SV 1000-tråden

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Är det lagligt att måla den genomskinliga kåpan ovanför
hastighetsmätaren svart?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Efter att ha läst rätt många test av däck så har jag kommit fram till att moderna däck är oerhört bra och det skiljer väldigt lite mellan olika fabrikat.
De som jag nu har på Michelin Pilot Road 2 är jag väldigt nöjd med. Har inte ens tenderat att släppa då jag pressat det.

Min stora grej med däck är att nu ska jag fan i mej skaffa grejer för att byta och balansera själv. Inget svårt alls egentligen. Den stora besparingen ligger inte i att man sparar de 150 kr som däckfirman tar för att montera och balansera utan i att man kan köpa däcket minst 500 spänn billigare.

håller med, michelin pilot road 2ct funkar skitbra. körde ca 1000 mil på det i somras och det är fan minst hälften kvar på det! då var dock 835 mil långresa nere i europa, dvs lugn körning. men ändå! :tummenupp
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Packväskor

Ska försöka rulla neråt i Europa i sommar och köra runt i Österrike.
Har någon bra tips på packväskor till ett vettigt pris? Har hittat olika modeller men priset drar iväg... speciellt på hårda väskor vilket inte är ett tvång.
Ska beställa en bagster + tankskydd men behöver något baktill. Sambon ska sitta bakpå så en rulle över sadeln funkar inte heller tyvärr.
Tips? Ideér?
Har själv tänkt att man kanske kan köpa en väskhållare som på bilden och sen kunna köpa mjuka sadelväskor att fästa på något vis. Dumt?
 

Bifogat

  • 40-5537.jpg
    40-5537.jpg
    25.3 KB · Visningar: 59

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
håller med, michelin pilot road 2ct funkar skitbra. körde ca 1000 mil på det i somras och det är fan minst hälften kvar på det! då var dock 835 mil långresa nere i europa, dvs lugn körning. men ändå! :tummenupp

Det låter lovande att det håller så bra. Dock har jag den uppfattningen att slitaget på mina däck går betydligt fortare mot slutet. Men redan 1000 mil och mycket mönster kvar låter riktigt bra. Då funkar det bra med två olika gummiblandningar. Bra fäst OCH lång livslängd!

Har själv tänkt att man kanske kan köpa en väskhållare som på bilden och sen kunna köpa mjuka sadelväskor att fästa på något vis. Dumt?

Det finns väl inget dumt i det? Tycker det verkar skitbra. Jag har kört med mjuka väskor utan någon form av extra hållare på en XJR1300 och det fungerade ypperligt. PÅ SV:n där det är mer naket vid väskorna skulle nog jag gärna också vilja ha en hållare likt den på bilden. Tror det är den jag kollat på en gång och om jag inte minns/ser fel så behöver den en fästpunkt vid original plåthållere/blinkersfäste. Och det har ju jag tagit bort så jag får hitta annan lösning!
 
Last edited:

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Efter att ha läst rätt många test av däck så har jag kommit fram till att moderna däck är oerhört bra och det skiljer väldigt lite mellan olika fabrikat.
De som jag nu har på Michelin Pilot Road 2 är jag väldigt nöjd med. Har inte ens tenderat att släppa då jag pressat det.

Min stora grej med däck är att nu ska jag fan i mej skaffa grejer för att byta och balansera själv. Inget svårt alls egentligen. Den stora besparingen ligger inte i att man sparar de 150 kr som däckfirman tar för att montera och balansera utan i att man kan köpa däcket minst 500 spänn billigare.

byter du däck för andra för en liten slant under bordet ???
eller är det bara för privat bruk....
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
byter du däck för andra för en liten slant under bordet ???
eller är det bara för privat bruk....

Tja, jag kan ju öva upp mig och skrapa sönder andras fälgar innan jag ger mig på mina egna.:D

Skämt åsido så har jag inte funderat på det. Jag har ju inte köpt grejerna än och det gör jag nog inte förrän det är dags att byta däck nästa gång. Blir nog till sommaren på min Thruxton. Sen får jag väl byta och balansera några däck för att se hur det funkar. Jag har gjort det utan annat än däckjärn men det är några år sedan och med fälgar som jag inte var så rädd om. Jag har alltså bestämt mig att nu ska jag byta däck själv i fortsättningen men inte exakt vad jag ska köpa eller när jag ska köpa.Eller hur jag ska köpa. Kan ju bli att vi går ihop ett gäng och köper ihop.

Så långt svar på kort fråga, jag kommer inte att byta däck åt någon på ett bra tag. Senare kanske!

Ni är väl ett gäng där i Kungshamnstrakten. Gå ihop och köp grejerna vet jag.:tummenupp
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ska försöka rulla neråt i Europa i sommar och köra runt i Österrike.
Har någon bra tips på packväskor till ett vettigt pris? Har hittat olika modeller men priset drar iväg... speciellt på hårda väskor vilket inte är ett tvång.
Ska beställa en bagster + tankskydd men behöver något baktill. Sambon ska sitta bakpå så en rulle över sadeln funkar inte heller tyvärr.
Tips? Ideér?
Har själv tänkt att man kanske kan köpa en väskhållare som på bilden och sen kunna köpa mjuka sadelväskor att fästa på något vis. Dumt?

jag köpte de mjuka sidoväskorna från biltema som iaf gör jobbet. dock var de i princip bara att slänga när vi kom hem efter 1 mån och 835 mil. men är det bara ett par veckor nere i alperna så duger de helt klart. kan dock vara smart att försöka packa lätt, det som inte höll så bra på dem då vi packade hårt och kompakt var sömmarna. jag känner att jag klart kommer vilja skaffa hårda väskor till nästa långresa, betydligt enklare att både fästa och packa, man spar mycket tid och energi. dock blir det inte till SV'n utan till en eventuell "offroad/touring resehoj" jag funderar på att köpa. hur som helst behöver du inte de där ställningarna till dessa mjuka väskor, men är hållarna billiga så är det nog ändå en fördel att ha dem!
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Min stora grej med däck är att nu ska jag fan i mej skaffa grejer för att byta och balansera själv. Inget svårt alls egentligen. Den stora besparingen ligger inte i att man sparar de 150 kr som däckfirman tar för att montera och balansera utan i att man kan köpa däcket minst 500 spänn billigare.

exakt, byt själv o köp däck från utlandet, mycke pengar o spara:tummenupp
 

Dyzon

2jump.se
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Umeå
Hoj
ingen
jaha då har man inhandlat ett st drivpaket av fetsko här på sh. blir kul att prova den nya drevningen 16/43. får se om det går att ligga och köra i "vanlig" motorvägshastighet hyffsat bra iaf, annars får man väl prova 42 eller 41 bak istället. har tyvärr inga specialverktyg själv att nita/kapa kedjan med, så antar att man får lämna in och göra det. passar nog på att byta däck samtidigt. återförsäljaren för suzuki här i mina trakter brukar vara bra att ha och göra med, så jag hoppas det inte blir så sinnessjukt dyrt.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
jaha då har man inhandlat ett st drivpaket av fetsko här på sh. blir kul att prova den nya drevningen 16/43. får se om det går att ligga och köra i "vanlig" motorvägshastighet hyffsat bra iaf, annars får man väl prova 42 eller 41 bak istället. har tyvärr inga specialverktyg själv att nita/kapa kedjan med, så antar att man får lämna in och göra det. passar nog på att byta däck samtidigt. återförsäljaren för suzuki här i mina trakter brukar vara bra att ha och göra med, så jag hoppas det inte blir så sinnessjukt dyrt.

har precis bytt till 16/42 på min, ska verkligen bli spännande att känna skillnaden. hojen är ju väldigt högt växlad från början och det är ju knappt att den orkar varva ut på 6:an, den gör ju utan problem 100km/h på 1:an, så en denna drevning lär bara ge en rappare hoj. men visst, lite högre varv på motorvägsglid.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
jaha då har man inhandlat ett st drivpaket av fetsko här på sh. blir kul att prova den nya drevningen 16/43. får se om det går att ligga och köra i "vanlig" motorvägshastighet hyffsat bra iaf, annars får man väl prova 42 eller 41 bak istället. har tyvärr inga specialverktyg själv att nita/kapa kedjan med, så antar att man får lämna in och göra det. passar nog på att byta däck samtidigt. återförsäljaren för suzuki här i mina trakter brukar vara bra att ha och göra med, så jag hoppas det inte blir så sinnessjukt dyrt.

Du kommer att få en hoj som känns betydligt piggare i a f. Ta det lugnt med gaspådrag ur kurvorna nu för det blir en rätt avsevärd skillnad.:D

Har visserligen bara 16/42 men även det ger stor skillnad. Det varvtal jag har i motorvägsfart stör inte mig i a f men det är ju subjektivt.

Jag satte på en PC3 i nästan samma veva och detta tillsammans med drevningen gav ett svar på gasen som faktiskt gjorde hojen svårkörd innan jag vant mig. Så stor skillnad mot original blev det. En kompis som kör SP2 med betydligt mer effekt provkörde och han upplevde svaret på gasen alldeles för våldsamt. Ta det lugnt!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Du kommer att få en hoj som känns betydligt piggare i a f. Ta det lugnt med gaspådrag ur kurvorna nu för det blir en rätt avsevärd skillnad.:D

Har visserligen bara 16/42 men även det ger stor skillnad. Det varvtal jag har i motorvägsfart stör inte mig i a f men det är ju subjektivt.

Jag satte på en PC3 i nästan samma veva och detta tillsammans med drevningen gav ett svar på gasen som faktiskt gjorde hojen svårkörd innan jag vant mig. Så stor skillnad mot original blev det. En kompis som kör SP2 med betydligt mer effekt provkörde och han upplevde svaret på gasen alldeles för våldsamt. Ta det lugnt!

haha! jag gillar't! :tummenupp blir nog inga långresor på hojen längre så då passar det att ha den drevad då den numera planeras vara en lekhoj/stadshoj!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Den blir klart roligare ja!:D

fan va kul! är så jävla åksugen så det inte finns! fast jag har iofs fortfarande gips på handen å armen efter operationen på en skada i handen från fjolårets olycka. men det ryker nog om en månad eller så. :yoparty
 

Dyzon

2jump.se
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Umeå
Hoj
ingen
kul att höra ni blev nöjda med er hojar! den är som sagt helt klart "överväxlad" original, och känns faktiskt rätt seg ibland, så det verkar ju som det kan bli jävligt nice nu =) kan bara hålla med Pat; satan så sugen jag är på köra alltså!!
 

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Motala
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Våren :)

Halloj i tråden.... sv1000s ägare här som deklarerar krig mot snön nu :tummenupp

hoppas det är på väg utför med den nu och solen lyser på nu...

varmkörde hojen igår och genast vårkänslor utan dess like...brrr...

nya däck ligger och väntar att läggas på, sen besiktning.
Michelin Pilot Power 2CT - 2600:- fick jag ge fram och bak. ok pris?

pepp pepp.... // Magnus:tummenupp
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Halloj.
Till skilnad från Pat som gör sin SV till en rolig och rapp lekmaskin, gör jag lite tvärt om.
Jag håller på och omvandlar den till lite mera touring hoj.
Hittils under vintern har jag...
Monterat tail-tidy kit, så baken ser lite bättre ut. (har inget med touring att göra men det blir snyggt)
Monterat spacers till bakspeglarna så jag ser bakom mig.

Nya fotpinnar har precis kommit från USA. Det är pinnar från en Buell skom ska, med lite modifieringar, passa SVn och som gör att jag får foten ca 2 cm lägre.
Ska försöka och hitta lite tid nu i helgen att montera.

Vidare måste jag köpa nytt bakdäck, Pilot road verkar vara da shit, enligt er grabbar, så det får bli ett sådant.

Sedan funderar jag på en lite högre vindruta, men är lite tveksam, kanske får jag mera turbulens.
En variant kanske kan vara en så'n här universal grej:
http://www.bs-motoparts.com/Wind_Pr.../Screen_deflector_universal_Puig_i504_778.htm
Är det nå'n som har erfarenhet eller åsikt om den?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Halloj i tråden.... sv1000s ägare här som deklarerar krig mot snön nu :tummenupp

hoppas det är på väg utför med den nu och solen lyser på nu...

varmkörde hojen igår och genast vårkänslor utan dess like...brrr...

nya däck ligger och väntar att läggas på, sen besiktning.
Michelin Pilot Power 2CT - 2600:- fick jag ge fram och bak. ok pris?

pepp pepp.... // Magnus:tummenupp

Det verkar vara ett bra pris men då ska du montera själv eller?

Halloj.
Till skilnad från Pat som gör sin SV till en rolig och rapp lekmaskin, gör jag lite tvärt om.
Jag håller på och omvandlar den till lite mera touring hoj.
Hittils under vintern har jag...
Monterat tail-tidy kit, så baken ser lite bättre ut. (har inget med touring att göra men det blir snyggt)
Monterat spacers till bakspeglarna så jag ser bakom mig.

Nya fotpinnar har precis kommit från USA. Det är pinnar från en Buell skom ska, med lite modifieringar, passa SVn och som gör att jag får foten ca 2 cm lägre.
Ska försöka och hitta lite tid nu i helgen att montera.

Vidare måste jag köpa nytt bakdäck, Pilot road verkar vara da shit, enligt er grabbar, så det får bli ett sådant.

Sedan funderar jag på en lite högre vindruta, men är lite tveksam, kanske får jag mera turbulens.
En variant kanske kan vara en så'n här universal grej:
http://www.bs-motoparts.com/Wind_Pr.../Screen_deflector_universal_Puig_i504_778.htm
Är det nå'n som har erfarenhet eller åsikt om den?

Snygga till bakdelen är ju aldrig fel vad man än ska ha den till men jag vet att orignal fäste för blinkers kan vara bra att ha kvar om man tänker sätta på packväskor.

Spacers till bakspeglarna upplever jag som mer eller mindre nödvändigt om man vill ha koll bakåt.

Ja, Road 2 CT är nog ett bra val.

Har ingen erfarenhet av den lilla förhöjaren till kåpglaset men den ser ju väldigt smutt ut. Du får väl bli testpilot och rapportera hit hur det funkar.:)
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Snygga till bakdelen är ju aldrig fel vad man än ska ha den till men jag vet att orignal fäste för blinkers kan vara bra att ha kvar om man tänker sätta på packväskor.

det har jag jävligt mycket erfarenhet av. ska man ha mjuka sidoväskor så är det klart en fördel att ha kvar bakstänkskärmen för alla anledningar förutom att hojen inte blir lika snygg. mina blinkers syntes väldigt dåligt på resan förra året så det blev ett jävla justerande med väskorna hela tiden för att de inte helt skulle skymmas! Här, jag bifogar bästa bilden jag kunde hitta...
 

Bifogat

  • IMG_2188.jpg
    IMG_2188.jpg
    246.5 KB · Visningar: 100

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Halloj.
Till skilnad från Pat som gör sin SV till en rolig och rapp lekmaskin, gör jag lite tvärt om.
Jag håller på och omvandlar den till lite mera touring hoj.

Vidare måste jag köpa nytt bakdäck, Pilot road verkar vara da shit, enligt er grabbar, så det får bli ett sådant.

Sedan funderar jag på en lite högre vindruta, men är lite tveksam, kanske får jag mera turbulens.
En variant kanske kan vara en så'n här universal grej:
http://www.bs-motoparts.com/Wind_Pr.../Screen_deflector_universal_Puig_i504_778.htm
Är det nå'n som har erfarenhet eller åsikt om den?

jävla gubbe du är då!? :D men jo, kör på michelin pilot road 2ct, helt klart värt! Och ja du är ju rätt lång så jag kan förstå att du vill ha en högre ruta (inte för att jag hade någon under de 835 mil jag körde i somras nere i europa ;) ). Men den där saken ser ju väldigt liten ut, gör den så stor skillnad? Kanske den gör... vad vet jag!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top