte påstå att jag blir särskilt öm fast man åker närmare 1000km per dag. Högre hastigheter är inga problem, inte mer än med andra hojjar i alla fall. Nu är jag ju 16cm längre än dig så jag vet inte exakt var vinden kommer att träffa dig men det skall nog inte vara några problem. Det går ju alltid att byta kåpglas...

2. 117 hkr? Skall inte -05 och nyare ha 124 hkr enligt Suzuki? Jag har helsystem och om-mappad orginalbox och det resulterade i just över 113 hkr på bakhjulet...

3. Tycker inte den är särskilt törstig, återigen beror det ju på vad man jämför med: min förra, en ZX-6R -99, drog låg på bara 4,7 l/100km under min tid som ägare och nu ligger Suzukin på 5,7 l/100km. Finns nog de som drar mycket mera också.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top