SV 1000-tråden

TotalSatan

SouthSider
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Glimåkra
Hoj
KTM 990 SM, HD1200 Bobber
Hehe .. låter ju bra !

Men det är inte under gaspådrag som den hackar .. det gör den aldrig.

Utan det är när man ligger på jämn gas runt 100-130.
 

cstinge

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki SV 1000 S
Hallau grabbar !

Tänkte jag skulle sålla mig till er så jag gick och köpte mig en SV1000. Mycket trevlig bekantskap måste jag tillägga.
Men efter ett antal mil i sadeln har jag ett par frågor som jag tänkte ni kanske kunde svara på.

1. När går fläkten igång på era maskiner ?

2. När jag idle kör på typ 110-130 km/h så hackar hojen till ibland, typ som att tändingen dör i en millisekund. Vädigt störigt då man sitter och gungar fram så fort den gör detta. Jag har haft en VTR1000 en gång i tiden och vet att twins e lite si sådär med tändningen. Frågan är då om detta är normalt ?

Svara på så går jag och dricker några kalla så länge . .

tankar du med 95 oktanig bensin? min gick ojämt ibland när jag körde på 95, bytte sedan till 98 och då försvann problemt direkt
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Jag har både K&N Sportluftfiler samt GPR-slipons pipor på min SV1000S och det enda som är lite utöver nomalt beetende är rejäla avgasknallar (rena hagelbössorna bitvis) när jag motorbromsar långa sträckor och gasar till efter att lagt i nästa växel. Jag ska boka tid för att mappa om insprutningen, så att den blir synkad med de nya luft in- och utförhållanden som nu gäller på min hoj, för den går just nu väldigt "fett" - därav avgasknallarna. Du har möjligtvis inte gjort liknande mods som jag eller, och därav hackandet kanske :va

För det första, din cykel går magert INTE fett. Du har öppnat upp så att din motor får MER luft och förhållandevis mindre bensin. Jag personligen hade inte kört med både kn-filter och slipon utan att mappa om i samband med filterbytet och sliponmontaget.

Avgasknallarna beror nog mest på avgasreningen som de flesta pluggar igen när man får hojen trimmad på något sätt exemplesvis mappning med powercommander. (jag kan ha fel här angående avgasreningen).

Se så, spring och köp en powercommander i rappet ocg boka tid hos någon kunnig, du kommer få en helt ny cykel :tummenupp
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
För det första, din cykel går magert INTE fett.

Hm, realy :va

Avgasknallarna beror nog mest på avgasreningen som de flesta pluggar igen när man får hojen trimmad på något sätt exemplesvis mappning med powercommander. (jag kan ha fel här angående avgasreningen).

Intressant, jag gjorde precis det på min Yamaha XVS 1100 V-Twin, pluggade igen det s.k AIS-systemet när jag slängde på Vance & Hines pipor och K&N filter, så du har nog banne mig en poäng här :fattartil

Se så, spring och köp en powercommander i rappet ocg boka tid hos någon kunnig, du kommer få en helt ny cykel :tummenupp

Tja, man kanske skulle hoppa över en standard remapping, och satsa på en PC3:a och låta AVA-MC bänka hojjen när man har 8.000:- över i fickan för det är vad dom vill ha för PC3:an + bänkning :hej
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Tja, man kanske skulle hoppa över en standard remapping, och satsa på en PC3:a och låta AVA-MC bänka hojjen när man har 8.000:- över i fickan för det är vad dom vill ha för PC3:an + bänkning :hej

Motorn vill ha en bränsleblandning på 1 del bränsle och ungefär 13 delar luft.
Ofta skrivit 13:1, detta värdet kallas air/fuel-ratio.

Byter du luftfilter och/eller avgassystem så får cykeln mera luft, den går magert. Air/fuelen förändras till låt oss säga 14:1 eller ännu värre 15:1.

Byter du till slipon med sämre flöde eller om luftfiltret blir smutsigt får du en fetare blandning, exempelvis ett air/fuel-värde på 12:1.

Normalt sett så är motorn fabriksinställd på att gå för fett så det blir inga
problem om du byter filter ELLER slipon, men däremot om du byter luftfilter OCH slipon så är du ute och tummar på marginalerna. Bränslet kyler motorn en hel del och när den får för lite bränsle så går den för varmt.

Hahhaha 8000 spänn?? De var det jävligaste, till det priset hade jag aldrig gynnat de företaget. Här i skåne får man de gjort för runt 5000:-

Håll i bakhuvet att det är vääääääldigt lätt att fuska vid dynomappning. Bromsbänk med bänkkörningar före och efter mappning är det som gäller. Kräv diagram med hästkrafter och vridmoment före och efter mappning.
Motorn ska efter mappning ge mer vrid och mer hk samt ha ett jämnare register.

Nog svamlat, dags för grillning snart :D
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Håll i bakhuvet att det är vääääääldigt lätt att fuska vid dynomappning. Bromsbänk med bänkkörningar före och efter mappning är det som gäller. Kräv diagram med hästkrafter och vridmoment före och efter mappning.
Motorn ska efter mappning ge mer vrid och mer hk samt ha ett jämnare register.

Grym koll du har Jimsan, tack för alla dina tips - ska helt klart tänka över dom :tummenupp

BTW: Kan man verkligen köpa en PC3:a inkl bänkning för 5 lax i Skåne? I så fall skulle jag spara 3 lax minus bensinen då, genom att åka ner till er och köpa det där :va

Får man dessutom "en cykel på köpet", är saken biff :D
 

TotalSatan

SouthSider
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Glimåkra
Hoj
KTM 990 SM, HD1200 Bobber
Kom på en grej till som jag funderade över.

Kan man utan problem/ombyggnationer sätta SV1000S magkåpa på en SV1000 ? Behövs nåt fäste ?
Var hittar man ett sånt fäste i så fall ?
 

Fulgeten

Jomenvisst..
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Umeå
Hoj
Gixxer 1k k8
Hej alla!

Är nöjd sv1000s ägare sedan några månader nu, har trixat bort den ohyggliga stänkskärmen o monterat Devil boltons :cdevil. Nästa grej o fixa är nu solocuts hade jag tänkt, vill ha bort det tunga handtaget också. har letat runt på forumet efter info men hittar väldigt lite.

Nån som vet om det finns nå originaldel som eliminerar handtaget? har även kollat på bikersneed men där står det inte mkt om det man kan beställa tyvär.
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Hej alla!

Är nöjd sv1000s ägare sedan några månader nu, har trixat bort den ohyggliga stänkskärmen o monterat Devil boltons :cdevil. Nästa grej o fixa är nu solocuts hade jag tänkt, vill ha bort det tunga handtaget också. har letat runt på forumet efter info men hittar väldigt lite.

Nån som vet om det finns nå originaldel som eliminerar handtaget? har även kollat på bikersneed men där står det inte mkt om det man kan beställa tyvär.

Bara att beställa, de kommer färdiglackade med tillhörande täckplatta för handtagshålen!

KGK Suzuki

eller

Katalog på tyska från finska Suzuki
 

Fulgeten

Jomenvisst..
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Umeå
Hoj
Gixxer 1k k8
tack för det snabba svaret! :tummenupp

bara o vänta på löning då, ljuddämparna va ju inte direkt billiga hehe
 

Fulgeten

Jomenvisst..
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Umeå
Hoj
Gixxer 1k k8
Fan det sög ju en del.. :( kändes jävligt drygt o fixa en färg som stämmer o lacka själv.

Får försöka bocka/bända/borra nå plattjärn så man får bort handtaget men fortfarande kan ha kvar sitsen isånnafall. blä
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Grym koll du har Jimsan, tack för alla dina tips - ska helt klart tänka över dom :tummenupp

BTW: Kan man verkligen köpa en PC3:a inkl bänkning för 5 lax i Skåne? I så fall skulle jag spara 3 lax minus bensinen då, genom att åka ner till er och köpa det där :va

Får man dessutom "en cykel på köpet", är saken biff :D

Jag hade fel, mp-racing tar 6000:-
 

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Bålsta
Hoj
SV1000S -05
Är det någon som har en aning om min fråga lite längre upp ?
Känner igen att hojen går (gick) för snålt runt 5000 varv och därför rycker lite i dessa farter. Har monterat PC och nu går den j-t mycket bättre. Ser i (ful-)mappen att motorn nu får 19% mer soppa vid 5000 varv(!). PC rekommenderas!
 

Mürek

Gillar inte gubbar med keps!
Gick med
16 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
SV1000s
Tjenare! Är lite fundersam efter att ha läst det här med att hojen får för mycket luft förhållandevis till bensin, har nämligen KN och slipon. Tänkte kolla med er vad eran march temp ligger på...alltså landsväg körning i 130-140 km/h??:va Min ligger på ca 86 grader.

Tack på förhand!!!:tummenupp
 

neo_semlan

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
Suzuki sv1000 -03
hello sv polers!! Tänkte höra med er om lite roliga detaljer =)
Kan verkligen crashpuckar kosta 800 spenn? (touringbutiken)
Sen handskar.... jag har inte råd med så himla flashiga o dyra, så kring 600 spenn. Nåt ní rekomenderar? Även tank skydds plast. vart hittar man de billigast? thanx sv proffs!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top