SV-Tråden!

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tänkte bara höra om det är någon som har koll på om en SV 650s från 03 i bra skick och dryga 2000 mil är lättsålda, vad tror ni om pris?

Kolla på Blocket så får du en uppfattning om både hur lätt den är att sälja samt prisnivå. Många handlare gör så vid inbyte!

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Hoj
R1 & yzf1000r
Lyfter min fråga, vet ju att det finns visst "problem" med kam kedjesträckarna..
Ingen har som kan tippsa?:va

Hej!
Jag har en SV650 -99:a med ca 2500 mil på mätaren:tummenupp
När jag i helgen åkte "bort" med hojen för "vinter parkering" hörde jag nått "oljud"
Jag tycker det låter som nån av kam kedjesträckarna inte gör sitt jobb, påminner om ventil tick fast ändå inte (svårt att förklara...):huvet:huvet
ljudet försvinner typ vid över 2000-2500
Nån här på forumet som har erfarenhet av arbetets omfattning, och hur man konstaterar vilken av sträckarna som falerar? :va
är manuella sträckare en realistisk lösning :va:va:va
vad kan det annars vara??:brinnerup:va

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Det är ett vanligt fel har jag hört... men dom låter lite även när dom är ok... tror inte det är dyrt eller speciellt svårt att byta....

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Lyfter min fråga, vet ju att det finns visst "problem" med kam kedjesträckarna..
Ingen har som kan tippsa?:va

De brukar rassla, var ett ganska så vanligt problem iaf på "första" modellen.
Lite ska de låta eftersom de trots allt är två stycken, men rasslar de för mkt så är det bara att byta.

Hör med en mekaniker om du är osäker

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Japp! Det är dom! Det heter TRE-mod på dom nyare! Vet nog varför du frågar?! :tungan

Om jag inte har fel så är väl nästan alla (eller alla) suzuki strypta så...
Har nått mer körbarhet att göra...:rolleyes::tuttar

Last edited:

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
BMW R75 -75
Hehe!:tummenupp
Tjejer kan ju vara lite lättlurade, så man är ju lite nyfiken, Låter lite mysko att strypa en 72hk hoj på dom 3 första växlarna för körbarhet!? hade det varit en Busa hade jag nog inte velat så mycket! :brinnerup

Vore kul att få lite mer info om det! någon hemsida eller någon som redan moddat TRE-mod. Sitter det en växelindikator som håller reda på vilken växel man har? Har inte nyare SV 650 insprutning?

Skopan

Kamikaze volontär
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
KTM
Tjejer kan ju vara lite lättlurade, så man är ju lite nyfiken, Låter lite mysko att strypa en 72hk hoj på dom 3 första växlarna för körbarhet!? hade det varit en Busa hade jag nog inte velat så mycket! :brinnerup

Vore kul att få lite mer info om det! någon hemsida eller någon som redan moddat TRE-mod. Sitter det en växelindikator som håller reda på vilken växel man har? Har inte nyare SV 650 insprutning?

http://www.sv650.tk/ sen går du in på MODS vet inte ifall det ä det du letar efter men där hittar du nåt som heter ignition retarder mod

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition

Här har du en sida http://www.whaccessories.com/G-Pack.htm
med G pack så slipper du löda om i kontakter och sånt.... Om hon ändå kan få en sån som delbetalning så är det väl enklare?!

Last edited:

snowmad

Gick med
29 Jun 2007
Hoj
R1 & yzf1000r
Japp! Det är dom! Det heter TRE-mod på dom nyare! Vet nog varför du frågar?! :tungan

Om jag inte har fel så är väl nästan alla (eller alla) suzuki strypta så...
Har nått mer körbarhet att göra...:rolleyes::tuttar

Retarden är till för att reducera "avgas oljudet i stads trafik" :tummenupp och har inget med körbarhet att göra :glömdet
Labbar lite med samma sak på "vår" rallycross bil som har en förmåga att passera 100db.
Ett db mätförfarande är vid 2500 r/min i "friläge" och då programeras ecu att retardera vid det lilla gaspådrag som behövs = ett läge som inte praktiskt används vid tävling!
Ja men vtf. så länge det inte är förbjudet så är det ju tillåtet att göra så. :va
På sv:n märks dock skillnad (fast ingen herre jösses upplevelse) :yoparty retarden är "konstant" och styrs per växel (1.2.3 vad jag minns, min retard är borta sedan många år) och inte varvtal.

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
BMW R75 -75
SV 650 = :hojraket :2cool

En liten fråga! Jag tog hålsågen och sågade ut snorkeln i luftburken på tjejens SV650 för att få lite med twinmumma, Vilket funkade väldigt fint, Behöver jag bestycka om den yterligare? Den är redan bestyckad efter bytet av slipon.

Last edited:

snowmad

Gick med
29 Jun 2007
Hoj
R1 & yzf1000r
De brukar rassla, var ett ganska så vanligt problem iaf på "första" modellen.
Lite ska de låta eftersom de trots allt är två stycken, men rasslar de för mkt så är det bara att byta.

Hör med en mekaniker om du är osäker
Thanks a mill bro.:fyllisar
...de e ju en ur "första årgånen"
Du har besvarat, vad jag befarat :brinnerup
Ska ta fram stetoskopet och försöka höra vilken (eller om det är båda) :nurse Fast det får bli till våren, när snön tinat bort :cdevil

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada

Det är inte för körbarhet de gjorde så, utan det var helt enkelt för att kunna möta kraven på ljudnivån.
Det går att fixa detta på ett enkelt sätt, men frågan är om det ger nån större prestanda vinst...

Edit: Sen

zapesore

Medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Speed triple -01, XT 600 - 88
Hej, tänkte höra om någon vet om man måste serva hojen varje år om garantin ska gälla för har inte hunnit åka 600 mil denna säsong så tänkte serva hojen sen i vår när den gått runt 600. Men tänkte mest om de är så att den måste servas 1 gång per år, vet att de är så på vissa bilar.

snowmad

Gick med
29 Jun 2007
Hoj
R1 & yzf1000r
alternativ backspegel ?

Går det att montera backspeglar från "nån annan som det finns pirat" suzki (tex sv650s gen2) på gen 1 (i mitt fall -99 sv650s)
"Lilla gumman" :krama (fan va jag kommer att pisk om hon läser detta) lyckades misslyckas 2 ggr i sommar (hon jobbar på A lappen och hadde inte ens kört moppe tidigare, så det är bara att tiga o betala/laga):huvet
1 org backspegel kostar ju typ som 2 pirat/alternativ. :brinnerup

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ingen som vet nått om garantier och service..Lyfter frågan lite.

Jag kan inte ge dig något exakt svar för det som gäller just din hoj står i serviceboken till din hoj. Om inte så kolla med generalagenten om du är noga med garantin.

Blev för några år sedan riktigt lurad av en försäljare då jag köpte ny Saab 9-5. Han hävdade att första service är vid 3000 mil. Det trodde jag inte på och bytte olja efter 800 mil. Ett tag därefter började displayen signalera att det var dags för service. Åkte till auktoriserad Saabverkstad och frågade om detta är riktigt. Den har ju inte gått 1000 mil ännu. Nä sa de service är vid 3000 och stängde av meddelandet. Sen bokade jag service då bilen hade gått 2800 mil. Innan hade jag bytt olja vid ca 1900 mil. När jag hämtade bilen så meddelade killen att jag nu missar motorgarantin för att jag inte skött service på bilen enligt instruktioner. Den skall servas varje år!!!!! Det står faktiskt så när jag läser. Dessutom köpte jag en visserligen ny bil men en årsmodell tillbaka och där var intervallet 2000 mil. Jag bestred det hela och tack vare att jag sparat kvitto på olja och filter med datumstämpel inom rimlig tid så fick jag ett muntligt löfte att motorgarantin skall gälla ändå.

Konsensus: Lita aldrig på vad någon säger om du är rädd om garantin utan bara på vad som finns skrivet. Det kan skilja mellan två olika årsmodeller och kanske också mellan olika motornummer.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0