Suzuki anger 2400 mil som intervall för kontroll och ev. justering av ventilspel. Avgör själv med tanke på hur mycket din hoj gått.
Jag kollar alltid ventilerna själv med lite tätare intervall och justerar vid behov. Min SV1000 har dock gått knappt 1000 mil så där har det inte varit aktuellt ännu. Har dock kollat lite på hur det ska göras. Verkar vara en del jobb (dyrt) så om man lämnar in för service så är det väl inget man beställer i tid och otid. Annars har det nog varit så i flera fall med mina ventiler att flera haft helt fel spel 500 mil innan ordinarie kontroll.
Fast lämnar du in till auktoriserad firma för service så gör de väl det som anges för din mätarställning om du inte säger annorlunda?
Annars, överväg en verkstadshandbok ( jag länkade till en att gratis ladda ner några inlägg ovan) och gör jobbet själv. Kul och mycket billigare. Frågade om pris på stor service på min förra hoj, XJR 1300. Sextusenfemhundra plus olja och annan förbrukning som behövdes. Jag köpte alla specialverktygen som behövdes (gjorde jobbet lättare- man klara sig nog utan) och all förbrukning för under tvåtusen. Mycket pengar över till bira! Sen har jag ju verktygen kvar så nästa gång är ju förtjänsten ännu större. Ännu mer bira. Hur ska man orka dricka?
min hoj har gått 1800 mil nu efter sensommarens långresa nere i europa, kanske kan vara dags ändå. får se vad verkstan säger, är ju lite tjenis med dem där så de lär ju inte göra/säga det som inte krävs.