SV 1000-tråden

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Mellt avundsjuk!:huvet ...skulle nog aldrig orka med att ta tag i ett sånt projekt... vad gick detta kalaset på?

Normalpris skulle hamna på runt 40´ men jag får väl skämmas
och erkänna att jag aldrig skulle kunna lägga så mycket på en hoj :)

Förhoppningsvis kommer lite film sen...
 

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Hmm 3 frågor 0 svar...
Drar slutsatsen att alla SV1000 ägare är så nöjda med sina hojar att dom inte har tid att vara hemma framför datorn:tummenupp
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Hmm 3 frågor 0 svar...
Drar slutsatsen att alla SV1000 ägare är så nöjda med sina hojar att dom inte har tid att vara hemma framför datorn:tummenupp

Hrmm...har inte inlett körsäsongen ännu så jag skall väl försöka mig på att svara då...:)

Tjena!

Har skaffat mig en SV1000S K6 så jag tänkte hänga här lite emellanåt:)

Hur är era växellådor? Måste säga att jag är lite missnöjd på den fronten, den är inte alls som att "skära i smör" som på Suzukis radfyror. (Hojen är flong ny så det är ingen före som har misshandlat lådan.)

När ni ändå är i farten kanske ni kan tipsa om sportiga tankväskor/bagster med kartfordral.

Lådan har kanske inte riktigt samma "klonk"-klänsla som en Gixxer men jämfört med min förra, en Kawasaki, är den ett under av exakthet. Den moped jag hade i tiderna (Suzuki PV) hade bättre växlar än Kawan, men det är väl ganska långt en vanesak...har inte lyckats missa en växel ännu i alla fall...:tungan

Har själv en IXS tankväska, minns inte vad modellen heter, men den funkkar bra och har många praktiska fack. Använder den sällan men brukar limma på lite bokplast på en ren tank innan för att undvika repor, pedant som man är...:rolleyes:

Vilken olja brukar användas i SV1000? Köpte några liter Motorex Powersyntet 10W-50 till förra hojen på firman jag ska serva SVn hos. Tänkte om det är den oljan som brukar användas så kunde använda oljan jag redan köpt så får jag det lite billigare och så slipper jag ha massa oljedunkar stående.

Har hällt i Castrol GPS 10W-40 i min. Handlaren rekommenderade denna framom R4 Superbike, som är tänkt för höga varvtal och maxefekt, eftersom GPS är mera passande för höga temperaturer, SV:n går ju ganska varm ibland...
gps_4litre_uk_106xvar.jpg
 

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R


Tack för svaren:)
Ang växellådan har du helt rätt... min moppe var också väldigt exakt vid växlingar när jag tänker efter (har inte tänkt på det alls...), hördes inte ett ljud. Samma är iofs, alltså som att skära i smör, med SVn vid växlingar under 4000varv, över 4000varv låter och känns det mer. Har haft lite problem att växla upp till 4an vid höga varv. Något du märkt, eller kan det bero på att jag har kvar dom lite styvare och klumpigare cross-stövlarna från motarden?

Lämnade in på första service idag så oljan jag har över har nog någon annan fått bättre nytta av vid nästa oljebyte:)

Läste härom dagen att det var något specielt "klonkande" som uppstår i SVns motor efter service. Orkade dock inte läsa igenom den engelska tråden jag kom in på, konstaterade bara att det var vanligt på SVn. Märkte av samma problem på min när jag körde min efter service. Har du koll på vad det är som framkallar detta "klonkande"?
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Tack för svaren:)
Ang växellådan har du helt rätt... min moppe var också väldigt exakt vid växlingar när jag tänker efter (har inte tänkt på det alls...), hördes inte ett ljud. Samma är iofs, alltså som att skära i smör, med SVn vid växlingar under 4000varv, över 4000varv låter och känns det mer. Har haft lite problem att växla upp till 4an vid höga varv. Något du märkt, eller kan det bero på att jag har kvar dom lite styvare och klumpigare cross-stövlarna från motarden?

Lämnade in på första service idag så oljan jag har över har nog någon annan fått bättre nytta av vid nästa oljebyte:)

Läste härom dagen att det var något specielt "klonkande" som uppstår i SVns motor efter service. Orkade dock inte läsa igenom den engelska tråden jag kom in på, konstaterade bara att det var vanligt på SVn. Märkte av samma problem på min när jag körde min efter service. Har du koll på vad det är som framkallar detta "klonkande"?

Har inte kört min då den var helt ny, första ägaren hade hunnit med nästan 4000 km första sommaren, men det kan ju hända att lite inkörning plus första oljebytet gör skillnad...? Crosstövlarna ger väl heller ingen direkt "fingertoppskänsla"...:)

Har också läst om det där med klonkandet, lär tydligen ska vara ett mycket litet toleransfel i vevaxellegren på en viss serie SV:s. Tror inte att våra cyklar som har den nyare effektivare motorn (-05 och framåt med svart ram och fälgar) har detta problem. Lär ska försvinna redan om man använder lite tjockare olja. Livslängden på motorn lär inte ska påverkas av knacket, det skall framträda bara under 2000 rpm utan belastning...alltid kan du ju fråga en auktoriserad verkstad om du tror dig ha detta problem.

Har inte lyckats urskilja ljudet på min hoj, antingen hör jag dåligt eller så har något redan åtgärdats före min tid (förra ägaren var Suzuki-handlarens flickvän). Dessutom har jag ju en annan ljudkälla monterad som tenderar att överrösta det mesta...:)
 

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
QUOTE]


Det var precis då jag hörde klonkandet. Alltså under 2000varv obelastat. Ska kika med meken som servade min hoj.

Ang fyrans växel måste jag nog ge det lite mer tid. Problemet har bara uppträtt vid fullgas acc genom flera växlar och det har jag inte hunnit med att göra speciellt många gånger ännu:tungan
 

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Bålsta
Hoj
SV1000S -05
Har en rejäll svacka på min 05:a runt 5000 varv. Ser på dyno-kurvor att det verkar vanligt på SVn, men min höj känns som den helt tappar orken (mer än en svacka m a o). Blir irriterande i längden och svårt att hålla jämn gas i kurvor och på motorväg (lägger mig istället längre upp i vartalet på sexan...)
.
Har Remus-burkar, TRE-mod standard luftfilter

Något att göra förutom PC och mappning i bänk??
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Har en rejäll svacka på min 05:a runt 5000 varv. Ser på dyno-kurvor att det verkar vanligt på SVn, men min höj känns som den helt tappar orken (mer än en svacka m a o). Blir irriterande i längden och svårt att hålla jämn gas i kurvor och på motorväg (lägger mig istället längre upp i vartalet på sexan...)
.
Har Remus-burkar, TRE-mod standard luftfilter

Något att göra förutom PC och mappning i bänk??

Bänkning skall nog göra susen! PC är förståss det bästa men också dyraste alternativet. Kolla med någon Suzuki-kännare som har utrustning för att mappa om originalstyrsystemet så spar du en hel del pengar, plus att du inte behöver modifiera elsystemet...min hoj hade en svacka vid cirkus 3500 varv som kunde elimineras nästan helt, den syns nog efter också men jag vill påstå att den är så liten att den inte har någon betydelse.
 

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Bålsta
Hoj
SV1000S -05
Bänkning skall nog göra susen! PC är förståss det bästa men också dyraste alternativet. Kolla med någon Suzuki-kännare som har utrustning för att mappa om originalstyrsystemet så spar du en hel del pengar, plus att du inte behöver modifiera elsystemet...min hoj hade en svacka vid cirkus 3500 varv som kunde elimineras nästan helt, den syns nog efter också men jag vill påstå att den är så liten att den inte har någon betydelse.
Fick tag på en kille på Din MC som justerar originalsystemet för mellan 1500:- och 2000:-, jag testar med det först.
 
Last edited:

Tomppi77

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2007
Ort
Luleå
Hoj
Sv 1000
Hepp!
hej skall köpa mig ett effektsystem slipon/bulton till min sv 1000, har funderat att beställa från staterna, yoshimura pipa. tycker att det ser snyggt ut med höga pipor vet någon om yoshi har någon sådana pipor? Andra förslag på pipor?
mvh Tomas
 

kai.schroder

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki SV 1000
Hepp!
hej skall köpa mig ett effektsystem slipon/bulton till min sv 1000, har funderat att beställa från staterna, yoshimura pipa. tycker att det ser snyggt ut med höga pipor vet någon om yoshi har någon sådana pipor? Andra förslag på pipor?
mvh Tomas

Hej,

tidigare i tråden har jag för mig att det fanns en från M4, sitter just i beställartagen, kan dock inte bestämma mig eftersom jag ska ha dit packväskor senare. du kan ju kolla här:
http://www.indysuperbike.com/customer/product.php?productid=118859&cat=&page=3

de hade lite annat gott också.

// Kai
 

xtazy

ride it like you stole it!
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
Mizuno MP60, Nike Sumo2 driver, Ping Redwood putter
M4

Hej,

tidigare i tråden har jag för mig att det fanns en från M4, sitter just i beställartagen, kan dock inte bestämma mig eftersom jag ska ha dit packväskor senare. du kan ju kolla här:

de hade lite annat gott också.

// Kai


Jag tittar också efter bolt-on eller fullt system. Kom ihåg att M4's "full system" är ett 2-into-1 system, så du får bara en ljuddämpare. Jag pratade med M4 idag. Dom har inte skickat system direkt till Sverige förr, men de trodde det skulle gå bra. Tror inte det låter lika bra som med två burkar, men det blir ju upp till var och en. (med deras bolt-on system får du två)

Jag har haft ett par TL1000R's, och det som låter klart bäst är antingen M4 (http://www.m4exhaust.com/products/flash/M4_Exhaust.html) eller D&D (http://www.danddexhaust.com/news/)
 
Last edited:

Big jake

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Suzuki B-king
I går kom bågen hem från verkstaden, och idag blir det första åkturen efter modifieringen.

Har gjort följande: Kn-filter , Tre mod, nytt kolfiber front glas i svart, samt montering och mappning av power commander. Jag tror det är allt, nej förresten jag har ju satt på ett helsystem racing med dubbla burkar.

Vilket jävla ljud det är!!!

Som jag brukar säga till min flickvän nu blir det åka av...
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tja pöjker...
ingen som har en rejält moddad (räserinspirerad) SV här och vill bjussa på lite bilder? Vore kul att se. :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag tittar också efter bolt-on eller fullt system. Kom ihåg att M4's "full system" är ett 2-into-1 system, så du får bara en ljuddämpare. Jag pratade med M4 idag. Dom har inte skickat system direkt till Sverige förr, men de trodde det skulle gå bra. Tror inte det låter lika bra som med två burkar, men det blir ju upp till var och en. (med deras bolt-on system får du två)

Jag har haft ett par TL1000R's, och det som låter klart bäst är antingen M4 (http://www.m4exhaust.com/products/flash/M4_Exhaust.html) eller D&D (http://www.danddexhaust.com/news/)

With all due respect... Men D&D låter skit... bara högt, nästan som en HD :gnissla

M4 däremot låter riktigt mulligt och bra!!

Men inget som mina gamla sköna Akra helrör, "lagom" urblåsta. :yoparty :tungan
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Tja pöjker...
ingen som har en rejält moddad (räserinspirerad) SV här och vill bjussa på lite bilder? Vore kul att se. :)

Mjaa..rejält och rejält, den ser ju lite sportigare ut än original i alla fall...bilder finns i Garaget....några mindre modifieringar gjorda (inga gixxerkåpor och turbos i alla fall...)

EDIT: Brevbäraren skötte sig idag (han visste säkert att jag fyllde år idag...:))
Fick nämligen mina kylargaller från Hamicad levererade idag. Ursäkta kvaliteten på bilderna, tagna med mobilkameran...
 

Bifogat

  • 23042007.jpg
    23042007.jpg
    130.7 KB · Visningar: 63
  • 23042007(001).jpg
    23042007(001).jpg
    127.6 KB · Visningar: 64
Last edited:

xtazy

ride it like you stole it!
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
Mizuno MP60, Nike Sumo2 driver, Ping Redwood putter
With all due respect... Men D&D låter skit... bara högt, nästan som en HD :gnissla

M4 däremot låter riktigt mulligt och bra!!

Men inget som mina gamla sköna Akra helrör, "lagom" urblåsta. :yoparty :tungan


Jag tyckte mina D&D bolt-ons på min första Tiller lät mycket bättre än det Yoshimura full system som jag hade på TLR #2. Mulligt och bra! Akrapovic kan man väl egentligen inte sammanlikna något med då dom kanske är bäst :D
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top