SV-Tråden!

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Hej.
Köpte SV i våras och varit riktigt nöjd med mitt köp och är fortfarande. Det ända jag haft problem med är att när de regnar så skvalar de ner vatten till tändstiftet i främre cylindern vilket resulterar i gång på en cylinder. Är de fler än jag som råkat ut för detta, och vad har ni gjort åt de i så fall?
Jag har beställt en ny tändhatt men undrar om detta räcker för jag tycker inte riktigt att de ser ut att vara nått fel på den gamla. Läst i någon tråd här på sporthoj om nått skydd som kunde gå att köpa men har inte hittat nått. Någon som vet nått om detta?

Det är viktigt att man trycker dit "gummipluggen" som sitter över tändhatten rätt så att den sluter tätt.
Man kan även sätta dit en förlängare till stänkskärmen.

/Dan
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Jag har redan dämparen på hårdaste och hojjen gungar som en finlandsfärja, det är för lite returdämpning.

Jag har precis monterat på en Showa dämpare från en ZX6-R -05 den har ungefär samma mått som original när det gäller höjden på hojen men är styvare och har alla inställningsmöjligheter.
Krävs lite meck att få dit den pga att den har en gasbehållare som tar plats.

Finns även vissa modeller av GSXR dämpare som passar men det är fämst till nya generationen SV, ZXR dämparen skall vara den som passar bäst till första generationen.

/Dan
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Hej.
Köpte SV i våras och varit riktigt nöjd med mitt köp och är fortfarande. Det ända jag haft problem med är att när de regnar så skvalar de ner vatten till tändstiftet i främre cylindern vilket resulterar i gång på en cylinder. Är de fler än jag som råkat ut för detta, och vad har ni gjort åt de i så fall?
Jag har beställt en ny tändhatt men undrar om detta räcker för jag tycker inte riktigt att de ser ut att vara nått fel på den gamla. Läst i någon tråd här på sporthoj om nått skydd som kunde gå att köpa men har inte hittat nått. Någon som vet nått om detta?

Gummi åldras o blir hårdare så ny tändhatt är inte fel!
Jag drog en tunn sträng silikon(värmebeständig)runt tändhatten
där den tätar mot ventilkåpan och det funkar bra.
 

Nisse N

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Landskrona
Hoj
SV 650 -02
Gummi åldras o blir hårdare så ny tändhatt är inte fel!
Jag drog en tunn sträng silikon(värmebeständig)runt tändhatten
där den tätar mot ventilkåpan och det funkar bra.

Jag gjorde likadant som en provisorisk lösning för att lyckas ta mig hem från midsommarfirandet i Blekinge utan att behöva stanna på varannan mack o blåsa tort i tändstiftshålet. Fick inte bekräftat om de funka eller ej då de bara blev 2 mindre skurar på vägen hem. Men de verkar ju lovande om det räcker med att ha en fräsch gummipackning på tändhatten och de inte behövs ytterligare vattenskydd. Tack för hjälpen.
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
Hej.
Köpte SV i våras och varit riktigt nöjd med mitt köp och är fortfarande. Det ända jag haft problem med är att när de regnar så skvalar de ner vatten till tändstiftet i främre cylindern vilket resulterar i gång på en cylinder. Är de fler än jag som råkat ut för detta, och vad har ni gjort åt de i så fall?
Jag har beställt en ny tändhatt men undrar om detta räcker för jag tycker inte riktigt att de ser ut att vara nått fel på den gamla. Läst i någon tråd här på sporthoj om nått skydd som kunde gå att köpa men har inte hittat nått. Någon som vet nått om detta?

Jag böjde till en plåtbit som jag satte fast där kylaren sitter fast med en skruv. Finns bara en plats. Funkar kanon o ser ut som det satt där orginal
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Jag har inte handlat av dom men har hört att dom ska vara okey! Jag startade en tråd angående S-racing för ett tag sedan, söker du så hittar du den säkert!

Det sitter ett s-racing undertray på min som föregående ägare monterat. Enligt honom så var det lite filande och sågande att få dit det men nu när det är på plats så är det inget som syns. Det ser bra ut.
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Det sitter ett s-racing undertray på min som föregående ägare monterat. Enligt honom så var det lite filande och sågande att få dit det men nu när det är på plats så är det inget som syns. Det ser bra ut.

Okok! Låter bra, har du nån bild på hur det ser ut? :tummenupp
 

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Ort
slampus
Hoj
sv 650- 01
Jag har precis monterat på en Showa dämpare från en ZX6-R -05 den har ungefär samma mått som original när det gäller höjden på hojen men är styvare och har alla inställningsmöjligheter.
Krävs lite meck att få dit den pga att den har en gasbehållare som tar plats.

Finns även vissa modeller av GSXR dämpare som passar men det är fämst till nya generationen SV, ZXR dämparen skall vara den som passar bäst till första generationen.

/Dan

Kan inte du slänga upp en bild på hur det blev samt en beskrivning på hur du gick till väga för att montera dämparen. Nya fästen eller är det bara att skruva dit den? Vad behöver göras för att få den att passa? Blev grymt sugen:yoparty
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Kom på en till fråga jag hade. Har nån här installerat dynojet kit på sin sv, var det värt pengarna isåfall? Eller är det bättre/ lika bra att köpa munstycken och shimsa nålen?
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Kan inte du slänga upp en bild på hur det blev samt en beskrivning på hur du gick till väga för att montera dämparen. Nya fästen eller är det bara att skruva dit den? Vad behöver göras för att få den att passa? Blev grymt sugen:yoparty

Tyvärr har jag ingen bild på det nu, är inte hemma för tillfället.
Vad det gäller fästena så är det i princip bara att skruva dit den, skillnaden med kawasaki dämparen jämfört med en gsxr och original är att den inte är gängad i sitt nedre fäst, så man måste ha en bult med passande längd och en mutter.
och helst en smal bricka så att man kan förskjuta dämparen lite i mellan "dogbones'en" för att säkerställa att inte muttern slår i.
svårt att förklara men det blir ganska uppenbart när man ser det.

Problemet med att byta dämparen är egentligen bara att den har en gasbehållare vilket originalet inte har.
Den behöver en del plats där batteriet sitter.
Jag har hittills bara kapat av en del av "tankgångjärnet" samt kapat lite i plasten runt batteriet + tagit bort skumgummit i batteri lådan.
Tyvärr räcker inte detta, utan man måste böja hela den innersta delen av innerskärmen med batterilådan och göra distanser för dom två innersta bultarna som sitter i bakramen och håller upp skärmen.

Detta är väll egentligen lite av en ful-lösning som jag kommer att ändra på senare.
Det bästa blir om man kapar bort och gör en ny batterilåda som är förskjuten några cm längre bak i ramen.

Gå in på svrider.com och sök i formet så kommer ni att hitta flera lösningar och vilka dämpare som passar bäst

Jag har en GSXR 600 98-99 nånting! dämpare till salu om någon är intresserad den hade jag innan det senaste bytet, och är inte riktigt lika svår att få plats med .
Dock något längre så den höjer hojen ett par cm.



/Dan
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Kom på en till fråga jag hade. Har nån här installerat dynojet kit på sin sv, var det värt pengarna isåfall? Eller är det bättre/ lika bra att köpa munstycken och shimsa nålen?

Det är bättre att skippa det och skaffa vanliga munstycken..



Vid 110km/h så får jag 5000rpm, det verkar vara lite mycket tycker jag. Ska det vara så eller är min drevad?

Testade och jag låg på ungefär 112 km/h vid samma varvtal, min har original drevning.
 
Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Jag gör så!

inom kort ska jag :
Shimsa nålarna
Bestycka om
borra fram luft/bränsleskruven
Sätta i kn filter
kn oljefilter
och borra sk slide holes!

Sen ska den upp i bänk!

Jag skulle hellre ha valt ett BMC filter, har hört att dom ska vara bättre..

Om du är inne på att trimma så finns det även andra saker du borde titta lite närmare på.

Det första är att köpa insugningskammar från en ´03 och flytta dina befintliga till avgassidan (finns guider hur man gör).

Sen bör du även köpa en "advance unit", det är enkelt sagt en annan krysskil som ställer fram tändningen 4 grader. Den kostar 300 pix till Sverige med frakt o allt.

Gör du detta samt har ett bra helsystem så borde du komma upp till 76-78 bakhjulshästar. Som alltid är det svårt att säga exakt när det gäller effekter eftersom det skiljer sig från bänk till bänk, men har sett en del bänkningsresultat på nätet och dom flesta hamnar i denna region.

Själv har jag gjort detta förutom "kammarna", jag har dom liggandes men killen som skulle hjälpa mig har inte tid så det blir en annan gång.

Jag vet bara en till här som har gjort detta och det är Ekberg, han kan säkert lägga till lite mer info.

Själv kommer jag att bänka min till veckan, ska bli spännande :yoparty
 
Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Ok, men jag tror det blir k/n endå. Kan få ett bra pris på dom, tror inte den killen jag känner tar in BMC filter, tyvär!

Vad kostar en sådan kam? Det kan man ju passa på att göra i vinter när jag endå ska göra ventiljusteringen! (Du kan ju sälja din 03 kam till mig! :rolleyes: :D )

Vart köper man en "advance unit"? Ingen risk för spikningar eller så?

Har ett gpr system nu (typ 3/4 system), har inte råd med ett nytt helsystem, men man kanske kan bygga nya rör till första biten? Men jag får bänka först och se vad Jörgen B på supertwin tror.

Vad har du för filter/avgas? med vilken bestyckning kör du nu? ska beställa lite munstycken, det är ju alltid bra med lite referensen även fast det sannolikt inte är det optimala.

Kommer jag upp i 70 bakhjulshäst blir jag glad! Ska bli spännade att se vad din ger!


Jag skulle hellre ha valt ett BMC filter, har hört att dom ska vara bättre..

Om du är inne på att trimma så finns det även andra saker du borde titta lite närmare på.

Det första är att köpa insugningskammar från en ´03 och flytta dina befintliga till avgassidan (finns guider hur man gör).

Sen bör du även köpa en "advance unit", det är enkelt sagt en annan krysskil som ställer fram tändningen 4 grader. Den kostar 300 pix till Sverige med frakt o allt.

Gör du detta samt har ett bra helsystem så borde du komma upp till 76-78 bakhjulshästar. Som alltid är det svårt att säga exakt när det gäller effekter eftersom det skiljer sig från bänk till bänk, men har sett en del bänkningsresultat på nätet och dom flesta hamnar i denna region.

Själv har jag gjort allt detta förutom "kammarna", jag har dom liggandes men killen som skulle hjälpa mig har inte tid så det blir en annan gång.

Jag vet bara en till här som har gjort detta och det är Ekberg, han kan säkert lägga till lite mer info.

Själv kommer jag att bänka min till veckan, ska bli spännande :yoparty
 

Crescendo

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki SV 650 S -99
Hej jag har en sv650s -99 och skulle behöva hjälp av er med likadan, kunskaper om den eller bara vet hur det ska vara =)

Jag gav mig själv ett litet problem när jag kom hem från dagens tur...
Skulle stänga passagerarsadeln men såg då att slangen som går från toppen av kedjeoljebehållaren hade lagt sig så jag inte kunde stänga igen sadeln, och när jag skulle flytta på den så lossnade den. Och jag såg aldrig var den satt. Sedan finns det även en stålpinne som jag skulle kunna tänka mig att den satt på... men den pillade jag också loss tillslut..

Så min fråga är hur ska det se ut under passagerarsadeln? Någon som skulle kunna beskriva tydligt eller kanske lägga upp en bild där man ser tydligt?

MVH Cres

*edit Ja, jag har kollat i manualen men kunde inte hitta något.

Edit 2, Har nu upptäckt att det inte är en original del utan någon som tidigare ägare satt dit, ScottOil självsmörjande kedjesmäck =) Tror jag listat ut hur det ska funka också, riktigt smidigt faktiskt =)
 
Last edited:

horbror

Vi är vad vi heter
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
FE 650 + S1000R + Leonardo 300 + Typhoon 172cc
Hejsan!

Idag var jag och kollade på en SV650 -99 åt en kollega som är sugen på MC.
Hojjen verkade vara hyffsat fin, gått 1300 mil, nyservad på verkstad men lät ganska oroande i motorn.

Det rasslade om den på tomgång (ca. 1200 varv/min) men avtog när man varvade lite (över 2000 varv/min).

Det lät lika mycket när den var kall som varm.
Någon som har koll på vad det kan bero på?

//Olle
 

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
En goer SV
Db killer

Hallå på er.
Är det någon här inne som har en DB Killer till sin SV?
Jag har Micron oval helsystem till min och tänkte ev skaffa en DBK inför en bes. Är det någon som har en sådan eller kan tänka sig lägga upp en bild på en?
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Ok, men jag tror det blir k/n endå. Kan få ett bra pris på dom, tror inte den killen jag känner tar in BMC filter, tyvär!

Vad kostar en sådan kam? Det kan man ju passa på att göra i vinter när jag endå ska göra ventiljusteringen! (Du kan ju sälja din 03 kam till mig! :rolleyes: :D )

Vart köper man en "advance unit"? Ingen risk för spikningar eller så?

Har ett gpr system nu (typ 3/4 system), har inte råd med ett nytt helsystem, men man kanske kan bygga nya rör till första biten? Men jag får bänka först och se vad Jörgen B på supertwin tror.

Vad har du för filter/avgas? med vilken bestyckning kör du nu? ska beställa lite munstycken, det är ju alltid bra med lite referensen även fast det sannolikt inte är det optimala.

Kommer jag upp i 70 bakhjulshäst blir jag glad! Ska bli spännade att se vad din ger!

Om du vill vara ekonomisk så kan du "skära upp" original filtret, alltså på ovansidan där det lilla hålet är så skär du bort plasten från insidan av "filtret".. om du förstår hur jag menar. När du har filtret framför dig så kommer det säkert klarna :)

Jag beställde mina från USA och det är minst halva priset där borta så det är värt att kolla på. Den här sidan kan du gå in på och kolla lite priser.

http://www.cycle-parts.com/

När det gäller Advance unit så går du in på denna sida.

http://www.jhsracing.co.uk/archive/start.htm

Det är ingen risk för spikningar men du bör ändå tanka 98 för att vara på den säkra sidan (för mig är det inget problem eftersom min hoj går bättre på 98 så gör aldrig med 95).

Jag tycker du ska köra som det är när det gäller helsystemet, skulle jag ha gjort :)

Ska lämna iväg min på bänkning imorgon så nu kör jag helt original, har lite halvdålig koll när det gäller munstycken och sånt ..
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top