SV 1000-tråden

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Hur långt har den gått?

Är service gjord....?

Vad använder du för olja helsyntet/halvsyntet? Är den bytt nyligen?

Är bara ventilspel Ok och rätt typ av olja i rätt mängd så är det inte alls säkert att du behöver oroa dig.

Min Suziki GS 1000 hade ett tickande från ventilerna i vissa lägen (halvvarm motor) från det att den var ny tills jag sålde den efter 5000 mil. Hade många samtal med Suzuki innan garantin gick ut och fick till slut klart för mig att den bara låter så.

När så min XJR 1300 också tickade väldigt från ventilerna fick jag klart för mig att många klagade på detta. Från Yamahas sida sa de att det inte är något fel men att ljudet minskar om man kör med helsyntet. Det gjorde det också.

Bäst är om du kan be någon kunnig lyssna. Det jag vill ha sagt är att vissa ljud får man leva med. Hoppas att ditt ljud är av det ofarliga slaget. För känslans skull är det alltid bra om någon man litar på lyssnat och sagt att det är OK.

Jupp, var förbi Alviks MC här i Sundsvall. De provkörde en kortis och konstaterade bara att det ska låta så :)
Det är nog bara jag som blivit gammal och petig....hehe
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Nu har man bockat av en hel del på att-göra-listan.

-Leo Vince burkar
-Gipro
-SpeedoHealer
-KN-filter
-Snorkel bort
-PC3a
-Nya däck på G

Bär snart av till Österrike på semester så man får väl fortsätta senare i sommar om det är något mer man vill ändra eller snygga till. Har "lite" saker kvar på listan...

Pc3an gjorde underverk för mig. Hade lite problem med "hackande" gång så att säga, det försvann nästintill helt. Framförallt är det fan en helt ny karaktär på hojjen, vid provturen drog den villigt upp på baken utan ansträngning. Riktigt ös!
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Ni som köpt Yoshimura 3/4 system, sitter det en Db-killer i dämparen?
Sitter 2 insex längst bak med en svetsloppa på varje skruv...

:va
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
har två frågor till er SV'ers.

1. Låter kanske lite dumt men hur fan ställer jag in tomgången? gör jag det bara uppe vid gasvajern? det har jag provat men då när jag gasar och släpper så kommer inte motorn ner i varv till tomgång lika fort, eller direkt, vilket är lite irriterande. Hur gör jag? tror det blev så här efter att jag lämnade in hojen för diverse reparationer och service då även gasvarjen bytes ut till en längre då jag har bytt styre.

2. häromdan när jag skulle kolla det här med tomgången så satt och på hojen UTAN hjälm för en gångs skull och varvade lite på motorn medans jag testade med att justera gasvajern för att försöka fixa tomgången (om det nu är så man gör?). då hör jag att det där elektroniska "weeeeeeeehhh"-ljudet man hör från soppapumpen när man vrider på nyckeln vanligtvis också sätter igång när jag startar motorn, något jag inte hört förut eller heller trott att den ska göra. så då reagerade jag direkt och tänkte att "så här ska det väl inte låta?" visst ska det inte det? nu vet jag ju inte om det brukar låta så eftersom jag oftast har hjälmen på mig när jag startar skiten men det känns som att jag borde ha lagt märke till det tidigare ändå, för visst fan har jag startat hojen utan hjälmen på någon gång iaf!

ska det vara så eller vad kan det vara för fel? jag får en känsla om att det inte ska vara så iaf och blir lite orolig över va fan det kan vara, hojen går ju som den ska?! :va

tacksam för svar, vill gärna slippa lämna in den för flera tusen för sånt där kan jag nada om men vill gärna lära mig och lösa det själv, om jag kan. :-/
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
har två frågor till er SV'ers.

1. Låter kanske lite dumt men hur fan ställer jag in tomgången? gör jag det bara uppe vid gasvajern? det har jag provat men då när jag gasar och släpper så kommer inte motorn ner i varv till tomgång lika fort, eller direkt, vilket är lite irriterande. Hur gör jag? tror det blev så här efter att jag lämnade in hojen för diverse reparationer och service då även gasvarjen bytes ut till en längre då jag har bytt styre.

2. häromdan när jag skulle kolla det här med tomgången så satt och på hojen UTAN hjälm för en gångs skull och varvade lite på motorn medans jag testade med att justera gasvajern för att försöka fixa tomgången (om det nu är så man gör?). då hör jag att det där elektroniska "weeeeeeeehhh"-ljudet man hör från soppapumpen när man vrider på nyckeln vanligtvis också sätter igång när jag startar motorn, något jag inte hört förut eller heller trott att den ska göra. så då reagerade jag direkt och tänkte att "så här ska det väl inte låta?" visst ska det inte det? nu vet jag ju inte om det brukar låta så eftersom jag oftast har hjälmen på mig när jag startar skiten men det känns som att jag borde ha lagt märke till det tidigare ändå, för visst fan har jag startat hojen utan hjälmen på någon gång iaf!

ska det vara så eller vad kan det vara för fel? jag får en känsla om att det inte ska vara så iaf och blir lite orolig över va fan det kan vara, hojen går ju som den ska?! :va

tacksam för svar, vill gärna slippa lämna in den för flera tusen för sånt där kan jag nada om men vill gärna lära mig och lösa det själv, om jag kan. :-/

Ljudet du beskriver är jag inte alls säker på men tomgången justerar du med en stjärnmejsel och du hittar justeringen vid ramen nedanför bensintanken på vänster sida.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ljudet du beskriver är jag inte alls säker på men tomgången justerar du med en stjärnmejsel och du hittar justeringen vid ramen nedanför bensintanken på vänster sida.

men du förstår väl vilket ljud jag menar? när man vrider på nyckeln och det låter om hojen, förmodligen om soppapumpen, något elektriskt iaf. DET exakta ljudet sätter igång igen när jag startar hojen, något som inte känns helt normalt eller rätt.

ok grymt, ska kolla in, du menar vid den där lilla 'svängarmen' där gasvajern är fäst, innanför ramen under tanken på vänster sida? vad exakt är det jag skruvar på där?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
men du förstår väl vilket ljud jag menar? när man vrider på nyckeln och det låter om hojen, förmodligen om soppapumpen, något elektriskt iaf. DET exakta ljudet sätter igång igen när jag startar hojen, något som inte känns helt normalt eller rätt.

ok grymt, ska kolla in, du menar vid den där lilla 'svängarmen' där gasvajern är fäst, innanför ramen under tanken på vänster sida? vad exakt är det jag skruvar på där?

Jo jag förstår nog vilket ljud du menar men jag har aldrig hört det annat än när pumpen drar igång.

Kollar du in i facket i ramen strax under tanken på vä sida så hittar du en liten platta med en stjärnskruv på. Där justerar du tomgången. Fan jag har haft bild men hittar inte nu.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jo jag förstår nog vilket ljud du menar men jag har aldrig hört det annat än när pumpen drar igång.

Kollar du in i facket i ramen strax under tanken på vä sida så hittar du en liten platta med en stjärnskruv på. Där justerar du tomgången. Fan jag har haft bild men hittar inte nu.

hmm ok, hoppas det inte är något allvarligt bara! :va

ska kolla och prova mig fram! tack för infon! :tummenupp
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
har två frågor till er SV'ers.

.....................

2. häromdan när jag skulle kolla det här med tomgången så satt och på hojen UTAN hjälm för en gångs skull och varvade lite på motorn medans jag testade med att justera gasvajern för att försöka fixa tomgången (om det nu är så man gör?). då hör jag att det där elektroniska "weeeeeeeehhh"-ljudet man hör från soppapumpen när man ....... :-/

Ska tänka på det nästa gång jag startar hojjen men rent spontant så tror jag inte att jag hört ljudet 2 gånger som du beskriver. Bara det vanliga första gången innan start.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ska tänka på det nästa gång jag startar hojjen men rent spontant så tror jag inte att jag hört ljudet 2 gånger som du beskriver. Bara det vanliga första gången innan start.

exakt, känns inte som att det riktigt ska vara så. man hör det mest utan hjälm stillastående men med motorn på, sittandes på hojen. från sidan hördes det inte lika mycket. men väl sittandes på hojen med motorn igång hör jag det allt för väl och då får man även tänka på att jag har leovince-ljuddämpare utan db-killers monterade också, så det låter en hel del utöver soppapumpljudet. det konstiga är ändå att hojen går precis som den ska ändå. :-/
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Bränslepumpen bör jobba även när motor är igång, annars skulle inte moton gå...

näe visst, det fattar väl vilket särskolebarn som helst men att den ska låta sådär mycket har jag aldrig upplevt att den gjort förut. hade jag haft orginaldämpare på hade man förmodligen hört surret även när man kör.
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
exakt, känns inte som att det riktigt ska vara så. man hör det mest utan hjälm stillastående men med motorn på, sittandes på hojen. från sidan hördes det inte lika mycket. men väl sittandes på hojen med motorn igång hör jag det allt för väl och då får man även tänka på att jag har leovince-ljuddämpare utan db-killers monterade också, så det låter en hel del utöver soppapumpljudet. det konstiga är ändå att hojen går precis som den ska ändå. :-/

Har inte haft däck på hojjen på länge men fick på dom idag. Snurrade lite på parkeingen bara, körde utan hjälm och försökte lyssna efter ljud. Hörde det vanliga surret innan start, sen brölar hojjen fan så jag kunde inte urskilja något högt surrande iallafall. Efter att kört några vändor på parkeing stannade jag och lyssnade, då hörde jag faktiskt ett sorts surrande som påmiden om soppa-pumpen vid start men det var knappast något man reagerar på utan att lyssna just efter det.
Ska lyssna mer nästa gång jag tar ut hojjen på en ordentlig tur.

/Johan
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Har inte haft däck på hojjen på länge men fick på dom idag. Snurrade lite på parkeingen bara, körde utan hjälm och försökte lyssna efter ljud. Hörde det vanliga surret innan start, sen brölar hojjen fan så jag kunde inte urskilja något högt surrande iallafall. Efter att kört några vändor på parkeing stannade jag och lyssnade, då hörde jag faktiskt ett sorts surrande som påmiden om soppa-pumpen vid start men det var knappast något man reagerar på utan att lyssna just efter det.
Ska lyssna mer nästa gång jag tar ut hojjen på en ordentlig tur.

/Johan

schysst att du kollade! jag vet inte om det bara är jag som inte lagt märke till det tidigare men jag tycker ändå jag hör det lite mer än vad jag känner är normalt, har ju öppna leovince på liksom, mullrar ju som fan. Men aja, hojen går ju bra iaf så det kanske inte är något fel.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
schysst att du kollade! jag vet inte om det bara är jag som inte lagt märke till det tidigare men jag tycker ändå jag hör det lite mer än vad jag känner är normalt, har ju öppna leovince på liksom, mullrar ju som fan. Men aja, hojen går ju bra iaf så det kanske inte är något fel.

Kollade efter ljud igår. Efter att motorn kommit igång så hör jag inte bränslepumpen. I a f inte vid normal förarställning.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Kollade efter ljud igår. Efter att motorn kommit igång så hör jag inte bränslepumpen. I a f inte vid normal förarställning.

hmm, jag gör det iaf, när jag sitter på hojen, inte när jag står på sidan. aja, jag får kolla upp det där efter semestern och mc-resan, drar nämligen iväg på en 5-veckors mc-resa på lördag, runt 1000 mil genom 14-16 länder. :tummenupp Dock inte på SV'n utan på Caponord'en! Trevlig sommar!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top