SV 1000-tråden

Andrée

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Piteå
Hoj
-----------------
Hej!
Åker själv en 1000N och har efter snart fyra år vant mig vid "Bosch180looken" men i början hade jag mycket funderingar kring byte av lykta.

Några detaljer som skiljer modellerna åt och som man kan ha i åtanke är att N-modellen har 15mm längre hjulbas samt att fotpinnarna sitter lägre. Detta gäller för årsmodell -03 & -04 (är lite osäker på hur N-modellen -05 är "bestyckad").

En variant skulle kunna vara att på S-modellen byta ut gaffelkronan och lite slangar och montera dit ett "vanligt" styre (se Plastrakets byggtråd) och få lite av båda modellerna.

Annars tycker jag att kåpan/lyktan på denna (tror att det är någon "Kawamodell") passar mycket bra.

Klokare av detta inlägg...!? Helt klart är att SV1000 oavsett modell är en mycket rolig cykel så jag tror att du kommer att bli nöjd i vilket fall som helst.

ja jag hoppas ju det iaf .. har kört cbr 900 förut..! Hade tankarna på en tl 1000 före den men de hade ju lite barnsjukdommar -97 så det sket sig .. gillar twin motorn skarpt :yoparty ... manlig är vad den är !! :tummenupp ... Är det någon som vet vilka service intervaller det är på sv :n ? Har kollat på några som gått 2400mil och vill bara veta när nästa service är och vad den kommer att kosta isf!? Jag är en sån där som är rädd för mil på mäteren... Hur driftsäkra är motorerna ?? Vilka haverier är det som brukar förekomma ?
 

RasmusBergqvist

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Kristineberg
Hoj
SV1000 k4, Gixxer 750 k9
Tjena Hej lägger upp några bilder på min Sv 1000, har monterat Yoshimura 3/4-system, Kn-filter och PC3, ger 114 hk, 98 nm på bakhjulet;)
 

Bifogat

  • låg upplöst.JPG
    låg upplöst.JPG
    91.9 KB · Visningar: 135
  • sv 1000 låg upplöst.JPG
    sv 1000 låg upplöst.JPG
    37.5 KB · Visningar: 137

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
ja jag hoppas ju det iaf .. har kört cbr 900 förut..! Hade tankarna på en tl 1000 före den men de hade ju lite barnsjukdommar -97 så det sket sig .. gillar twin motorn skarpt :yoparty ... manlig är vad den är !! :tummenupp ... Är det någon som vet vilka service intervaller det är på sv :n ? Har kollat på några som gått 2400mil och vill bara veta när nästa service är och vad den kommer att kosta isf!? Jag är en sån där som är rädd för mil på mäteren... Hur driftsäkra är motorerna ?? Vilka haverier är det som brukar förekomma ?

Service vid var 600:e mil, ventiljustering vid 2400 mil, har för mig att jag betalade runt 1800:- för senaste "600milservicen".
Min har gått drygt 3000 mil, utan några mekaniska problem, fick byta kylaren då den läckte men det gick på garantin.

Angående driftsäkerheten så har en sak diskuterats tidigare i tråden, "the knock" toleransen på vevlagren. Ett mekaniskt ljud/knack som kommer då motorn är uppe i drifttemp och den står och går på tomgång. Ljudet försvinner dock då du ökar varvet. Nu kan jag ha fel men efter vad har har läst och förstått i andra forum så är det vissa "batcher"/tillverknigsserier som har denna symptom och då främst årsmodell -03. Jag tror inte att jag har läst om några svensksålda cyklar som har detta ljud (senare "batcher"?).
Jag skall också tillägga att jag inte har läst någonstans att ett lager har skurit, så det tycks stanna vid ett "ljud".

Om vi skall gå vidare så har årsmodell -05 och framåt lite uppdateringar i motorn, större spjällhus, lite högre komp, (säkert något mer som inte jag vet) vilket resulterade i 125 hk och säkert några fler Nm. Och så fick den svart ram också.

Det finns säkert fler på forumet som kan fylla på med mer info angående ovanstående, så vakna nu sömntutor....:smasha
 

vinblajn

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Ort
Ringgold, GA, USA
Hoj
2007 Suzuki SV 1000 s
Godis

Nu ar cykeln hemma fran verkstaden igen. Hotbodies undertail monterad samt flushmounts fran lockhart zerogravity kapglas sitter ocksa dar. Nu vantar jag bara pa huggern och cutsen och leo vince damparna dom kommer nu i veckan sedan ska jag ladda upp bilder pa henne. Efter forsta servicen aker powercommandern och k&n filtret dit inklusive en mappning. Kostar bara 300 dollar att fa den mappad har i Chattanooga. Ska bli intresant att se hur mycket jag far ut pa bakhjulet.
 

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Ort
Lund
Hoj
Suzuki SV1000S
Köpte en SV 1000 nu i veckan, han dock inte bli många mil innan farbrorblå körde in käppen i hjulet.. Nu blir det ett par månader utan varken A, BE eller CE kort :'( Verkligen perfekt då jag skulle infinna mig i Oslo nu på Måndag, för att köra distribution ett par veckor.... Så är det någon som är på jakt efter en, har jag nog en till salu.. ( akta er för BMW Touring hoj, silver met med blåa stripes reg nr: RGT 964 )
BMW-K1200RS-1999.jpg
 
Last edited:

Mürek

Gillar inte gubbar med keps!
Gick med
16 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
SV1000s
Köpte en SV 1000 nu i veckan, han dock inte bli många mil innan farbrorblå körde in käppen i hjulet.. Nu blir det ett par månader utan varken A, BE eller CE kort :'( Verkligen perfekt då jag skulle infinna mig i Oslo nu på Måndag, för att köra distribution ett par veckor.... Så är det någon som är på jakt efter en, har jag nog en till salu.. ( akta er för BMW Touring hoj, silver met med blåa stripes reg nr: RGF XXX )

Hur gick det till när konstapeln stoppa dig? Körde du om honom och han haka på?? Vart blev du tagen? Surt sa räven, jag lider med dig
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Man får ju sina dillen med jämna mellanrum, och just nu har jag snöat in lite på SV 1000s. Gillar motorn skarpt och vill inte ha en hoj som väger bly. Dessutom är den ju faktiskt snygg som få andra.

Jag är nu rätt lång, 198 cm. Är det några av er som är i samma klass? Hur sitter ni på den när ni åker en bit? Ser det ut som minimoto för er? Om ni har helkåpa, tar den i knäna? Gjort något åt fotpinnarna?

1000 frågor... men för att sammanfatta, vad har ni långa personer (190+) för erfarenheter av SV 1000S?
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Man får ju sina dillen med jämna mellanrum, och just nu har jag snöat in lite på SV 1000s. Gillar motorn skarpt och vill inte ha en hoj som väger bly. Dessutom är den ju faktiskt snygg som få andra.

Jag är nu rätt lång, 198 cm. Är det några av er som är i samma klass? Hur sitter ni på den när ni åker en bit? Ser det ut som minimoto för er? Om ni har helkåpa, tar den i knäna? Gjort något åt fotpinnarna?

1000 frågor... men för att sammanfatta, vad har ni långa personer (190+) för erfarenheter av SV 1000S?

Hmm, någonstans går ju gränsen men mina 191cm sitter mycket bekvämt. I alla fall tar inte mina knän i helkåpan alls. Om dina 7 extra cm sitter i benen kan det ju bli trångt men jag vet inte, försök få möjlighet att testa själv. Har en gammal axelskada som börjar göra sig påmind vid längre turer men det har ju inget att göra med SV:n, det sker på alla hojjar...
 

Andrée

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Piteå
Hoj
-----------------
TRE-modden

Vad egentligen innebär TRE-modden ?? Förlåt frågan men man är ju en noob !!:tungan

Får väl passa på att önska er alla glada knuttar en underbart trevlig midsommar !!!!!! :)
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Vad egentligen innebär TRE-modden ?? Förlåt frågan men man är ju en noob !!:tungan

Får väl passa på att önska er alla glada knuttar en underbart trevlig midsommar !!!!!! :)

Timing Retard Eliminator (TRE) tar bort den spärr(senare tändning) som Suzuki satt på de 3 första växlarna (av ljudskäl) och gör att styrboxen tror att 5:ans växel är i och därmed mappar fram tändningen även på växlarna 1-3, 6:e växeln har 300km/h (inget problem på en sv dock :) ) spärr och därför ställer TRE in värdet för 5:ans växel
 

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Ort
Lund
Hoj
Suzuki SV1000S
Hur gick det till när konstapeln stoppa dig? Körde du om honom och han haka på?? Vart blev du tagen? Surt sa räven, jag lider med dig

Jag hade hållt rätt bra tempo hela vägen från mitt sommarställe(Kivik) och skulle hem till Lund. Strax efter Sjöbo är där ett vägarbete och trafiken blir rätt tät, men fortfarande inga problem att köra om. Första fordonet(längst fram allstå) i "kön" eller vad man ska säga, är en MC. BMW Touring med vithjälm, direkt tänker jag Polis varning.. jag rullar ikapp honom och granskar hur han ser ut... Till och börja med har han ett gammalt slitet daineseställ, sedan har han satt ett S-klistermärke på sin packbox bak(Typ som gamla sätter på sin golf innan dom åker till Danmark...) Min tanke är då, knappast polis, eller...? Han flyttar sig in till höger och jag glider sakta upp jämns med honom, tittar på honom i 3-4 sekunder vi har tom ögonkontakt, kollar hans hoj om där sitter någon extra utrustning, inget jag ser iaf. Resten kan ni säkert räkna ut själva.. Jag petar ner och drar iväg, när jag slänger en blick i backspeglen ser jag att han också har fått upp farten så jag bromsar direkt ner till 70 km/h och fortsätter. Min tanke är då, aldrig att han kan ha fått en mätning på mig, om han nu ens är polis.. Men han stannar mig och har tagit genomsnittshastigheten till 140km/h. Första gången jag blir tagen för hastighet så har ingen direkt rutin. Iaf valde jag att spela lite lätt dum.. Skrev inte på eller erkännde något. Men kortet blir man ju likt förbannat av med, får se vad som händer nu i veckan...
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Svårt att hitta "rätt" SV tycker jag, verkar inte vara så vanlig... eller är det lågsäsong?

En 1000 S ska det vara. Fin och med få mil på mätaren, ej en 03:a. Jag vill helst ha den svart, gärna med rensad bakdel och fler decibel ur rören. Givetvis ska prislappen indikera "fynd" också. :)

Finns inte många som uppfyller detta, jag tror att jag måste reducera mina krav lite... eller så blir det att vänta. :tungan

EDIT: Min avsikt var egentligen att beklaga mig lite, men jag insåg just att detta inlägg kan locka till "köp o sälj" i tråden. Det vill vi ju inte ha!

Men jag tar GÄRNA emot tips via PM om någon har en att sälja... ;)
 
Last edited:

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Ort
Lund
Hoj
Suzuki SV1000S
Svårt att hitta "rätt" SV tycker jag, verkar inte vara så vanlig... eller är det lågsäsong?

En 1000 S ska det vara. Fin och med få mil på mätaren, ej en 03:a. Jag vill helst ha den svart, gärna med rensad bakdel och fler decibel ur rören. Givetvis ska prislappen indikera "fynd" också. :)

Jag tror att jag måste reducera mina krav lite... eller så blir det att vänta. :tungan

Min är till salu nu.. Det är en 04, utagen 06. Drygt 1300 mil på mätaren och Laser Slipons. Rensad bakdel, dock är den silver met.. Enligt mig den snyggaste färgen.. Är du intresserad så skickar jag gärna över lite bilder.


Har du haft en svart hoj på sommaren någon gång?

/ Oskar
 

vinblajn

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Ort
Ringgold, GA, USA
Hoj
2007 Suzuki SV 1000 s
Map till yoshi trs

Hejsan
Jag har nu vantat pa mina leovince i 3 veckor da jag far hora att dom har slutat tillverka dem till svn:mad: . Sa istallet bestallde jag yoshi TRS dual carbon:) . Ar det nagon har som kanner till en bra map till denna uppstallning PC3, K&N filter och:confused: Yoshi TRS? Jag fick hem huggern och cutsen i fredags blev riktigt bra. Passformen var enastaende jag kopte originaldelarna fran suzuki. Naval nu vantar jag bara pa burkarna sen ska jag ladda upp bilder.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Varför inte en -03? För gammal? Det är trots allt den sportigaste modellen(rent estetiskt).

Jag håller med!

Men sitthöjden ska vara bättre på 04 och framåt, det är någon ändring som gjordes i ramen har jag förstått. Sen talas det om något "knack" i motorn som kan uppstå. Sägs att det är mer av ett skönhetsfel som kan botas med annan olja, men ändå... finns det någon som vet mer om detta?

EDIT: Denna tråd innehåller ju faktiskt en hel del om dessa saker redan... jag ska nog ompröva det där med årsmodellen... -03 funkar nog också.
 
Last edited:

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Hejsan
Jag har nu vantat pa mina leovince i 3 veckor da jag far hora att dom har slutat tillverka dem till svn:mad: . Sa istallet bestallde jag yoshi TRS dual carbon:) . Ar det nagon har som kanner till en bra map till denna uppstallning PC3, K&N filter och:confused: Yoshi TRS? Jag fick hem huggern och cutsen i fredags blev riktigt bra. Passformen var enastaende jag kopte originaldelarna fran suzuki. Naval nu vantar jag bara pa burkarna sen ska jag ladda upp bilder.

Eftersom varje motor är unik så finns det bara mindre bra mappar att ladda i,
när du lagt ner dom pengarna så lägg ner lite till på en mappning i bänk så
slipper du vara en av dom lurade ;)
 

vinblajn

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Ort
Ringgold, GA, USA
Hoj
2007 Suzuki SV 1000 s
Speedshifter

Jag har just bestallt ett speedshifterkit (dynojet) till min SV1000s ar det nagon har som har nagra erfarenheter att dela med sig angaende denna apparat? Ska montera den pa onsdag aterkommer med raport da.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top