SV 1000-tråden

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Försöker bifoga bilder på min skapelse, så att det lättare skall kunna exemlifiera vad jag menade med mitt förra inlägg. Just nu är jag tvungen att ha en distans mellan ljuddämpare och passagerarfotpinne.

/Stefan
 

Bifogat

  • SV1000S_1.JPG
    SV1000S_1.JPG
    119.1 KB · Visningar: 127
  • SV1000S_2.JPG
    SV1000S_2.JPG
    132.2 KB · Visningar: 154
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
2001 R1 Fighter
Jag hade en TLs -97 tills för några veckor sedan när jag var tvungen att sälja den pga husrenovering :huvet . Men nu ska huset säljas så jag letar ny hoj. :tummenupp
Gillade motorn mkt och funderar därför på en SV.
En sak som störde mig med Tls:en var körställningen, jag fick ont i handlederna ganska omgående när jag körde saktare än 100 typ.
Är det någon här som kört både TL1000s och Sv1000s? Hur är skillnaden på körställningen mellan dessa modeller?
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Jag hade en TLs -97 tills för några veckor sedan när jag var tvungen att sälja den pga husrenovering :huvet . Men nu ska huset säljas så jag letar ny hoj. :tummenupp
Gillade motorn mkt och funderar därför på en SV.
En sak som störde mig med Tls:en var körställningen, jag fick ont i handlederna ganska omgående när jag körde saktare än 100 typ.
Är det någon här som kört både TL1000s och Sv1000s? Hur är skillnaden på körställningen mellan dessa modeller?

Har du samma körställning på TLS och TLR? Om så är fallet så har SV1000s en något bekvämare körställning.
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Jo jag ska göra det när snön tinat bort :) .. Är väl mest rädd att den ska kännas slö och tung.

:va Här kommer fakta som visar på att du ororar dig helt i onödan:

SV 1000
--------
- Max Horsepower: 116
- Max Torque: 102 Nm
- Top Speed: 247.3 km/h
- Standing ¼ Mile: 11,1 sec

R6 600
--------
- Max Horsepower: 127
- Max Torque: 66 Nm
- Top Speed: 255.1 km/h
- Standing ¼ Mile: 11,1 sec

Sammanfattning
---------------
Båda hojjarna är exakt lika snabba från punkt A till B.
Körstilen skiljer sig dock markant, i och med att SV'n är så urstark (40% mer vrid :tummenupp ), så när du ligger i normal "cruising-speed" på ca 120-130 och behöver köra om - behöver du bara vrida på gasrullen och ett par sek senare är du uppe 170-180 utan att ha rört växelspaken.

För att utföra samma manöver med R6:an (med samma kraft & fart) måste man gå ner från 6:an till 4:an och maxa gaspådraget, och 4 st växelspaksrörelser & 15.000 tokvarv senare har man kört förbi.

Om du vill åt "Torque From Hell" (ett satans vrid i motorn alá V8:a) samt ett av hojjbranschens mulligaste ljudmattor (sätt på GPR-pipor, jag kör med dom så jag vet :D ), då ska du byta upp dig till en SV 1000S med halv- och bodykåpa...den är mest likt din R6:a stylingmässigt...

Återkom gärna och berätta hur du gör samt hur du upplever SV1000 när du testkört en, lycka till :)
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
:va Här kommer fakta som visar på att du ororar dig helt i onödan.......

Shysst inlägg :tummenupp

Skulle vara oerhört intressant att lägga en R6 och SV dynograf ovan på varandra! Någon som sitter med en dynograf på en R6:a kanske? :rolleyes:

Kollade lite diagram och såg att jag har 8 hästar mer än en R6:a :yoparty
(R6 hade 100,9 hästar på bakhjulet och min SV 108,8)

Tyvärr hittar jag inga diagram angående vridet på R6, min SV har 80Nm på
bakhjulet från 3500 varv (under 3500 varv vet jag ej.)

Varför är det så mycket snack om hästar (toppeffekt) igentligen?
Vridmomentet är mycket intressantare.
 
Last edited:
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
2001 R1 Fighter
Har du samma körställning på TLS och TLR? Om så är fallet så har SV1000s en något bekvämare körställning.


Vad är det för skillnad motormässigt? TLs har väl 125hk och TLr 135hk, men det är väl likadan motor? Hoppas att den mekaniska insprutnigen är väck på SV:n iaf?
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Vad är det för skillnad motormässigt? TLs har väl 125hk och TLr 135hk, men det är väl likadan motor? Hoppas att den mekaniska insprutnigen är väck på SV:n iaf?

Är inte säker men har för mig att TLR:en har vassare kam och möjligtvis högre komp.

Ja, elektronisk insprutning.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Vad är det för skillnad motormässigt? TLs har väl 125hk och TLr 135hk, men det är väl likadan motor? Hoppas att den mekaniska insprutnigen är väck på SV:n iaf?

mekaniska insprutning, nja det där har du väl fått om frambenet:)
skit samma, bortåt 300 förändringar gjordes med motorn från TL när SV'n kom till
man ville göra något åt den toppiga effektkurvan som TL dragits med för att locka fram lite mer mellanregister så offrades 5hk på topp. Läs mer här http://www.motorcycledaily.com/01july03_2003suzuki_sv1000.htm
 
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
2001 R1 Fighter
mekaniska insprutning, nja det där har du väl fått om frambenet:)
skit samma, bortåt 300 förändringar gjordes med motorn från TL när SV'n kom till
man ville göra något åt den toppiga effektkurvan som TL dragits med för att locka fram lite mer mellanregister så offrades 5hk på topp. Läs mer här http://www.motorcycledaily.com/01july03_2003suzuki_sv1000.htm

Då borde det kanske gå att byta kam till en TLr kam om man nu skulle vilja det? Tillsammans med PC.

Synd att det ej finns några tillsalu i närheten av mig.
Finns det någon här på forumet som bor norrut och kanske skulle kunna låna ut den för en provtur eller åtminstone lite torrbrytning? Skulle vilja känna på körställningen.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Då borde det kanske gå att byta kam till en TLr kam om man nu skulle vilja det? Tillsammans med PC.

Synd att det ej finns några tillsalu i närheten av mig.
Finns det någon här på forumet som bor norrut och kanske skulle kunna låna ut den för en provtur eller åtminstone lite torrbrytning? Skulle vilja känna på körställningen.

nu ska jag erkänna att jag bara tror följande men jag är ändå hyffsat säker...
Det går inte att ta TLR-kammen och byta rakt av iaf. det är inte samma kamkedja bl.a. insugsventilerna är mindre i sv 38 mot 40 på TL så hur blir det med prestandan? SV har betydligt bättre mellanregister än TL och vem behöver toppeffekt? Köp i så fall en gsxr istället så får du kraft så det räcker. Förresten, det finns en säker gubbe som kallar sig TLRman på http://www.sv-portal.com , fråga honom om det går att byta delar från TL till SV
 

neo_semlan

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
Suzuki sv1000 -03
Jag funderar lite på service. Min sv 1000 -03 har rullat nu 630 mil. 600 mila service ska göras, garantin är slut. är det värt att lämna in den för att få stämpel eller ska jag byta olja /filter själv och spara en massa pengar. Är det nåt annat man ska kolla som är viktigt? Vart köper man crashpuckar btw?

Lätt 100 mil redan denna säsong =)
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag funderar lite på service. Min sv 1000 -03 har rullat nu 630 mil. 600 mila service ska göras, garantin är slut. är det värt att lämna in den för att få stämpel eller ska jag byta olja /filter själv och spara en massa pengar. Är det nåt annat man ska kolla som är viktigt? Vart köper man crashpuckar btw?

Lätt 100 mil redan denna säsong =)

http://www.touring.se har krashpuckar, service gör du själv om du kan och köper annat för resten av pengarna:)
 

TotalSatan

SouthSider
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Glimåkra
Hoj
KTM 990 SM, HD1200 Bobber
Hallau grabbar !

Tänkte jag skulle sålla mig till er så jag gick och köpte mig en SV1000. Mycket trevlig bekantskap måste jag tillägga.
Men efter ett antal mil i sadeln har jag ett par frågor som jag tänkte ni kanske kunde svara på.

1. När går fläkten igång på era maskiner ?

2. När jag idle kör på typ 110-130 km/h så hackar hojen till ibland, typ som att tändingen dör i en millisekund. Vädigt störigt då man sitter och gungar fram så fort den gör detta. Jag har haft en VTR1000 en gång i tiden och vet att twins e lite si sådär med tändningen. Frågan är då om detta är normalt ?

Svara på så går jag och dricker några kalla så länge . .
 

Aknot

fumbbl.com
Gick med
1 May 2007
Ort
Ljungby
Hoj
SV1000N -03
Hallau grabbar !

Tänkte jag skulle sålla mig till er så jag gick och köpte mig en SV1000. Mycket trevlig bekantskap måste jag tillägga.
Men efter ett antal mil i sadeln har jag ett par frågor som jag tänkte ni kanske kunde svara på.

1. När går fläkten igång på era maskiner ?

2. När jag idle kör på typ 110-130 km/h så hackar hojen till ibland, typ som att tändingen dör i en millisekund. Vädigt störigt då man sitter och gungar fram så fort den gör detta. Jag har haft en VTR1000 en gång i tiden och vet att twins e lite si sådär med tändningen. Frågan är då om detta är normalt ?

Svara på så går jag och dricker några kalla så länge . .

Har aldrig hört fläkten på min dra igång, men jag vet att det aldrig gått över 105 grader så den funkar nog. Att den hackar vad 110km/h kännar jag inte igen, bara att den kan gå lite ojämnt i låg hastighet men det ska vara rätt normalt har jag hört.

Blev det många kalla? ;)
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Då borde det kanske gå att byta kam till en TLr kam om man nu skulle vilja det? Tillsammans med PC.

Synd att det ej finns några tillsalu i närheten av mig.
Finns det någon här på forumet som bor norrut och kanske skulle kunna låna ut den för en provtur eller åtminstone lite torrbrytning? Skulle vilja känna på körställningen.

jämförelse mellan TLS och SV, valet är inte svårt, man ligger ju inte på toppvarv och gasar vid de flesta normala tillfällen
 

Bifogat

  • 070103side1.jpg
    070103side1.jpg
    13 KB · Visningar: 95

TotalSatan

SouthSider
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Glimåkra
Hoj
KTM 990 SM, HD1200 Bobber
Har aldrig hört fläkten på min dra igång, men jag vet att det aldrig gått över 105 grader så den funkar nog. Att den hackar vad 110km/h kännar jag inte igen, bara att den kan gå lite ojämnt i låg hastighet men det ska vara rätt normalt har jag hört.

Blev det många kalla? ;)

Ja .. det blev alldedes för många också ! :yoparty

Och vid låg hastighet går den bra. Det e först när man ligger på stora vägen och kör som man känner det.
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Och vid låg hastighet går den bra. Det e först när man ligger på stora vägen och kör som man känner det.

Det där är inte ett normalt beteende, att motorn hackar till över huvudtaget! Du bör nog åka med hojjen till nå'n kunnig MC-verkstad och ta upp detta med dom för att se vad dom tycker om det, för det är inte normalt eller ens acceptabelt.

Jag har både K&N Sportluftfiler samt GPR-slipons pipor på min SV1000S och det enda som är lite utöver nomalt beetende är rejäla avgasknallar (rena hagelbössorna bitvis) när jag motorbromsar långa sträckor och gasar till efter att lagt i nästa växel. Jag ska boka tid för att mappa om insprutningen, så att den blir synkad med de nya luft in- och utförhållanden som nu gäller på min hoj, för den går just nu väldigt "fett" - därav avgasknallarna. Du har möjligtvis inte gjort liknande mods som jag eller, och därav hackandet kanske :va

Däremot, så går hojjen klockrent i övrigt, och att ligga och glida i 130-140 km/h på E4:an på högsta växeln är som att ha en spinnande tiger mellan benen, d.v.s drar man på gasrullen lite extra som jäklar ryter tigern till - och man flyger om varenda fordon i vänsterfilen utan att ens behöva växla ner fast man ligger på 6:an...inte ens då hackar motorn fast den får jobba på max så att säga. Näe, denna V-Twin är banne en helt grym best som morrar & ryter, och aldrig hackar :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top