Tja, man kanske skulle hoppa över en standard remapping, och satsa på en PC3:a och låta AVA-MC bänka hojjen när man har 8.000:- över i fickan för det är vad dom vill ha för PC3:an + bänkning
Motorn vill ha en bränsleblandning på 1 del bränsle och ungefär 13 delar luft.
Ofta skrivit 13:1, detta värdet kallas air/fuel-ratio.
Byter du luftfilter och/eller avgassystem så får cykeln mera luft, den går magert. Air/fuelen förändras till låt oss säga 14:1 eller ännu värre 15:1.
Byter du till slipon med sämre flöde eller om luftfiltret blir smutsigt får du en fetare blandning, exempelvis ett air/fuel-värde på 12:1.
Normalt sett så är motorn fabriksinställd på att gå för fett så det blir inga
problem om du byter filter ELLER slipon, men däremot om du byter luftfilter OCH slipon så är du ute och tummar på marginalerna. Bränslet kyler motorn en hel del och när den får för lite bränsle så går den för varmt.
Hahhaha 8000 spänn?? De var det jävligaste, till det priset hade jag aldrig gynnat de företaget. Här i skåne får man de gjort för runt 5000:-
Håll i bakhuvet att det är vääääääldigt lätt att fuska vid dynomappning. Bromsbänk med bänkkörningar före och efter mappning är det som gäller. Kräv diagram med hästkrafter och vridmoment före och efter mappning.
Motorn ska efter mappning ge mer vrid och mer hk samt ha ett jämnare register.
Nog svamlat, dags för grillning snart