SV 1000-tråden

sportbike

Guest
Bear in da wood skrev:
2517084 Jaja, hursom så kommer denna SV1000 från Tyskland och dessa märken fanns där när jag köpte den.
Skitsamma, jävligt skumt är det iaf. Jag är pedant vad gäller vård av mina fordon. Det måste ju vara ngt skumt med den lacken då det bara är just på ramen det blir sådana fläckar.

Här är en bild jag tog ikväll. Det syns lite iaf, men det syns mycket tydligare i dagsljus. Ser nästan ut som flottfläckar.
Prova ett milt slipmedel som heter Sidol,och används till keramikhäll-spisar.
Mildare än Autosol.
Ser nästan ut som om klarlacken släppt.
Ta lite tandkräm på fingret och kolla om det går bort,först.
ja,du läste rätt :tummenupp
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
sportbike skrev:
2521430 Prova ett milt slipmedel som heter Sidol,och används till keramikhäll-spisar.
Mildare än Autosol.
Ser nästan ut som om klarlacken släppt.
Ta lite tandkräm på fingret och kolla om det går bort,först.
ja,du läste rätt :tummenupp

Ska leta efter det däringa Sidol tror jag. Men jag har tyvärr inga större förhoppningar. Så mycket kan jag säga att det inte är något lacklager som släppt. Det ser mer ut som om det är något som trängt in i lacken. Som det jag sa tidigare; flottfläckar liknar det.

Ska prova på dina tips och återkomma igen med en bättre bild. Var köper man det där Sidol någonstans? Finns det på ICA t ex?

Tack för tipsen iaf. Mvh Björn
 

sportbike

Guest
Bear in da wood skrev:
Ska prova på dina tips och återkomma igen med en bättre bild. Var köper man det där Sidol någonstans? Finns det på ICA t ex?

Tack för tipsen iaf. Mvh Björn
Nja,kanske.De flesta större varuhus har,och de flesta som säljer vitvaror.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
sportbike skrev:
2523080 Nja,kanske.De flesta större varuhus har,och de flesta som säljer vitvaror.

Behövde inget Sidol. Provade på skymt ställe med Autosol och det fungerade. Men jag blev nyfiken på ditt förslag med att prova tandkräm.
Trodde du skämtade först och satt hemma och småskrattade för dig själv.
Men det är ju trots allt lite slipmedel i tandkräm tänkte jag, så jag provade.
Häpnade när det fungerade bättre än Autosol. Funderade på om det kan vara något i tandkrämen som löser avlagringar bättre.
Bra fungerade det iaf och det blev alldeles mörkgrått eller nästan svart på polertrasslet när jag gjorde rent ramen.

Nu luktar hojen menthol dessutom så nu tror folk att man borstat tänderna hela förmiddagen när man far förbi :)

Tack igen för tipset. Mvh/Björn
 

sportbike

Guest
Vassego,jag har provat det själv.
Återstår bara att borsta tänderna med Autosol nån gång
( som inte heter Autosol längre,utan Shine :va )
man blir mörkrädd...................
 
Last edited:

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Honest Charlie skrev:
2529443 Mer vrid och hästar!

13 Nm och 12 hk (dvs +16,3 %) i mellanregistret. Alla ingreppen finns beskrivna på: http://www.rogart.se/orginal/Projekt Suzzie Rev 1.pdf


Mycket intressant :tummenupp

En aeroport-tratt i insugsburken hade troligstvis gjort optimeringen ännu bättre!
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=524&iItemId=78652
Man använder bara änden på röret. Jag var med och bänkade en gammal
honda en gång med urusla billiga filter, det gav 20 häst att ta bort dom :näsblod
Så det kan vara viktigare än man tror med utformning på insug.
 
Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Honest Charlie skrev:
2529443 Mer vrid och hästar!

13 Nm och 12 hk (dvs +16,3 %) i mellanregistret. Alla ingreppen finns beskrivna på: http://www.rogart.se/orginal/Projekt Suzzie Rev 1.pdf

Hälsningar
Honest Charlie

Skillnaden märks säkert ännu bättre i verkligheten än på pappret! Körbarheten måste ju bli betydligt bättre...har själv funderat på GiPro...

Ett par saker fick dock min uppmärksamhet i skriften och även om jag inte är någon expert och inte heller vill bli ansedd som spydig undrar jag över ett par saker:

- Borde inte en -06:a ha 124 hk och 106 Nm på pappret? (Det har ju i och för sig ingen betydelse för slutresultatet men i alla fall)
- Har inte själv mätt men jag har för mig att -06:eek:r (och -05:eek:r) borde ha 54mm spjällhus (alltså större än tidigare årgångar)?
- Inbyggda trevägskatalysatorer i en SV?
- Med GiPron borde man väl kunna välja om man vill köra med 5:ans eller 6:ans tändkurva.

Hata mig inte, jag bara undrar....:rolleyes:
 

Honest Charlie

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2006
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono Factory -07
Hallå ”mbrannst”

Borde inte en -06:a ha 124 hk och 106 Nm på pappret?
Inga uppgifter finns i handboken. Uppgifterna är från Suzuki SV1000S Service Manual.

Har inte själv mätt men jag har för mig att -06:eek:r (och -05:eek:r) borde ha 54mm spjällhus?
Mikuni 50 är ingjutet på spjällhusen. Borde rimligen vara 50 mm inre diameter.

Inbyggda trevägskatalysatorer i en SV?
Se Service Manual sidan 9-4 ”Three-way catalyst”

Med GiPron borde man väl kunna välja om man vill köra med 5:ans eller 6:ans tändkurva?
Ja, det är rätt. Vi valde 6:an för vår hoj.

Anledningen till förvirringen runt data på SV:n är att den finns i flera olika versioner av motorer beroende på marknader och årsmodeller. Effekten i US dokumentation är i allmänhet angiven i hp, 1 hp = 745,7 W. I Europa så är 1 hk = 735,5 W. Det brukar också ställa till en del problem vid omräkningar och jämförelser.

Hälsningar
Honest Charlie

PS. Himla roligt att få lite reaktioner på vårt mekande!
 
Last edited:

Honest Charlie

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2006
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono Factory -07
Jimsan skrev:
2529696 Mycket intressant :tummenupp

En aeroport-tratt i insugsburken hade troligstvis gjort optimeringen ännu bättre!
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=524&iItemId=78652
Man använder bara änden på röret. Jag var med och bänkade en gammal
honda en gång med urusla billiga filter, det gav 20 häst att ta bort dom :näsblod
Så det kan vara viktigare än man tror med utformning på insug.

Tack för tipset Jimsan!
Insugslängden och utformningen på rören såg faktiskt helt rätt ut i Suzzie. Men vi har ett annat projekt där de här rören kommer att göra underverk.
Hälsningar
Honest Charlie:bow
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Jimsan skrev:
2493974 Söker du kurvglädje är inte V-strom din cykel, köp en sportigare (sv1000)
eller en supermotard om du vill svänga riktigt mycket :)

Det håller jag inte med om. En V-Strom är en bra kurvsmiskare redan som standard, men med lite modifieringar blir den riktigt jävla skitbra.

1. Byt ut det flexande std-styret mot ett alu "fatbar". Std-styret har en konstig bakåtsvept vinkel, alu-styret är mer rakt, mycket bättre.
2. Byt cartridgeventilerna i gaffeln till Racetech (det går även att shimsa om std-ventilerna) för att få mindre högfarts kompressionsdämpning.
3. Byt gaffelfjädrar till 0.85 eller 0.90.
4. Snabba upp styrningen genom att:
a) skjuta upp gaffelbenen 15mm, det går ut över markfrigången lite så en bättre lösning är:
b) byt dämparlänkaget till 12mm kortare, höjer baken ca 30mm.
5. Om man mest kör asfalt, byt däcken till Michelin Pilot Road el motsv.

Byte av bakdämpare är lite överkurs men hojen blir stabilare i hög fart.

Jag är riktigt nöjd med min V-Strom efter dessa moddar, riktigt kul kurvsmiskare och samtidigt väldigt skön att köra långt på. Kan tänka mig att en 650 Strom kan bli riktigt kul också med samma moddar, den väger ju mindre. Slänger in en bild också.
 

Bifogat

  • oct8_1.jpg
    oct8_1.jpg
    90.7 KB · Visningar: 68
Last edited:

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
K-Micke skrev:
2536978 Det håller jag inte med om. En V-Strom är en bra kurvsmiskare redan som standard, men med lite modifieringar blir den riktigt jävla skitbra............

Har du bättre väghållning än en sv1000 efter dina modifieringar?
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Jimsan skrev:
2537112 Har du bättre väghållning än en sv1000 efter dina modifieringar?

Har inte provat en SV än, men gör det gärna när jag får tillfälle. Jag jämför med alla andra hojar jag ägt, och kört, och det är några stycken...
För mig är målet den perfekta gathojen, den ska va skön att köra långt på, och snabb och kul att köra krokvägar med, även vägar med sämre standard än perfekt slät asfalt. En sporthoj går bort alltså pga obekväm körställning och för kort och hård fjädring. En SV är snabbare på bana, säkert, precis som min Kawa är bättre på det, men för körning på landsvägar är min V-Strom bättre.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Jimsan skrev:
2539632 tjo! var hittar jag en sånhär enkelkuts till ett bra pris (silvrig)?

http://www.oneidasuzuki.com/store/p...seat-tail-cover-sv650s-sv1000s-2003-2006.html

Enda sättet att få DEN billigt är om du hittar nån firma i USA som kan skicka den till Svedala och dessutom vara snäll nog att skriva "Used motorcycle parts" på paketet. Då du slipper momsen på 25%.

Det är ju sjukt hur billigt det är i USA. 500 spänn för den Suzuki originalcutsen.
Frågade en Suzuki-återförsäljare på hemmaplan och då ligger prislappen på ca 1600kr för samma originaltillbehör. Retsamt värre men det är bara bita i det sura och inse att i Sverige får man inte göra bra affärer om man inte är politiker och kan fiffla till sig pengar på bostadsmarknaden ;)
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
England är bra att beställa ifrån eftersom det är EU land!
Beställde min från en handlare där och den kostade under
600:-.
Frakten gick på ca 150 spänn men då var det lte mer pryttlar i paketet oxå.
Har tyvärr lagt kvittot på nåt bra ställe så jag vet inte vilken
handlare det var.
 

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
xrperra skrev:
2540369 England är bra att beställa ifrån eftersom det är EU land!
Beställde min från en handlare där och den kostade under
600:-.
Frakten gick på ca 150 spänn men då var det lte mer pryttlar i paketet oxå.
Har tyvärr lagt kvittot på nåt bra ställe så jag vet inte vilken
handlare det var.

Är det så billigt i England? Jag har fått för mig att de ligger ganska lika våra priser. Det enda jag hört som kan vara billigt där annars är däck.

Men det var som tusan, man kanske ska kolla lite Brittsidor på nätet och ta hem lite godis. Var beställde du dina grejjer?
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Tackar för tipsen, har googlat efter någon engelsk sajt som säljer
detta tillbehör utan framgång..... någon som hittar?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top