SV-Tråden!

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Jimmy-boy skrev:
Jag köpte runt i rostfritt, vet att det tidigare har varit en diskussion på forumet ang ovalt kontra runt samt matriel. Du får såga av befintligt rör med en bågfil och sedan montera det nya Sliponet med medföljande mellan rör. Tog max 20min operationen. Sedan följer det med en skarvmuff som gör att du kan sätta tillbaka orginalet om så önskas.

Jaha! Det här var ju intressant information, det där med skarvmuffen.
Det som egentligen håller mig tillbaka ang slip-oninförskaffandets vara eller inte vara är just det där med hur man återställer grejerna till original.

Tror du att det följer med en skarvmuff även till nya modellerna? Äh vad fan - jag frågar checkray!
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
SLUTA SÅGA i era motorcyklar! Gör som jag, köp ett GPR halvsystem, lätt att montera, bra effekt och ljud samt 4 kilo lättare än original!! Jag köpte mitt av Svenska Motorcykel Aktiebolaget (långt namn, men bra firma) 08-287939.

/P


duckie skrev:
Jaha! Det här var ju intressant information, det där med skarvmuffen.
Det som egentligen håller mig tillbaka ang slip-oninförskaffandets vara eller inte vara är just det där med hur man återställer grejerna till original.

Tror du att det följer med en skarvmuff även till nya modellerna? Äh vad fan - jag frågar checkray!
 

MadDawg

Forza himmelsblått!
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Lund
Hoj
Yamaha TT600R -99
perhu skrev:
SLUTA SÅGA i era motorcyklar! Gör som jag, köp ett GPR halvsystem, lätt att montera, bra effekt och ljud samt 4 kilo lättare än original!! Jag köpte mitt av Svenska Motorcykel Aktiebolaget (långt namn, men bra firma) 08-287939.

/P

Nån hemsida?

Vad var det för pris, form och material på din dämpare?
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
perhu skrev:
SLUTA SÅGA i era motorcyklar! Gör som jag, köp ett GPR halvsystem, lätt att montera, bra effekt och ljud samt 4 kilo lättare än original!! Jag köpte mitt av Svenska Motorcykel Aktiebolaget (långt namn, men bra firma) 08-287939.

/P

1) För dyrt
2) Får inte plats under min belly pan (?)
3) GPR blir missfärgade står det i flera inlägg i den här tråden och behöver packas om (?)

Jag har sågfobi så det blir väl varken det ena eller det andra för mig.
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
duckie skrev:
1) För dyrt
2) Får inte plats under min belly pan (?)
3) GPR blir missfärgade står det i flera inlägg i den här tråden och behöver packas om (?)

Jag har sågfobi så det blir väl varken det ena eller det andra för mig.
acrapovic har annars väldigt fina helsystem, tyvärr dock inga högmonterade.
 

pims

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
GSR600 -07
Kolla annars Leovince

duckie skrev:
1) För dyrt
2) Får inte plats under min belly pan (?)
3) GPR blir missfärgade står det i flera inlägg i den här tråden och behöver packas om (?)

Jag har sågfobi så det blir väl varken det ena eller det andra för mig.

Jag köpte ett Leovince Highpipe helsystem titan, fick det i och för sig billigt (5000:) men med facit i hand så ångrar jag mig inte en sekund, Lite bök att få dit det bara. Har bara den fruktade bakläppen kvar
/Pims
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Nu är jag så här nära :måttar med fingrarna: att köpa ett art slip-on. En fundering till har jag bara;

Kommer det att låta illa när jag kör? Jag menar - som det är nu hör jag enbart det brusande vinddraget i hjälmen när jag ligger och marschar - hur blir det med slip-on då? Kommer jag att få huvudvärk och annat skit för ljudet? Hur upplever ni det, ni som har slip-on, att det är att ligga och åka långt?
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Se över vad du vill ha slip on:et till..ljud, utseende, effekt?

duckie skrev:
Nu är jag så här nära :måttar med fingrarna: att köpa ett art slip-on. En fundering till har jag bara;

Kommer det att låta illa när jag kör? Jag menar - som det är nu hör jag enbart det brusande vinddraget i hjälmen när jag ligger och marschar - hur blir det med slip-on då? Kommer jag att få huvudvärk och annat skit för ljudet? Hur upplever ni det, ni som har slip-on, att det är att ligga och åka långt?


Slip on har man för ljudets skull (men också för att det är snygg och kan ge lite mer effekt) och har man ont av högt ljud så är väl slip on inget att rekommendera. Har precis fått ett Micron bolt on (se bild) monterat på gsxr vilket ger bättre ljud men framförallt ger 5-6 hk till. Till sv:n vill jag ha ett slip on som är snygg och väljer därav Leo Vince.

Det märks om man kommer körande i stan så att säga. Hur du uppfattar ljudet är nog väldigt individuellt men det är en enorm skillnad jämfört med orginalburk
 

Bifogat

  • _Z6F3745.jpg
    _Z6F3745.jpg
    91.4 KB · Visningar: 85
Last edited:

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Eksjö
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
duckie skrev:
Nu är jag så här nära :måttar med fingrarna: att köpa ett art slip-on. En fundering till har jag bara;

Kommer det att låta illa när jag kör? Jag menar - som det är nu hör jag enbart det brusande vinddraget i hjälmen när jag ligger och marschar - hur blir det med slip-on då? Kommer jag att få huvudvärk och annat skit för ljudet? Hur upplever ni det, ni som har slip-on, att det är att ligga och åka långt?

Jag har aldrig upplevt ljudet från hojen som jobbigt, oavsett hastighet eller hur långt jag kör. Det enda som är jobbigt är vinden, men Apoteket har bra öronproppar. :)
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
2fast4hjo: Ljudet och utseendet är jag ute efter. Det där med effekthöjning tror jag inte så där himla mycket på, iaf inte med ett billigt slip-on.

hellla: Vad har du för slip-on då? Du har säkert skrivit det nånstans men jag minns inte :)

FINNS DET NÅN SOM HAR ART SLIP-ON PÅ SIN SV?
Var inte blyga - träd fram nu!
 

MadDawg

Forza himmelsblått!
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Lund
Hoj
Yamaha TT600R -99
Är det större risk att få repor i en titan-dämpare? Alltså att det syns mer på en sån dämpare än på en rostfritt stål??
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Alla radfyror jag provkört är omöjligt att höra vilket varvtal man kör på, vilket hörs på min SV med GPR-halvsystem. Jag rekommenderar inte slipon då det innebär att man kapar av originalsystemet som kostar 8500kr nytt. För mig är det värt några tusen extra att hålla det intakt. Sen är ju högdraget sååå mycket snyggare. :tummenupp
 

Jimmy-boy

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Sv650
duckie skrev:
2fast4hjo: Ljudet och utseendet är jag ute efter. Det där med effekthöjning tror jag inte så där himla mycket på, iaf inte med ett billigt slip-on.

hellla: Vad har du för slip-on då? Du har säkert skrivit det nånstans men jag minns inte :)

FINNS DET NÅN SOM HAR ART SLIP-ON PÅ SIN SV?
Var inte blyga - träd fram nu!

Tog lite nya bilder igår även en på skarv muffen till orginalsystemet, har även en film på ljudet men ingen stans att lägga den.
 

Bifogat

  • DSCN1767.jpg
    DSCN1767.jpg
    112.8 KB · Visningar: 106
  • DSCN1768.jpg
    DSCN1768.jpg
    108.5 KB · Visningar: 113
  • DSCN1764.jpg
    DSCN1764.jpg
    115.2 KB · Visningar: 93
  • DSCN1772.jpg
    DSCN1772.jpg
    96.4 KB · Visningar: 69

Pyhis

Joo
Gick med
20 Jan 2004
Ort
Vasa, Åland Finland
Hoj
Sv 650
Har någon gjort nåt åt framstötdämparna tycker de är lite mjuka. Har en 04 och funderar om man kan byta till styvare fjädrar eller tjockare olja ?

Enligt Suzuki handlaren här så måste man ställa om sprutan då man byter till Slip-on. Han lova att den skulle få ca 73hk på bakhjulet om man bara ställer in den med original rör så kanske Slip-onen ger ännu några hästar till ?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Skaffa powercommander !! det kommer du inte ångra ,, :banana

Pyhis skrev:
Har någon gjort nåt åt framstötdämparna tycker de är lite mjuka. Har en 04 och funderar om man kan byta till styvare fjädrar eller tjockare olja ?

Enligt Suzuki handlaren här så måste man ställa om sprutan då man byter till Slip-on. Han lova att den skulle få ca 73hk på bakhjulet om man bara ställer in den med original rör så kanske Slip-onen ger ännu några hästar till ?
 

Pyhis

Joo
Gick med
20 Jan 2004
Ort
Vasa, Åland Finland
Hoj
Sv 650
Enligt han som bänkar och ställer in hojarna så löns det inte att köpa powercommander för Sv:ns original box är bra. Han mena att man skulle få lite för pengarna.
 

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Eksjö
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
duckie skrev:
hellla: Vad har du för slip-on då? Du har säkert skrivit det nånstans men jag minns inte :)

Jag har ett GPR slip-on, behövde inte kapa något. :)


Pyhis skrev:
Enligt Suzuki handlaren här så måste man ställa om sprutan då man byter till Slip-on. Han lova att den skulle få ca 73hk på bakhjulet om man bara ställer in den med original rör så kanske Slip-onen ger ännu några hästar till ?

Jag köpte min hoj med slip-on monterat och säljaren sa att de ställde upp sprutet 5%. De har ingen bänk så det är förmodligen inte helt optimalt inställt.

Har testat en SV med originalpipa och jag kände ingen skillnad på effekten mot min.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Antar att de blir samma fenomen på en sv som på vilken hoj som helst om du monterar öppet filter o öppet system ,, soppabrist ,, med pc`n plockar du ut mera botten o mellan effekt än tidigare ,, du vinner inte mycket på toppen men väl i mellan.
min mille hade inan pc 119Hk o efter 123Hk men massor av mera vrid från botten o uppåt.
en pc hittar du för ca:2500-3000 o en bänkning kostar ca:1500,, ja har bra kontakter på det ,,.

Pyhis skrev:
Enligt han som bänkar och ställer in hojarna så löns det inte att köpa powercommander för Sv:ns original box är bra. Han mena att man skulle få lite för pengarna.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top