SV 1000-tråden

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Suzuki anger 2400 mil som intervall för kontroll och ev. justering av ventilspel. Avgör själv med tanke på hur mycket din hoj gått.

Jag kollar alltid ventilerna själv med lite tätare intervall och justerar vid behov. Min SV1000 har dock gått knappt 1000 mil så där har det inte varit aktuellt ännu. Har dock kollat lite på hur det ska göras. Verkar vara en del jobb (dyrt) så om man lämnar in för service så är det väl inget man beställer i tid och otid. Annars har det nog varit så i flera fall med mina ventiler att flera haft helt fel spel 500 mil innan ordinarie kontroll.

Fast lämnar du in till auktoriserad firma för service så gör de väl det som anges för din mätarställning om du inte säger annorlunda?

Annars, överväg en verkstadshandbok ( jag länkade till en att gratis ladda ner några inlägg ovan) och gör jobbet själv. Kul och mycket billigare. Frågade om pris på stor service på min förra hoj, XJR 1300. Sextusenfemhundra plus olja och annan förbrukning som behövdes. Jag köpte alla specialverktygen som behövdes (gjorde jobbet lättare- man klara sig nog utan) och all förbrukning för under tvåtusen. Mycket pengar över till bira! Sen har jag ju verktygen kvar så nästa gång är ju förtjänsten ännu större. Ännu mer bira. Hur ska man orka dricka?

min hoj har gått 1800 mil nu efter sensommarens långresa nere i europa, kanske kan vara dags ändå. får se vad verkstan säger, är ju lite tjenis med dem där så de lär ju inte göra/säga det som inte krävs.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
min hoj har gått 1800 mil nu efter sensommarens långresa nere i europa, kanske kan vara dags ändå. får se vad verkstan säger, är ju lite tjenis med dem där så de lär ju inte göra/säga det som inte krävs.

När det gäller flera av de hojar jag kontrollerat spelet på så hade det inte varit fel att göra det 600 mil innan. (Min XJR hade en ventil som hade ett jävla felaktigt spel 400 mil innan servicepunkt) Fast det händer troligtvis inget farligt om du väntar till ordinarie servicepunkt 2400 mil. Ska du köra jättelångt nästa säsong så är det nog bra att kolla det nu annars går det säkert lika bra att vänta men verkstan ger dig nog ett bra besked om du frågar.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
När det gäller flera av de hojar jag kontrollerat spelet på så hade det inte varit fel att göra det 600 mil innan. (Min XJR hade en ventil som hade ett jävla felaktigt spel 400 mil innan servicepunkt) Fast det händer troligtvis inget farligt om du väntar till ordinarie servicepunkt 2400 mil. Ska du köra jättelångt nästa säsong så är det nog bra att kolla det nu annars går det säkert lika bra att vänta men verkstan ger dig nog ett bra besked om du frågar.

gillar att resa långt och länge på hoj på somrarna, va ju ända ner till Kroatien, Montenegro och Serbien i somras på en 835 mil lång resa på min sv1000. men nästa sommar funderar jag på att köpa en annan hoj just till resandet så det kanske inte är så nödvändigt med ventiljustering just nu. men som sagt, får se vad killarna på verkstan säger.
 

Dyzon

2jump.se
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Umeå
Hoj
ingen
-20 på termometern ute så känner att det är dags att prata lite mc! :)
jag ska iaf byta drivpaket på min hoj lagom till våren. Ska dreva ner som flera här på forumet verkar va väldigt nöjda med. Nu till min fråga. Finns det någon typ av ryckutjämnare eller något sådant som blir slitet med tiden och därför bör bytas samtidigt?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
-20 på termometern ute så känner att det är dags att prata lite mc! :)
jag ska iaf byta drivpaket på min hoj lagom till våren. Ska dreva ner som flera här på forumet verkar va väldigt nöjda med. Nu till min fråga. Finns det någon typ av ryckutjämnare eller något sådant som blir slitet med tiden och därför bör bytas samtidigt?

Ja det sitter ryckutjämnare/dämpare i bakhjulet och dessa kan behöva bytas om de är slitna. Det är dock ingen regel att dessa ska bytas samtidigt med drivpaket.
 

Dyzon

2jump.se
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Umeå
Hoj
ingen
tack för snabbt svar! det känns som det kanske är lika bra att byta isåfall. hojen har trots allt gått 1900mil nu. kollar lite på slip-on också. som fattig student kollar jag på ebay i uk där det finns några superbilliga tex; http://cgi.ebay.co.uk/SV1000-S-03-0...mQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item56379ee4fc

frågan är ju bara om dom är helt värdelösa. antar dom måste stoppas om direkt eller iaf väldigt snabbt.. men kan övriga specifikationer egentligen skilja så himla mycket mellan olika märken?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
tack för snabbt svar! det känns som det kanske är lika bra att byta isåfall. hojen har trots allt gått 1900mil nu. kollar lite på slip-on också. som fattig student kollar jag på ebay i uk där det finns några superbilliga tex; http://cgi.ebay.co.uk/SV1000-S-03-0...mQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item56379ee4fc

frågan är ju bara om dom är helt värdelösa. antar dom måste stoppas om direkt eller iaf väldigt snabbt.. men kan övriga specifikationer egentligen skilja så himla mycket mellan olika märken?

Tror ju inte att du behöver byta kuddarna i bakhjulet om den bara gått 1900 mil. Betydligt längre än så håller de i normala fall.

Ljuddämparen som du länkar till tycker jag ser jäkligt bra ut. Exakt så vill jag ha det. Skillnader mellan olika fabrikat är nog inte väldigt stor. Jag har tittat på två dämpare av olika fabrikat som ser helt identiska ut frånsett att de har olika namn. Den du länkar till ser exakt ut som dessa två men saknar namn. Undrar jag om det inte görs en massa dämpare i en och samma fabrik som sedan förses med diverse olika namn. Säljaren har ju 100% positiv feedback och det brukar borga för att det inte är skräp eller fuffens.

Annars kolla länkarna från Fetsko och hör oxå med honom om han har drivpaketet kvar. Såg att han hade ett bra pris på det och det är ju drev för lägre utväxling. Tänk bara på att hastighetsmätaren kommer att visa väldigt mycket fel om du drevar så. Går i o f s lätt att räkna ut hur många procent man ska dra av från visad fart men vill man att den ska visa rätt så krävs en Speedohealer.
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
här finns slip-ons till priser som är oslagbara , har för mig de ligger på 2000 spänn st för enklaste versionen eller nåt liknande , pm-a mig så kan jag leta upp exakta priser om det är intressant.
http://www.viperracecans.com/sv1000.asp
 

Dyzon

2jump.se
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Umeå
Hoj
ingen
härligt med bra respons!

bjn: skulle faktiskt inte förvåna mig om det är precis som du säger med tillverkningen! en speedohaler hade jag faktiskt tänkt köpa. kostar väl runt en tusing om jag inte är helt ute och cyklar.

Zard: tack för tipset! vill inte låta som en gubben men det du länkade till var vipers "race cans" var själv ute efter sånna med db killer eller någon annan typ av insats som gör att hojen inte låter så sjukt mycket. onödigt att göra folk irriterade mer än nödvändigt. dessutom blir det lite jobbigt i längden på e4 etc. Men det kanske går att sätta in db killer eller något sådant i dom för att få dom tystare?

fetsko: har sett dom på blocket men måste ha kvar passagerarpinnarna till tjejen, har för mig att dom måste bort om man ska ha ett högdraget system? har du sålt drivpaketet ditt?
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
härligt med bra respons!
Zard: tack för tipset! vill inte låta som en gubben men det du länkade till var vipers "race cans" var själv ute efter sånna med db killer eller någon annan typ av insats som gör att hojen inte låter så sjukt mycket. onödigt att göra folk irriterade mer än nödvändigt. dessutom blir det lite jobbigt i längden på e4 etc. Men det kanske går att sätta in db killer eller något sådant i dom för att få dom tystare?
QUOTE]

det är utan db-killer.. tyvärr, med dB-killer finns bara till SV650..
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tjusig körning!

Nope Ingen SV 1000 men en utav de bästa hojförare som finns. John Mcguinness! Kolla så vackert han kör och dessutom snabbt! För er som inte kollar alla trådar. Den har varit uppe på annat ställe.

[YOUTUBE-ID]PIlPBUHIgQg[/YOUTUBE-ID]
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tjohoo!

Var är ni alla?

Det här var ju en livaktig tråd för bara ett år sedan. Nu är den ju nästan död! SV1000 säljs visserligen inte längre men för den sakens skull är den väl inte död utan fortfarande en fantastiskt kul hoj. Tycker ni inte det?
Inte speciellt många sidor är den här tråden på heller så ingen behöver vara rädd att uppta dyrbart utrymme.

Hör av er om vad som helst gällande hojar!

God Jul på er annars om vi inte hörs!:hojraket
 

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
CBR1000RR
här finns slip-ons till priser som är oslagbara , har för mig de ligger på 2000 spänn st för enklaste versionen eller nåt liknande , pm-a mig så kan jag leta upp exakta priser om det är intressant.
http://www.viperracecans.com/sv1000.asp

Jag har en sådan Viper oval kolfiber, väldigt prisvärd och ser riktigt bra ut, speciellt ihop med nyare SV1000 med svart ram.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Var är ni alla?

Det här var ju en livaktig tråd för bara ett år sedan. Nu är den ju nästan död! SV1000 säljs visserligen inte längre men för den sakens skull är den väl inte död utan fortfarande en fantastiskt kul hoj. Tycker ni inte det?
Inte speciellt många sidor är den här tråden på heller så ingen behöver vara rädd att uppta dyrbart utrymme.

Hör av er om vad som helst gällande hojar!

God Jul på er annars om vi inte hörs!:hojraket

ja jävligt dött tycker jag!

kan uppdatera med vad jag håller på med på hojen (svart sv1000n -03) nu över vintern. ska monteras på en sådan här!

...och ska drevas om till 16/42 istället för 17/40. kommer möjligtvis slänga på PCIII + filter, får se vad planerna för nästa sommar blir. vill inte spendera för mycket på hojen om det blir för lite åka.

har även bytt speglarna för orginal är så sjukt fula. dessa hittade jag skitbilligt på ebay men de visade sig va lite för korta i bredd, armarna alltså som dessutom var i hårdplast och inte aluminium som jag trodde. skulle nog passa bättre på en skoter. dock har Koso ett par andra speglar som faktiskt är helt i aluminuim och som är lite bredare som jag funderar på att köpa istället och det är dessa!

har dessutom monterat bort handtaget bak och monterat tillbaka solokutsen som satt på innan. ser finfint ut! :tummenupp

Förövrigt sitter biltemas fatbarstyre på (kapad 3 cm på varje ände, klart värt!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
ja jävligt dött tycker jag!

kan uppdatera med vad jag håller på med på hojen (svart sv1000n -03) nu över vintern. ska monteras på en sådan här!

...och ska drevas om till 16/42 istället för 17/40. kommer möjligtvis slänga på PCIII + filter, får se vad planerna för nästa sommar blir. vill inte spendera för mycket på hojen om det blir för lite åka.

har även bytt speglarna för orginal är så sjukt fula. dessa hittade jag skitbilligt på ebay men de visade sig va lite för korta i bredd, armarna alltså som dessutom var i hårdplast och inte aluminium som jag trodde. skulle nog passa bättre på en skoter. dock har Koso ett par andra speglar som faktiskt är helt i aluminuim och som är lite bredare som jag funderar på att köpa istället och det är dessa!

har dessutom monterat bort handtaget bak och monterat tillbaka solokutsen som satt på innan. ser finfint ut! :tummenupp

Förövrigt sitter biltemas fatbarstyre på (kapad 3 cm på varje ände, klart värt!
Läter skitsnyggt alltihop! Skicka gärna upp bilder! Biltema har också riktigt snygga speglar. Grå aluminium men kan lätt lackas svarta med sprayburk. Biltemas fatbarstyre är verkligen läckert men kan bar köra med clipon eller motsvarande vinkel för mina trasiga armbågar.
 
Last edited:

Turbo76

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki sv1000n -03
Har oxå monterat de speglarna. Var helt säker på att armarna skulle vara alu men det var fel... Men de är ju snygga på hojjen iaf, får se hur de fungerar i verkligheten och hur länge de håller för de kändes jävligt plastiga.

Har du fått byta fästet till styret när du monterade fatbar eller kan man fortsätta med original?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har oxå monterat de speglarna. Var helt säker på att armarna skulle vara alu men det var fel... Men de är ju snygga på hojjen iaf, får se hur de fungerar i verkligheten och hur länge de håller för de kändes jävligt plastiga.

Menar du verkligen spegel enligt bifogad bild?

Texten till dessa lyder
"Backspegel, aluminium
Smäcker och läcker universalbackspegel med rak arm. Snygg finish av sandblästrad och silverlackerad aluminium. ..........."
Jag tyckte att de kändes riktigt gedigna när jag kände på dem.
 

Bifogat

  • 82-187_l.jpg
    82-187_l.jpg
    5.7 KB · Visningar: 42

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Menar du verkligen spegel enligt bifogad bild?

Texten till dessa lyder
"Backspegel, aluminium
Smäcker och läcker universalbackspegel med rak arm. Snygg finish av sandblästrad och silverlackerad aluminium. ..........."
Jag tyckte att de kändes riktigt gedigna när jag kände på dem.

Nej han lär mena Koso-speglarna jag nämnde, de var lite plastigare än väntat, de andra speglarna av samma märke verkar bättre. De du bifogade är inte ens orginal även om de liknar varann.
 

Turbo76

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki sv1000n -03
Jag menade Kosospeglarna, kanske inte var helt tydlig där...
Tyckte att Biltemaspeglarna såg helt ok ut men jag testade Koso eftersom de kostade i princip ingenting. Tyckte det var värt ett försök.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top