SV-Tråden!

zapesore

Medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
linköping
Hoj
Speed triple -01, XT 600 - 88
Jag kan inte ge dig något exakt svar för det som gäller just din hoj står i serviceboken till din hoj. Om inte så kolla med generalagenten om du är noga med garantin.

Blev för några år sedan riktigt lurad av en försäljare då jag köpte ny Saab 9-5. Han hävdade att första service är vid 3000 mil. Det trodde jag inte på och bytte olja efter 800 mil. Ett tag därefter började displayen signalera att det var dags för service. Åkte till auktoriserad Saabverkstad och frågade om detta är riktigt. Den har ju inte gått 1000 mil ännu. Nä sa de service är vid 3000 och stängde av meddelandet. Sen bokade jag service då bilen hade gått 2800 mil. Innan hade jag bytt olja vid ca 1900 mil. När jag hämtade bilen så meddelade killen att jag nu missar motorgarantin för att jag inte skött service på bilen enligt instruktioner. Den skall servas varje år!!!!! Det står faktiskt så när jag läser. Dessutom köpte jag en visserligen ny bil men en årsmodell tillbaka och där var intervallet 2000 mil. Jag bestred det hela och tack vare att jag sparat kvitto på olja och filter med datumstämpel inom rimlig tid så fick jag ett muntligt löfte att motorgarantin skall gälla ändå.


Konsensus: Lita aldrig på vad någon säger om du är rädd om garantin utan bara på vad som finns skrivet. Det kan skilja mellan två olika årsmodeller och kanske också mellan olika motornummer.

Tack tack, Kan inte se någonstans att det står att den måste servas varje år utan det står bara milintervaller.. Men kanske kan dubbelkolla genom att slå en signal till generalagenten..
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Hej, tänkte höra om någon vet om man måste serva hojen varje år om garantin ska gälla för har inte hunnit åka 600 mil denna säsong så tänkte serva hojen sen i vår när den gått runt 600. Men tänkte mest om de är så att den måste servas 1 gång per år, vet att de är så på vissa bilar.

Din hoj är nästan 5år och har gått 600 mil på den tiden, ska man serva den på aukt.verkstad årligen så blir det otroligt dyra mil. dessutom så går väl din garanti snart ut?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Din hoj är nästan 5år och har gått 600 mil på den tiden, ska man serva den på aukt.verkstad årligen så blir det otroligt dyra mil. dessutom så går väl din garanti snart ut?

Ja, har du verkligen någon garanti kvar?

Jag håller på att skriva en manual för hur man servar sin hoj själv efter att garantin har gått ut. Har därför läst ett antal olika instruktionsböcker och verkstadshandböcker och alla anger faktiskt mil eller tid som serviceintervall. Vilket som först inträffar. Milintervallen diffar men tidsintervallet är oftast ett år. Sex mån förekommer har jag för mig men är lite osäker! Så kolla igen!

Fast är hojen några år och 600 mil så är det förmodligen inget fel som du ändå kan få åtgärdat på garantin.

Man kan alltid försöka dock. När mitt drev till vinkelväxeln på en Suzuki GS1000 G gick av efter 12 år och 4000 mil så hävdade jag att det aldrig skulle kunna gå av så om det inte var materialfel från början. Skickade delarna till KGK Suzuki som konstaterade samma sak. Jag fick allt material gratis på någon "extra förlängd garanti" men fick stå jobbet själv. Det tycker jag är mer än schysst.
 

Gerry

Oturen kan man alltid lita på....
Gick med
19 Jun 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös :(
Jag har en skjutspinne (bakre fotstödet) till en SV650s -04 liggande.
Det är till höger sida...

Någon som vill ha? (gratis)
Finns i Linköping.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
bättre ett svar för mycket än inget alls...
Vet du om de mekaniska kamkedje sträckarna är nått att sattsa på?
har du testat, eller vet du nån som provat och resultat?

Jag skulle ha köpt nya original sträckare, finns ingen anledning med mekaniska som man själv måste sköta om.

Men det är bara min högst personliga åsikt..

Synd att du inte skrev tidigare, hade två sträckare liggandes men de fick följa med när jag sålde bågen.

Går det att montera backspeglar från "nån annan som det finns pirat" suzki (tex sv650s gen2) på gen 1 (i mitt fall -99 sv650s)
"Lilla gumman" :krama (fan va jag kommer att pisk om hon läser detta) lyckades misslyckas 2 ggr i sommar (hon jobbar på A lappen och hadde inte ens kört moppe tidigare, så det är bara att tiga o betala/laga):huvet
1 org backspegel kostar ju typ som 2 pirat/alternativ. :brinnerup

Kolla ebay, borde finnas massor där.
 
Last edited:

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Jag skulle ha köpt nya original sträckare, finns ingen anledning med mekaniska som man själv måste sköta om.
Det ligger nått i det, ska kolla pengen på respektive.

Synd att du inte skrev tidigare, hade två sträckare liggandes men de fick följa med när jag sålde bågen.
"that's life":huvet

Kolla ebay, borde finnas massor där.
Ok, ska kolla runt lite. - det är ju (för) länge till våren..
 

Calle91

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Ort
Norrtälje
Hoj
Affe 02
Tjena, även jag behöver byta kamkedjesträckarna. Vad kostar dem? behöver man byta något annat samtidigt? vad är det som gör att kedjorna rasslar, sträckarna ska ju se till att det inte finns ett sådant slack på kedjan?
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Går det att spänna upp framgaffel fjädern på SV 650 -99 med en rör hylsa eller liknande? Gjorde det på min 125á med lyckat resultat. Vet att det finns Öhlinsfjädrar, men vet inte vad det kostar, skulle bara vilja ha lite hårdare gaffel. Vill inte lägga ut några pengar på gaffel då den redan från grunden är rätt kass, Blir eventuellt byte till en USD gaffel i framtiden.
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Går det att spänna upp framgaffel fjädern på SV 650 -99 med en rör hylsa eller liknande? Gjorde det på min 125á med lyckat resultat. Vet att det finns Öhlinsfjädrar, men vet inte vad det kostar, skulle bara vilja ha lite hårdare gaffel. Vill inte lägga ut några pengar på gaffel då den redan från grunden är rätt kass, Blir eventuellt byte till en USD gaffel i framtiden.

www.motospeed.se har Öhlins fjädrar för 1239:-. Blev en helt ny gaffel efter jag gjorde det bytet. Värt varenda krona.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Går det att spänna upp framgaffel fjädern på SV 650 -99 med en rör hylsa eller liknande? Gjorde det på min 125á med lyckat resultat. Vet att det finns Öhlinsfjädrar, men vet inte vad det kostar, skulle bara vilja ha lite hårdare gaffel. Vill inte lägga ut några pengar på gaffel då den redan från grunden är rätt kass, Blir eventuellt byte till en USD gaffel i framtiden.

Klart du kan, men du kan köpa toppskruvar från en ´02, då kan du reglera förspänningen själv.

Dock måste du byta alt. såga av lite av distansen.

Ska du köpa öhlinsfjädrar kostar de runt 1000-1500 vilket jag rekommenderar starkt, org. fjädern är skit ..

Sen ska du även passa på att byta till tjockare gaffelolja, har för mig att 10w är org. på din gaffel. Tror det var 20 w jag hade i min med gott resultat.
 

Skopan

Kamikaze volontär
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
KTM
Vad tycker ni ska jag ha lyset högt eller lågt?
 

Bifogat

  • lågt lyse.jpg
    lågt lyse.jpg
    37.2 KB · Visningar: 74
  • DSC00309.jpg
    DSC00309.jpg
    263.5 KB · Visningar: 77

srx608

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2008
Ort
Lidingö
Hoj
SV 650
Ur estietisk synvinkel är den höga monteringen att föredra tycker jag!

Faan jag e dålig på att stava Estetisk skulle de va, nångon som har en framstänka över?? tänkte sätta en såg i den enligt min skiss för ett år sen, men vill inte slakta originalet.
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Nyinköpt idag :) Carbon Fibre Mini 200mm Oval. Knappast Streetlegal... :D
 

Bifogat

  • Bild 17.jpg
    Bild 17.jpg
    37.5 KB · Visningar: 52
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top