SV 1000-tråden

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
Ingen
NyBumsad skrev:
2358682 Hej.
Då kom räddaren i nöden, min underbara fru påminde mig om möjligheten att köpa en parallelimporterad hoj för att bli av med lite av den initiala värdeminskningen, sagt och gjort, bikestop i Linköping kontaktades, en offert presenterades och efter lite överväganden åkte jag dit för att garantera att det var seriösa personer som skötte stället. Blev mycket väl bemött och alla farhågor avskrevs omedelbart och hojen beställdes!!!

Låter perfekt :tummenupp

Vad är en parallellimporterad hoj? :confused:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
NyBumsad skrev:
2359878 Hur länge skall man hålla sig till 5500 varv då?

/Anders

Du som brukar vistas på BMW forumet vet väl att det finns
lika många åsikter som det finns hojägare angående just
inkörning/oljeförbrukning.

Vad som är rätt eller fel kan man ju bara gissa:tungan

Jeppzon

Salmon River Rajders
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
---SÅLD--- Aprilia RSV1000R Factory -06
TheBat skrev:
2359298 tjo! då har man äntligen fått tumen ur o blivit medlem här.. o de är så himls skönt att de finns en vettig tråd!! kör sj en sv 1000s -04 o är hel nöjd!!!

Tjenare, och välkommen. Har du hämtat dig från turen mellan Örebro och Fellingsbro än?
Vi får ta nån mer sväng nån dag...

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Jimsan skrev:
2360359 Låter perfekt :tummenupp

Butiker som parallellimporterar har till skillnad från t ex bike i trollhättan och yamahacenter 2 (en del 3) års garanti istället för 5 men priserna är betydligt lägre:yoparty. De kan också oftast ta hem hojar i andra färgsättningar än vad andra butiker levererar.

E x på parallellfirmor är:

www.stibix.se
www.mckompaniet.se
www.rm-consult.se (kan vara något dyrare vad gäller nya hojar än dem ovan men får in lite ovanligare beghojar, nuvarande gixxer är ett sådant exempel)

Om www.bikeshop.se är en parallellimportfirma är jag osäker på.

Köpte t ex solocuts, orginal, till min hoj, betalade 1095 istället för 1995 så det lönar sig att jämföra priser!!

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Hoj
Jimsan skrev:
2360359 Låter perfekt :tummenupp

De säljer hojar från tyska och holländska generalagenter istället för via den svenska, därav skillnaden i pris.

/Anders

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
2fast4hjo skrev:
2360456 Butiker som parallellimporterar......

Köpte t ex solocuts, orginal, till min hoj, betalade 1095 istället för 1995 så det lönar sig att jämföra priser!!

Enligt den "tysktalande" reservdelssökfunktionen som man kan använda via t.ex. finska Suzukis sidor skall just originalcutsen (färdigmålad+täckbrickan för hålen efter handtaget) kosta några cent under 90 euro (ca. 830kr). Detta pris är ju rimligen någon form av tyskt bruttopris, så en firma som köper mer av t.ex. en tysk firma bör ju få lite rabatt. Sen lägger dom på sitt eget påslag och säljer för just 1095kr.

Sökmotorn är just därför bra att använda för att kolla priser...tyvärr är det ju lite dåligt med det svenska språket på sidorna men tyska funkkar väl någotsånär för "riktiga svenskar" också?? :D

(Det är det ljusblå fältet med rutor för "Malli=modell", "Osa/osanumero=del/delnummer" och "Ryhmä=grupp" som skall användas)

Last edited:

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Hoj
xrperra skrev:
2360381 Du som brukar vistas på BMW forumet vet väl att det finns
lika många åsikter som det finns hojägare angående just
inkörning/oljeförbrukning.

Vad som är rätt eller fel kan man ju bara gissa:tungan

Jodå, vet nog att det finns många som gärna tycker till i dessa frågor, var mest nyfiken på vad suzuki rekomenderar och vad ni som gått genom denna process har för erfarenheter. Jag vet inte om jag vågar mig på en hard-break-in på min nya finfina pärla ju, högvarvig som den ändå är.

Mvh Anders

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
NyBumsad skrev:
2359589 Hej.

En liten fråga, vad för slags inkörningsrutin är det som gäller på sv1000s? Kommer jag hinna få något roligt i år eller blir resten av årets säsong begränsad till feskörning på max 5000 varv eller nått sånt?

Mvh Anders

Det här är taget direkt ur manualen till SV 1000:

Första 800km under 6000rpm

Upp till 1600km under 9000rpm

över 1600km under 12500rpm

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Hoj
Bear in da wood skrev:
2361143 Det här är taget direkt ur manualen till SV 1000:

Första 800km under 6000rpm

Upp till 1600km under 9000rpm

över 1600km under 12500rpm

Tackar för finfin info. Skall jag följa detta så blir ju återstoden av hojsäsongen en ren inkörningsperiod mao, lika bra att ställa in sig på kanske. lär bli gött när de första 80 är avklarade, 9000 varv kan jag nog leva med, min nuvarande hoj rödmarkerar ju vid ca 8000. Får ta mig en funderare på hur jag vill lägga upp min inkörning då.

Mvh Anders

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
NyBumsad skrev:
2361190 Tackar för finfin info. Skall jag följa detta så blir ju återstoden av hojsäsongen en ren inkörningsperiod mao, lika bra att ställa in sig på kanske. lär bli gött när de första 80 är avklarade, 9000 varv kan jag nog leva med, min nuvarande hoj rödmarkerar ju vid ca 8000. Får ta mig en funderare på hur jag vill lägga upp min inkörning då.

Mvh Anders

Med 9000 klarar du dig långt! Kom ihåg att vi talar gott vrid på ganska låga varv...:tummenupp

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
Ingen
NyBumsad skrev:
2361190 Tackar för finfin info. Skall jag följa detta så blir ju återstoden av hojsäsongen en ren inkörningsperiod mao, lika bra att ställa in sig på kanske. lär bli gött när de första 80 är avklarade, 9000 varv kan jag nog leva med, min nuvarande hoj rödmarkerar ju vid ca 8000. Får ta mig en funderare på hur jag vill lägga upp min inkörning då.

Mvh Anders

Upp med den på balbockarna i garaget :hihi

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
675-Race!
JeppeSV1000 skrev:
2360393 Tjenare, och välkommen. Har du hämtat dig från turen mellan Örebro och Fellingsbro än?
Vi får ta nån mer sväng nån dag...

självklart har ja de men de märks att man inte åkt så mycke på stor hoj men ja ska allt ta o hänga på lite bättre nästa gång!! hörde tommy o johan va ute o åkte för ett par dagar sen, satan de gick undan!!:yoparty

NiXX

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
sv1000s -06
NyBumsad skrev:

Mvh Anders

Jag har åkt 254mil på 3 veckor så håll samma tempo som mig så ska du se att du inte behöver leka glidare ;) Sen så stämmer inkörningsguiden som "Bear in da wood" skrev, men märkt att det skiljer lite i olika instruktionsböcker angående varvtalen, men det handlar om 500 varv :)

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
japp
NiXX skrev:
2367244 Jag har åkt 254mil på 3 veckor så håll samma tempo som mig så ska du se att du inte behöver leka glidare ;) Sen så stämmer inkörningsguiden som "Bear in da wood" skrev, men märkt att det skiljer lite i olika instruktionsböcker angående varvtalen, men det handlar om 500 varv :)

Är det du som har den svarta på XX typ?
Var hemma i övik hela semestern och körde men jag såg aldrig dig ute på vägarna.

Last edited:

NiXX

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
sv1000s -06
79Andreas skrev:
2368583 Är det du som har den svarta på överstan gatan ovanför castello typ?
Var hemma i övik hela semestern och körde men jag såg aldrig dig ute på vägarna.

Varför du inte kunde se mig var väl kanske för att du inte hann med!? :D
Sen har jag som sagt haft den i min ägo de senaste 3 veckorna. (Och jobbat 2v. av dessa)

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
Ingen
NiXX skrev:
2367244 Jag har åkt 254mil på 3 veckor så håll samma tempo som mig så ska du se att du inte behöver leka glidare ;) Sen så stämmer inkörningsguiden som "Bear in da wood" skrev, men märkt att det skiljer lite i olika instruktionsböcker angående varvtalen, men det handlar om 500 varv :)

Eller varför inte sticka till norge och köra 225 mil på 5 dagar? :D

Ska slänga upp lite bilder i resetråden sen!

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Hoj
Jimsan skrev:
2371603 Eller varför inte sticka till norge och köra 225 mil på 5 dagar? :D

Ska slänga upp lite bilder i resetråden sen!

Äh, det är ju löjligt lite, var i norge förra året, körde 210 mil på fyra dagar då, och då var ju 70 mil på grus :)

Men visst, iden är mycket god!!!!

/Anders

Jeppzon

Salmon River Rajders
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
---SÅLD--- Aprilia RSV1000R Factory -06
NyBumsad skrev:
2371748 Äh, det är ju löjligt lite, var i norge förra året, körde 210 mil på fyra dagar då, och då var ju 70 mil på grus :)

Men visst, iden är mycket god!!!!

/Anders

En polare kom hem från norge här om dan. Han körde till Molde och tillbaka (175 mil) på två dagar (36 tim).. Sicken kille va??

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
Ingen
JeppeSV1000 skrev:
2376045 En polare kom hem från norge här om dan. Han körde till Molde och tillbaka (175 mil) på två dagar (36 tim).. Sicken kille va??

huga, då måste man vara bra öm i röven :D

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...