SV-Tråden!

Sidekick

Sökande...
Gick med
11 May 2008
Ort
Norrköping
Hoj
En såndär lagom snabb svart
monterade du fjädrarna själv?
oisåfall, va det svårt?

M
Köpte fjädrarna via en MC-verkstad här i stan och lät dem montera in fjädrarna i lösa gaffelben som jag lämnade in.

Gaffelbenen är buslätt att demontera men kladda med olja i exakt rätt mängder det är bättre att verkstaden gör, kostade inte alls mycket.

Rekommenderas! Hojjen blir en helt annan efteråt.

/Jesper
 

srx608

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2008
Ort
Lidingö
Hoj
SV 650
Köpte fjädrarna via en MC-verkstad här i stan och lät dem montera in fjädrarna i lösa gaffelben som jag lämnade in.

Gaffelbenen är buslätt att demontera men kladda med olja i exakt rätt mängder det är bättre att verkstaden gör, kostade inte alls mycket.

Rekommenderas! Hojjen blir en helt annan efteråt.

/Jesper

Tänkte nog de!
Tack!
 

getodlare

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2011
Ort
Boet
Hoj
Bandit 1200 -96
Fasen jag vet inte om jag blivit gammal eller glömsk,,, eller möjligen både ock. Har varit utan hoj i 8 år nu och funderar på vad jag ska ha igen,,,,, för nu är det f-n dax.

Jag hade en ny SV650S och sen efter det hade jag en GSX750F. Nu kommer jag inte ihåg vad jag tyckte bäst om. Jäkla i-landsproblem :) Två helt olika cyklar iaf,,, SV minns jag som en grymt rolig hoj,,, 750´n var stabilare och skön att köra.

Nå, vad säger den här juryn,,, ska man ha en 650 igen?
 

srx608

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2008
Ort
Lidingö
Hoj
SV 650
?

alltså jag är ju med på tråden för jag gillar min Sv, är inte lika glad i fyrpipar, men va gör en "getodlare" de tycker jag e mer spännande????
 

Rags

Thinnest boy in fatcamp
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki sv650 -08
är nybörjare på allt vad mecka heter men tänkte ändå byta olja själv på hojen nu inför våren... för den brhöver väl inte in på service mer än vad som står i serviceboken (milantalet)?

Nån som snabbt kan berätta för en nybörjare hur man byter olja och filter smidigast :D

sv650-08
 

aRd

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Stenstorp
Hoj
Aprilia RSV 1000 Tuono
är nybörjare på allt vad mecka heter men tänkte ändå byta olja själv på hojen nu inför våren... för den brhöver väl inte in på service mer än vad som står i serviceboken (milantalet)?

Nån som snabbt kan berätta för en nybörjare hur man byter olja och filter smidigast :D

sv650-08

Börja med att köpa olja o filter (kan vara bra att ha till hands senare!):D

Varmkör hojen lite (jag tycker att det är bättre så).:hojbusa
under hojen sitter en oljeplugg (typ mutter), lossa försiktigt på denna och se till att ha något för att samla upp den gamla oljan med (om du inte planerar att impregnera golvet). ta bort pluggen och låt "sörjan" rinna ur.. när det slutat rinna så är det dags att lossa på oljefiltret (det hjälper att ha rätt verktyg!) byt ut filtret mot det nya som jag tipsade om att köpa... om det steget missats så är det dax att skynda iväg och införskaffa !!!:såjaponken
Skruva tillbaka filtret och pluggen.. fyll på med införskaffad olja (tipsat om den tidigare!! )
Starta hojen och låt den gå en liten stund, kontrollera olje nivån och fyll ev. på vid behov!!!

Snabbt och väldigt förenklat skrivet!!!:)
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Tjenamors alla SV-åkare, jag ska och titta på en sv1000s imorgon och har 2 funderingar,

vet nån vart det går att köpa sidokåpor? har sett några sv med det men dom flesta utan men jag tycker det är snyggare med kåpor.

och jag pratade med den nuvarande ägaren och han säger att det ska vara begränsat vrid på 1,2,3 men att det var bortplockat.. jag tycker det låter konstigt att man skulle begränsa på låga växlar om det kan hjälpa är det en 04 svensksåld:)
 

Rags

Thinnest boy in fatcamp
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki sv650 -08
Börja med att köpa olja o filter (kan vara bra att ha till hands senare!):D

Varmkör hojen lite (jag tycker att det är bättre så).:hojbusa
under hojen sitter en oljeplugg (typ mutter), lossa försiktigt på denna och se till att ha något för att samla upp den gamla oljan med (om du inte planerar att impregnera golvet). ta bort pluggen och låt "sörjan" rinna ur.. när det slutat rinna så är det dags att lossa på oljefiltret (det hjälper att ha rätt verktyg!) byt ut filtret mot det nya som jag tipsade om att köpa... om det steget missats så är det dax att skynda iväg och införskaffa !!!:såjaponken
Skruva tillbaka filtret och pluggen.. fyll på med införskaffad olja (tipsat om den tidigare!! )
Starta hojen och låt den gå en liten stund, kontrollera olje nivån och fyll ev. på vid behov!!!

Snabbt och väldigt förenklat skrivet!!!:)

Tusen tack för snabbt svar! Låter inte så avancerat så de blir till att göra ett oljebyte nu i veckan :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tjenamors alla SV-åkare, jag ska och titta på en sv1000s imorgon och har 2 funderingar,

vet nån vart det går att köpa sidokåpor? har sett några sv med det men dom flesta utan men jag tycker det är snyggare med kåpor.

och jag pratade med den nuvarande ägaren och han säger att det ska vara begränsat vrid på 1,2,3 men att det var bortplockat.. jag tycker det låter konstigt att man skulle begränsa på låga växlar om det kan hjälpa är det en 04 svensksåld:)

Kåpor!
Kolla med Suzukiåterförsäljare. De fanns att köpa som originaltillbehör. Färdiglackade och med monteringssats. Om det inte funkar här i Sverige kolla i Tyskland, UK och på eBay!

Begränsning!

Någon form av begränsning finns det original som vi kan kalla Timing Retard. Har nog mest med avgaskrav att göra. För att ta bort detta monterar man en Timing Retard Eliminator. TRE!

Det här har mest akademiskt intresse och inget du egentligen känner av. Jo, den blir mjukare att krypköra med då TRE är aktiverad. Fast inga stora skillnader. Sitter det en monterad så är det bra men inget som ger dig några extra kusar eller vrid.

En TRE är inga dyra grejor, från några få kronor om man löder dit motståndet själv, och inget som ökar hojens värde.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Kåpor!
Kolla med Suzukiåterförsäljare. De fanns att köpa som originaltillbehör. Färdiglackade och med monteringssats. Om det inte funkar här i Sverige kolla i Tyskland, UK och på eBay!

Begränsning!

Någon form av begränsning finns det original som vi kan kalla Timing Retard. Har nog mest med avgaskrav att göra. För att ta bort detta monterar man en Timing Retard Eliminator. TRE!

Det här har mest akademiskt intresse och inget du egentligen känner av. Jo, den blir mjukare att krypköra med då TRE är aktiverad. Fast inga stora skillnader. Sitter det en monterad så är det bra men inget som ger dig några extra kusar eller vrid.

En TRE är inga dyra grejor, från några få kronor om man löder dit motståndet själv, och inget som ökar hojens värde.

okej låter bra det, jag hittade sidokåpor på ebay men har kollat och hittar dom inte nu men jag har för mig att dom kostade 250euro styck olackade, blir ju ett par kulor:)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
är nybörjare på allt vad mecka heter men tänkte ändå byta olja själv på hojen nu inför våren... för den brhöver väl inte in på service mer än vad som står i serviceboken (milantalet)?

Nån som snabbt kan berätta för en nybörjare hur man byter olja och filter smidigast :D

sv650-08

Du har ju fått bra svar på din fråga men om du ska skruva lite mer är det bra med en verkstadshandbok.

Finns att ladda ner här: http://www.edubs.net/bikestuff/

Både till SV1000 och SV650 !
 

osisDaniel

Tidsbrist
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Enköping
Hoj
00, Sv 650 S
Hej på er! Våren är snart här, tänkte höra mig för vad ni tycker om för däck till svn?
Jag kommer mesta dels köra mellan skola och hemmet, ca 10 mil om dan funderar lite vad vad jag kan tänkas ha för däck? Har något Pirelli diablo fram och bak kan det vara ett dunlop vet inte riktigt vilken sort. De är minst 4a år gamla inte mycket slitage men gummit känns torrt, bör då bytas?
mvh
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
aa grymt! Verktyg till oljefiltret, finns det att köpa på typ biltema eller? antar att suzuki har sånna men de lär ju inte vara gratis :p

Det kanske finns på Biltema men behövs inte. Skruvmejsel rakt igenom för att få loss det och skruva åt för hand duger gott!
Edit: Jag är hyfsat stark i händerna och har aldrig lyckats dra sönder något. Kompisen är likaledes rätt svag och har aldrig någonsin fått ett filter att läcka så det är inga snäva toleranser.:)


Hej på er! Våren är snart här, tänkte höra mig för vad ni tycker om för däck till svn?
Jag kommer mesta dels köra mellan skola och hemmet, ca 10 mil om dan funderar lite vad vad jag kan tänkas ha för däck? Har något Pirelli diablo fram och bak kan det vara ett dunlop vet inte riktigt vilken sort. De är minst 4a år gamla inte mycket slitage men gummit känns torrt, bör då bytas?
mvh

Kör Michelin Pilot Road 2 på Suzukin ( körde samma på min förra Yamaha XJR1300) och Dunlop Roadsmart på Trajan. Är lika supernöjd med båda två. Gamla däck brukar inte vara bra. De håller ju bara normalt en säsong så då blir de ju inte så gamla. Fast de båda jag nämner ovan verkar ha bra slitstyrka trots bra grepp. Finns nog inte så många dåliga däck idag så jag tror skillnaden för oss gatåkare är marginell. Kör man gata så ska man i a f inte köra på däck som är avsedda för högre temperatur på bana. Det har jag två kompisar som kan intyga att det inte blir bra.
 
Last edited:

aRd

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Stenstorp
Hoj
Aprilia RSV 1000 Tuono
Nu så är även jag en glad ägare till en Sv1000s :tummenupp

Har inte haft möjligheten att testa den så mycket, men en liten repa blev det igår... +2 grader och grusiga vägar gör inte att man kan njuta av hojen, men ljudet fick mig att le iaf. :D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu så är även jag en glad ägare till en Sv1000s :tummenupp

Har inte haft möjligheten att testa den så mycket, men en liten repa blev det igår... +2 grader och grusiga vägar gör inte att man kan njuta av hojen, men ljudet fick mig att le iaf. :D

Grattis! Ja de låter gott!

I SV-1000 tråden har vi löst pratat om att få till en liten SV-tur till sommaren. Du eller några fler här kanske är intresserade.

Förra sommaren fick vi till en Thruxton-tur. Med den geografiska spridningen av oss i den tråden samlades vi i Askersund och körde Vättern runt på småvägar. Övernattade i Jönköping och skildes åt i Hjo dagen efter. Det var väldans trevligt! Om någon har intresse så kan ni väl skriva. Ingen bindande anmälan!:)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top