SV 1000-tråden

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
inte för att jag hade någon under de 835 mil jag körde i somras nere i europa ;)
men du kör så långsamt, klart vinden inte stör dig :arsele
hahaha skojja sej liite med dej krappen

Ok grabbar, tack. Jag tror att jag skiter i den lilla grjjen, ev att jag köper en billig större ruta och helt enkelt testar hur det känns.
Hittade en för 30 Euro från Deutchland.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
men du kör så långsamt, klart vinden inte stör dig :arsele
hahaha skojja sej liite med dej krappen

ja jag körde ju faktiskt aldrig snabbare än 211 km/h med tjejen bakpå + packning på resan. får köra snabbare nästa gång. :yoparty
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Säsongen närmar sig...

Ska äntligen iväg till garaget nu till veckan och börja pyssla om hojjen inför säsong 2010!
Har beställt lite grejer från bikersneed.se som ska monteras.
Till en början blir det en GIpro och SpeedoHealer och KN-luftfilter som ska skruvas dit. Lite trist att man inte har möjlighet att testa grejerna ordentligt föränns om några veckor. Filtret är restat så det har inte kommit ännu men tänkte börja titta på luftburken iallafall, funderar på att plocka bort snorkeln och kanske modifiera locket med lite extra hål.

Är lite fundersam just med extra hål i locket, borde inte risken öka med skit som kommer in? och fukt?
Funderar även på att höja tanken lite med några hemmagjorda distanser.

Just det.. Är det någon som testat att polera upp plattorna vid fotpinnarna? Mina har blivit ganska fula efter att stövlarna ligger och gnider emot.

Det kliar i gasa-handen nu..
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ska äntligen iväg till garaget nu till veckan och börja pyssla om hojjen inför säsong 2010!
Har beställt lite grejer från bikersneed.se som ska monteras.
Till en början blir det en GIpro och SpeedoHealer och KN-luftfilter som ska skruvas dit. ..

tja! speedohealer, vad exakt är det det? jag har fått min omdrevad till 16/42 och skulle nog behöva kalibrera om hastighetsmätaren på något vis! är det med en sån?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ska äntligen iväg till garaget nu till veckan och börja pyssla om hojjen inför säsong 2010!
Har beställt lite grejer från bikersneed.se som ska monteras.
Till en början blir det en GIpro och SpeedoHealer och KN-luftfilter som ska skruvas dit. Lite trist att man inte har möjlighet att testa grejerna ordentligt föränns om några veckor. Filtret är restat så det har inte kommit ännu men tänkte börja titta på luftburken iallafall, funderar på att plocka bort snorkeln och kanske modifiera locket med lite extra hål.

Är lite fundersam just med extra hål i locket, borde inte risken öka med skit som kommer in? och fukt?
Funderar även på att höja tanken lite med några hemmagjorda distanser.

Just det.. Är det någon som testat att polera upp plattorna vid fotpinnarna? Mina har blivit ganska fula efter att stövlarna ligger och gnider emot.

Det kliar i gasa-handen nu..
Modifiera inte locket med extra hål. Finns massor av vittnesmål om att detta inte är bra. Vill du ha mer detaljer så PM:a.

Att polera plattorna finns beskrivet på http://www.suzukisv1000.com/

Kolla över FAQ!


Annars är det att plocka loss dem. Börja med t.ex. 240 våtslip och gå i så små steg som möjligt till 2000 våtslip. Gå över till Abralon och sen avsluta med polertrissa och wax. Då blänker de som en spegel.

YEs!

Gashanden är galen just nu
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
tja! speedohealer, vad exakt är det det? jag har fått min omdrevad till 16/42 och skulle nog behöva kalibrera om hastighetsmätaren på något vis! är det med en sån?

Det är en lite "datalåda" som du kopplar in på hojjen för att kalibrera din hastighetsmätare.
Om du nu har drevat om hojjen kommer den garanterat att visa ännu mer fel :)
Dom kostar inte speciellt mycket faktist... beställde min från bikersneed.se och fick den inom en vecka (950:).
Du kan läsa mer om produkten här:
http://www.healtech-electronics.com/

Hade först inte tänkt köpa en men så slog jag till på en GPS i mellandagarna och när jag testade den i bilen och jämförde GPSens med bilens hastighet så ser man att det är ganska stor skillnad, precis som på hojjarna som tillverkas. Förutom att man just kalibrerar hojjen för att visa rätt så bör ju även tripmätaren visa rätt... 10% skillnad blir ju ganska många mil på några år. Bra vid försäljning sen! :)

Jag är ingen mekar-kung men om jag lyckas tänkte jag ta lite kort när jag försöker mig på att installera grejerna nästa vecka... blir det bra så åker det nog upp här i tråden.

Modifiera inte locket med extra hål. Finns massor av vittnesmål om att detta inte är bra. Vill du ha mer detaljer så PM:a.

Att polera plattorna finns beskrivet på http://www.suzukisv1000.com/

Kolla över FAQ!


Annars är det att plocka loss dem. Börja med t.ex. 240 våtslip och gå i så små steg som möjligt till 2000 våtslip. Gå över till Abralon och sen avsluta med polertrissa och wax. Då blänker de som en spegel.

YEs!

Gashanden är galen just nu


Ok? hmmm... jag PM:ar.
Men att lyfta bort snorkeln då? Samma skit att göra?
 
Last edited:

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Varför vill du höja tanken?

Har läst på diverse forum att det kan vara ett billigt och lätt sätt att få bättre luftflöde in under tanken till luftfiltret. Sen om det funkar i praktiken...:va vem vet. Ska testa och se hur det blir, får jag inte till det sjysst hoppar jag den idéen.
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Har läst på diverse forum att det kan vara ett billigt och lätt sätt att få bättre luftflöde in under tanken till luftfiltret. Sen om det funkar i praktiken...:va vem vet. Ska testa och se hur det blir, får jag inte till det sjysst hoppar jag den idéen.

Det är inte en moppe du ska trimme ;)

Om du vill få nytta av den extra luften motorn får behöver du
komplettera med en powercommander som justerar luft/bränsleblandningen.
Och för att det ska bli bra ska den justeras in i en bromsbänk.
Visst, du kan ladda ner en färdig mapp från nätet men det blir som
att springa orientering med ögonbindel.
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Det är inte en moppe du ska trimme ;)

Om du vill få nytta av den extra luften motorn får behöver du
komplettera med en powercommander som justerar luft/bränsleblandningen.
Och för att det ska bli bra ska den justeras in i en bromsbänk.
Visst, du kan ladda ner en färdig mapp från nätet men det blir som
att springa orientering med ögonbindel.

PC3a + bänkning är på gång :)
Håller på att leta pris och DynoCenter just nu.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
PC3a + bänkning är på gång :)
Håller på att leta pris och DynoCenter just nu.

Jag har skrivit mycket om mappning och har lite om det på min hemsida. Jag fick i a f inte en individuell mappning som slog en medskickad på alla punkter. Dynojet själva anger att man får ca 90 % med en medskickad mapp. Jag fick betydligt mer och det absoluta maxet fick jag när jag skrev ihop en egen mapp med den individuella och den medskickade. Lämna in på bänkning är klart överreklamerat. Fast dina 3000 kr.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jag har skrivit mycket om mappning och har lite om det på min hemsida. Jag fick i a f inte en individuell mappning som slog en medskickad på alla punkter. Dynojet själva anger att man får ca 90 % med en medskickad mapp. Jag fick betydligt mer och det absoluta maxet fick jag när jag skrev ihop en egen mapp med den individuella och den medskickade. Lämna in på bänkning är klart överreklamerat. Fast dina 3000 kr.

håller med. har dock bara erfarenhet av när jag gjorde detta på min hornet 900. vart inte ett piss skillnad. finns många som nitiskt tycker att det måste bänkas men skillnaden är minimal. faktumet är att jag nästan tycker det är onödigt att skaffa PC3 + filter om man inte trimmar motorn på riktigt och gör lite drastiska förändringar, för då gör det en klar skillnad att mappa om, nästan ett måste. annars är skillnaden väldigt liten och inte värt summan det kostar att köpa prylarna för och att få skiten bänkad. då gör det mer skillnad att t.ex. dreva om. eller köpa snabbare hoj och betala lite mer i försäkring.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
håller med. har dock bara erfarenhet av när jag gjorde detta på min hornet 900. vart inte ett piss skillnad. finns många som nitiskt tycker att det måste bänkas men skillnaden är minimal. faktumet är att jag nästan tycker det är onödigt att skaffa PC3 + filter om man inte trimmar motorn på riktigt och gör lite drastiska förändringar, för då gör det en klar skillnad att mappa om, nästan ett måste. annars är skillnaden väldigt liten och inte värt summan det kostar att köpa prylarna för och att få skiten bänkad. då gör det mer skillnad att t.ex. dreva om. eller köpa snabbare hoj och betala lite mer i försäkring.

Där har du nog rätt!:tummenupp
Fast PC3 märktes allt men det är inga jätteförändringar vi pratar om. Och frågan om det är värt pengarna får stå obesvarad.
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Jag har skrivit mycket om mappning och har lite om det på min hemsida. Jag fick i a f inte en individuell mappning som slog en medskickad på alla punkter. Dynojet själva anger att man får ca 90 % med en medskickad mapp. Jag fick betydligt mer och det absoluta maxet fick jag när jag skrev ihop en egen mapp med den individuella och den medskickade. Lämna in på bänkning är klart överreklamerat. Fast dina 3000 kr.

Då har du haft otur och lämnat in din hoj till fel kille.
Jag tycker att det säger sig själv att en mappning i bänk
är oslagbar. Men det är väldigt lätt för den som mappar att fuska,
han kan slänga in en mapp på några minuter eller så kan han sitta
i timtal och optimera mappen, han får lika mycket betalt ändån.

Det krävs mycket erfarenhet att mappa i bänk.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Då har du haft otur och lämnat in din hoj till fel kille.
Jag tycker att det säger sig själv att en mappning i bänk
är oslagbar. Men det är väldigt lätt för den som mappar att fuska,
han kan slänga in en mapp på några minuter eller så kan han sitta
i timtal och optimera mappen, han får lika mycket betalt ändån.

Det krävs mycket erfarenhet att mappa i bänk.

Visst, och de man kan tanka ned är också mappade i bänk av erfarna killar. Det som kan skilja är några få procent beroende på individuella avvikelser på hojarna. Varför skulle Dynojet som är en stor leverantör av bromsbänkar säga att man har 90% av vad man kan få med en av de mappar som skickas med om det inte vore så?

Sen har jag visat mitt bänkdiagram för en mycket erfaren raceåkare/mekaniker och han säger att det finns inte mer att få ut av en PC3. Han mappar alltid sina hojar själv och det för att få exakt det svar på gasen han vill ha. Effekten skiter han i för att det är så lite det ger ändå.

Jag hävdar fortfarande att det för de flesta är bortkastade pengar att mappa i bänk om man bara bytt luftfilter och ljuddämpare.


EDIT: De körde slut på en full tank bensin när de mappade så inte tog de bara en mapp och satt och fikade sen.:)
 
Last edited:

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Nä, hittar man en mapp med det avgasröret/filtret som man själv
har på dynojet.com så funkar det bra.

Dock så har många trimmare en del specialare med luftburkar,
trattar osv att en bänkning kan vara värt de. Sen är det inte säkert
att man hittar en mapp med den utrustningen som man själv har.

Tycker inte några 1000-lappar är särskilt mycket för en bänkning,
då är cykeln ordentligt optimerad sen så får man ett coolt
bänkdiagram också :yoparty
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Där har du nog rätt!:tummenupp
Fast PC3 märktes allt men det är inga jätteförändringar vi pratar om. Och frågan om det är värt pengarna får stå obesvarad.

klart att det blir någon liten liten förändring och det varierar också väldigt mycket från hoj till hoj, modell och sort alltså. men den totala kostnaden gör det ofta knappast värt den lilla effektskillnaden. det är ju bara å räkna in vad pc3, filter samt bänkning kostar totalt och vilken skillnad det blir. många tusenlappar och det kan jag lika gärna lägga på en lite fetare hoj med dyrare försäkringspremie om jag inte kan nöja mig med den jag har. men visst, har man pengar att kasta omkring sig så är det ju knappast negativt att köpa allt det där och bänka.
 
Last edited:

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Men om du jämför en original cykel med en hoj med nytt blås, luftfilter
och powercommander så har du en hoj som låter tuffare och
motorn upplevs helt annorlunda, det är min erfarenhet.

Avgas byter man ju alltid så den kostanden kan man dra ifrån haha.
 

Dyzon

2jump.se
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Umeå
Hoj
ingen
jaha då har man inhandlat nya däck då. det blev pilot road2:eek:r tillslut. så nu får man ligga och klämma på dom i soffan tillsvidare:tummenupp
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top