SV-Tråden!

snowmad

- bäst på att vara sämst -
Gick med
29 Jun 2007
Ort
hemma...............i mitt hem
Hoj
R1 & yzf1000r
Sitter och funderar på om min sv är sänkt... är det någon som vet hur långa Hundbenen ska vara orginal?
Satt och titta på lite bilder när jag satt på min första sv, och där har jag bara tårna i backen, men på denna jag har nu har jag hela foten i...

Lite hjälp tack:tummenupp

Edit: det är frågan om 99-02 =)

(1999) CC 105mm org. :tummenupp
Mina är även märkta "20F":yoparty
 

Jimb000

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2010
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki SV650
Men vilka fjädrar är mest prisvärda jag har bara hittat Öhlins?
Vilken och hur mycket olja har ni använt som gjort liknande ombyggnad?
 

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
Street triple R 2010
tja tänkte om de finns någon som vet vilken gsxr fram gaffel samt övre/undre styr krona man kan sätta på en sv 1000 - 03:a ..

hur mkt pul de är eller om den bara att bolta fast lätt o smidigt utan att kapa,benda,borra .. tacksam för alla svaren hade king
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Jag har börjat att fundera på att åtgärda den på tok för mjuka framgaffeln på min Sv650.
Nån som har ett bra tips på hur man lättast och hyfsat billigt kan fixa de?
Hitta Öhlinsfjäderkit på http://www.kennethsmc.se/ohlinsfrontforksprings.htm eller räcker det med en annan olja i gaffeln?

Kolla det jag har skrivit här tidigare i tråden :)

Men för att sammanfatta, öhlins is the shit samt tjockare olja.

Men har är det en äldre sv utan förspännings "bultar" till gaffeln så är det en bra idé att även byta den, de satt som original från ´02
 

Jimb000

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2010
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki SV650
tja tänkte om de finns någon som vet vilken gsxr fram gaffel samt övre/undre styr krona man kan sätta på en sv 1000 - 03:a ..

hur mkt pul de är eller om den bara att bolta fast lätt o smidigt utan att kapa,benda,borra .. tacksam för alla svaren hade king

Gå in på http://forum.svrider.com/showthread.php?t=59000 där står allt du behöver veta.

Kolla det jag har skrivit här tidigare i tråden :)

Men för att sammanfatta, öhlins is the shit samt tjockare olja.

Men har är det en äldre sv utan förspännings "bultar" till gaffeln så är det en bra idé att även byta den, de satt som original från ´02

Okej tror de blir öhlins men var kan man köpa förspännings "bultar"??
Kollade längre bak i tråden och fick inte riktigt fram vilken olja man ska använda verkar ju som om dom flesta kör på samma som org vad jag kan förstå.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Gå in på http://forum.svrider.com/showthread.php?t=59000 där står allt du behöver veta.



Okej tror de blir öhlins men var kan man köpa förspännings "bultar"??
Kollade längre bak i tråden och fick inte riktigt fram vilken olja man ska använda verkar ju som om dom flesta kör på samma som org vad jag kan förstå.

Många har rapporterat att en lägre viskositet "tjockare olja" har gjort det bättre men läs här: (scrolla ner till inlägget av Boris JR)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60177
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tack för svaret de där va till stor hjälp då kanske man ska köpa samma olja som org när man byter fjädrar och sen testa sig fram.

Har kollat mer när det gäller SV1000 och där har jag kontakt med en som fick riktigt bra resultat med lägre viskositet på oljan. Han sa att de olika justeringsmöjligheterna för dämpning fick så mycket mer effekt med den tjockare oljan.

Att byta till lägre viskositet har nog blivit lite av standard ( ia f på SV1000) men som inlägget jag länkar till belyser så är det ingen universallösning.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
När jag tävlade med sv'n hittade jag en multgrade olja 10w/30 om funkade riktigt bra. Rak 15 eller högre gav aldeles förmycket returdämpning förhållande till fjäderns hårdhet speciellt i kalla förhållande runt 10grader.

Så rak 10 eller multigrade på 10olja kan jag rekomendera tillsammans med max förspänning.

Detta gäller sv650. Sv1000 kan nog köra lite tjockare olja om man kan justera ner returen men om man skall gå såpass högt rekomenderar jag istället bättre fjädrar.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Gå in på http://forum.svrider.com/showthread.php?t=59000 där står allt du behöver veta.



Okej tror de blir öhlins men var kan man köpa förspännings "bultar"??
Kollade längre bak i tråden och fick inte riktigt fram vilken olja man ska använda verkar ju som om dom flesta kör på samma som org vad jag kan förstå.

Jag beställde mina från ett företag i england, men det borde inte vara så svårt att köpa. De sitter original på ´02 an...

När det gäller viskositeten tror jag att jag använde SAE 20, men som sagt, kolla längre bak i den här tråden så får du se ett inlägg från mig där jag skrev mer utförligt...

Var ett tag sedan och minnet är som sagt bra men kort .. :)

När jag tävlade med sv'n hittade jag en multgrade olja 10w/30 om funkade riktigt bra. Rak 15 eller högre gav aldeles förmycket returdämpning förhållande till fjäderns hårdhet speciellt i kalla förhållande runt 10grader.

Så rak 10 eller multigrade på 10olja kan jag rekomendera tillsammans med max förspänning.

Detta gäller sv650. Sv1000 kan nog köra lite tjockare olja om man kan justera ner returen men om man skall gå såpass högt rekomenderar jag istället bättre fjädrar.

Dock måste jag påpeka att det beror på vilken årsmodell man har.
Gen 1 (99-02) och Gen 2 (03 - ), har två helt olika gafflar..

Om inte minnet sviker helt nu så var SAE 15 för gen 2 och SAE 20 för gen 1 som gällde. Alltså den äldre generationens gaffel trivs bra med lite tjockare olja ...

Dock är det en hel vetenskap med olja och som alltid så har alla en åsikt, det finns bara ett sätt och det är att prova själv...
 
Last edited:

Yohan78

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Värnamo
Hoj
Triumph Speed Triple -05
Kollat igenom tråden lite och hittat några sidor med helkåpor, men inget som verkar passa eller är riktigt snygga.

Någon som vet en sida som säljer helkåpa olackat eller lackat för en billig peng?

En annan dum fråga: Vad heter helkåpa på engelska?
 

srx608

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2008
Ort
Lidingö
Hoj
SV 650
montera nya fjädrar

Nu är väl det där med olja avhandlat.
Tänkte montera öhlins eller liknande fjädrar innan våren. Ni som gjort det hur svårt är det? Jo det ska stå tidigare i tråden men inte fan hittar jag det. Fixar man det själv, behövs det specialverktyg?
Vore skönt att bli av med gunget, och få lite distingtare vid bromsning
 

miker505

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2011
Ort
I dimman
Hoj
KTM 450 EXC
Nån härinne som har en SV650 (03-08) och går i säljtankar kan ju höra av sig till mig. :)

Edit: Tack för alla erbjudanden, nu är en hoj köpt :) (Dock blev det något helt annat) :banana
 
Last edited:

Gurra72

Überknuller
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
Ducati monster S2R -07, Kawa Versys -08
Har en Blå 650 Naken eventuellt till salu. Sänkt. Årsmodell 2004.
 

Rynna

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Ort
katrineholm
Hoj
Suzuki sv650 s såld Honda X11 såld Suzuki B-King såld, Triumph speed triple
Har en Suzuki sv650s 03 silver riktigt fin som jag ev ska sälja.
 
Last edited:

Sidekick

Sökande...
Gick med
11 May 2008
Ort
Norrköping
Hoj
En såndär lagom snabb svart
Finns ytterliggare en Blå SV650S-05 till salu pga barntillkomst...

2450 mil, stora servicen gjord i höstas innan parkering i garaget.
Nytt drivpaket (0 mil)
Avon Storm ST f/b (600mil)
Titanslipon (+org)
Öhlinsfjädrar framgaffeln
Stompgrips på tanken
Valtermoto skylthållare

PM'a seriöst bud så är den din :tummenupp

/J
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top