SV 1000-tråden

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Hej, jag har tittat på sv1000s under ett par år. Nu har jag korn på en -03 och skall kolla, och kanske köpa, imorgon (har gått 1200 mil). -03 var väl första årsmodellen? Är det nån som har koll på några barnsjukdomar? Vore tacksam för tips.

Aknot

fumbbl.com
Gick med
1 May 2007
Hoj
SV1000N -03
Hej, jag har tittat på sv1000s under ett par år. Nu har jag korn på en -03 och skall kolla, och kanske köpa, imorgon (har gått 1200 mil). -03 var väl första årsmodellen? Är det nån som har koll på några barnsjukdomar? Vore tacksam för tips.

Hej, Jag har själv en sv1000 -03 som jag köpte för ett år sedan och är riktigt nöjd med den. Jag vet inte om några barnsjukdomar och finns det några så tror jag inte det är några större saker. Dessutom är den blå färgen som finns på 03 den snyggaste, iaf enligt mig :rolleyes:

Lycka till... :)

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Hej, Jag har själv en sv1000 -03 som jag köpte för ett år sedan och är riktigt nöjd med den. Jag vet inte om några barnsjukdomar och finns det några så tror jag inte det är några större saker. Dessutom är den blå färgen som finns på 03 den snyggaste, iaf enligt mig :rolleyes:

Lycka till... :)

Tack för svar. Håller verkligen med om färgen, med sidkåpor blir hojen riktigt snygg (tycker jag iaf). Det visar sig att den haft en mindre skada vid baklampan och saknar servicebok, typiskt Blocketsälj... men säljaren vill ha 52k för den och jag drar och kollar iaf. HAr spårat hojens historik och 1200 mil borde stämma rätt bra. Men vi får väl se om jag slår till, till och med jag kan ju räkna ut att det är rätt bra om serviceboken är med :fattartil

EDIT: Lade handpenning och hämtar imorgon. Riktigt trevlig och seriös säljare, hade inte någon anlending att oroa mig. Hojen i kanonskick och otroligt skön att köra! Är SÅ nöjd!

Last edited:

Aknot

fumbbl.com
Gick med
1 May 2007
Hoj
SV1000N -03
Tack för svar. Håller verkligen med om färgen, med sidkåpor blir hojen riktigt snygg (tycker jag iaf). Det visar sig att den haft en mindre skada vid baklampan och saknar servicebok, typiskt Blocketsälj... men säljaren vill ha 52k för den och jag drar och kollar iaf. HAr spårat hojens historik och 1200 mil borde stämma rätt bra. Men vi får väl se om jag slår till, till och med jag kan ju räkna ut att det är rätt bra om serviceboken är med :fattartil

EDIT: Lade handpenning och hämtar imorgon. Riktigt trevlig och seriös säljare, hade inte någon anlending att oroa mig. Hojen i kanonskick och otroligt skön att köra! Är SÅ nöjd!

Grattis, :hojsmilie Jag tror säkert du blir nöjd.

Har lämnat min på 1200 mils service idag, hoppas det inte blir för dyrt bara. Det är ju en lite större service och fick prisuppgift på ca 2700kr, det är väl ganska rimligt pris. Sen är det bara ut och åka :)

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Hej alla Sv ägare. Jag har en yamaha r6 som jag ägt i fyra år som jag nu funderar på att byta ut pga skjutsmöjligheten är begränsad samt att det bara finns raka vägar i norrland. Har börjat kika på Sv1000 då jag i sommras låg bakom en sådan som hade yoshi-slipon :tummenupp plus att jag är less på att varva motorn så våldsamt. Någon som kört båda två får gärna göra en jämförelse av dessa. R6an är en 99 som ska säljas i vår är det tänkt.

Mvh Emil

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
Ingen
Hej alla Sv ägare. Jag har en yamaha r6 som jag ägt i fyra år som jag nu funderar på att byta ut pga skjutsmöjligheten är begränsad samt att det bara finns raka vägar i norrland. Har börjat kika på Sv1000 då jag i sommras låg bakom en sådan som hade yoshi-slipon :tummenupp plus att jag är less på att varva motorn så våldsamt. Någon som kört båda två får gärna göra en jämförelse av dessa. R6an är en 99 som ska säljas i vår är det tänkt.

Mvh Emil

Enkelt! R6 är en cykel byggd för att köras på bana med en vridmomentsklen motor.
SV är en kompromiss någonstans mellan bancykel och sporttourer med mycket vrid. Möjligheten att köra ganska snabbt på bana finns och möjligheten finns oxå att avverka mil på vanlig väg utan större besvär.

Prova en :)

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Enkelt! R6 är en cykel byggd för att köras på bana med en vridmomentsklen motor.
SV är en kompromiss någonstans mellan bancykel och sporttourer med mycket vrid. Möjligheten att köra ganska snabbt på bana finns och möjligheten finns oxå att avverka mil på vanlig väg utan större besvär.

Prova en :)

Jo jag ska göra det när snön tinat bort :) .. Är väl mest rädd att den ska kännas slö och tung.

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05

Mvh Emil

Inte haft någon R6:a men väl en ZX-6R av samma årsmodell innan SV:n. De borde ju vara relativt likvärdiga cyklar?? Yamahan har väl lite fler hästar vill jag minnas men det man märker är ju att SV:n har nästan dubbelt högre vridmoment.

Kan inte säga att jag egentligen hade mycket att klaga på på Kawsakin, men jag upplevde lite samma sak som du vad gäller varvtal kontra hastighet. Alla vet vi ju att en modern japansk radfyra tål att varva och de tar säkert inte stryk på något sätt fast man skulle ligga med 7000 varv i timtal i streck, de är byggda för att hålla. Dock började jag ganska snart störa mig på det höga varvtalet vid "normalt" landsvägstempo, det kändes bara fel fast det ska vara så. Gillar SV:s motor av samma skäl. Den hamrar på i sitt vanliga lunga tempo fast man håller högt tempo, den behöver inte tokvarvas ens på krokiga vägar utan man kan förlita sig mera på momentet. Sedan kan jag ju inte förbise att den låter härligt då man "satsar fullt" i tre fyra växlar på någon lämplig vägsträcka, i alla fall mitt 2-1 system brölar rejält. Det är nästan så man får kalla kårar fast man är van med ljudet...:)

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
jag har haft cbr 600 och gixxer 750 och det är precis som mbrannst säger, man tröttnar på att ligga och yla hela tiden för att det ska finnas nå' nämnvärd effekt. Den stora skillnaden mellan den lilla r4:an och SV'n är ju att vrid/effekt finns där hela tiden genom registret och det uppskattar man om man vill köra små kurviga vägar, det blir ett helt annat flyt och vilken sång med en högvarvig twin........

cstinge

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki SV 1000 S
har ute o plåga min sv idag. fick upp en tgoppfart på 251 km/h är det någon som har koll på om det är en bra eller dålig toppfart??

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
SV1000S -05
Har sökt efter 2-1 system till min SV för mer topeffekt och lägre vikt, men har inte hittat någon bra information.. Någon som har och är det värt att byta? Vad säger besiktningsmannen?

Vill också passa på att rekommendera en snabb och billig mod, byt ut växelföraren mot en kortare dito till TLR, så blir lådan betydligt skönare och mer lättväxlad utan koppling. Finns info på engelska här

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Har sökt efter 2-1 system till min SV för mer topeffekt och lägre vikt, men har inte hittat någon bra information.. Någon som har och är det värt att byta? Vad säger besiktningsmannen?

Vill också passa på att rekommendera en snabb och billig mod, byt ut växelföraren mot en kortare dito till TLR, så blir lådan betydligt skönare och mer lättväxlad utan koppling. Finns info på engelska här

Great minds think alike:D
Beställde helsystem från Kneedraggers.com i tisdags, idag landade det i Lund! 592 dollars plus frakt, totalt ca 4.600 sek. Skall och hämta efter jobbet, så då får vi se vad tullarmästaren skall ha:gnissla Återkommer med review!

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09

Såja! 3/4 system monterat, orginalkrökarna från cylindrarna sitter fortfarande kvar. Låter riktigt fint, inklusive baktändning vid avslag. Dom lär inte göra vågen på Bilprovningen, låter som en Ducce moto GP-hoj - men det finns db-killers att köpa till, om man inte vill stoppa svinto i burken.

Tullen gick på 1400, så totalt kostade det 6000:- inkl porto. Lätt att montera, men jag som har en -03 behövde riva lite i elsystemet - kvävesensorn skulle väck och databoxen fixas. Instruktioner finns tillgängliga om du vill ha.

MAn får några hk och nm till, men det odämpade systemet vibrerar lite väl mycket, tycker jag. Men man vänjer sig. Tog en sväng i centrala malmö ikväll och det låter riktigt fint inne i stan! Hör av dig om du vill ha mer info!

Bifogat

• yoshi_SV1000S.jpg
    yoshi_SV1000S.jpg
    151.1 KB · Visningar: 116
Last edited:

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
SV1000S -05
Såja! 3/4 system monterat, orginalkrökarna från cylindrarna sitter fortfarande kvar. Låter riktigt fint, inklusive baktändning vid avslag. Dom lär inte göra vågen på Bilprovningen, låter som en Ducce moto GP-hoj - men det finns db-killers att köpa till, om man inte vill stoppa svinto i burken.

Tullen gick på 1400, så totalt kostade det 6000:- inkl porto. Lätt att montera, men jag som har en -03 behövde riva lite i elsystemet - kvävesensorn skulle väck och databoxen fixas. Instruktioner finns tillgängliga om du vill ha.

MAn får några hk och nm till, men det odämpade systemet vibrerar lite väl mycket, tycker jag. Men man vänjer sig. Tog en sväng i centrala malmö ikväll och det låter riktigt fint inne i stan! Hör av dig om du vill ha mer info!
Tack för beskrivningen! Snabbt jobbat, du hann väl knappast med någon middag igår? Jag tänkte om man kunde "fuska" och bara få tag i själva 2-1 rören, och släga på befintligt remus bolt-on...så har man en i reserv också.. Blev det nån försämring på mellanregistret med det nya systemet tror du?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln