Jag kan inte ge dig något exakt svar för det som gäller just din hoj står i serviceboken till din hoj. Om inte så kolla med generalagenten om du är noga med garantin.
Blev för några år sedan riktigt lurad av en försäljare då jag köpte ny Saab 9-5. Han hävdade att första service är vid 3000 mil. Det trodde jag inte på och bytte olja efter 800 mil. Ett tag därefter började displayen signalera att det var dags för service. Åkte till auktoriserad Saabverkstad och frågade om detta är riktigt. Den har ju inte gått 1000 mil ännu. Nä sa de service är vid 3000 och stängde av meddelandet. Sen bokade jag service då bilen hade gått 2800 mil. Innan hade jag bytt olja vid ca 1900 mil. När jag hämtade bilen så meddelade killen att jag nu missar motorgarantin för att jag inte skött service på bilen enligt instruktioner. Den skall servas varje år!!!!! Det står faktiskt så när jag läser. Dessutom köpte jag en visserligen ny bil men en årsmodell tillbaka och där var intervallet 2000 mil. Jag bestred det hela och tack vare att jag sparat kvitto på olja och filter med datumstämpel inom rimlig tid så fick jag ett muntligt löfte att motorgarantin skall gälla ändå.
Konsensus: Lita aldrig på vad någon säger om du är rädd om garantin utan bara på vad som finns skrivet. Det kan skilja mellan två olika årsmodeller och kanske också mellan olika motornummer.
Tack tack, Kan inte se någonstans att det står att den måste servas varje år utan det står bara milintervaller.. Men kanske kan dubbelkolla genom att slå en signal till generalagenten..